Uppsala: Socionomuppdrag på Placeringsenhet

Hitta ansökningsinfo om jobbet Socionomuppdrag på Placeringsenhet i Uppsala. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Uppsala inom den kategorin.

Publicerad: 2025-09-25 // Varaktighet: Heltid

Socionomuppdrag på Placeringsenhet
Vi söker en erfaren socionomkonsult till placeringsenheten inom avdelning Barn och ungdom. Uppdraget gäller myndighetsutövning som socialsekreterare med fokus på placerade barn.
Placering: Bolandsgatan 10, Uppsala
Distans: Möjligt upp till 2 dagar/vecka efter överenskommelse. Konsulten ska kunna inställa sig på plats inom en timme vid behov.
Tidsperiod:
10 oktober 2025 – 31 januari 2026(Med möjlighet till förlängning upp till totalt 12 månader)
Omfattning och arbetstid:
Sysselsättningsgraden är inte i detalj fördefinierad, men konsulten förväntas arbeta hela eller större delen av uppdragstiden.
Arbetstid: vardagar kl. 06:00–19:00 (exakt schema fastställs i samråd med arbetsledningen).
Tillgänglighet är en viktig del av uppdraget och hög närvaro förväntas under perioden.

Arbetsuppgifter:
Utreda ansökningar och anmälningar enligt SoL och LVU
Besluta om insatser och följa upp beviljade insatser
Samverka med utbildningsförvaltningen, regionen och andra aktörer
Arbeta enligt BBIC och Signs of Safety
Följa kommunens rutiner för dokumentation och uppföljning

Kravprofil:
Socionomexamen
Minst 3 års erfarenhet av myndighetsutövning inom området (senaste 5 åren)
Minst 6 månaders erfarenhet av handläggning av barn som placeras i familjehem
Kunskap om gällande lagstiftning (SoL, LVU m.fl.)
B-körkort
God svenska i tal och skrift
Grundläggande IT-kunskaper
Förmåga att arbeta självständigt

Personliga egenskaper:
Ansvarstagande
Förmåga att snabbt sätta sig in i nya rutiner
Anpassningsbar till nya arbetsmiljöer och situationer

Sista anbudsdag:
1 oktober 2025

Alla platsannonser →

Andra jobb i Uppsala som Socionom

Nedan visas andra jobb i Uppsala som Socionom.

Arbetsstödjare med verksamhetsansvar

Läs mer Nov 13
Arbetsstödjare med verksamhetsansvar - Arbetslivsförberedande verksamhet;
CONEXI AB; Uppsala
Brinner du för att få andra att växa och utvecklas? I så fall kan du vara den vi söker till vår verksamhet i Uppsala.
CONEXI bedriver arbetslivsförberedande verksamhet för vuxna personer inom autismspektrat i samarbete med IKEA och övriga näringslivet. CONEXI sammanför tre parter, arbetstagare, arbetsstödjare och arbetsliv. Verksamheten är värdegrundbaserad och präglas av en anda av samarbete och samverkan där vi fungerar som ett team där alla bidrar till utveckling. Mer information om hur vi arbetar finns på vår hemsida: www.conexi.se.

Vi söker en arbetsstödjare med verksamhetsansvar till vår verksamhet i Uppsala. Just nu bedriver vi vår verksamhet i lokaler i Ekeby i Uppsala. I vanliga fall finns vi på IKEA Uppsala. Vi söker dig som trivs med att vara i utveckling och att arbeta nära deltagare, medarbetare och näringslivet.
Verksamheten genomförs i lokaler i Ekeby där deltagarna i ett första steg erbjuds arbetslivsförberedande kurser. Efter genomförda kurser påbörjas arbete tillsammans med individen med att söka en passande arbetsplats i näringslivet. Stort fokus ligger på individens utveckling och möjlighet till självständighet. Vi arbetar aktivt tillsammans med utvärdering, måluppföljning och en tydlig målbild framåt. Vi värnar om ett gott samarbete med de företag i näringslivet vi samarbetar med och dess personal vilket kräver ett aktivt uppsökande arbetssätt. Arbetet verkställs med utgångspunkt från individens önskemål och behov, vilket kräver en förmåga till ständig förändring och anpassning.
Verksamhetsansvar innebär att leda verksamheten mot uppsatta mål och att säkerställa att verksamheten bedrivs enligt gällande lagar och föreskrifter samt CONEXI:s riktlinjer. Du har personalansvar över ditt team vilket inkluderar att hålla löne-och medarbetarsamtal, ansvar för teamets kompetensutveckling samt ett delegerat arbetsmiljöansvar. Du skapar förutsättning för att tillsammans med dina kollegor driva verksamhetens processer och utveckling. CONEXI är en planorganisation där vi alla är i grunden arbetsstödjare med målgruppen i fokus. Vi värderar samarbete och prestigelöshet högt och lär genom varandra.

