Uppsala: Infrastrukturhandläggare

Hitta ansökningsinfo om jobbet Infrastrukturhandläggare i Uppsala. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Uppsala inom den kategorin.

Publicerad: 2024-03-20 // Varaktighet: Heltid

Försvarsmakten har till uppgift att försvara Sverige mot väpnat angrepp samt att stödja samhället i olika typer av krissituationer. Detta ställer krav på olika former av infrastruktur och förutsättningarna för varje enskilt objekt kommer därför att skilja sig åt och bidra till en spännande vardag.
OM BEFATTNINGEN


Flygvapnet växer och nu söker vi dig som vill arbeta som infrastrukturhandläggare med områdesansvar för Flygstabens byggnadsbestånd främst vid Uppsala garnison men även vid övriga flygflottiljer.

Vi erbjuder ett omväxlande och varierande arbete med stora möjligheter att påverka din egen arbetsdag. Din roll som infrastrukturhandläggare innebär mycket kontakter med människor. Vi använder oss av flexibel arbetstid och erbjuder möjligheter till friskvård på arbetstid.

HUVUDSAKLIGA ARBETSUPPGIFTER

I rollen som infrastrukturhandläggare ska du verka inom Uppsala garnison men även stödja Flygstabens verksamhet vid övriga flygflottiljer baserade vid Ronneby, Såtenäs, Linköping och Luleå. Du ansvarar för dialoger och uppföljning av vidmakthållandet av befintligt fastighetsbestånd i samverkan med Försvarsmaktens verksamhet samt Fortifikationsverket som är statens ägarrepresentant för försvarsfastigheter.

Infrastrukturhandläggaren utgör Flygstabens lokala kontakt mot Fortifikationsverket inom vidmakthållandeprocessen. I arbetsuppgifterna ingår bland annat granskning av avtal, dialog av underhållsplaner, hyresfördelning, avrop av fastighetsnära tjänster och anpassningar samt utarbetande av underlag för beslut av högre chef.

Du kommer att ansvara för kontakter med andra myndigheter samt övriga organisationsenheter inom Försvarsmakten. Du medverkar i arbetet med att ta fram och upprätthålla garnisonsplaner och deltar i utredningar avseende effektivt lokalnyttjande. Du medverkar även vid nyanskaffning och avveckling av lokaler.

Arbetet innebär omfattande personkontakter och att leda möten samt mindre projektgrupper.

Tjänsten omfattar tjänsteresor över riket.

KRAV
Kvalifikationer


• Fastighetsinriktad eftergymnasial utbildning med examen alternativ erfarenhet som bedöms likvärdig.
• God förmåga att uttrycka dig i svenska i tal och skrift.
• Förmåga att uttrycka dig i engelska i tal och skrift.
• B-körkort.
• Svensk medborgare (krav).

MERITERANDE


• Kännedom om Försvarsmaktens verksamhet och dess struktur.
• Arbetslivserfarenhet från liknande arbete vid statlig myndighet.
• Kännedom om fastighetsrätt.
• Erfarenhet av lokalplanering, ekonomi, miljö- och arbetsmiljökrav
• Erfarenhet av samhällsbyggnadsprocessen.

PERSONLIGA EGENSKAPER

Vi söker dig som trivs att arbeta varierat med flera uppgifter samtidigt. Du har lätt för att skapa nätverk och samarbetar effektivt med andra. Du är bra på att organisera och prioritera och att på egen hand bereda dokument och underlag. Du arbetar självständigt, tar initiativ och driver arbetet framåt. Du har förmågan att växla mellan enskilt arbete och arbete i grupp. Du delar med dig av dina kunskaper, erfarenheter och information.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättsvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på www.forsvarsmakten.se).

ÖVRIGT

Anställningsform: Civil tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. 
Sysselsättningsgrad: Heltid.
Arbetsort: Uppsala.
Tillträdesdatum: Snarast efter överenskommelse.

Upplysningar om befattningen
Chef Logistiksektion, Övlt Ylva Ohlsson tel: 070-305 75 05

Fackliga företrädare

OFR/O? - Anders Wedin
OFR/S - ?Caroline Nilsson
SACO - ?Borka Medjed Hedlund
SEKO? - Jan Salomonsson

Samtliga nås via växeln på telefonnummer 08-788 75 00.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2024-04-30. Din ansökan ska innehålla CV samt ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning.

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.

Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet:

Flygstabens första och största uppgift är att stödja flygvapenchefens ledning av samtliga flottiljer och skolor i flygvapnet i alla nivåer av konfliktskalan. Flygstaben utvecklar, planerar, genomför och utvärderar order och direktiv ställda av flygvapenchefen. Flygstaben består av cirka 250 medarbetare. Flygvapnet organiserar och utbildar flyg-, bas- och ledningsförband och har i uppdrag att bevaka och skydda Sveriges luftrum. Det är ett uppdrag som pågår dygnet runt, året runt, för att säkerställa Sveriges integritet. Inom flygvapnet arbetar cirka 4000 medarbetare, civila och militära.

I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv.

En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap.
Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras och att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.

Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Uppsala som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Uppsala som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning.

Utredare Medicinteknik

Läs mer Apr 26
Läkemedelsverket är en kunskapsintensiv myndighet, där du har nära till specialistkunskap, forskning, utbildning och engagerade kollegor. Vår arbetsmiljö präglas av generositet, kunskapsspridning och ständigt lärande. Vi som arbetar på Läkemedelsverket är stolta över vårt viktiga samhällsuppdrag: att bidra till den svenska folk- och djurhälsan. Har du erfarenhet inom området e-hälsa? Sök jobb hos oss när vi nu förstärker vår Medicinteknikenhet inom området!

Se även våra andra annonser inom medicinteknik för Tillsynsutredare respektive Inspektör här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/om-lakemedelsverket/jobba-pa-lakemedelsverket/lediga-jobb

Vår verksamhet
Enheten för medicinteknik svarar för kontroll och tillsyn av medicintekniska produkter och deras tillverkare. Ledstjärnan i vår verksamhet är att patienter ska ha tillgång till medicintekniska produkter som är säkra för sin avsedda användning. Idag räknar man med att det finns mer än 800 000 medicintekniska produkter på marknaden och dessa produkters betydelse för vården ökar ständigt. Enheten för medicinteknik består av en bred sammansättning av kompetenser, vilket ger oss en god förmåga att se helheten i de frågor vi hanterar och skapar därigenom en stimulerande miljö för kompetensöverföring. Tillsyn inom medicinteknik är en internationell angelägenhet, varför en del av arbetet görs i samarbete med kollegor vid andra europeiska myndigheter. Enheten representerar Sverige som medicinteknisk expert i ett flertal EU-arbetsgrupper.

Vi söker en utredare till gruppen Regelverk och vägledning som idag består av 18 personer.

Läs mer om vårt uppdrag och vad det innebär att arbeta på Läkemedelsverket här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/om-lakemedelsverket/jobba-pa-lakemedelsverket 

Dina arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta med frågor inom framför allt E-hälsoområdet. Det kan handla om frågor rörande E-hälsa utifrån de regelverk som berör området, exempelvis i arbete med vägledningar, i granskning av remisser och i samverkan med andra myndigheter kring utveckling av området. I arbetet ingår även att förmedla kunskap om regelverk till aktörer och användare framför allt gällande medicinteknisk programvara och nationella medicinska informationssystem (NMI) men även andra produktområden. Du kan också utifrån dina kunskaper och enfarenhet av programvara och informationssystem komma att medverka i bedömningar av ansökan om kliniska prövning och ansökan om dispenser från regelverkets krav. 

