Uppsala: Uppsala tingsrätt söker en eller flera serviceinriktade ordningsvakter

Hitta ansökningsinfo om jobbet Uppsala tingsrätt söker en eller flera serviceinriktade ordningsvakter i Uppsala. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Uppsala inom den kategorin.

Publicerad: 2023-05-08 // Varaktighet: Heltid

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ 


 




Om Uppsala tingsrätt
Uppsala tingsrätt är en medelstor domstol med cirka 110 medarbetare.

Antalet mål och ärenden uppgår till cirka 10 000 per år. Till tingsrätten är 200 nämndemän knutna. Domsagan utgörs av hela Uppsala län med kommunerna: Enköping, Heby, Håbo, Knivsta, Tierp, Uppsala, Älvkarleby och Östhammar.

Uppsala tingsrätt är centralt beläget med närhet till goda allmänna kommunikationer. Med tåg tar det cirka 40 minuter till Stockholm och cirka 15 minuter till Arlanda. Uppsala är storstaden med småstadens charm och här finns alltid ett rikt utbud av evenemang och upplevelser. Tingsrätten är en öppen och modern arbetsplats med skickliga och engagerade medarbetare.

Tingsrätten är indelad i tre målavdelningar och en administrativ avdelning. På service- och säkerhetsenheten, som ingår i den administrativa avdelningen, finns en servicechef, ordningsvakter och annan administrativ personal. Domstolen har en fast säkerhetskontroll. 

Uppsala tingsrätt söker nu en eller flera ordningsvakter. En av anställningarna kan vara ett vikariat med möjlighet till tillsvidareanställning.

Arbetsuppgifter

Som ordningsvakt på tingsrätten kommer du att tillsammans med övriga medarbetare på service- och säkerhetsenheten

- ansvara för ordningshållning under förhandlingar och i allmänhetens utrymmen
- bemanna säkerhetskontrollen tillsammans med övriga ordningsvakter
- vara tekniskt stöd i samband med förhandlingar och möten
- bemanna receptionen och där ge service till besökare och hantera administrativa uppgifter
- delta i arbetet med den interna servicen som posthantering, lokaltillsyn, teknik- och IT-frågor, leveransmottagning, underhåll och skötsel
- hantera passerkort, larm och besöksrutiner
- ansvara för brandskyddsarbete och brandronder 

Flexibel arbetstid tillämpas men som ordningsvakt vid domstolen ingår visst övertidsarbete då rättegångar ibland kan pågå även efter ordinarie arbetstids slut.

Krav
Kvalifikationer

- Du som söker ska ha lägst gymnasieutbildning eller motsvarande kompetens.
- Du ska ha ett aktuellt ordningsvaktsförordnande och ha erfarenhet av arbete som ordningsvakt.
- Du ska ha mycket goda kunskaper i tal och skrift i svenska. 
- Du måste vara van datoranvändare och ha intresse och fallenhet för att lära dig nya datorstödsprogram. 
- Det är ett krav att du är villig att genomgå polisens utbildning för säkerhetskontroll samt utbildning för att använda röntgen, om du inte redan har gjort det. 

Personliga egenskaper

Anställningen ställer höga krav på administrativ förmåga och på att du har förmåga att bemöta människor väl i olika situationer. Det är vidare mycket viktigt att du är serviceinriktad, lösningsorienterad och kan samarbeta. Du är initiativtagande, praktiskt lagd och ser till att saker blir gjorda.  

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. 

Tidigare väl vitsordad erfarenhet från arbete som ordningsvakt i domstol kan vara meriterande. Vi strävar efter att vara och är en arbetsplats som tar tillvara de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Hur vi bemöter varandra och visar varandra respekt är mycket viktiga faktorer.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 29 maj 2023!
Urval och intervjuer kan ske löpande under ansökningstiden.

För att vi ska kunna bedöma din ansökan ber vi dig göra följande:

- Bifoga CV och personligt brev.
- Ladda upp underlag som styrker att du har examen från gymnasium samt aktuellt ordningsvaktsförordnande.
- Besvara de inledande frågorna.

 

 

 
 

 

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Uppsala som Ordningsvakt

Nedan visas andra jobb i Uppsala som Ordningsvakt.

Vi söker utbildade ordningsvakter till Uppland

Läs mer Mar 11
En ordningsvakt arbetar på offentliga platser där många människor är i rörelse. Därför är det viktigt att vara stresstålig och ha hög social kompetens. Ordningsvaktens arbete skiljer sig från väktarens eftersom ordningsvakten har större rätt att ingripa vid ordningsstörande. Han/hon har rätt att avlägsna, omhändertaga och gripa. För att få arbeta som ordningsvakt krävs en speciell ordningsvaktsutbildning och ett ordningsvaktsförordnande.