Kvalifikationer för tjänsten:
Erfarenhet kring autismspektrumtillstånd/NPF
Utbildning som socionom, arbetsterapeut, pedagog eller annan likvärdig högskoleutbildning är ett krav. Din utbildningsbakgrund behöver stämma överens med de formella krav som gäller för att vara tillståndsbärare för en LSS-verksamhet enligt IVO samt kommunens avtal.
Utbildning i socialrätt är ett krav.
Du behöver ha tidigare dokumenterad erfarenhet av ledaruppdrag inom LSS och/eller omsorg.
Du behöver ha minst 2 års erfarenhet inom vård- och omsorg.
Du behöver ha god vana av dokumentation i digitala system samt att arbeta i Officepaketet.
B-körkort är önskvärt
Du har förmåga att planera och genomföra ditt arbete självständigt men i samverkan med kollegor, deltagare, näringsliv och myndigheter. Du stimuleras av att verka i processer, arbeta mot uppsatta mål och bidra till människors utveckling. Som person är du initiativtagande, självständig, lösningsfokuserad och ansvarsfull.
Arbetstid/Varaktighet
Tillsvidare med tillträde snarast/enligt överenskommelse.
Tjänstgöringsgrad 100 %, dagtid - måndag till fredag.
Lön
Enligt överenskommelse

Kontaktpersoner
Anna Karlmar, Verksamhetschef
Anna.karlmar@conexi.se
0708-49 44 65


Ansökan
Vi ser fram emot att få din ansökan via e-post till anna.karlmar@conexi.se så snart som möjligt då urval sker löpande, dock senast 2025-11-24.


Genom att du mejlar en ansökan till CONEXI samtycker du till att CONEXI får samla in, använda och inom CONEXI överföra dina personuppgifter i syfte att behandla din ansökan. Dina personuppgifter kommer inte lämnas ut till obehöriga parter och raderas när rekryteringsprocessen är klar.
Vi hantera alla rekryteringar internt och undanber oss därför annonserings- och rekryteringshjälp.


Arbetsgivare
CONEXI AB
Kivra: 556634-2480
106 31 Stockholm

Mer information på www.conexi.se

Ansök nu

Jourhemshandläggare till Placeringsenhet 1

Läs mer Nov 11
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Vi kommer att begära utdrag ur belastningsregistret innan anställning kan erbjudas.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på https://www.uppsala.se/jobb/

Är du en person som älskar liv och rörelse och snabba puckar? Är du bäst på att vara den som stöttar andra och älskar att handleda den som utför arbetet? Gillar du att vara spindeln i nätet och ha många samarbeten och kontaktytor? Då är du helt rätt för vår tjänst som jourhemshandläggare!


Placeringsenhet 1 tillhör Område mottagning och placering, inom området är vi totalt ca 80 personer som arbetar kring våra familjehem. Enheten har idag cirka 25 medarbetare, jourhemsgruppen består av 5 medarbetare och har 1 kvalificerad handläggare kopplad till gruppen i dagsläget.


Övriga funktioner inom område placering:



• Socialsekreterare: följer noga barnets vård och skolgång, har ansvar för kontakt med vårdnadshavare och ansvar för myndighetsutövning mot enskild.

• Familjehemsrekryteringsgruppen (FamRek): rekryterar, utbildar och grundutreder uppdragstagare.

• Stadigvarande familjehemssekreterare: matchar/utreder och stöttar/handleder familjehem för längre tids placeringar.

• Teamledare handleder socialsekreterare och familjehemssekreterare i det dagliga arbetet kring klienter och uppdragstagare.

• Kvalificerade handläggare som bland annat är medhandläggare i mer komplicerade ärenden.


Utöver detta finns en enhetschef som bland annat ansvarar för alla medarbetares arbetsmiljö, enhetens budget samt våra gemensamma satta mål för vår verksamhet.


Vårt arbete har stor betydelse för barn och ungdomars liv, känslan av att skapa värde och göra konkret skillnad är påtaglig. Många av oss är erfarna och har arbetat flera år inom området placering. Vi arbetar med längre tids placeringar och jobbar (förutom med rättssäkerheten som första rättesnöre), på att bygga tillit och skapa relationer till våra barn/unga/uppdragstagare samt biologiskt nätverk.


Vi sitter i fräscha lokaler på Bolandsgatan 10 a. Vi har flexibla arbetstider genom vårt ramtidsavtal och det finns möjligheter att förlägga sin arbetstid på annan plats.


Beskrivning av arbetsuppgifter


Ditt huvuduppdrag som jourhemshandläggare är att ta fram, tillsätta och stödja jourhem/nätverkshem/tillfälliga familjehem för kortare tids placeringar av barn och unga. Här behöver du tycka om när det går snabbt i handläggningen, gilla att samarbeta över gränserna och vara flexibel i ditt arbete. Du är placeringsenheternas ansikte utåt mot våra systerenheter inom avdelning barn och unga myndighet, staben samt våra externa leverantörer av familjehem. Arbetet är främst förlagt till vardagar dagtid, men då verksamheten behöver det kan kvällsarbete förekomma.


Alla familjehemssekreterares grunduppdrag innefattar att:



• hitta och matcha uppdragstagare mot barnets behov

• utreda uppdragstagare

• ge stöd och handledning inför och under placeringstiden 

• hantera ekonomin kring arvode och omkostnader kopplade till uppdraget

• dokumentera löpande i uppdragstagarnas journal.