I tjänsten ingår även att bidra i enhetens marknadskontroll avseende medicintekniska produkter. Marknadskontrollen bedrivs bland annat genom att begära in dokumentation från tillverkaren som sedan bedöms tillsammans med andra utredare. 

Arbetet ställer höga krav på förmåga att kunna analysera, bedöma och formulera slutsatser framför allt ur ett regulatoriskt och ett risk/nytta-perspektiv. Du kommer att arbeta både självständigt och i team. Du kommer även att delta i olika forum med målgrupper och samverkansparter varpå en mycket god kommunikativ förmåga är viktig i rollen.

Enheten har ett process- och uppdragsorienterat arbetssätt och det pågår utveckling av såväl våra interna processer som våra IT-stöd där vi hoppas att du vill bidra utifrån din tidigare erfarenhet och dina tidigare roller.

Din bakgrund
Du har en högskoleutbildning med teknisk, medicinsk, naturvetenskaplig inriktning eller annan för tjänsten relevant utbildning. Du har några års aktuell arbetslivserfarenhet inom området medicinteknik, in vitro diagnostik eller informationssystem inom hälso- och sjukvård. Detta kan omfatta arbete inom industri, hälso- och sjukvård, myndighet eller liknande. Du är en god datoranvändare och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift på såväl svenska som engelska.

Det är meriterande om du har:


• arbetat med informationssystem till exempel inom utveckling eller förvaltning.
• kunskap om medicinteknisk programvara.
• arbetat med regelverksfrågor inom medicinteknik, in vitro diagnostik, cybersäkerhet eller informationssäkerhet.
• erfarenhet av myndighetsarbete.
• erfarenhet av arbete i nationella- och/eller internationella samordnings-/samverkansgrupper.



Dina personliga egenskaper
Du är initiativtagande, strukturerad samt har en god analytisk och kommunikativ förmåga. Du besitter en god samarbetsförmåga, men kan även arbeta självständigt. Du arbetar målinriktat, sätter upp tidsramar och har förmåga att avsluta uppgifter enligt plan eller kan omprioritera på ett motiverat sätt. Du är flexibel och har lätt att anpassa sig till förändrade omständigheter.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Bra att veta
Sista ansökningsdag: 2024-05-20
Anställningsform: Tillsvidare
Tillträde: Enligt överenskommelse
Enhet: Medicinteknik
Diarienummer: 2.4.1-2024-038378

Vi tillämpar 6 månaders provanställning.
Vi värdesätter mångfald och välkomnar sökande med olika bakgrund.

På Läkemedelsverket får du goda förutsättningar för balans i livet. Vi erbjuder dig bland annat flextid, förmånliga semestervillkor, friskvårdsbidrag samt friskvård på arbetstid. I den mån arbetsuppgifterna tillåter finns det möjlighet att delvis arbeta på distans efter överenskommelse med chef.

Läs mer om de förmåner du får hos oss här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/om-lakemedelsverket/jobba-pa-lakemedelsverket/formaner-hos-oss 

Läkemedelsverket är beredskapsmyndighet, vilket innebär att vi genomför vissa bakgrundskontroller i samband med rekryteringar. Du kommer vid en eventuell intervju att behöva styrka din identitet samt uppvisa examensbevis och relevanta intyg. All tillsvidareanställd personal vid Läkemedelsverket är krigsplacerad inom myndigheten.

Kontakt
Du är välkommen att kontakta tillförordnad gruppchef Ola Philipson. Du kan även kontakta de fackliga företrädarna Alexandra Braf, Saco och Pia Wictor, ST. Vi finns alla på telefon 018-17 46 00 eller nås genom e-post fornamn.efternamn@lakemedelsverket.se.

Välkommen med din ansökan!
Denna rekrytering sker helt genom Läkemedelsverkets försorg. Vi undanber oss därför telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Ansök nu

Tillsynsutredare Medicinteknik

Läs mer Apr 26
Läkemedelsverket är en kunskapsintensiv myndighet, där du har nära till specialistkunskap, forskning, utbildning och engagerade kollegor. Vår arbetsmiljö präglas av generositet, kunskapsspridning och ständigt lärande. Vi som arbetar på Läkemedelsverket är stolta över vårt viktiga samhällsuppdrag: att bidra till den svenska folk- och djurhälsan. Har du erfarenhet inom området e-hälsa? Sök jobb hos oss när vi nu förstärker vår Medicinteknikenhet inom området!

Se även våra andra annonser inom medicinteknik för Utredare respektive Inspektör här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/om-lakemedelsverket/jobba-pa-lakemedelsverket/lediga-jobb

Vår verksamhet
Enheten för medicinteknik svarar för kontroll och tillsyn av medicintekniska produkter och deras tillverkare. Ledstjärnan i vår verksamhet är att patienter ska ha tillgång till medicintekniska produkter som är säkra för sin avsedda användning. Idag räknar man med att det finns mer än 800 000 medicintekniska produkter på marknaden och dessa produkters betydelse för vården ökar ständigt. Enheten för medicinteknik består av en bred sammansättning av kompetenser, vilket ger oss en god förmåga att se helheten i de frågor vi hanterar och skapar därigenom en stimulerande miljö för kompetensöverföring. Tillsyn inom medicinteknik är en internationell angelägenhet, varför en del av arbetet görs i samarbete med kollegor vid andra europeiska myndigheter. Enheten representerar Sverige som medicinteknisk expert i ett flertal EU-arbetsgrupper.

Vi söker en utredare till gruppen Säkerhetsövervakning som idag består av 21 personer.

Läs mer om vårt uppdrag och vad det innebär att arbeta på Läkemedelsverket här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/om-lakemedelsverket/jobba-pa-lakemedelsverket 

Dina arbetsuppgifter
Säkerhetsövervakning bedrivs bland annat genom att övervaka och följa upp tillbudsrapportering från främst tillverkare av medicintekniska produkter och hälso- och sjukvård. Arbetet innefattar bedömning av tillverkares utredningar för att identifiera eventuella brister i deras produkter och/eller kvalitetssystem. I tjänsten ingår även att medverka i marknadskontroll avseende medicintekniska produkter. Marknadskontrollen bedrivs bland annat genom att begära in dokumentation från tillverkaren som sedan bedöms tillsammans med andra utredare. Du kommer att arbeta både självständigt och i team. I arbetet ingår att besvara interna och externa frågor inom sakområdet. Du kommer även att delta i olika forum med målgrupper och samverkansparter varpå en mycket god kommunikativ förmåga är viktig i rollen.

Enheten har ett process- och uppdragsorienterat arbetssätt och det pågår utveckling av såväl våra interna processer som våra IT-stöd där vi hoppas att du vill bidra utifrån din tidigare erfarenhet och dina tidigare roller.

Din bakgrund
Du har en högskoleutbildning med teknisk, medicinsk, naturvetenskaplig inriktning eller annan för tjänsten relevant utbildning. Du har några års aktuell arbetslivserfarenhet inom området medicinteknik, in vitro diagnostik eller informationssystem inom hälso- och sjukvård. Detta kan omfatta arbete inom industri, hälso- och sjukvård, myndighet eller liknande. Du är en god datoranvändare och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift på såväl svenska som engelska.

Det är meriterande om du har:


• arbetat med informationssystem till exempel inom utveckling eller förvaltning.
• kunskap om medicinteknisk programvara.
• arbetat med regelverksfrågor inom medicinteknik, in vitro diagnostik, cybersäkerhet eller informationssäkerhet.
• erfarenhet av arbete med kvalitetsgranskning och avvikelsehantering (CAPA).