 

 

 

Tjänsteställe: Uppland

Arbetstider: Varierande arbetstider

Varaktighet: Sommar Vikariat

Tillträde: Enligt överenskommelse




Kvalifikationer

Vi söker utbildade ordningsvakter som är säkerhetsmedvetna, serviceinriktade, empatiska och har en inre trygghet och en naturlig drivkraft att vilja hjälpa till. Du ska vara utbildad ordningsvakt med ett giltigt ordningsvaktsförordnande. 

Utöver de personliga egenskaper som vi eftersöker och beskriver i de olika uppdragen, behöver du uppfylla grundläggande krav för att bli kvalificerad för tjänsten:


• gymnasiekompetens
• god svenska i tal och skrift
• körkort B
• genomfört ordningsvaktsutbildning inom de tre senaste åren med godkänt resultat

Du behöver även vara ostraffad*, drogfri, ha en ordnad ekonomi samt en god hälsa och fysik för att kunna bli anställd på Avarn Security.

 

Varmt välkommen in med din ansökan! Urval sker löpande, så skicka gärna in din ansökan snarast möjligt - dock senast 2024-05-01 - sök tjänsten via vår hemsida- ej via mejl.
Tester kommer att tillämpas i rekryteringsprocessen.

Vårt erbjudande
Vi är den kompletta säkerhetsaktören på marknaden vilket möjliggör att vi är ledande i branschen för våra kunder samt att det finns goda utvecklingsmöjligheter för dig som medarbetare.

Du kommer att vara en viktig representant för allmänheten och våra kunder. Därför är det A och O för oss att skapa en inkluderande arbetsmiljö där alla våra 7500 medarbetare ska känna att ansvar, omtanke och samarbete främjas. Vi tar arbetsmiljöarbete på allvar och arbetar med ständiga förbättringar. Vi tillämpar lönesättning enligt kollektivavtal.


Avarn Security värnar om att du som medarbetare ska ha en trygg livssituation och hållbarhet i arbetslivet. Därför erbjuds alla nyanställda kostnadsfritt ett års försäkringslösning innehållande bland annat sjuk- och olycksfallsförsäkring, livförsäkring och barn- och ungdomsförsäkring.

* All personal hos ett auktoriserat bevakningsföretag ska vara godkänd vid prövning med avseende på laglydnad, medborgerlig pålitlighet samt lämplighet i övrigt.  För godkännandemyndighetens prövning av en persons laglydnad och medborgerliga pålitlighet ska uppgifter som finns i belastningsregistret eller misstankeregister eller som behandlas hos Säkerhetspolisen med stöd av lagen om polisens behandling av personuppgifter inom brottsdatalagens område inhämtas.

Avarn Security är den kompletta säkerhetsaktören. Våra 7 500 medarbetare bidrar dygnet runt, året runt till ett tryggare samhälle och våra värdeord - ansvar - omtanke - samarbete - ligger till grund för vårt arbete och hjälper oss att nå vår vision, ”säkerhet och ansvarstagande i världsklass”.

Ansök nu

PRISMA Security söker Ordningsvakter till Skansen

Läs mer Mar 2
Om PRISMA Security
PRISMA Security är ett av Polismyndigheten och Länsstyrelsen auktoriserat bevakningsföretag med säte i Stockholm.
Vi har funnits sedan 2013 och har under åren sysslat med ordningshållning, bevakning och samordnande funktioner i såväl små som i stora sammanhang.
Vi söker löpande efter Ordningsvakter till Skansen för verksamhet året runt.
Vår vision är att skapa trygghet och tillföra ett mervärde i samhället kopplat till vår värdegrund, höga moral och vår uppförandekod.
Det gör att vi kan leverera säkerhetstjänster av väldigt hög standard.
Din roll
Som anställd Ordningsvakt hos PRISMA Security förväntas du med din närvaro kunna skapa trygghet och medverka till att upprätthålla den allmänna ordningen vid Skansen.
Vi lägger väldigt stor vikt vid personlig lämplighet och ser att du uppfyller nedanstående grundkrav:
Att du har god social kompetens och viljan av att hjälpa medmänniskor i behov av stöd.
Vi tror att du är en serviceinriktad, lugn och organiserad person som kan hantera stress.
Du är självständig, men jobbar också bra i team.
Att ta ansvar kommer naturligt för dig – du är helt enkelt en ärlig, hjälpsam och uppmärksam person som får människor omkring dig att känna sig trygga.



Vilka krav ställer tjänsten?
Du behöver ha gymnasieutbildning med godkänt resultat i svenska och engelska.
För anställning inom PRISMA Security krävs det att du blir godkänd av Länsstyrelsen för anställning i auktoriserat bevakningsföretag.