Vi utreder uppdragstagare enligt Socialstyrelsens vinjetter samt djupintervjuer via NKI. Vi ger kvalificerade stödinsatser till våra uppdragstagare bland annat genom MAFI-filmningar och handledning. Inom jourhemsgruppen förekommer ovanstående i olika omfattning, men alltid med fokus på det mer brådskande behovet (placering idag/imorgon/nästa vecka) av att placera ett barn. Jourhemshandläggarna gör även bland annat nätverksbedömmningar, följer upp våra kontrakterade jourhem samt håller reflektionsgrupper med våra jourhem.


I tjänsten ingår resor i hela landet i samband med att du gör uppföljningar och besöker jourhemmen och barnen. Du samarbetar tätt med barnets socialsekreterare och gör besök ihop med dem och/eller vårt skolteam. Du har alltid barnets bästa i fokus för att på bästa sätt matcha och stötta uppdragstagarna i deras uppdrag kring det placerade barnet.


Kvalifikationer


Vi söker dig som har socionomexamen eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. För att lyckas i arbetet behöver du ha erfarenhet av att ge stöd till familjehem och av att handleda och stötta uppdragstagare. Arbetet kräver att du har goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Du behöver även ha god dator- och systemvana. Då resor ingår i tjänsten behöver du ha B-körkort.


Som person är du lugn och samlad i olika situationer och kan fokusera på rätt saker. Du är flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Vidare har du en god empatisk förmåga och kan snabbt sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation. Jobbet passar dig som samarbetar och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt.


Upplysningar


Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Anna Lindsjö, enhetschef, 018-727 64 72.


Fackliga företrädare: Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13.


Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta område rekrytering: 018-727 68 24.


I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.


En anställning hos Uppsala kommun kan komma att innebära en krigsplacering.

Ansök nu

Samordnare ungdomstjänst till Uppsala kommun

Läs mer Nov 10
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på https://www.uppsala.se/jobb/

Är du genuint intresserad av att arbeta med ungdomar och vill bidra till positiv förändring för de vi finns till för? Vi söker nu en engagerad samordnare för ungdomstjänst som vill vara med och utveckla vårt arbete.


Ungdomscentrums målgrupp är ungdomar (13-20 år) som befinner sig i, eller i riskzonen för, skadligt bruk/beroende, kriminalitet eller annat självdestruktivt beteende. Många av ungdomarna kommer från en miljö som präglas av psykisk ohälsa och missbruk. Ungdomscentrum erbjuder individuella samtal, familjesamtal/behandling, samtal med övrigt nätverk och olika typer av programverksamhet. Insatsen kan ges efter egen ansökan och som ett bistånd från socialtjänsten eller som påföljd efter domslut.


Verksamheterna inom Ungdomscentrum erbjuder ungdomar en professionell öppenvårdskontakt med ett brett utbud av kompetenser som möjliggör ett individuellt utformat stöd utifrån den enskildes behov. Självklart samverkar vi även inom Ungdomscentrum mellan de olika verksamhetsgrenarna, vilket betyder att ungdomar och föräldrar snabbt och enkelt kan få hjälp med olika frågor eller bekymmer som ryms inom vår enhet.


Beskrivning av arbetsuppgifter


Som samordnare ansvarar du för hela processen när ungdomar dömts till ungdomstjänst. Du har kontakt med arbetsplatser som tar emot ungdomar, du rekryterar kontinuerligt nya arbetsplatser för att säkerställa ett brett och kvalitativt utbud. I arbetet strävar du efter att matcha rätt ungdom till rätt arbetsplats utifrån ungdomens behov, förmåga och intresse. Du har en central roll i att skapa struktur, bygga relationer och bidra till en positiv förändringsprocess.


Arbetet innebär nära samarbete med ungdomar, föräldrar, socialsekreterare och handledare på arbetsplatserna. I tjänsten ingår även att självständigt ha uppstartsmöte, följa upp ungdomstjänsten och skriva avslutsrapport. Du har kontinuerlig dialog med handläggande socialsekreterare om hur ungdomstjänsten fortlöper. I rollen ingår att vara flexibel utifrån verksamhetens behov och tjänsten kan innebära andra typer av samtal med ungdomar och deras familjer.


Kvalifikationer


Vi söker dig som har högskoleutbildning som är relevant för tjänsten, exempelvis socionom eller beteendevetare. Har du utbildning i kriminologi är det meriterande. B-körkort är ett krav. 


Vi ser gärna att du har: 



• erfarenhet att arbeta med ungdomar i socialt arbete

• erfarenhet av arbete med ungdomar i ungdomstjänst

• erfarenhet av arbete i tvärprofessionellt team.


Som person har du en god förmåga att arbeta självständigt och du tar ansvar för din uppgift och driver dina processer vidare. Du arbetar bra med andra människor. Du relaterar dig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Dessutom är du utåtriktad och socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang med förmågan att skapa, upprätta och underhålla goda relationer.


Upplysningar


Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta: Aylin Blom, enhetschef, 018-727 03 95Ulrika Sandelin, biträdande enhetschef, 018-727 27 53.


Fackliga företrädare: Akademikerförbundet SSR/saco, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13.


Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta område rekrytering: 018-727 26 59.


I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.


En anställning hos Uppsala kommun kan komma att innebära en krigsplacering.