Dina personliga egenskaper
Du är initiativtagande, strukturerad samt har en god analytisk och kommunikativ förmåga. Du besitter en god samarbetsförmåga, men kan även arbeta självständigt. Du arbetar målinriktat, sätter upp tidsramar och har förmåga att avsluta enligt plan eller kan omprioritera på ett motiverat sätt. Du är flexibel och har lätt att anpassa sig till förändrade omständigheter. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Bra att veta
Sista ansökningsdag: 2024-05-20
Anställningsform: Tillsvidare
Tillträde: Enligt överenskommelse
Enhet: Medicinteknik
Diarienummer: 2.4.1-2024-038370

Vi tillämpar 6 månaders provanställning.
Vi värdesätter mångfald och välkomnar sökande med olika bakgrund.

På Läkemedelsverket får du goda förutsättningar för balans i livet. Vi erbjuder dig bland annat flextid, förmånliga semestervillkor, friskvårdsbidrag samt friskvård på arbetstid. I den mån arbetsuppgifterna tillåter finns det möjlighet att delvis arbeta på distans efter överenskommelse med chef.

Läs mer om de förmåner du får hos oss här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/om-lakemedelsverket/jobba-pa-lakemedelsverket/formaner-hos-oss 

Läkemedelsverket är beredskapsmyndighet, vilket innebär att vi genomför vissa bakgrundskontroller i samband med rekryteringar. Du kommer vid en eventuell intervju att behöva styrka din identitet samt uppvisa examensbevis och relevanta intyg. All tillsvidareanställd personal vid Läkemedelsverket är krigsplacerad inom myndigheten.

Kontakt
Du är välkommen att kontakta gruppchef Helena Henriksson. Du kan även kontakta de fackliga företrädarna Alexandra Braf, Saco och Pia Wictor, ST. Vi finns alla på telefon 018-17 46 00 eller nås genom e-post fornamn.efternamn@lakemedelsverket.se.

Välkommen med din ansökan!
Denna rekrytering sker helt genom Läkemedelsverkets försorg. Vi undanber oss därför telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Ansök nu

Programme Manager at the Dag Hammarskjöld Foundation

Läs mer Maj 3
The Dag Hammarskjöld Foundation, (Stiftelsen Dag Hammarskjölds Minnesfond), is a non-governmental organisation established in 1962 in memory of the second Secretary-General of the United Nations. It aims to advance dialogue and policy for sustainable development and peace. The Foundation is not a grant-giving institution, and is autonomous and unaffiliated with any political, religious or ideological groups. Its work is guided by respect for and alignment to the principles outlined in the UN Charter.
The Foundation is governed by a Board of Trustees. The work of the Foundation is carried out by a permanent Secretariat based in Uppsala. The work of the Dag Hammarskjöld Foundation is anchored in its Statutes and guided by a Strategic Framework with three thematic areas to focus its engagement. The Dag Hammarskjöld Foundation is a values-based organisation, and its employees should share its vision and ideals and understand what it means to work in and represent Hammarskjöld’s legacy in an international context. The working language is English. For more information about the Foundation see: http://www.daghammarskjold.se.
Organisational Setting
Dag Hammarskjold Foundation is a “think-and-do-tank” with a focus on effective multilateralism with the UN at the center. The Foundation works in the legacy of the second Secretary General Dag Hammarskjöld to advance dialogue and policy for sustainable development and peace. The Foundation works with the UN, its Member States and other key stakeholders required to make the UN’s work effective, transparent and accountable.
The main roles of the Foundation are as producer of evidence-based knowledge, facilitatator of key stakeholder dialogues and trainer of multilateral leaders.
We recognise that development action must result in change where it is most needed – at local and country level ­and that it must be driven by local actors with support from multilateral stakeholders. Therefore, we work to actively link global policy and implementation through analysis and facilitation, exchange, learning and inclusive dialogue.
As a small organisation the Foundation strives to balance clarity and predictability of work, with agility, responsiveness and relevance in delivery. All staff have a focus in one project area and should be prepared to support others. The priorities and distribution of tasks and designated human resources are agreed in the Annual Work Programme, approved by the Board of the Foundation.
Description of the position
The Programme Manager will work on the Foundation’s core programmatic activities as laid out in the Strategic Framework 2022­2025 and the Annual Work Programme in place. The position will have a focus in supporting the Foundation’s capacity to formulate and implement work related to the following issues:
Accountability and change related to the UN’s work on peacebuilding and sustaining peace including reforms to the Peace and Security pillar and a particular focus on the work of the Peacebulding Architecture.
Advancing implementation of agreed Member State and UN commitments on peace and security, and strengthening related policy.
Advancing effective and quality financing for peacebuilding and prevention.
Advancing implementation of the Youth, Peace and Security Agenda.


Responsibilities and Tasks
Implementing the Foundation’s Strategic Framework through development and coordination of activities and projects on Peace and Security.
Managing and coordinating programmatic work, including planning, budgeting, implementation, monitoring, evaluation and learning of the assigned projects and activities.
Coordinating the multi-stakeholder group Investing and Partnering with Youth for Peace.
Organising and facilitating seminars and meetings in relation to assigned projects(s).
Authoring and editing of material (articles, policy papers, reports) related to the assigned projects.
Ensuring that programmatic operations and activities adhere to policies and guidelines of the Foundation.
Participating and representing the Foundation in official meetings.

Qualifications
Master’s degree in a relevant field (eg social or political science, global studies), or similar qualifications otherwise acquired.
Minimum of 10 years work experience relevant to the mandate of the position.
Experience applying UN human rights norms and principles, including a human rights based approach.
Professional experience in project and programme management, implementation and support from working with the UN system or civil society engagement with multilateralism, UN reform, the 2030 Agenda and development cooperation.
Excellent oral and written communication skills in English are required. Proficiency in Swedish and other languages are desired.
Ability to maintain professionalism, creativity, and enthusiasm while working in a fast-paced international environment with limited supervision.
Detail-oriented skills and the ability to take initiative to develop activities and programmatic work.
Open-mindedness, flexibility, the ability to be a good team player, and an understanding of the work of a values-based organisation.
Willingness and ability to participate in limited international travel.

Merits
Field experience from multilateral and bilateral development cooperation.
Experience with the Youth, Peace and Security agenda.
Experience from working with private sector engagement for sustainable development or peacebuilding.

Reporting and Relations:
· The Programme Manager will report to a Programme Director.
· Internal: Support to staff engaged in programmatic work. Collaboration takes place mostly within project teams, but the Programme Manager will also work closely with the Communications Team and administrative staff.
· External: Collaboration with partners and external consultants as relevant to programmatic work.
Terms of employment
· The Programme Manager will be based at the Foundation’s office in Uppsala, Sweden.
· The Foundation has a collective agreement through Fremia, for Salaried employees in civil society
· Salary upon agreement

Ansök nu

Policyexpert

Läs mer Apr 25
Vill du arbeta med ReAct-Action on Antibiotic Resistance och vara del i att brygga mellan vetenskap och policy och skapa förändring vad gäller en av världens största folkhälsoutmaningar? Vill du vara del av ett internationellt nätverk med kompetenta och drivna kollegor vid Uppsala Universitet och på andra platser i världen? Vill du ha en arbetsgivare som satsar på ett hållbart och inkluderande medarbetarskap och erbjuder trygga, förmånliga arbetsvillkor? Välkommen att söka anställning som policyexptert hos ReAct på Uppsala universitet.