Vi erbjuder dig
Att få göra skillnad för människor och samhället
Ett varierande arbete med goda utvecklingsmöjligheter
Engagerade och stöttande ledare och kollegor
Chansen att arbeta i ett samhällsviktigt företag med människor i fokus



Lön
Lön & ersättning enligt kollektivavtal samt tillägg för resa, parkering, tillägg för gruppchef, stf gruppchef samt idividuella anspråk.
Övrigt
Urval sker löpande.
Meriterande om du har arbetat vid skansen tidigare.
Välkommen med din ansökan.

Ansök nu

PRISMA Security söker Ordningsvakter till Ordningsenheten Uppsala

Läs mer Feb 4
Om PRISMA Security
PRISMA Security är ett av Polismyndigheten och Länsstyrelsen auktoriserat bevakningsföretag med säte i Stockholm.
Vi har funnits sedan 2013 och har under åren sysslat med ordningshållning, bevakning och samordnande funktioner i såväl små som i stora sammanhang.
Vi söker löpande efter Ordningsvakter till Skansen för verksamhet året runt.
Vår vision är att skapa trygghet och tillföra ett mervärde i samhället kopplat till vår värdegrund, höga moral och vår uppförandekod.
Det gör att vi kan leverera säkerhetstjänster av väldigt hög standard.
Din roll
Som anställd Ordningsvakt hos PRISMA Security förväntas du med din närvaro kunna skapa trygghet och medverka till att upprätthålla den allmänna ordningen vid Skansen.
Vi lägger väldigt stor vikt vid personlig lämplighet och ser att du uppfyller nedanstående grundkrav:
Att du har god social kompetens och viljan av att hjälpa medmänniskor i behov av stöd.
Vi tror att du är en serviceinriktad, lugn och organiserad person som kan hantera stress.
Du är självständig, men jobbar också bra i team.
Att ta ansvar kommer naturligt för dig – du är helt enkelt en ärlig, hjälpsam och uppmärksam person som får människor omkring dig att känna sig trygga.



Vilka krav ställer tjänsten?
Du behöver ha gymnasieutbildning med godkänt resultat i svenska och engelska.
För anställning inom PRISMA Security krävs det att du blir godkänd av Länsstyrelsen för anställning i auktoriserat bevakningsföretag.



Vi erbjuder dig
Att få göra skillnad för människor och samhället
Ett varierande arbete med goda utvecklingsmöjligheter
Engagerade och stöttande ledare och kollegor
Chansen att arbeta i ett samhällsviktigt företag med människor i fokus



Lön
Lön & ersättning enligt kollektivavtal samt tillägg för resa, parkering, tillägg för gruppchef, stf gruppchef samt idividuella anspråk.
Övrigt
Urval sker löpande.
Meriterande om du har arbetat vid skansen tidigare.
Välkommen med din ansökan.

Ansök nu

Ordningsvakt till Uppsala

Läs mer Jan 5
Företagsbeskrivning
Securitas har en viktig roll i samhället och förvaltar ett av Sveriges viktigaste uppdrag - att skydda och hjälpa människor att känna sig trygga. Nu har du chansen att bli en del av Sveriges största säkerhetsföretag. Oavsett om du vill jobba mycket eller lite, dag eller natt så behöver vi bli fler.
Som landets största arbetsgivare i vår bransch kan vi erbjuda dig utvecklingsmöjligheter och variation som få andra företag kan. Vi strävar efter ett enhetligt ledarskap med balans mellan förväntningar och förutsättningar. Du tar hand om människors säkerhet – Securitas tar hand om dig.
Jobbeskrivning
Som ordningsvakt har du en genuin vilja att skapa goda relationer och respektera alla, oavsett bakgrund. Din främsta uppgift är att få människor att känna sig trygga i sin vardag.
Du gör detta genom närvaro på allmänna platser och förhoppningsvis ger det en lugnande effekt, men om situationen kräver det förväntas du agera. Som ordningsvakt är du anställd av Securitas men arbetar under polismyndighetens regelverk.
Tjänsten passar dig som gillar att jobba med människor och vill göra en samhällsviktig insats. Vi har en stark gemenskap och en bred erfarenhet bland oss kollegor som gör att vi klarar det mesta. Vill du bli en del av ett sammansvetsat gäng, är detta tjänsten för dig.
Vi är trygghet. Vi är Securitas.
Kravspecifikation
Krav
Vi tror att du är en stabil och stresstålig person som klarar av press och kan hantera motgångar väl. Du är ödmjuk, teamorienterad och serviceinriktad i möte med allmänheten, men har också förståelse för ansvaret i din roll och kan förhålla dig saklig när det krävs. Stor vikt kommer läggas vid din personliga lämplighet för tjänsten.
Du har en ordningsvaktsutbildning och ett giltigt ordningsvaktsförordnande
Du har godkända betyg i svenska och engelska från första året i gymnasiet
B-körkort