Ansök nu

Kvalificerad handläggare avdelning barn & ungdom myndighet - Uppsala kommun

Läs mer Nov 6
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Vi kommer att begära utdrag ur belastningsregistret innan anställning kan erbjudas.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på https://www.uppsala.se/jobb/

Har du lång erfarenhet som socialsekreterare inom barn och unga och känner att det är dags för en ny utmaning? Vill du använda hela din kunskap och samtidigt vara en del av ett engagerat och stöttande team? Då kan Resursteamet vara rätt plats för dig!


Socialförvaltningen i Uppsala ställer om till nya socialtjänstlagen och satsar på hög kvalitét. Fokus är på det sociala arbetet där såväl utredning som uppföljning ses som en process och en möjlighet till att arbeta för förändring. Ett av avdelningens främsta fokus är att främja barns och familjers delaktighet och öka involveringen av nätverk.


Som ett stöd i kvalitetsarbetet finns Riktat stöd som idag består av sju engagerade handläggare, två teamledare, fyra samordnare samt en enhetschef. Resursteamet, som är en del av Riktat stöd, har bland annat som uppdrag att sprida kompetens och avlasta andra enheter.


Hos oss väntar en varierad och lärorik arbetsvardag. Vi har en god sammanhållning och stort kollegialt utbyte då erfarenheten hos varje medarbetare är lång. På enheten finns ett tydligt fokus på kvalitetsarbete, metodutveckling, kontinuerlig uppföljning av arbetssätt och trivsel. Teamet får extern handledning och möjlighet till erfarenhetsutbyte.


Som en del av resursteamet har du en nyckelroll där du får möjlighet att påverka och utveckla hur vi arbetar- dina erfarenheter och din kompetens är viktiga byggstenar i vårt gemensamma förbättringsarbete.


Socialförvaltningen barn och unga myndighet har under de senaste åren satsat på att bli en attraktiv arbetsgivare med fokus på utveckling, lön och karriärvägar. Detta har lett till minskad personalomsättning och god arbetsmiljö.


Här kan du läsa mer om Socialförvaltningens kompetens- och befogenhetstrappa. (https://www.uppsala.se/kommun-och-politik/publikationer/stodjande-dokument/kompetens-och-befogenhetstrappa-2024-socialforvaltningen/)


Vi erbjuder flexibla arbetssätt och en sund balans mellan arbete och privatliv.


Beskrivning av arbetsuppgifter


Du kommer att ingå i ett team med andra erfarna handläggare och bidra med trygghet, kompetens och engagemang i en viktig roll för barns bästa. Resursteamet har som huvuduppdrag att vara kompetenstärkande och avlastande till utrednings- och placeringsenheterna. Du arbetar i nära samarbete med handläggare på de olika enheterna där du har en coachande roll.


Uppdraget är ger stor variation och mycket utmaningar men också en möjlighet att bedriva ett gott socialt arbete. Du förväntas vara i framkant gällande gott bemötande, delaktiggörande och att ha barnets bästa i fokus. Du har i uppdrag att sprida Signs of Safety som förhållningssätt samt att hitta alternativa lösningar till placeringar med hjälp av att involvera nätverk.


 I rollen ingår självständig och effektiv handläggning av utredningar och placeringar enligt SoL och LVU. Andra vanligt förekommande uppdrag är till exempel att hålla i nätverksmöten, arbeta med hemtagningar och att göra säkerhetsplaneringar. Inom ramen för uppdraget finns det även möjlighet att hålla i utbildningar samt workshops internt inom avdelningen. Arbete i form av beredskap förekommer, där du förväntas kunna arbeta utanför kontorstid en kväll per vecka.


Kvalifikationer


Vi söker dig som har socionomexamen och flerårig erfarenhet av arbete som socialsekreterare inom barn och unga myndighet. Arbetet kräver att du har B-körkort.


Vi ser gärna att fu har Signs of safety grundutbildning och är väl förtrogen med Signs of safety som förhållningssätt. Har du arbetat med Signs of safety säkerhetsplanering ses även det som meriterande.


Som person är du trygg och stabil i dig själv och har en god förståelse för vem du är och hur du fungerar. En förutsättning för att du ska lyckas i rollen är att du är flexibel, lösningsfokuserad och snabbt kan sätta dig in i nya uppdrag. Du behöver även ha en god förmåga att bygga relationer och samarbeta med andra. Vidare planerar och organiserar du ditt arbete på ett effektivt sätt och och tar ansvar för dina uppgifter. Jobbet passar dig som är lugn och samlad i olika situationer och kan fokusera på rätt saker.


Upplysningar


Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Katrin Larsson,  enhetschef, 018-727 52 13.


Fackliga företrädare: Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13.


Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta område rekrytering: 018-727 68 24.


I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.


En anställning hos Uppsala kommun kan komma att innebära en krigsplacering.