Institutionen för medicinska vetenskaper är en stor klinisk institution med ca 250 anställda och över 900 personer som är anknutna via Akademiska Sjukhuset. Institutionen har en bred forskningsprofil med starka forskargrupper inom en rad områden. Mer om institutionens verksamhet finns på http://www.medsci.uu.se

Den aktuella anställningen tillhör enheten ReAct. Enheten samarbetar nära med andra delar av universitetet, och med ReAct-nätverkets andra regionala center genom utbyte med en rad olika institutioner och civilsamhället både i Sverige och globalt. Mer information om ReAct hittar du här  https://www.reactgroup.org/

Arbetsuppgifter
Bland arbetsuppgifterna ingår att strategiskt utveckla samt genomföra ReActs policy- och påverkansarbete. Detta innfattar framtagande av policyrekommendationer och positioner som bygger på god vetenskaplig grund, bidra i politiska processer, representera ReAct vid möten, utveckla och skriva underlag, utforma kommunikationsmaterial samt anordna aktiviteter som internationella möten, webinarium mm. I tjänsten ingår också att delta och ibland även leda ReActs interna arbetsgrupper och möten. Vidare är tjänsten en viktig del i ReActs mobilisering och administrering av finansiella resurser och i arbetsbeskrivningen ingår specifika ansvarsområden inom detta.

Kvalifikationskrav
Vi söker en Expert med en gedigen erfarenhet från internationella sammanhang inom global hälsa och antibiotikaresistens. Akademisk examen (minimum Masternivå) inom global hälsa eller annat medicinskt område, statsvetenskap, internationella relationer, kommunikation eller annat relevant för tjänster är ett krav. Flerårig erfarenhet av policy eller påverkansarbete samt tidigare erfarenhet av mobilisera medel för internationella projekt (inom forskning alt ideell verksamhet) krävs. Personen bör ha en mycket väl utvecklad förmåga att kommunicera i tal och skrift på engelska. Svenska samt andra språkkunskaper är meriterande. Vi söker en person som kan arbeta självständigt, ta sig an komplexa utmaningar och leda initiativ och projekt av olika karaktär. Vidare ska kandidaten trivas i multidisciplinära och internationella team. Övriga viktiga personliga egenskaper är god analytisk förmåga, initiativtagande, flexibilitet, kreativitet, uthållighet och god samarbetsförmåga. Arbetsspråket är engelska och i tjänsten ingår resor både inom och utanför Europa.

Önskvärt/meriterande i övrigt
Svenska och andra språkkunskaper samt tidigare arbetserfarenhet från låg- eller medelinkomstland.

Om anställningen 
Anställningen är tillsvidare. Omfattningen är 100 %. Tillträde 1 juli 2024 eller enligt överenskommelse. Placeringsort: Uppsala

Upplysningar om anställningen lämnas av: Anna Sjöblom, enhetschef ReAct, anna.k.sjoblom@medsci.uu.se +46739866637

Välkommen med din ansökan senast den 10 Maj 2024, UFV-PA 2024/1353.

Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Det yttersta målet är att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra skillnad i samhället. Vår viktigaste tillgång är alla 7 600 anställda och 53 000 studenter som med nyfikenhet och engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser.


Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba inom Uppsala universitet
https://uu.se/om-uu/jobba-hos-oss/


Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp.


Ansökan tas emot i Uppsala universitets rekryteringssystem.

Ansök nu

Utredningsingenjör med fokus på material- och avfallshantering

Läs mer Apr 5
Samhällsutveckling

Vill du jobba med cirkulär ekonomi och vara med och driva en hållbar samhällsutveckling i Uppsala? Avdelningen Samhällsutveckling och sektionen Affärs- och anläggningsutveckling söker nu en Utredningsingenjör med fokus på material- och avfallshantering.

Om tjänsten
Som Utredningsingenjör så kommer du att arbete med utredningar och förstudier kopplat till att utveckla bolagets avfallsverksamhet. Arbetet omfattar kortare och längre utredningsprojekt inom material- och avfallshantering, tex utveckling av koncept för insamlings- och återvinningstjänster, lokaliserings- och tillståndsfrågor för nya insamlingsanläggningar.

I tjänsten ligger ett delprocessansvar där du ansvarar för att planera för genomförandet av kommunens avfallsplan. Du samordnar även en utvecklingsgrupp inom avfallsområdet för att främja forskning och utveckling i bolaget. Arbetet sker i nära samarbete med avfallsavdelningen och arbetsuppgifterna sker till stor del som ett stöd till avfallsavdelningens utvecklingsarbete.

Utöver samarbetet med avfallsavdelningen arbetar du nära övriga strateger och utredningsingenjörer inom och utanför sektionen samt med flera delar av kommunen.

Vi finns i nyrenoverade lokaler i Uppsala Business Park och det finns möjlighet till distansarbete.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• Relevant högskole- eller universitetsutbildning alternativt annan utbildning i kombination med relevant arbetslivserfarenhet som bedöms likvärdig.
• Erfarenhet av arbete inom avfallsområdet och/eller cirkulär ekonomi
• Erfarenhet av projektledning.
• Erfarenhet från kommunal eller statlig verksamhet är meriterande.

Som person är ser vi att du är ansvarstagande och självständig och kan på ett strukturerat sätt leda projekt fram till beslut. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta med flera olika kompetenser, från driftnära experter till strateger. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet som initiativförmåga och strategiskt tänkande. Du är transparent, lyhörd och kommunikativ och har god förmåga att skapa och utveckla goda relationer såväl inom som utom den egna verksamheten. Då kommunikation, både muntlig och skriftlig, är en viktig del i rollen vill vi att du kan uttrycka dig väl på svenska och engelska.

Kontakt och ansökan
Vi gör löpande urval, så skicka in din ansökan så snart som möjligt dock senast 2025-05-01. Med hänvisning till GDPR tar vi inte emot ansökningar via mail.

För mer information om tjänsten kontakta
Rekryterande chef Mikael Ekhagen, mikael.ekhagen@uppsalavatten.se, 018-7271801.
HR-partner Towe Wahlnäs, towe.wahlnas@uppsalavatten.se, 018-7279301.

Övrig information
En stor del av vår verksamhet klassas som samhällsviktig verksamhet eftersom vi försörjer Sveriges fjärde största stad med dricksvatten. För denna tjänst kommer säkerhetsprövning att genomföras före anställning. Du ska även vara beredd att krigsplaceras inom ramen för Uppsala Vatten och Avfalls roll i totalförsvaret. Uppsala Vatten tillämpar 6 månaders provanställning.

Om Uppsala Vatten
Välkommen till Uppsala Vatten och Avfall AB. Vårt mål är att aktivt bidra till ett hållbart samhälle. Det gör vi genom att ständigt utveckla nya resurssmarta lösningar och uppmuntra till återvinning och återbruk. Vi ger Uppsala dricksvatten, renar avloppsvatten och tar hand om regnvatten. Vi skapar kretsloppstjänster där vi gör biogas av matavfall, minskar vattenförbrukningen och återanvänder material på bästa sätt.

Vill du veta mer om Uppsala Vatten? Läs mer på Om oss | uppsalavatten.se (https://www.uppsalavatten.se/om-oss/)
Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Andra jobb i Uppsala från Försvarsmakten

Nedan visas andra jobb i Uppsala från Försvarsmakten .

Stridsledningsbefäl/Instruktör sökes till 521.Flygbassäkerhetspluton, F 16

Specialistofficer
Läs mer Apr 24
Befattningen erbjuder
Som stridsledningsbefäl/instruktör ingår du i ett befälslag med huvudfokus på plutonens vidmakthållande och utveckling.

Tjänsten medför stor variantion i den dagliga tjänsten och vardagen ställer höga krav på problemlösningsförmåga och initiativkraft.

I befattningen finns även möjlighet att fördjupa sig och vidareutbilda sig inom ramen för instruktörstjänsten.

Om enheten
Flygbassäkerhetsplutonens huvuduppgift är att skydda flygstridskrafterna, dess verksamhet, materiel och personal.