Övrig information
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringsverktyg. Vi jobbar med löpande urval, så om du är intresserad av tjänsten – skicka din ansökan redan idag!
Har du frågor kring rollen är du välkommen att höra av dig till kontaktperson: johanna.fors@securitas.se.
Tjänsten är deltid med tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar 6mån provanställning
Vi arbetar med urvalstester
Vi kommunicerar i första hand via mail
Sista ansökningsdag är 2024-02-29

För anställning inom Securitas Sverige AB krävs att du blir godkänd av Länsstyrelsen för anställning i auktoriserat bevakningsföretag (den ansökan görs av Securitas).
Lön och anställningsförhållanden baseras på kollektivavtal mellan arbetsgivarorganisationen Säkerhetsföretagen och Svenska Transportarbetareförbundet.
Mer info om Securitas som arbetsgivare och vår rekryteringsprocess hittar du på securitas.se

Ansök nu

Förvaltningsrätten i Uppsala söker ordningsvakter

Läs mer Dec 21
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ 


 




Förvaltningsrätten flyttar till nya fräscha lokaler centralt i Uppsala.

Ta chansen att bli en av tre ordningsvakter som är med och startar upp en helt ny säkerhetsorganisation!  

Förvaltningsrätten i Uppsala är en mellanstor förvaltningsdomstol. Hos oss tjänstgör ca 65 personer och domstolen handlägger ett stort antal måltyper rörande bland annat tvister mellan enskilda och det allmänna, dvs stat, region och kommun exempelvis socialförsäkringsmål, skattemål, mål om offentlig upphandling, mål enligt socialtjänstlagen, läkemedelslagen och tvångsingripanden mot person. Vi är en öppen och modern arbetsplats med engagerade medarbetare i en mycket god arbetsmiljö.


Arbetsbeskrivning

Som ordningsvakt har du den mycket viktiga uppgiften att, tillsammans med dina ordningsvaktskollegor, ansvara för ordning och säkerhet i domstolens lokaler. Ordningsvakterna bemannar den fasta säkerhetskontrollen och receptionen samt ansvarar för att bevaka larm och annat operativt säkerhetsarbete. I arbetet ingår även ansvar för genomgång av säkerhet och salsteknik vid introduktion och utbildning av medarbetare, brandskyddskontroller administrativa uppgifter såsom post- och lokalhantering, tekniskt underhåll av domstolens IT-system samt extern och intern service.

Som ordningsvakt arbetar du på domstolens enhet för kansli, säkerhet och service. Enheten ansvarar för administration, intern och extern service och IT. I gruppen som ansvarar för säkerhet kommer att ingå tre ordningsvakter, varav en med arbetsledande ansvar.

Besökare och medarbetare ska känna att domstolen är en säker, trygg och förtroendeingivande plats. För att uppnå detta behöver arbetet som ordningsvakt kombineras med ett inkännande och gott bemötande och mycket god service samt en utpräglad förmåga till ett situationsanpassat arbetssätt.

Kvalifikationer

Vi söker dig som:

- Har ett aktuellt förordnande som ordningsvakt enligt lag (1980:578) om ordningsvakter med en aktuell giltighetstid vid anställningsdatumet.
- Har eller är beredd att genomgå utbildning för att få förordnande om säkerhetskontroll enligt 2a, 2b §§ lag (1980:578) om ordningsvakter.
- Har erfarenhet av att arbeta med säkerhetstekniska system som till exempel larm- och passagesystem samt CCTV och brandskydd.
- Uttrycker dig väl på svenska i tal och skrift.

Vi vill även att du har följande erfarenheter och personliga egenskaper:

- Du har arbetat som ordningsvakt i grupper med tre eller flera.
- Du har ett öppet och accepterande sätt och är trygg, stabil och lösningsfokuserad, även i stressade situationer.
- Du har arbetat som ordningsvakt i ett sammanhang där det i stor omfattning har ingått service och bemötande i kombination med säkerhetsarbetet och är ansvarstagande och tar egna initiativ.
- Du anpassar snabbt ditt beteende efter nya omständigheter och har en mycket god samarbets- och kommunikationsförmåga.
- Du hjälper till att lösa problem och ger god service såväl internt som externt och du ser till helheten i säkerhetsarbetet och domstolens roll i medborgarnas tjänst.
- Du uppvisar ett mycket gott omdöme vid uttalanden, ageranden och beslut och handlar i enlighet med fattade beslut, verksamhetsplaner, mål, policys och riktlinjer.
- Du har mycket goda IT-kunskaper då du som ordningsvakt är behjälplig med att hantera teknik för övrig personal och vid pågående förhandlingar.