Ansök nu

Socionom med hjärta för barn och unga? Vi har nästa uppdrag för dig

Läs mer Okt 31
Hos Ideal Bemanning vet vi att arbetet inom barn och unga är mer än ett yrke – det är ett kall. Du som möter barn och familjer i utsatta situationer, står stadigt när det stormar och hittar hopp där andra ser hinder, förtjänar en arbetsgivare som ser dig och finns vid din sida.
Vi söker nu erfarna socionomer med minst 3 års erfarenhet som socialsekreterare inom barn och unga.
Det kan gälla både utredningsenheter, mottagning eller uppföljning enligt socialtjänstlagen (SoL) och ibland även LVU-ärenden.
Just nu finns ett begränsat antal uppdrag, och vi prioriterar kandidater med dokumenterad erfarenhet av myndighetsutövning.
Hos Ideal Bemanning får du:
Uppdrag som matchar din kompetens och dina värderingar
Frihet att påverka var och när du arbetar
Stöttning, coachning och kontinuerlig kontakt med din konsultchef
Tydliga villkor, konkurrenskraftig ersättning och kollektivavtal

I din roll som socionom kommer du att:
Handlägga och utreda ärenden enligt SoL och LVU inom barn och unga
Göra bedömningar, följa upp beslutade insatser och samarbeta med berörda aktörer
Bidra till rättssäkra beslut och ett tryggt stöd för barn, unga och familjer

Vi söker dig som:
Är utbildad socionom
Har minst 3 års erfarenhet av arbete inom barn och unga på socialtjänst
Är trygg, självständig och lösningsfokuserad i ditt arbetssätt
Har ett genuint engagemang för barns rättigheter och välmående

???? “Här känner jag mig aldrig ensam i mitt arbete. Ideal Bemanning ser hela människan, inte bara yrkesrollen.” – Socionom, barn och unga
???? Urval sker löpande, så vänta inte för länge med att skicka in din ansökan!
Maila CV och en kort presentation till info@idealbemanning.se.
? Tillsammans skapar vi tryggare framtider för barn och unga.

Ansök nu

Andra jobb i Uppsala från Portabel AB

Nedan visas andra jobb i Uppsala från Portabel AB .

Sjuksköterska till demens och omvårdnad [Uppsala]

Sjuksköterska, grundutbildad
Läs mer Nov 6
Portabel Health söker en konsult inom rollen sjuksköterska för uppdrag inom kommunal vård och omsorg.
Placering sker vid ett vård och omsorgsboendet i Uppsala, ett boende med både demens- och omvårdnadsinriktade enheter.
Uppdraget omfattar arbete dagtid måndag till fredag cirka fyrtio timmar per vecka i en omfattning om cirka åttiofem till nittiofem procent av heltid. Arbetstid kan även inkludera arbetspass på röda dagar som infaller på vardag.
Uppdragsperioden är från 17 november 2025 till 15 februari 2026 med möjlighet till förlängning upp till totalt tolv månader.
Arbetsuppgifter
Exempel på uppgifter inom rollen:
Ansvara för allmän och specifik omvårdnad
Utföra medicinska bedömningar och behandlingar
Hantera och följa medicinska ordinationer samt läkemedelsprocesser
Handleda, stödja och delegera uppgifter till omvårdnadspersonal
Vara ett professionellt stöd för studenter och nyanställda
Dokumentera i aktuella journalsystem och följa gällande riktlinjer
Samverka med boende, närstående, verksamhetschef och övriga vårdgivare

Krav
Svensk legitimation som sjuksköterska
Minst två års dokumenterad yrkeserfarenhet som sjuksköterska
Erfarenhet av arbete inom kommunal äldreomsorg
God förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift
Genomförd HLR utbildning under de senaste tolv månaderna
God system- och dokumentationsvana

Meriterande
Erfarenhet av demensvård
Kunskap om eller vana att arbeta enligt kommunikationsmodellen SBAR
Erfarenhet av kommunala journalsystem såsom LifeCare eller motsvarande

Personliga egenskaper
Vi söker dig som är ansvarsfull och trygg i din yrkesroll. Du har förmåga att ta till dig information, anpassa dig till nya förutsättningar och planera ditt arbete självständigt.
Du bemöter boende och deras närstående med professionalism, lyhördhet och respekt och du bidrar till ett gott samarbete i teamet.
Övriga krav
Utdrag ur belastningsregister ska ha kontrollerats av leverantören
Kontroll av legitimation i HOSP och IVO genomförs före uppdragets start
Sekretess gäller enligt gällande lagstiftning inom hälso och sjukvård

Omfattning och varaktighet
Omfattning: Cirka åttiofem till nittiofem procent av heltid
Arbetstid: Dagtid måndag till fredag, arbete på röda dagar kan förekomma
Plats: Uppsala
Period: 17 november 2025 till 15 februari 2026
Förlängning: Möjlig upp till totalt tolv månader
Om Portabel Health
Portabel Health arbetar med hållbar bemanning inom vård och omsorg samt socialt arbete. Vi matchar kvalificerade konsulter med verksamheter som behöver trygg kompetens och stabil kontinuitet. Vårt fokus är att skapa goda förutsättningar för både uppdragsgivare och konsulter så att arbetet kan utföras med kvalitet, omtanke och professionalism.
Välkommen att skicka in din intresseanmälan.
Vi behandlar ansökningar löpande och ser fram emot att komma i kontakt med dig. Tveka inte att höra av dig om du har frågor om uppdraget eller processen.