Säkerhetsförbandets stridsteknik bygger till stor del på rörlig och fast spaning, där patrullhundar och tekniska sensorer nyttjas i uppgiftslösandet. Säkerhetsförbandet ska kunna verka i hela konfliktskalan, dag som natt och i en bred variation av miljö.

Plutonen uppträder autonomt under längre tid, ibland under krävande fältförhållanden. Detta tillsammans med förmågan att förflytta sig själva till fots och med terrängfordon ger möjlighet att verka över stora ytor.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Dina arbetsuppgifter som instruktör utgörs till stor del av, men är ej begränsade till:


• Hundtjänst
• Fordonstjänst
• SUSA/FUSA
• Utbildning inom säkerhetsskyddstjänst/spaning
• Sensorutbildningar

Plutonen löser i hög utsträckning skarp tjänst i olika former, ibland på flera vitt skilda geografiska platser.

Kvalifikationer


• Specialistofficersexamen, lägst OR6
• Körkort klass B
• Godkänd FM FysS - Prestationsnivå enligt FM tilläggskrav kondition nivå 3, styrka nivå 4

Personliga egenskaper
Du har en god förmåga att strukturera, planera och ta ansvar för egen verksamhet även vid de tillfällen då tidförhållanden är korta och förutsättningarna är föränderliga. Som person är du prestigelös och social samt tycker om att skapa förutsättningar för andra att utvecklas. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper och lämplighet.

Då F 16 arbetar för en jämn könsfördelning ser vi gärna kvinnliga sökanden.

Meriterande


• Tidigare erfarenhet i liknande befattning
• SUSA/FUSA kompetens
• God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift
• Tidigare arbetserfarenhet med tjänstehundar
• Fordonsinstruktör
• Sjukvårdsinstruktör

Övrigt
Anställningsform: Tillsvidareanställning som kan inledas med 6 månaders provanställning.
Sysselsättningsgrad: Heltid
Arbetsort: Uppsala
Tillträdesdatum: fr.o.m 1 september 2024

För upplysningar om befattningen vänligen kontakta:
F16-521Flygbassak@mil.se

För information om rekryteringsprocessen kontakta:
HR-generalist, Amanda Rahlén
Mejl: F16-A1-adm@mil.se

Fackliga företrädare:
OFR/O Ärna Peter Oscarson, tfn 018-19 63 68.
OFR/S Daniel Modin, tfn 0706-38 68 33.
SACO Mikko Aarnio, tfn 070-849 55 06.
SEKO Jens Larsson, nås via växeln 018-19 60 00.

Sista ansökningsdag

Välkommen med din ansökan senast 2024-08-12. Din ansökan bör innehålla CV samt ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning.

 

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.

Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet:

Upplands flygflottilj, F 16, har sitt huvudsäte vid Uppsala garnison. Förbandet är en del av det svenska Flygvapnet och ansvarar för driften och bevakningen av Uppsala flygplats samt utbildning av värnpliktiga inom flera olika befattningar i Flygvapnet. Förbandet leder även 161:a Stridslednings- och luftbevakningsbataljonen som stridsleder stridsflygplan i luften samt sköter den ständiga bevakningen av det svenska luftrummet. Förbandet verkar från flera olika platser i landet och utgör en viktig del i den tillväxtperiod som Flygvapnet står inför.

I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv.

En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap.
Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.

Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Ansök nu

Sektionschef till Flygstaben

Specialistofficer
Läs mer Maj 2
Är du ansvarsfull, strukturerad och noggrann samt har förmågan att se helheten utan att missa detaljerna? Är du resultatorienterad samtidigt som du har förmågan att anpassa dig till förändrade förutsättningar? Nu har du chansen att söka ett utmanande och utvecklande arbete som sektionschef till Flygstabens Samordningsavdelning.
OM ENHETEN

Flygvapnet organiserar och utbildar flyg-, bas- och ledningsförband. I samverkan med mark- och sjöstridskrafter genomför vi gemensamma operationer såväl nationellt som internationellt tillsammans med andra nationer, organisationer och myndigheter. Inom Flygvapnet arbetar cirka 5 100 medarbetare varav ca 350 på Flygstaben. Flygstaben stödjer Flygvapenchefen med beslutsunderlag och ledning av Flygvapnets förband i alla konfliktskalor.

OM BEFATTNINGEN

Samordningsavdelningen är en av sju avdelningar som bildar Flygstaben och den består av tre sektioner med funktionsspecialister inom bland annat säkerhetstjänst, kommunikation och kvalitetsarbeten. Vi söker nu en sektionschef till samordningssektionen. Samordningssektionen arbetar med att stödja Flygvapnets och Flygstabens ledning i deras arbete att leda Flygvapnet. Inom avdelningen arbetar vi med ärendeuppföljning, informationshantering och kvalitetsarbete. Sektionen hanterar dagligen alla inkomna uppgifter till Flygstaben och Flygvapnet.

Sektionschefens främsta uppgift är att under C SamoA hantera personalen vid sektionen och leda stabsbefälen i ärendeuppföljningen för hela Flygstaben. Som sektionschef befinner du dig i en dynamisk vardag med högt tempo där arbetsuppgifterna har skiftande karaktär och kontaktytorna är många. Under dessa förutsättningar och förhållanden är denna befattning avgörande för att samordningsavdelningen som helhet ska fungera optimalt.

Befattningen ger dig möjligheten till att påverka samordningssektionens metodutveckling in den utvecklingsfas som vi befinner oss i kopplat mot NATO-tillträdet samt förbandetsomorganisering. Du kommer ha goda möjligheter att skapa en bred personkännedom såväl inom Flygstaben som inom övriga Flygvapenförband.

HUVUDSAKLIGA ARBETSUPPGIFTER


• Personalplanera och leda sektionens medarbetare.
• Ärendehantering och ärendeuppföljning i flera olika ledningsstödssystem.
• Samverkan med expedition, sambandscentral och övriga avdelningar.
• Vidarstöd och upprättande av skrivelser.
• Stöd till Flygstabens och avdelningens långsiktiga planering, koordinering och genomförande av verksamhet.
• Upprättandet av skrivelser och protokoll i samband med interna och externa möten.
• Fördela, koordinera och följa upp inkomna uppgifter inom sektionen.

Flygstaben befinner sig fortsatt i en etablering- och utvecklingsfas vilket skapar möjligheter att i denna befattning påverka, vara initiativrik och ta stort eget ansvar. Du kommer arbeta nära Flygvapnets och Flygstabens ledning med uppgifter som utmanar i en omvärld som ständigt utvecklas och påverkar.

KRAV
Kvalifikationer


• Specialistofficer OR8.
• Flytande svenska i tal och skrift.
• Goda kunskaper i engelska, såväl tal som skrift.
• B-körkort.
• Goda kunskaper i Office-paketet.

MERITERANDE


• Erfarenhet av arbete i liknande befattning inom central stab eller förbandsledning.
• Kunskaper i PRIO, ISUS och SWECCIS.

PERSONLIGA EGENSKAPER

Vi söker dig som trivs med uppgifter av verksamhetsledande och koordinerande karaktär. Du är positiv, lyhörd och ser din personal som din viktigaste resurs. Du trivs i en koordinerande funktion där självständighet, initiativförmåga och helhetssyn präglar din vardag. Befattningen innebär även många kontaktytor där vi söker dig som har förmågan att vara tydlig, kommunikativ, flexibel och som förstår värdet av att skapa goda relationer.


I tjänsten arbetar man tätt med stabschefen och andra chefer på de olika avdelningarna där man behöver kunna vara pragmatisk, lösningsorienterad och initiativrik i sitt lösande av uppgift. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet i denna rekryteringsprocess.