P.g.a. de särskilda regler som gäller för kroppsvisitation enligt 9 § lagen (1981:1064) om säkerhetskontroll i domstol är förvaltningsrätten ambition att anställa sökande av båda könen till dessa tjänster.

Övrigt Välkommen med din ansökan med bifogade betyg och relevanta intyg i din ansökan. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för arbetet enligt ovan angivna kriterier. 

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Andra jobb i Uppsala från Sveriges Domstolar

Nedan visas andra jobb i Uppsala från Sveriges Domstolar .

Förvaltningsrätten i Uppsala söker ordningsvakter

Ordningsvakt
Läs mer Dec 21
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ 


 




Förvaltningsrätten flyttar till nya fräscha lokaler centralt i Uppsala.

Ta chansen att bli en av tre ordningsvakter som är med och startar upp en helt ny säkerhetsorganisation!  

Förvaltningsrätten i Uppsala är en mellanstor förvaltningsdomstol. Hos oss tjänstgör ca 65 personer och domstolen handlägger ett stort antal måltyper rörande bland annat tvister mellan enskilda och det allmänna, dvs stat, region och kommun exempelvis socialförsäkringsmål, skattemål, mål om offentlig upphandling, mål enligt socialtjänstlagen, läkemedelslagen och tvångsingripanden mot person. Vi är en öppen och modern arbetsplats med engagerade medarbetare i en mycket god arbetsmiljö.


Arbetsbeskrivning

Som ordningsvakt har du den mycket viktiga uppgiften att, tillsammans med dina ordningsvaktskollegor, ansvara för ordning och säkerhet i domstolens lokaler. Ordningsvakterna bemannar den fasta säkerhetskontrollen och receptionen samt ansvarar för att bevaka larm och annat operativt säkerhetsarbete. I arbetet ingår även ansvar för genomgång av säkerhet och salsteknik vid introduktion och utbildning av medarbetare, brandskyddskontroller administrativa uppgifter såsom post- och lokalhantering, tekniskt underhåll av domstolens IT-system samt extern och intern service.

Som ordningsvakt arbetar du på domstolens enhet för kansli, säkerhet och service. Enheten ansvarar för administration, intern och extern service och IT. I gruppen som ansvarar för säkerhet kommer att ingå tre ordningsvakter, varav en med arbetsledande ansvar.

Besökare och medarbetare ska känna att domstolen är en säker, trygg och förtroendeingivande plats. För att uppnå detta behöver arbetet som ordningsvakt kombineras med ett inkännande och gott bemötande och mycket god service samt en utpräglad förmåga till ett situationsanpassat arbetssätt.

Kvalifikationer

Vi söker dig som:

- Har ett aktuellt förordnande som ordningsvakt enligt lag (1980:578) om ordningsvakter med en aktuell giltighetstid vid anställningsdatumet.
- Har eller är beredd att genomgå utbildning för att få förordnande om säkerhetskontroll enligt 2a, 2b §§ lag (1980:578) om ordningsvakter.
- Har erfarenhet av att arbeta med säkerhetstekniska system som till exempel larm- och passagesystem samt CCTV och brandskydd.
- Uttrycker dig väl på svenska i tal och skrift.

Vi vill även att du har följande erfarenheter och personliga egenskaper:

- Du har arbetat som ordningsvakt i grupper med tre eller flera.
- Du har ett öppet och accepterande sätt och är trygg, stabil och lösningsfokuserad, även i stressade situationer.
- Du har arbetat som ordningsvakt i ett sammanhang där det i stor omfattning har ingått service och bemötande i kombination med säkerhetsarbetet och är ansvarstagande och tar egna initiativ.
- Du anpassar snabbt ditt beteende efter nya omständigheter och har en mycket god samarbets- och kommunikationsförmåga.
- Du hjälper till att lösa problem och ger god service såväl internt som externt och du ser till helheten i säkerhetsarbetet och domstolens roll i medborgarnas tjänst.
- Du uppvisar ett mycket gott omdöme vid uttalanden, ageranden och beslut och handlar i enlighet med fattade beslut, verksamhetsplaner, mål, policys och riktlinjer.
- Du har mycket goda IT-kunskaper då du som ordningsvakt är behjälplig med att hantera teknik för övrig personal och vid pågående förhandlingar.

P.g.a. de särskilda regler som gäller för kroppsvisitation enligt 9 § lagen (1981:1064) om säkerhetskontroll i domstol är förvaltningsrätten ambition att anställa sökande av båda könen till dessa tjänster.

Övrigt Välkommen med din ansökan med bifogade betyg och relevanta intyg i din ansökan. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för arbetet enligt ovan angivna kriterier. 