Ansök nu

Sjuksköterska till vård och omsorgsboende [Uppsala]

Sjuksköterska, grundutbildad
Läs mer Nov 6
Portabel Health söker en konsult inom rollen sjuksköterska för uppdrag inom kommunal vård och omsorg.
Placering sker vid ett vård och omsorgsboende i centrala Uppsala. Boendet erbjuder vård dygnet runt för personer över 65 år med omvårdnadsbehov och demenssjukdom.
Uppdraget omfattar arbete dagtid måndag till fredag i en omfattning om cirka femtio till sextio procent av heltid. Arbetstid kan även inkludera arbete på röda dagar som infaller på vardag.
Uppdragsperioden är från 18 december 2025 till 9 februari 2026 med möjlighet till förlängning upp till totalt tolv månader.
Arbetsuppgifter
Exempel på uppgifter inom rollen:
Ansvara för allmän och specifik omvårdnad
Utföra medicinska bedömningar och behandlingar
Hantera medicinska ordinationer och läkemedelsprocesser
Handleda, stödja och delegera omvårdnadspersonal
Vara ett stöd för studenter och nyanställda
Dokumentera i gällande journalsystem och följa styrande riktlinjer
Samverka med boende, närstående, verksamhetschef och andra vårdgivare

Krav
Svensk legitimation som sjuksköterska
Minst två års dokumenterad yrkeserfarenhet som sjuksköterska de senaste fem åren
Kunskap om kommunikationsmodellen SBAR
Genomförd HLR utbildning under de senaste tolv månaderna
Goda kunskaper i svenska i både tal och skrift
Grundläggande datakunskaper

Meriterande
Erfarenhet av kommunal äldreomsorg eller äldreboende
Erfarenhet av arbete med personer med demenssjukdom
Erfarenhet av dokumentation i kommunala journalsystem såsom LifeCare eller motsvarande

Personliga egenskaper
Vi söker dig som är ansvarsfull, har förmåga att ta till dig information och kan anpassa dig till nya arbetsmiljöer och rutiner.
Du arbetar självständigt och i team och bemöter boende, närstående och kollegor med respekt, trygghet och professionalism.
Övriga krav
Utdrag ur belastningsregister ska vara kontrollerat av leverantören
Kontroll av legitimation i HOSP och IVO genomförs före uppdragets start
Sekretess gäller enligt lagstiftning för hälso och sjukvård

Omfattning och varaktighet
Omfattning: Cirka femtio till sextio procent av heltid
Arbetstid: Dagtid måndag till fredag, arbete på röda dagar kan förekomma
Plats: Centrala Uppsala
Period: 18 december 2025 till 9 februari 2026
Förlängning: Möjlig upp till totalt tolv månader

Om Portabel Health
Portabel Health arbetar med hållbar bemanning inom vård och omsorg samt socialt arbete. Vi matchar kvalificerade konsulter med verksamheter som behöver trygg kompetens och stabil kontinuitet. Vårt fokus är att skapa goda förutsättningar för både uppdragsgivare och konsulter så att arbetet kan utföras med kvalitet, omtanke och professionalism.
Välkommen att skicka in din intresseanmälan.
Vi behandlar ansökningar löpande och ser fram emot att komma i kontakt med dig. Tveka inte att höra av dig om du har frågor om uppdraget eller processen.

Ansök nu

Sjuksköterska till vård och omsorgsboende [Uppsala]

Sjuksköterska, grundutbildad
Läs mer Nov 6
Jobbeskrivning
Portabel Health söker en erfaren och självständig sjuksköterska för uppdrag inom vård och omsorg för målgruppen äldre personer med omvårdnadsbehov samt personer med demenssjukdom och tidigare beroendeproblematik. Rollen innefattar både medicinskt ansvar och samordning i nära samarbete med boendepersonal och vårdgivare.
Om uppdraget
Uppsala kommun söker en konsult i rollen sjuksköterska för uppdrag inom vård och omsorg.
Placering sker vid vård och omsorgsboendet i Uppsala.
Uppdraget avser arbete dagtid cirka 70 till 80 procent av heltid motsvarande cirka 38 timmar per vecka.
Arbetstiden kan omfatta röda dagar som infaller på vardag enligt verksamhetens behov.
Uppdragsperioden är från 2025 12 19 till 2026 01 01 med möjlighet till förlängning upp till totalt tolv månader.
Arbetsuppgifter
Omvårdnadsansvar för boende
Genomföra medicinska bedömningar och behandlingar
Ansvara för läkemedelshantering och medicinska ordinationer
Dokumentation enligt gällande riktlinjer
Handledning och delegering till omvårdnadspersonal
Samverkan med närstående och externa vårdgivare
Deltagande i planeringsmöten och uppföljningar

Krav
Svensk legitimation som sjuksköterska
Minst två års dokumenterad yrkeserfarenhet som sjuksköterska de senaste fem åren
God förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift
Genomförd HLR utbildning inom de senaste tolv månaderna
God kännedom om kommunikationsmodellen SBAR
Grundläggande datorvana och vana vid dokumentation
Förmåga att arbeta självständigt då sjuksköterskan är ensam på boendet

Meriterande
Erfarenhet från äldreomsorg eller socialpsykiatri
Erfarenhet av kommunal hälso och sjukvård
Fler språkkunskaper