ÖVRIGT

Anställningsform: Miltitär tillsvidareanställning. Anställningen kan inledas med sex månaders provanställning för sökande som inte idag är anställda inom Försvarsmakten.
Sysselsättningsgrad: Heltid.
Arbetsort: Uppsala.
Tillträdesdatum: 2024-08-01 eller enligt överenskommelse.

Upplysningar om befattningen

Richard De Geer, Överstelöjtnant och chef för Flygstabens Samordningsavdelning.

Fackliga företrädare

OFR/O? - Anders Wedin
OFR/S - ?Caroline Nilsson
SACO - ?Borka Medjed Hedlund
SEKO? - Jan Salomonsson

Samtliga nås via växeln på telefonnummer 08-788 75 00.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2024-06-17. Din ansökan ska innehålla CV samt ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning.

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.

Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet:

Flygstabens första och största uppgift är att stödja flygvapenchefens ledning av samtliga flottiljer och skolor i flygvapnet i alla nivåer av konfliktskalan. Flygstaben utvecklar, planerar, genomför och utvärderar order och direktiv ställda av flygvapenchefen. Flygstaben består av cirka 350 medarbetare. Flygvapnet organiserar och utbildar flyg-, bas- och ledningsförband och har i uppdrag att bevaka och skydda Sveriges luftrum. Det är ett uppdrag som pågår dygnet runt, året runt, för att säkerställa Sveriges integritet. Inom flygvapnet arbetar cirka 5100 medarbetare, civila och militära.

I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv.

En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap.
Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras och att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.

Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Ansök nu

Funktionsföreträdare Metod, vid FMUndSäkC

Officer
Läs mer Maj 3
Försvarsmaktens underrättelse- och säkerhetscentrum (FMUndSäkC) söker nu en Funktionsföreträdare Metod. Befattningen är placerad vid Funktionsenhetens Funktionsavdelning metod. Som funktionsföreträdare Metod ges du mycket goda möjligheter att påverka utvecklingen inom Försvarsmakten underrättelse- och säkerhetsfunktionen samt att kunna bidra till fortsatt implementering av metoder inom Nato.

FMUndSäkC är ett centrum för utveckling och utbildning inom Försvarsmaktens underrättelse- och säkerhetstjänst. FMUndSäkC är försvarsmaktsgemensamt och upprättades 1998 då flygvapnets och arméns underrättelseskolor samt Försvarets tolkskola sammanfördes i Uppsala garnison. FMUndSäkC består av Stabsenhet, Funktionsutvecklingsenhet, Utbildningsenhet och Tolkskola.

Sökande enhet
Funktionsenheten ansvarar för utveckling och samordning av underrättelse- och säkerhetstjänst på taktisk (förband) och operativ nivå. Funktionsenheten ansvarar även för processledning av erfarenhets- och evalueringsarbete inom underrättelse- och säkerhetstjänst. Funktionsenheten stödjer på olika sätt Utbildningsenheten och Tolkskolan med utbildningsverksamhet. Funktionsenheten stödjer dessutom C Must vid framtagande av publikationer inom verksamhetsområdet samt vid uppföljning av underrättelsetjänst vid utpekade staber och krigsförband. Funktionsenheten är organiserad i Funktionsavdelning metod samt Funktionsavdelning förband. Funktionsenheten bedriver dels egna övningar men stödjer även ett flertal av Försvarsmaktens övriga övningar. Arbetet vid enheten bedrivs såväl enskilt som i sammansatta arbets- och projektgrupper.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• Att i samverkan med HKV, FMV, stridsskolor, förband och staber stödja som ämnesexpert avseende underrättelsemetodik samt ge stöd vid utveckling av organisationer
• Stödja Försvarsmakten vad avser kravställning, utveckling samt implementation av undsäk-funktionalitet i ledningsstödsystem
• Leda alternativt ingå i arbets-/projektgrupper
• Handlägga remisser inom sakområde
• Stödja och delta i övnings- och utbildningsverksamhet vid FMUndSäkC samt bidra till utveckling av densamma



Kvalifikationer

• Svensk militär officers- /specialistofficersexamen
• Underrättelseutbildning motsvarande utbildningstecknet facklan
• Kunskap om ledning och genomförande av underrättlsetjänst på operativ och taktisk nivå
• God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift (såväl svenska som engelska)
• God administrativ förmåga

 

Meriterande


• Utöver underrättelseutbildning är säkerhetsutbildning meriterande
• Kunskap om Natos underrättelsemetodik inklusive doktrinär styrning.
• Erfarenhet av tjänstgöring i stab på taktisk- eller operativ nivå
• Erfarenhet av utlandstjänstgöring i underrättelsebefattning
• Erfarenhet av utbildningsverksamhet (kurschef/lärare)

 

Personliga egenskaper
Vi söker dig som har god samarbetsförmåga men som också trivs med att arbeta självständigt och under eget ansvar. Flexibilitet och stresstålighet är andra egenskaper som värderas högt. Avslutningsvis är Funktionsföreträdare Metod en tjänst som förutsätter mycket god förmåga att inom underrättelsetjänsten se sammanhang, analysera de ingående delarna och deras relationer, samt föreslå lämpliga metoder eller verktyg för att skapa en syntes/ insikt. Av denna anledning har vi för avsikt att lägga stor vikt vid den sökandes personliga lämplighet.

 

Övrigt
Anställningsform: Tillsvidare
Arbetsort: Uppsala
Beräknat startdatum: Enligt överenskommelse
Befattningsnivå: OR 8 (även kravunderskridande kommer att tas i beaktan)


Upplysningar om tjänsten kan lämnas av
Magnus Rosengren, C Metodavdelningen
Hanna Danninge, HR-chef
Nås via växel 0505-45 10 00


Fackliga representanter
Officersförbundet: Peter Oscarson, tfn 018-19 63 68
Försvarsförbundet: Emmie Ulegård, tfn 018-19 67 81
SACO-S FM Uppsala: Stephen Haughey, 018-19 65 52,
alternativt 010-820 00 99 för alla fackliga kontakter.


Välkommen med din ansökan senast 2024-06-17. Din ansökan skall innehålla CV samt ett ansökningsbrev. I ansökningsbrevet vill vi att du motiverar varför du är lämpad för denna befattning.

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.
--------------------------------------------------------
Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet:

Försvarsmaktens underrättelse- och säkerhetscentrum, FMUndSäkC, är ett centrum för utbildning och utveckling inom Försvarsmaktens nationella och internationella underrättelse- och säkerhetstjänst. Centrumet är försvarsmaktsgemensamt och upprättades 1998 då flygvapnets och arméns underrättelseskolor samt Försvarets tolkskola sammanfördes till Uppsala garnison.

Varje dag och varje timme gör våra medarbetare insatser som påverkar andra människors liv, både i stort och smått, och både på hemmaplan och runt om i världen.

Försvarsmakten ger dig möjlighet att utvecklas som människa och växa i din professionella roll. Vi är en ansvarstagande arbetsgivare och har en öppen organisation där vi ställer upp för varandra.

I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård och bra balans mellan arbete och privatliv.

Försvarsmakten tillvaratar de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten. Vi välkomnar därför sökanden med olika bakgrund och erfarenheter i våra rekryteringar.

En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap.
Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.

Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Ansök nu

Säkerhetsunderrättelseassistent till Flygstaben

Soldat/Sjöman
Läs mer Maj 3
OM FLYGSTABEN

Chefen för Flygvapnet utövar ledning av luftstridskrafterna och Flygvapnets förband med stöd av Flygstaben. Flygstaben är en organisationsenhet bland andra i Flygvapnet, men med mandat att hantera alla uppdrag, uppgifter och direktiv som ställs till Flygvapnet samt därigenom inrikta, leda och följa upp Flygvapnet och dess verksamhet. Flygstaben leds av Chefen Flygstaben (C FS) och innehåller organisatoriskt ett antal avdelningar och sektioner.