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Förvaltningsrätten i Uppsala söker ordningsvakt med arbetsledaransvar

Ordningsvakt
Läs mer Dec 21
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ 


 




Förvaltningsrätten flyttar till nya fräscha lokaler centralt i Uppsala.

Ta chansen att bli en av tre ordningsvakter som är med och startar upp en helt ny säkerhetsorganisation!

Förvaltningsrätten i Uppsala är en mellanstor förvaltningsdomstol. Hos oss tjänstgör ca 65 personer och domstolen handlägger ett stort antal måltyper rörande bland annat tvister mellan enskilda och det allmänna, dvs stat, region och kommun exempelvis socialförsäkringsmål, skattemål, mål om offentlig upphandling, mål enligt socialtjänstlagen, läkemedelslagen och tvångsingripanden mot person. Vi är en öppen och modern arbetsplats med engagerade medarbetare i en mycket god arbetsmiljö.



Arbetsbeskrivning

Som ordningsvakt med operativt arbetsledaransvar ingår att leda domstolens ordningsvakter i det dagliga och löpande arbetet med säkerhet, service och bemötande. Du har den mycket viktiga uppgiften att, tillsammans med dina ordningsvaktskollegor, ansvara för ordning och säkerhet i domstolens lokaler. Ordningsvakterna bemannar den fasta säkerhetskontrollen och receptionen samt ansvarar för att bevaka larm och annat operativt säkerhetsarbete. I arbetet ingå även ansvara för genomgång av säkerhet och salsteknik vid introduktion och utbildning av medarbetare, brandskyddskontroller, administrativa uppgifter såsom post- och lokalhantering, tekniskt underhåll av domstolens IT-system samt extern och intern service. I tjänsten ingår även att ingå i krisledningsorganisationen, vara kontaktperson gentemot säkerhetsföretag och leverantörer samt planera inför mål med förhöjd hotbild. Du är även delaktig i samordningen av det interna säkerhetsarbetet och det systematiska brandskyddsarbetet och håller utbildningar/övningar internt i detta.

Som ordningsvakt med arbetsledande ansvar arbetar du på domstolens enhet för kansli, säkerhet och service. Enheten ansvarar för administration, intern och extern service och IT. I gruppen som ansvarar för säkerhet kommer att ingå tre ordningsvakter, varav en med arbetsledande ansvar.

Besökare och medarbetare ska känna att domstolen är en säker, trygg och förtroendeingivande plats. För att uppnå detta behöver arbetet som ordningsvakt kombineras med ett inkännande och gott bemötande och mycket god service samt en utpräglad förmåga till ett situationsanpassat arbetssätt.

I rollen ingår inte personal- eller budgetansvar och du rapporterar direkt till chefen för kansli, säkerhet och service.

Kvalifikationer

Vi söker dig som:

- Har ett aktuellt förordnande som ordningsvakt enligt lag (1980:578) om ordningsvakter med en aktuell giltighetstid vid anställningsdatumet.
- Har eller är beredd att genomgå utbildning för att få förordnande om säkerhetskontroll enligt 2a, 2b §§ lag (1980:578) om ordningsvakter.
- Har erfarenhet av att arbeta med säkerhetstekniska system som till exempel larm- och passagesystem samt CCTV och brandskydd.
- Uttrycker dig väl på svenska i tal och skrift.

Vi vill även att du har följande erfarenheter och personliga egenskaper:

- Du har arbetat som ordningsvakt med arbetsledaransvar med att leda och fördela det dagliga arbetet för ordningsvakter.
- Du har arbetat med systematiskt brandskyddsarbete (SBA) Du har ett öppet och accepterande sätt och är trygg, stabil och lösningsfokuserad, även i stressade situationer.
- Du har arbetat som ordningsvakt i ett sammanhang där det i stor omfattning har ingått service och bemötande i kombination med säkerhetsarbetet och är ansvarstagande och tar egna initiativ. '
- Du anpassar snabbt ditt beteende efter nya omständigheter och har en mycket god samarbets- och kommunikationsförmåga.
- Du hjälper till att lösa problem och ger god service såväl internt som externt och du ser till helheten i säkerhetsarbetet och domstolens roll i medborgarnas tjänst.
- Du uppvisar ett mycket gott omdöme vid uttalanden, ageranden och beslut och handlar i enlighet med fattade beslut, verksamhetsplaner, mål, policys och riktlinjer.
- Du har mycket goda IT-kunskaper då du som ordningsvakt är behjälplig med att hantera teknik för övrig personal och vid pågående förhandlingar.

P.g.a. de särskilda regler som gäller för kroppsvisitation enligt 9 § lagen (1981:1064) om säkerhetskontroll i domstol är förvaltningsrätten ambition att anställa sökande av båda könen till dessa tjänster.