Personliga egenskaper
Vi söker dig som är trygg i din yrkesroll och har ett professionellt bemötande.
Du är noggrann och strukturerad samt har förmågan att fatta självständiga beslut.
Du samarbetar väl med andra och bidrar till ett positivt arbetsklimat.
Övriga krav
Utdrag ur belastningsregister kan krävas
Kontroll av legitimation kan genomföras före uppstart
Sekretess gäller enligt relevant lagstiftning

Omfattning och varaktighet
Omfattning 70 till 80 procent av heltid
Arbetstid dagtid måndag till fredag samt röda dagar som infaller på vardag
Plats: vård och omsorgsboende Uppsala
Period 2025 12 19 till 2026 01 01
Förlängning möjlig upp till totalt tolv månader

Om Portabel Health
Portabel Health arbetar med hållbar bemanning inom vård och omsorg samt socialt arbete. Vi matchar kvalificerade konsulter med verksamheter som behöver trygg kompetens och stabil kontinuitet. Vårt fokus är att skapa goda förutsättningar för både uppdragsgivare och konsulter så att arbetet kan utföras med kvalitet, omtanke och professionalism.
Välkommen att skicka in din intresseanmälan.
Vi behandlar ansökningar löpande och ser fram emot att komma i kontakt med dig. Tveka inte att höra av dig om du har frågor om uppdraget eller processen.

Ansök nu

Sjuksköterska till vård och omsorg [Uppsala]

Sjuksköterska, grundutbildad
Läs mer Nov 6
Jobbeskrivning
Portabel Health söker en legitimerad och erfaren sjuksköterska för konsultuppdrag inom vård och omsorg med inriktning mot äldre personer med omvårdnadsbehov och personer med demenssjukdom. Rollen innebär både medicinskt ansvar och samordning samt nära samarbete med boendepersonal, närstående och andra vårdgivare.
Om uppdraget
Uppsala kommun söker en konsult i rollen sjuksköterska för uppdrag.
Uppdraget avser arbete dagtid måndag till fredag cirka 85 till 95 procent av heltid motsvarande cirka 38 timmar per vecka.
Arbetstiden kan omfatta arbete röda dagar som infaller på vardag.
Uppdragsperioden är från 2025 12 02 till 2026 02 15 med möjlighet till förlängning upp till totalt tolv månader.
Arbetsuppgifter
Omvårdnadsansvar för boende
Medicinska bedömningar och behandlingar
Läkemedelshantering och medicinska ordinationer
Dokumentation enligt gällande riktlinjer
Handledning och delegering till omvårdnadspersonal
Samverkan med närstående, verksamhetschef och andra vårdgivare
Deltagande i planeringsmöten och uppföljningar

Krav
Svensk legitimation som sjuksköterska
Minst två års dokumenterad yrkeserfarenhet som sjuksköterska de senaste fem åren
Erfarenhet av kommunal äldreomsorg
God kunskap om kommunikationsmodellen SBAR
Genomförd HLR utbildning inom de senaste tolv månaderna
God förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift
Grundläggande datorvana och dokumentationsvana

Meriterande
Erfarenhet av arbete inom demensvård
Erfarenhet av arbete i större vård och omsorgsboenden
Fler språkkunskaper

Personliga egenskaper
Vi söker dig som är trygg i din yrkesroll och har en professionell och empatisk hållning.
Du arbetar strukturerat och tar ansvar i ditt arbete samt har förmåga att fatta självständiga beslut.
Du uppskattar samarbete och bidrar till ett positivt och lösningsfokuserat arbetsklimat.

Övriga krav
Utdrag ur belastningsregister kan krävas
Kontroll av legitimation kan genomföras före uppstart
Sekretess gäller enligt relevant lagstiftning

Omfattning och varaktighet
Omfattning 85 till 95 procent av heltid
Arbetstid dagtid måndag till fredag samt vissa röda dagar
Plats Uppsala Luthagen
Period 2025 12 02 till 2026 02 15
Förlängning möjlig upp till totalt tolv månader

Om Portabel Health
Portabel Health arbetar med hållbar bemanning inom vård och omsorg samt socialt arbete. Vi matchar kvalificerade konsulter med verksamheter som behöver trygg kompetens och stabil kontinuitet. Vårt fokus är att skapa goda förutsättningar för både uppdragsgivare och konsulter så att arbetet kan utföras med kvalitet, omtanke och professionalism.
Välkommen att skicka in din intresseanmälan.
Vi behandlar ansökningar löpande och ser fram emot att komma i kontakt med dig. Tveka inte att höra av dig om du har frågor om uppdraget eller processen.

Ansök nu

Legitimerad sjuksköterska sökes för konsultuppdrag [Uppsala]

Sjuksköterska, grundutbildad
Läs mer Okt 27
Portabel Health söker en sjuksköterska för ett konsultuppdrag på 50–60 % inom kommunal vård- och omsorgsverksamhet.
Placering sker på ett äldreboende i Uppsalaområdet som erbjuder vård och omsorg dygnet runt för personer över 65 år, inklusive personer med demenssjukdom eller omfattande omvårdnadsbehov.
Uppdraget omfattar cirka tre arbetsdagar per vecka, dagtid, och kan även inkludera helgtjänstgöring samt arbete röda dagar som infaller på vardagar.
Uppdraget gäller för perioden 2025-11-03 till 2026-01-09, med möjlighet till förlängning upp till totalt 12 månader.
Arbetsuppgifter
Ansvara för allmän och specifik omvårdnad på äldreboendet
Utföra medicinska bedömningar och behandlingar
Hantera medicinska ordinationer och läkemedelshantering
Handleda och delegera uppgifter till omvårdnadspersonal
Vara ett stöd till studenter och nyanställda
Dokumentera i journalsystemet LifeCare
Samverka med patienter, anhöriga, boendepersonal, verksamhetschef och andra vårdgivare
Delta i arbetsplatsträffar och patientsäkerhetsarbete

Krav och meriter
Krav:
Legitimerad sjuksköterska (Socialstyrelsen)
Minst två (2) års dokumenterad erfarenhet som legitimerad sjuksköterska
Goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift
Genomförd HLR-utbildning inom de senaste 12 månaderna

Meriterande:
Erfarenhet av arbete inom kommunal hälso- och sjukvård eller äldreomsorg
Erfarenhet av demensvård
Vana att arbeta i LifeCare eller annat journalsystem

Personliga egenskaper
Vi söker dig som är ansvarstagande, har lätt för att ta till dig information och kan anpassa dig till nya miljöer och uppdrag.
Du trivs med att arbeta både självständigt och i team, och har en professionell och empatisk framtoning i mötet med patienter, anhöriga och kollegor.
Övriga krav
Utdrag ur belastningsregistret krävs innan avtal tecknas
Kontroll av legitimation i HOSP- och IVO-register genomförs innan start
Tystnadsplikt enligt hälso- och sjukvårdslagen gäller

Omfattning och varaktighet
Omfattning: 50–60 % (cirka 3 dagar per vecka)
Arbetstid: Dagtid, helgtjänstgöring kan förekomma
Plats: Äldreboende i Uppsalaområdet
Period: 2025-11-03 – 2026-01-09
Förlängning: Möjlig upp till totalt 12 månader

Om verksamheten
Boendet är ett modernt äldre- och demensboende som erbjuder trygg och personcentrerad vård i en lugn miljö.
Här arbetar ett tvärprofessionellt team bestående av sjuksköterskor, undersköterskor, fysioterapeut och arbetsterapeut.
Verksamheten präglas av omtanke, värdighet och kvalitet, med fokus på att skapa en meningsfull och trygg vardag för de boende.

Ansök nu

Legitimerad sjuksköterska sökes för konsultuppdrag [Uppsala]

Sjuksköterska, grundutbildad
Läs mer Okt 24
Om uppdraget
Uppsala kommun söker en sjuksköterska för ett konsultuppdrag på 50–60 % till ett äldreboende med verksamhet för personer över 65 år med behov av omvårdnad dygnet runt samt för personer med demenssjukdom.
Uppdraget omfattar cirka tre arbetsdagar per vecka, dagtid, och kan även inkludera helgtjänstgöring samt arbete röda dagar som infaller på vardagar. Körkort krävs för att ta sig till arbetsplatsen som ligger cirka 1,5 mil från Uppsala.
Uppdraget gäller för perioden 2025-11-03 till 2026-01-09, med möjlighet till förlängning upp till totalt 12 månader.
Arbetsuppgifter
Ansvara för allmän och specifik omvårdnad
Utföra medicinska bedömningar och behandlingar
Hantera medicinska ordinationer
Handleda och delegera uppgifter till omvårdnadspersonal
Vara ett stöd till studenter och nyanställda
Dokumentera i journalsystemet LifeCare
Samverka med patienter, anhöriga, boendepersonal, verksamhetschef och andra vårdgivare
Delta i arbetsplatsträffar och patientsäkerhetsarbete

Kvalifikationer
Legitimerad sjuksköterska i Sverige
Minst två års erfarenhet som sjuksköterska de senaste fem åren
Genomförd HLR-utbildning under de senaste 12 månaderna
Goda kunskaper i svenska i tal och skrift
Erfarenhet av kommunikationsmodellen SBAR
Grundläggande IT-kunskaper och erfarenhet av journalsystemet LifeCare
B-körkort krävs

Meriterande:
Erfarenhet från arbete inom kommunal äldreomsorg eller demensvård

Personliga egenskaper
Vi söker dig som är ansvarstagande, har lätt för att ta till dig information och kan anpassa dig till nya miljöer och uppdrag. Du trivs med att arbeta både självständigt och i team, och har en professionell och empatisk framtoning.
Övriga krav
Utdrag ur belastningsregistret krävs innan avtal tecknas
Tystnadsplikt enligt hälso- och sjukvårdslagen gäller

Omfattning och varaktighet
Omfattning: 50–60 % (cirka 3 dagar per vecka)
Arbetstid: Dagtid, helgtjänstgöring kan förekomma
Plats: 1,5 mil utanför Uppsala kommun
Period: 2025-11-03 – 2026-01-09, med möjlighet till förlängning



Vi ser fram emot din ansökan!

Ansök nu