OM AVDELNINGEN/SEKTIONEN

Underrättelse- och säkerhetssektionen leder funktionen i Flygvapnet och organiseras under grundberedskap i genomförandeavdelningen. Huvuduppgiften är att stödja chefen Flygvapnet och övriga Flygstaben med lägesuppfattning, förvarning och övrigt beslutsunderlag. Sektionen funktionsleder underställda förband avseende underrättelse- och säkerhetstjänst i samtliga beredskapsnivåer.

OM BEFATTNINGEN

Nu söker vi dig som i tjänsten kommer ges möjlighet att tillsammans med andra utveckla dig inom underrättelse- och säkerhetstjänstfunktionen. Arbetet består av intressanta och omväxlande arbetsuppgifter i den luftoperativa ledningsnivån. Tjänsten omfattar tillfällen till egen utveckling genom deltagande i operationer och att delta i övningar, metod- och utvecklingsarbeten samt kompetensutveckling såväl generell som funktionsspecifik både inom och utanför Sveriges gränser.

HUVDUDSAKLIGA ARBETSUPPGIFTER


• Ingå i sektionens säkerhetsunderrättelsedetalj och därigenom stödja och delta i underrättelse- och säkerhetssektionens operativa verksamhet, verksamhetsledning och planeringsverksamhet.
• Stödja närmaste chef samt chefen underrättelse- och säkerhetssektionen med operativt-, informationshanterings- och övrigt verksamhetsledningsstöd.
• Genomföra strukturerad bearbetning och stödja funktionens analytiker.
• Delta i planering, inhämtning, produktion och delgivning av rapporter och beslutsunderlag.
• Samverka med övriga Försvarsmakten, externa aktöreroch internationella organisationer inom ramen för tilldelade uppgifter.

KRAV
Kvalifikationer


• Genomförd svensk värnplikt, GMU eller motsvarande svensk militär grundutbildning med godkänt resultat.
• Strukturerad och god förmåga att hantera större mängd information.
• God datorvana av standardprogram (motsv. Office) och kunskap inom IT-området.
• God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska.
• Svensk medborgare.

MERITERANDE


• Erfarenhet från tjänstgöring/utbildning inom säkerhets-/ spanings-/ underrättelseförbanden.
• Genomfört stabstjänstutbildning eller erhållit motsvarande kompetens genom tidigare erfarenheter/tjänstgöring.
• Utbildning och kunskap inom underrättelse- och säkerhetstjänst.
• Erfarenhet av att hantera sekretessbelagd information.
• Erfarenhet av och kunskap om Försvarsmaktens IT-system.
• Genomfört Fortsatt Gruppbefälsutbildning (FGBU).
• Ytterligare språkkompetens förutom engelska.
• B-körkort.

PERSONLIGA EGENSKAPER

Som person har du god förmåga att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Du har en god analytisk förmåga och kan överblicka helheter och system utan att frånse konsekvenser på detaljnivå. Du är initiativrik och driven med en vilja att lära dig nya saker och vågar delta aktivt för att hitta lösningar på problem.

Du har en god förmåga att samverka med andra och värdesätter goda samarbeten mellan såväl funktioner som försvarsgrenar/stridskrafter. Stresstålighet och förmåga att hantera förändrade situationer och snabbt uppkomna uppgifter är eftersträvansvärda egenskaper. Mycket stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper och lämplighet.

ÖVRIGT 

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning enligt avtal om GSS/K maximalt 8 + 4 år. Provanställning om 6 månader tillämpas vid nyanställning i Försvarsmakten.
Sysselsättningsgrad: Heltid. Tjänsten innebär arbete på oregelbundna tider samt längre sammanhängande arbetspass under exempelvis övningar och insatser, ibland på annan arbetsort och land utan möjlighet att åka hem.
Arbetsort: Uppsala. Tjänsteresor inom Sverige och utomlands kan förekomma.
Tillträdesdatum: Snarast enligt överenskommelse.
Lön och förmåner: Enligt kollektivavtal.

Upplysningar om befattningen

Christopher Engelbrecht, nås via FM växel 08-755 75 00.

Fackliga företrädare

Officersförbundet OFR/O, Anders Wedin
Försvarsförbundet OFR/S, Caroline Nilsson
SACO FM, Borka Medjed Hedlund
SEKO, Jan Salomonsson

Samtliga nås via FM växel 08-788 75 00.

Sista ansökningsdag

Välkommen med din ansökan senast 2024-05-31. Din ansökan ska innehålla CV samt ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning.

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.

Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet:

Flygstabens första och största uppgift är att stödja flygvapenchefens ledning av samtliga flottiljer och skolor i flygvapnet i alla nivåer av konfliktskalan. Flygstaben utvecklar, planerar, genomför och utvärderar order och direktiv ställda av flygvapenchefen. Flygstaben består av cirka 350 medarbetare. Flygvapnet organiserar och utbildar flyg-, bas- och ledningsförband och har i uppdrag att bevaka och skydda Sveriges luftrum. Det är ett uppdrag som pågår dygnet runt, året runt, för att säkerställa Sveriges integritet. Inom flygvapnet arbetar cirka 5100 medarbetare, civila och militära.

I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv.

En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap.
Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras och att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.

Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Ansök nu

Produktionsunderrättelseassistent till Flygstaben

Soldat/Sjöman
Läs mer Maj 3
OM FLYGSTABEN

Chefen för Flygvapnet utövar ledning av luftstridskrafterna och Flygvapnets förband med stöd av Flygstaben. Flygstaben är en organisationsenhet bland andra i Flygvapnet, men med mandat att hantera alla uppdrag, uppgifter och direktiv som ställs till Flygvapnet samt därigenom inrikta, leda och följa upp Flygvapnet och dess verksamhet. Flygstaben leds av Chefen Flygstaben (C FS) och innehåller organisatoriskt ett antal avdelningar och sektioner.

OM AVDELNINGEN/SEKTIONEN

Underrättelse- och säkerhetssektionen leder funktionen i Flygvapnet och organiseras under grundberedskap i genomförandeavdelningen. Huvuduppgiften är att stödja chefen Flygvapnet och övriga Flygstaben med lägesuppfattning, förvarning och övrigt beslutsunderlag. Sektionen funktionsleder underställda förband avseende underrättelse- och säkerhetstjänst i samtliga beredskapsnivåer.

OM BEFATTNINGEN

Nu söker vi dig som i tjänsten kommer ges möjlighet att tillsammans med andra utveckla dig inom underrättelse- och säkerhetstjänstfunktionen. Arbetet består av intressanta och omväxlande arbetsuppgifter i den luftoperativa ledningsnivån. Tjänsten omfattar tillfällen till egen utveckling genom deltagande i operationer och att delta i övningar, metod- och utvecklingsarbeten samt kompetensutveckling såväl generell som funktionsspecifik både inom och utanför Sveriges gränser.

HUVDUDSAKLIGA ARBETSUPPGIFTER


• Ingå i sektionens produktionsdetalj och därigenom stödja och delta i underrättelse- och säkerhetssektionensoperativa verksamhet, verksamhetsledning och planeringsverksamhet.
• Stödja närmaste chef samt chefen underrättelse- och säkerhetssektionen med operativt-, informationshanterings- och övrigt verksamhetsledningsstöd.
• Genomföra strukturerad bearbetning och stödja funktionens analytiker.
• Delta i planering, inhämtning, produktion och delgivning av rapporter och beslutsunderlag.
• Samverka med övriga Försvarsmakten, externa aktöreroch internationella organisationer inom ramen för tilldelade uppgifter.

KRAV
Kvalifikationer


• Genomförd svensk värnplikt, GMU eller motsvarande svensk militär grundutbildning med godkänt resultat.
• Strukturerad och god förmåga att hantera större mängd information.
• God datorvana av standardprogram (motsv. Office) och kunskap inom IT-området.
• God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska.
• Svensk medborgare.

MERITERANDE


• Genomfört stabstjänstutbildning eller erhållit motsvarande kompetens genom tidigare erfarenheter/tjänstgöring.
• Utbildning och kunskap inom underrättelse- och säkerhetstjänst.
• Erfarenhet av att hantera sekretessbelagd information.
• Erfarenhet av och kunskap om Försvarsmaktens IT-system.
• Genomfört Fortsatt Gruppbefälsutbildning (FGBU).
• Ytterligare språkkompetens förutom engelska.
• B-körkort.

PERSONLIGA EGENSKAPER

Som person har du god förmåga att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Du har en god analytisk förmåga och kan överblicka helheter och system utan att frånse konsekvenser på detaljnivå. Du är initiativrik och driven med en vilja att lära dig nya saker och vågar delta aktivt för att hitta lösningar på problem.

Du har en god förmåga att samverka med andra och värdesätter goda samarbeten mellan såväl funktioner som försvarsgrenar/stridskrafter. Stresstålighet och förmåga att hantera förändrade situationer och snabbt uppkomna uppgifter är eftersträvansvärda egenskaper.

Mycket stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper och lämplighet.

För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på www.forsvarsmakten.se).

ÖVRIGT 

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning enligt avtal om GSS/K maximalt 8 + 4 år. Provanställning om 6 månader tillämpas vid nyanställning i Försvarsmakten.
Sysselsättningsgrad: Heltid. Tjänsten innebär arbete på oregelbundna tider samt längre sammanhängande arbetspass under exempelvis övningar och insatser, ibland på annan arbetsort och land utan möjlighet att åka hem.
Arbetsort: Uppsala. Tjänsteresor inom Sverige och utomlands kan förekomma.
Tillträdesdatum: Snarast enligt överenskommelse.
Lön och förmåner: Enligt kollektivavtal.

Upplysningar om befattningen

Johan Brisenborn, nås via FM växel 08-755 75 00.

Fackliga företrädare

Officersförbundet OFR/O, Anders Wedin
Försvarsförbundet OFR/S, Caroline Nilsson
SACO FM, Borka Medjed Hedlund
SEKO, Jan Salomonsson

Samtliga nås via FM växel 08-788 75 00.

Sista ansökningsdag

Välkommen med din ansökan senast 2024-05-31. Din ansökan ska innehålla CV samt ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning.

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.

Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet:

Flygstabens första och största uppgift är att stödja flygvapenchefens ledning av samtliga flottiljer och skolor i flygvapnet i alla nivåer av konfliktskalan. Flygstaben utvecklar, planerar, genomför och utvärderar order och direktiv ställda av flygvapenchefen. Flygstaben består av cirka 350 medarbetare. Flygvapnet organiserar och utbildar flyg-, bas- och ledningsförband och har i uppdrag att bevaka och skydda Sveriges luftrum. Det är ett uppdrag som pågår dygnet runt, året runt, för att säkerställa Sveriges integritet. Inom flygvapnet arbetar cirka 5100 medarbetare, civila och militära.

I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv.

En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap.
Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras och att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.

Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Ansök nu

Chef dokumentavdelningen sökes till F16

Avdelningschef, statlig
Läs mer Maj 3
Befattningen erbjuder
En möjlighet att arbeta som chef i en viktig och lagstyrd verksamhet under utveckling i Försvarsmakten. Du kommer som en av tre avdelningschefer vara en del av att bygga upp den under våren 2024 nystartade Garnisonsenheten och bidra till ett väl fungerande garnisonsstöd. 

Om enheten
Garnisonsenheten består av en ledning och tre stycken avdelningar, totalt är vi i dagsläget cirka 40 personer. Garnisonsenheten leder garnisonssamordningen vid Uppsala garnison från fred till väpnat angrepp. Vid enheten finns t.ex. garnisonens expeditioner och arkiv, idrottstjänst, hundtjänst, verksamhetssäkerhetstjänst inkl. utbildning, handläggare med olika expertisområden, administratörer och vaktmästare.

Dokumentavdelningen återfinns på tre orter i Sverige.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som avdelningschef leder, samordnar och utvecklar du verksamheten vid dokumentavdelningen vilket innefattar verksamhetsplanering samt personal- och budgetansvar på samtliga tre arbetsorter. Du ansvarar för operativa och strategiska frågor, tillsammans med medarbetarna driver du utvecklingsarbetet framåt enligt gällande lagar och förordningar. Expeditionerna följer omvärldsläget och strävar efter att utöka sin tillgänglighet, avdelningschef ansvarar för att säkerställa detta i kombination med en god arbetsmiljö.

I tjänsten ingår även att i mindre omfattning arbeta i registraturen och arkiv efter en intern upplärning.

KRAV
Kvalifikationer


• aktuell och relevant arbetslivserfarenhet som chef med personal- och budgetansvar
• aktuell och relevant erfarenhet av förändringsledning och/eller arbetsmiljöarbete med goda resultat
• godkänd gymnasieutbildning
• B-körkort.


Personliga egenskaper

För att lyckas med uppdraget krävs att du är en trygg individ som:


• är tydlig i din kommunikation
• har en god förmåga att skapa trygghet och bygga förtroende i en arbetsgrupp
• utövar ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga
• skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att avdelningen agerar tillsammans mot uppsatta mål.

Mycket stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

MERITERANDE


• eftergymnasial utbildning med inriktning registratur, ledarskap, administration, arkivvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren ser som likvärdig
• kunskap om offentlig förvaltning
• fördjupad kunskap inom arbetsmiljö
• aktuell och relevant erfarenhet från registratur och/eller arkiv
• arbete inom Försvarsmakten.

För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på www.forsvarsmakten.se).

Övrigt
Anställningsform: Tillsvidareanställning som kan komma att inledas med 6 månaders provanställning.
Sysselsättningsgrad: Heltid
Arbetsort: Uppsala.
Planerade resor förekommer till andra arbetsorter med avdelningens personal och vid övningsverksamhet
Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse

För upplysningar om befattningen kontakta:
Stf chef Garnisonsenheten, Anna Wilson, 073-448 85 81
Chef dokumentavdelningen Monica Åkerblom, 0451-38 27 13

För information om rekryteringsprocessen kontakta:
HR-generalist, Åsa Larsson
Mejl: F16-A1-adm@mil.se

Fackliga företrädare:
OFR/O Ärna Peter Oscarson, tfn 018-19 63 68.
OFR/S Daniel Modin, tfn 0706-38 68 33.
SACO Mikko Aarnio, tfn 070-849 55 06.
SEKO Jens Larsson, nås via växeln 018-19 60 00.

Sista ansökningsdag

Välkommen med din ansökan senast 2024-05-27. Din ansökan bör innehålla CV samt ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning.

 

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.

Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet:

Upplands flygflottilj, F 16, har sitt huvudsäte vid Uppsala garnison. Förbandet är en del av det svenska Flygvapnet och ansvarar för driften och bevakningen av Uppsala flygplats samt utbildning av värnpliktiga inom flera olika befattningar i Flygvapnet. Förbandet leder även 161:a Stridslednings- och luftbevakningsbataljonen som stridsleder stridsflygplan i luften samt sköter den ständiga bevakningen av det svenska luftrummet. Förbandet verkar från flera olika platser i landet och utgör en viktig del i den tillväxtperiod som Flygvapnet står inför.

I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv.

En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap.
Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.

Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Ansök nu