Övrigt Välkommen med din ansökan med bifogade betyg och relevanta intyg i din ansökan. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för arbetet enligt ovan angivna kriterier

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Förvaltningsrätten i Uppsala söker en domstolshandläggare

Beredningssekreterare/Domstolssekreterare/Domstolshandläggare
Läs mer Dec 12
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ 


 




Om Förvaltningsrätten i Uppsala

Förvaltningsrätten i Uppsala är en mellanstor domstol med ca 60 anställda.

Vi är en öppen och modern arbetsplats med engagerade medarbetare i en mycket god arbetsmiljö. Vi kommer under 2024 att flytta till nya fräscha lokaler centralt i Uppsala.

Domstolens domare, föredragande jurister, notarier och domstolshandläggare har en viktig samhällsuppgift genom att medverka till att medborgarna får en rättssäker och effektiv prövning av myndighetsbeslut. Domstolen handlägger ca 500 måltyper, varav de vanligast förekommande är bistånd, socialförsäkring, skattemål och tvångsvårdsmål. Vi arbetar aktivt med utvecklingsfrågor och vi strävar efter att vara en inkluderande arbetsplats med ett öppet och transparent arbetsklimat där våra engagerade och kunniga medarbetare trivs.

Domstolen är organiserad i två dömande enheter och en kanslienhet med administrativa- och IT-funktioner.

Om tjänsten

Domstolen söker nu en domstolshandläggare till kanslienheten.

Arbetsbeskrivning

Som domstolshandläggare har du den viktiga uppgiften att sköta den administrativa delen av målens handläggning, från det att de kommer in till dess att de är avslutade. En stor del av handläggningen i målen sker digitalt. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att ta emot och registrera handlingar, skicka föreläggande och andra handlingar till parter, kalla till förhandling och expediera domar och beslut. Som domstolshandläggare kommer du att arbeta med många arbetsuppgifter parallellt och ibland med korta tidsfrister. Arbetet innebär också många kontakter externt med parter och allmänhet samt med dina kollegor inom olika yrkeskategorier i domstolen.

Kvalifikationer

För att bli aktuell för den här tjänsten krävs det att du har fullgjord gymnasieutbildning. Det är vidare en nödvändighet att du har en hög grad av datorvana eftersom stor del av handläggningen sker helt digitalt. Du ska ha erfarenhet service och av administrativt arbete gärna på domstol, advokatbyrå eller på en myndighet. Även annan kvalificerad administrativ erfarenhet kan vara meriterande.

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och för att du ska trivas på kanslienheten behöver du tycka om att samarbeta i team men även kunna arbeta självständigt. Du ska kunna ta ansvar och organisera ditt arbete såväl enskilt som tillsammans med arbetsgruppen. Det är också viktigt att du har ett gott omdöme och trivs med att ge service. Eftersom arbetet stundtals sker under tidspress är det viktigt att du är stresstålig och har lätt för att prioritera mellan arbetsuppgifter med bibehållet gott humör. Självklart utför du arbetsuppgifterna noggrant och med hög kvalitet. Arbetet innebär många kontakter såväl muntliga som skriftliga varför du behöver kunna uttrycka dig mycket väl i tal och skrift. För att bli aktuell för anställningen krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet.  

 

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Administratör

Löneadministratör
Läs mer Nov 15
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ 


 




Uppsala tingsrätt söker en eller flera serviceinriktade administratörer
Är du en person med hög servicekänsla och brinner för administration kan den här tjänsten som administratör hos Uppsala tingsrätt vara något för dig! Som administratör skulle du vara en i ett team av tre engagerade och kunniga kollegor.

Vårt uppdrag är att varje dag bidra till ett rättssäkert och demokratiskt samhälle. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull för att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet.

Arbetsbeskrivning
Arbetet är mycket varierande och stimulerande. Dina arbetsuppgifter består bland annat av löpande ekonomi- och löneadministration, hantering av nämndemän, diarieföring, upprättande av scheman, administrativ introduktion för nya medarbetare, webbpublicering samt stödja chefsadministratören och övriga chefer och medarbetare på domstolen i många olika administrativa frågor. På grund av mängden olika arbetsuppgifter kommer introduktion och utbildning hållas successivt.

Krav:
Vi söker dig som har 

- gymnasieutbildning
- tidigare erfarenhet av ekonomiskt och löneadministrativt arbete
- vana att arbeta digitalt
- mycket goda kunskaper i Officepaketet
- mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper där förmågan att kunna hantera mycket information och samtidigt vara noggrann värderas högt. Du har en god förmåga att samarbeta i team och har lätt att skapa relationer. Du är driven, engagerad och ansvarstagande och kan arbeta självständigt. Du tycker om att ge service, är prestigelös, flexibel och öppen för nya lösningar.

Det kan vara meriterande om du har väl vitsordad erfarenhet från administrativt arbete i offentlig verksamhet.

Vi erbjuder
Vi erbjuder dig ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete i en spännande och samhällsviktig verksamhet. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare mår bra, trivs och därmed bidrar till domstolens utveckling. Vi arbetar mycket med arbetsmiljön och till vår medarbetarpolicy har vi tagit fram ledorden laganda, engagemang och respekt som representerar vår verksamhet. Hos oss har vi en trivsam arbetsplats med egna rum och därför arbetar vi huvudsakligen på plats. 

Varmt välkommen att söka tjänsten!

Vilka är vi
Uppsala tingsrätt är en öppen och modern arbetsplats med skickliga och engagerade medarbetare. Tingsrätten är indelad i tre målavdelningar och en administrativ avdelning. Den administrativa avdelningen leds av en chefsadministratör. Domstolen består av drygt 110 medarbetare. Till domstolen är 220 nämndemän knutna. 

Våra lokaler ligger mycket centralt med närhet till goda allmänna kommunikationer.

Övrigt
Anställningen är en tillsvidareanställning med sex månaders inledande provanställning. 

För att vi ska kunna bedöma din ansökan ber vi dig göra följande

- Svara på de inledande frågorna.
- Specificera din arbetslivserfarenhet i ditt CV.
- Bifoga underlag som styrker att du fullgjort gymnasiet med fullständiga betyg.
- Ange löneanspråk. Kontakt kan tas med någon av våra fackliga företrädare för ST-domstol för information om lönenivåer.

 

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Förvaltningsrätten i Uppsala söker föredragande jurist

Föredragande/Beredningsjurist
Läs mer Okt 12
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ 


 




Arbetet innebär (Arbetsuppgifter)
I din roll som föredragande jurist arbetar du tillsammans med domstolens domare (rådmän och fiskaler) med att bereda mål inför avgörande.

Du arbetar med renodlade och kvalificerade juridiska arbetsuppgifter. Du gör rättsutredningar, föredrar och skriver förslag till domar och beslut samt skriver anteckningar vid muntliga förhandlingar. Du arbetar både självständigt och tillsammans med andra. Du ges också goda möjligheter till individuell kompetensutveckling genom bland annat interna utbildningar inom domstolen och Domstolsakademins kurser. Hos oss har du som föredragande jurist möjlighet att utvecklas i din yrkesroll på flera olika sätt bland annat genom att bidra till din och domstolens utveckling genom exempelvis deltagande i olika arbetsgrupper, remissarbete, möjlighet att avgöra mål på egen behörighet om du har notariemeritering osv.
 

Vi söker dig som(Kvalifikationskrav)
Du är notariemeriterad och har erfarenhet från arbete som föredragande jurist på förvaltningsrätt.  Vi söker dig som är en skicklig jurist. Med det menar vi att du har mycket goda juridiska kunskaper och mycket god analytisk förmåga. Du tycker om att skriva och du uttrycker dig mycket väl i svenska språket både skriftligt och muntligt. Som föredragande jurist har du en viktig roll i arbetet med målen vilket kräver stort ansvarstagande och att du månar om både kvalitén och effektiviteten i det du gör. Erfarenhet av utvecklingsarbete på domstol med fokus på digitalisering kan vara meriterande. Du är noggrann och har ett mycket gott omdöme. Du har även en mycket god förmåga att prioritera under arbetstoppar. Du tycker om och har lätt för att samarbeta med dina kollegor på domstolen samtidigt som du har en mycket god förmåga att arbeta självständigt. Du är också flexibel och serviceinriktad.
 

Vilka är vi
Förvaltningsrätten i Uppsala är en mellanstor förvaltningsdomstol med en domkrets som omfattar Uppsala och Västmanlands län samt Norrtälje, Sigtuna och Upplands Väsby kommuner. Hos oss tjänstgör ca 65 personer bestående av domare, föredragande, notarier, domstolshandläggare och administrativ personal. Domstolen handlägger ett stort antal måltyper rörande tvister mellan enskilda och det allmänna, dvs stat, landsting och kommun. Det är fråga om bland annat socialförsäkringsmål, skattemål, mål om offentlig upphandling, mål enligt socialtjänstlagen, mål om laglighetsprövning enligt kommunallagen, livsmedelslagen, läkemedelslagen samt tvångsingripanden mot person osv.
Domstolen arbetar aktivt med att utveckla domstolens arbetsformer och stödfunktioner. Vi strävar efter att vara en öppen och modern arbetsplats med engagerade medarbetare i en god arbetsmiljö. Domstolen eftersträvar en jämn könsfördelning bland de anställda och vi värdesätter de kvalitéer som tillförs av etnisk och kulturell mångfald.




 




 




För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu