Uppsala: Enhetschef familjeenheterna Gottsunda och Sävja

Hitta ansökningsinfo om jobbet Enhetschef familjeenheterna Gottsunda och Sävja i Uppsala. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Uppsala inom den kategorin.

Publicerad: 2025-06-23 // Varaktighet: Heltid

Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på https://www.uppsala.se/jobb/

Vill du leda ett engagerat team som gör verklig skillnad för barn och familjer? Vi söker en trygg och utvecklingsinriktad enhetschef till familjeenheten – en verksamhet där du får vara med och forma stödet till familjer i utsatta och utmanande livssituationer. Här får du möjlighet att kombinera ledarskap med samhällsnytta och bidra till att skapa hållbara lösningar för barn och föräldrar i behov av stöd.


På familjeenheterna möter vi familjer i olika skeden av livet – från småbarnsår till tonårstid och vid stora förändringar som separationer. Vi vet att de flesta familjer klarar utmaningar själva, men ibland behövs stöd utifrån.


Vårt arbete handlar om att ge råd, vägledning och hjälp till familjer där vardagen inte fungerar som man önskar. Det kan handla om oro för barnens mående, svårigheter att samarbeta kring barnen eller utmaningar i föräldrarollen. Ofta möter vi föräldrar som har svårt att kommunicera, som hamnar i missförstånd eller har olika synsätt – och där blir vi en viktig resurs för att hitta fungerande lösningar.


En stor del av vår öppna verksamhet innebär att vi i samverkar med andra, familjecentraler, MVC, BVC, förskolor och skolor. Enhetens familjebehandlare arbetar även med behandling med myndighetsbeslut som pågår över längre tid.





Beskrivning av arbetsuppgifter


Som enhetschef har du ansvar för verksamhetens kvalitet, personal och ekonomi. Verksamheten är väl etablerad, efterfrågad och med en stabil personalgrupp. Som chef ansvarar du för att verksamheten bedrivs enligt lagkrav med stöd av det kvalitetsledningssystem som finns.


Du som chef behöver se helheten i verksamheten och förvaltningen. Du kommer ingå i en ledningsgrupp för avdelning barn och unga insats tillsammans med nio andra chefer.


Inom förvaltningen arbetar vi för att barn och ungdomar ska kunna bo kvar hemma så långt som möjligt. Det innebär att öppenvården hela tiden utvecklar nya arbetssätt för att möta behovet av lösningar på hemmaplan.





Kvalifikationer


Vi söker dig som har en högskoleutbildning som socionom eller psykolog, och som har vidareutbildat dig inom systemteori. Du har erfarenhet av att arbeta som chef eller biträdande chef, och har även en bakgrund som familjebehandlare. Du är van vid att samverka med andra verksamheter och har arbetat familjecentrerat. Din förståelse för vilket stöd familjer behöver under svåra perioder eller i kris är god, och du har förmågan att omsätta den kunskapen i praktiskt arbete. 


Som person har du en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du är trygg i ditt ledarskap och har en naturlig förmåga att leda och engagera andra. Du har också god förståelse för ekonomiska samband och vad som krävs för att skapa en verksamhet med ekonomi i balans.





Upplysningar 


Har du frågor om tjänsten, kontakta: Områdeschef Kerstin Karlsson 018 -727 71 91 (semester vecka 28-32)





Facklig företrädare:


Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34


Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13





Har du frågor gällande rekryteringsprocessen, kontakta: Hr-specialist Jessica Ededal 018-727 12 92 (semester vecka 27-28, 30-32)


I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Uppsala som Enhetschef inom social omsorg

Nedan visas andra jobb i Uppsala som Enhetschef inom social omsorg.

Föreståndare sökes till HVB-verksamhet

Läs mer Jul 3
Arbetsgivaren
Colosseumgruppen startades 2018 med ambitionen att bli Sveriges bästa vårdgivare inom social omsorg. Idag driver vi fyra HVB-hem, stödboende och skyddat boende.
Vi är en banbrytande aktör i branschen som vill förändra liv genom ett holistiskt synsätt och ett starkt engagemang. Hos oss får ungdomar stöd genom individanpassad behandling i en trygg och meningsfull miljö. Vår värdegrund bygger på kvalitet, respekt, trygghet och gemenskap – och vi ger aldrig upp om en ungdom.
Arbetsbeskrivning
Vi söker nu en trygg och engagerad föreståndare till vår verksamhet Virtus, som består av två enheter för pojkar (14-20 år) med sexuell beteendeproblematik. Vi bedriver övergreppsspecifik behandling med fokus på att förebygga återfall.
Som föreståndare har du ett övergripande ansvar för att verksamheten följer tillstånd och regelverk. Du arbetar nära enhetschefen och rapporterar direkt till vd.
Tjänsten innebär att leda det systematiska kvalitetsarbetet, upprätta och följa upp rutiner, samt säkerställa att vården är av hög kvalitet, trygg, individanpassad och väl dokumenterad. Föreståndaren ansvarar för lämplighetsbedömningar samt in- och utskrivningar, skol/praktiksamordning, myndighetskontakter samt relationer med vårdnadshavare och samarbetspartners. Föreståndaren följer upp och utvärderar ärenden kopplat till avvikelser och incidenter. Du följer också upp att givna vård- och behandlingsinsatser löpande matchar klienternas individuella behov. Arbetet är både operativt och strategiskt – med fokus på kvalitet, uppföljning och resultat.
Krav
Högskoleexamen om minst 180 hp, exempelvis socionom eller beteendevetare.
Erfarenhet från HVB eller liknande verksamhet.
Erfarenhet av ledarskap och kvalitetsarbete.
Kunskap inom socialrätt (utbildning eller erfarenhet).
God svenska i tal och skrift.
God datorvana, särskilt i Office-paketet.
B-körkort och tillgång till egen bil (enheterna ligger på landet).
Utdrag ur belastnings- och misstankeregistret krävs.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är trygg i din yrkesroll, värderingsdriven och har ett stort hjärta för unga i behov av stöd. Du trivs i verksamhetens kärna, är strukturerad, kommunikativ och flexibel. Du kan samarbeta effektivt, och trivs med en familjär stämning i högt tempo. Hos oss blir du en nyckelperson i ett engagerat team – med möjligheten att göra verklig skillnad.
Kort fakta om jobbet
Tillträde: september eller enligt överenskommelse.
Plats: Uppsala och Knivsta med omnejd.
Arbetstid: heltid måndag till fredag.
Tillsvidareanställning efter 6 månaders provanställning.
Övrigt: tjänstepension och friskvårdsbidrag erbjuds.

Intervjuer sker löpande så ansök redan idag. För mer information om tjänsten eller för ett förutsättningslöst samtal, kontakta oss!

Ansök nu

Enhetschef till två HVB-hem

Läs mer Jun 27
Enhetschef till Odensala HVB och Sunnersta HVB
Övergripande information
Omsorgshuset i Stockholm AB är en etablerad koncern inom vård och omsorg. Sunnersta HVB och Odensala HVB utgör båda en del av vår organisation. På våra HVB erbjuder vi en positiv och inkluderande miljö till vuxna personer med psykisk sjukdom. Vi har engagerad, erfaren personal med låg personalomsättning. Vi söker nu en kompetent föreståndare för att leda verksamheterna på våra två HVB- hem. Som föreståndare kommer du att ha en nyckelroll i att skapa en trygg och stödjande miljö för våra boende.
Odensala HVB har plats för elva klienter och ligger naturskönt mellan Knivsta och Märsta. Sunnersta HVB har plats för tretton klienter och ligger i ett bostadsområde i Uppsala. Som föreståndare är du anställd 50 % på vardera HVB och fördelar din tid där emellan. Du förväntas också åka till huvudkontoret i Älvsjö med jämna mellanrum. Arbetstid är främst kontorstider, men även kvällar och helger kan förekomma.
Arbetsuppgifter:
- Du ansvarar för att följa gällande lagar och regler
- Du har personalansvar och gör allt för att främja en positiv arbetsmiljö, så att personalen sen kan utföra sitt jobb på bästa sätt.
- Du utför kontinuerligt kvalitets- och utvecklingsarbete
- Du ansvarar för verksamhetsutvecklingen och utgår från verksamhetens bästa i alla dina beslut.
- Du sköter samverkan med olika externa parter och myndigheter för att säkerställa bästa möjliga stöd och vård.
- Du är strukturerad och organiserad
Krav
Socionom med minst 2 års chefserfarenhets och har arbetat på HVB tidigare. Vi ser gärna att du har stått på tillstånd tidigare.
Körkort
Meriterande
Vidareutbildning, tex inom KBT, MI, HR/arbetsmiljöfrågor.
Personlighet
Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet och ett genuint intresse för målgruppen. Du som söker tjänsten är samarbetsvillig, empatisk och lyhörd, med förmåga att skapa förtroendefulla relationer. Du har en bra och tydlig kommunikationsförmåga och kan arbeta i team. Du är även flexibel, lösningsorienterad och prestigelös, så du har inget emot att hoppa in och hjälpa till där du ser att det behövs!


Vi ser fram emot att välkomna en ny kollega som delar vårt engagemang för att skapa en meningsfull tillvaro för våra klienter på Odensala HVB och Sunnersta HVB.

Ansök nu

Verksamhetschef LSS, Uppsala, Frösunda Omsorg

Läs mer Maj 5
Verksamhetschef – Var med från start och skapa framtidens LSS-boenden i Uppsala!
Vill du leda med hjärtat och skapa omsorg där varje individ får växa, känna sig trygg och vara delaktig? Brinner du för ett närvarande, värderingsdrivet ledarskap – och har du modet att tänka nytt? Då är det dig vi söker till Frösunda Omsorg!
Nu söker vi en verksamhetschef som får det ärofyllda uppdraget att starta upp och driva två nya LSS-gruppboenden i Uppsala. En unik möjlighet att starta upp verksamheter från grunden tillsammans med engagerade medarbetare – där kvalitet, delaktighet och värme genomsyrar allt vi gör.
Om rollenSom verksamhetschef har du det övergripande ansvaret för verksamheternas drift, kvalitet, arbetsmiljö och personalledning. Men det viktigaste av allt – du är kulturbärare och ledare i vardagen, och den som sätter tonen för hur vi arbetar tillsammans med kunder, medarbetare, närstående och beställare.
Du leder verksamheten genom att:
rekrytera och bygga starka team som trivs och utvecklas tillsammans
säkerställa att boendet bedrivs enligt LSS, med hög kvalitet och individens behov i centrum
skapa struktur och goda rutiner – utan att tappa hjärtat
vara en närvarande och coachande ledare som ser varje medarbetare
Vem söker vi?
Vi söker dig som har:
erfarenhet av LSS 
trygghet i rollen som ledare – du leder med både hjärta och skärpa
vana av att strukturera upp och driva utveckling
förmåga att bygga relationer och skapa engagemang
Socionomexamen eller likvärdigt

Och viktigast av allt: Du har ett genuint intresse för människor, är lyhörd och tror – precis som vi – att närvarande ledarskap och tydliga värderingar skapar trygga verksamheter.
Vad erbjuder vi dig? En nyckelroll i uppstarten av två helt nya gruppboenden – du är med från början!
Stöd från en erfaren organisation med kvalitet, utveckling och värderingar i fokus
Möjlighet att bygga starka team från grunden
Ett sammanhang där du får växa – och bidra till att andra gör detsamma
Låter det här som din nästa utmaning?
Ansök redan idag – vi rekryterar löpande! Sista ansökningsdag: 2025-06-08
Placeringsort: Uppsala Frågor? Hör gärna av dig till Vanja Linderlöf, regionchef, tel 010-1303737, mail vanja.linderlof@frosunda.se
Välkommen till Frösunda Omsorg – tillsammans skapar vi framtidens omsorg där varje människa får ta plats.
Övrig information: Gruppbostäderna är nybyggda och ligger belägna bredvid varandra i Jälla, strax utanför Uppsala.  
Anställningsform: Tillsvidare med sex månaders inledande provanställning.
Omfattning:  Heltid
Arbetstider: Kontorstider, vardagar
Tillträde:  Enligt överenskommelse.

Vi tillämpar individuell lönesättning och har kollektivavtal. Intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. 
Inför en eventuell anställning ska du kunna uppvisa ett utdrag från belastningsregistret. Du behöver även kunna styrka att du har rätt att arbeta i Sverige, genom att uppvisa att du har medborgarskap inom EU/EES alternativt ett giltigt arbetstillstånd.
 
 
Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Verksamhetschef personlig assistans

Läs mer Maj 2
Vård- och omsorgsförvaltningen, avdelning socialpsykiatri och personligt stöd

Vi söker en verksamhetschef som vill vara med och arbeta tillsammans med engagerade kollegor med ett uppdrag som är både meningsfullt och viktigt. I vår verksamhet handlar det om att hålla hög kvalitet i våra tjänster, arbeta utifrån gällande lagstiftning och med brukarens i fokus. Vi arbetar tillsammans, vi välkomnar nyskapande och gör skillnad för våra brukare, deras anhöriga och våra medarbetare.

Kom och bli en del av detta viktiga, spännande och omväxlande uppdrag!

I den nya avdelningen, Avdelning för funktionsstöd ansvarar vi för att ge stöd enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) för både barn och vuxna, samt för insatser inom Socialtjänstlagen (SoL).

Ditt uppdrag
Som verksamhetschef kommer du att ha ansvaret för att leda och utveckla dina verksamheter och medarbetare. Du kommer att:
Utöva ett operativt och strategiskt ledarskap för att säkerställa att verksamheten når sina mål. Tillsammans möter vi utmaningar och skapar lösningar som gör skillnad för våra brukare och medarbetare. Vi delar med oss av kunskap och inspiration och lär nytt. I ditt chefsuppdrag ingår ansvar för personal, schemaplanering, ekonomi och arbetsmiljöfrågor i dina verksamheter. Du kommer att ansvara för medarbetare, vars arbetsplats är i brukarnas hem vilket innebär att du leder på distans. Tillsammans med medarbetare och chefskollegor driver du verksamheternas utvecklingsarbete, med fokus på en bra vardag för de brukare som valt kommunen som utförare av assistansen. I detta ansvarar du för planering, samordning samt kvalitetssäkring.

I vår ledningsgrupp arbetar vi tillsammans och vi bidrar med olika bakgrunder och erfarenheter. Tillsammans arbetar vi med utveckling som förbättrar våra verksamheter. Vi arbetar även med att utveckla områdets övergripande processer och rutiner, skapar struktur och gemensamma arbetssätt.

Utgångspunkt är vårt kontor på Fyrisborgsgatan 1, men arbetsdagen kan lika gärna innebära hembesök och möten utanför kontoret. Ingen dag är den andra lik, och där flexibilitet och anpassningsförmåga är en styrka.

Som chef i Uppsala kommun har du stöd från kommunledningskontorets stab när det gäller bland annat ekonomi, HR, kommunikation, arbetsmiljö/rehabilitering och IT. Vi erbjuder löpande kompetensutveckling för att utveckla ett långsiktigt, hållbart och kvalitetssäkrat ledarskap.

Din bakgrund
För att trivas i den här rollen behöver du gilla och klara av att hantera ett mångfacetterat ledarskap och att leda på distans. Tidigare chefs- eller ledarerfarenhet är därför ett krav, liksom erfarenhet av arbete inom vård och omsorg, särskilt meriterande inom personlig assistans vilket innebär att du har goda kunskaper om LSS och socialtjänstlagen. Du har en akademisk examen inom ett relevant område. Du drivs av att göra skillnad och har ett intresse för att utveckla arbetssätt och rutiner. Goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska och goda IT-kunskaper behövs i rollen. Då våra brukare bor runt om i Uppsala och vissa en bit utanför så är det en fördel om du har körkort.

Ditt bemötande, din förmåga att skapa tillit och ditt engagemang som ledare är viktiga faktorer som ska leda till en välmående verksamhet där både medarbetare, brukare och anhöriga trivs. Som ledare tar du ansvar, driver ditt arbete framåt och når resultat genom att skapa de bästa förutsättningar för dina medarbetare att bidra, växa och utvecklas. Du behöver vara lösningsfokuserad och prestigelös.

Du är flexibel och ser möjligheter i förändring. Med ett lugnt och fokuserat förhållningssätt tar du dig an olika situationer och har förmåga att se helheten. Du samarbetar väl, kommunicerar lyhört och bygger goda relationer genom ett professionellt och respektfullt bemötande.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten, kontakta:
Nina Pettersson, områdeschef, 018-727 82 79

Facklig företrädare:
Akademikerförbundet SSR/SACO Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34
Kommunal, 010-442 82 04
Vision Karin Lundborg, 018-727 51 52

Har du frågor rekryteringsprocessen, kontakta:
Jessica Ededal hr-specialist, 018-727 12 92

Vi kommer att begära utdrag ur belastningsregistret innan anställning kan erbjudas.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till vård- och omsorgsförvaltningen. Vi arbetar med stöd och vård till äldre och till personer med funktionsnedsättning. Målet är att de ska kunna leva ett så aktivt och självständigt liv som möjligt.

Vård- och omsorgsförvaltningen är en av Sveriges största arbetsgivare inom kommunal vård och omsorg. Här arbetar cirka 7 500 medarbetare utifrån vår värdegrund – göra skillnad, arbeta tillsammans och välkomna nyskapande. Hos oss finns stora möjligheter att ta eget ansvar, utvecklas och bidra med sin kompetens. Vi strävar mot en organisationskultur med en tilltro till varandra och en stolthet över verksamheten.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på jobba inom vård, hälsa och omsorg (https://www.uppsala.se/jobb/vard-halsa-omsorg/)

Inom vård- och omsorgsförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Undantagna (från heltid som norm) är personliga assistenter.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Ansök nu

Andra jobb i Uppsala från Uppsala kommun

Nedan visas andra jobb i Uppsala från Uppsala kommun .

Lärare i fritidshem

Lärare i fritidshem/Fritidspedagog
Läs mer Jul 14
Välkommen till utbildningsförvaltningen. Vi erbjuder förskola, grundskola och gymnasieskola för barn och ungdomar mellan 0 och 20 år. Tillsammans jobbar vi mot målet att alla elever ska nå bästa möjliga kunskapsresultat.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på https://www.uppsala.se/jobb/

Är du legitimerad lärare i fritidshem? Vill du ha en spännande och utvecklande tjänst? Välkommen att söka till Årsta anpassad grundskola! 


Årsta anpassad grundskola är en av Uppsalas fem anpassade grundskolor. Till hösten kommer Årsta anpassad grundskola att ha 85 elever uppdelade på 12 klasser. På skolan arbetar lärare (klasslärare, idrottslärare och musiklärare, assistenter och vårt EHT-team. På skolan har vi även en pedagoghund som arbetar tillsammans med sin hundförare som är specialpedagog. 


Beskrivning av arbetsuppgifter


Årsta anpassad grundskola söker dig som är legitimerad lärare i fritidshem till en spännande och utvecklande tjänst. Från hösten kommer vi att ha två fritidshem på skolan; ett för elever upp till 13 år och ett LSS-fritidshem för elever över 13 år. I rollen som lärare i fritidshem får du möjlighet att vara med och utveckla våra fritidshem. Du kommer att arbeta nära skolledningen, handleda och vägleda fritidspersonalen samt ha ansvar för dokumentation såsom olika planer. Till viss del ingår även arbete direkt på fritids.


Du kommer att: 



• Utveckla och driva fritidshemmen på skolan 

• Vägleda, fortbilda och handleda fritidspersonalen 

• Ansvara för dokumentation och planer kopplade till fritidsverksamheten 

• Arbeta aktivt och delvis praktiskt i fritidshemmen 

• Samarbeta tätt med skolledning och övrig personal


Kvalifikationer


Vi söker dig som har utbildning som legitimerad lärare i fritidshem. Du behöver ha erfarenhet av att arbeta med elever med npf-problematik och intellektuell funktionsnedsättning. Tjänsten innebär att du behöver ha goda kunskaper i att utrycka dig i text. 


Du leder, motiverar och förser andra med befogenheter som krävs för att effektivt nå gemensamma mål. Du samordnar grupper och blir en referenspunkt för andra, samt att du skapar engagemang och delaktighet.





Upplysningar:


Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Helene Folkunger, rektor, 018-727 01 22. 


Facklig företrädare: Facklig företrädare: Sveriges lärare, Elisa Eriksson, 018-727 81 00. 


Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 54 75. 


I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Ansök nu

Sjuksköterska i pool

Hemsjukvårdare
Läs mer Jul 15
Välkommen till vård- och omsorgsförvaltningen. Vi arbetar med stöd och vård till äldre och till personer med funktionsnedsättning. Målet är att de ska kunna leva ett så aktivt och självständigt liv som möjligt.

Vård- och omsorgsförvaltningen är en av Sveriges största arbetsgivare inom kommunal vård och omsorg. Här arbetar cirka 7 500 medarbetare utifrån vår värdegrund – göra skillnad, arbeta tillsammans och välkomna nyskapande. Hos oss finns stora möjligheter att ta eget ansvar, utvecklas och bidra med sin kompetens. Vi strävar mot en organisationskultur med en tilltro till varandra och en stolthet över verksamheten.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på https://www.uppsala.se/jobb/vard-halsa-omsorg/

Inom vård- och omsorgsförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst. Undantagna från heltid som norm är personliga assistenter.

Vill du ha ett omväxlande och meningsfullt arbete där du verkligen gör skillnad? Som sjuksköterska i vår pool blir du en viktig resurs som stöttar upp där behovet är som störst inom våra 22 särskilda boenden. Här får du chansen att bidra med din kompetens i en flexibel roll där varje dag bjuder på nya utmaningar. Varmt välkommen med din ansökan!


Pooltjänsten innebär att du under kortare eller längre perioder arbetar på något av våra särskilda boenden för äldre (SÄBO), beroende på där behov uppstår. Det finns bil att tillgå om du utgår från Fyrisborg eller möjlighet att åka direkt hemifrån till aktuellt SÄBO.


Beskrivning av arbetsuppgifter


Som sjuksköterska hos oss får du möjlighet att göra skillnad genom att med brukaren i centrum bidra med din kompetens, kunnande och engagemang. Din roll kommer innebära arbete med varierande arbetsuppgifter inom ditt område.


I dina arbetsuppgifter ingår:



• bedöma och planera behovet av HSL insatser samt utvärdera behandlingsresultat

• handleda omvårdnadspersonal

• delta i teamsamverkan kring brukare till exempel beträffande fallriskbedömningar och Senior Alert.


Kvalifikationer


Vi söker dig som är legitimerad sjuksköterska och har minst tre års erfarenhet av arbete som sjuksköterska. Om du har specialistutbildning inom relevant område ser vi det som meriterande. För att lyckas i rollen behöver du ha god dokumentations- och datorvana. Vi ser gärna att du även har cykelvana. Arbetet kräver att du har goda kunskaper i svenska i tal och skrift samt har körkort. 


Som person tar ansvar för din uppgift och strukturerar själv upp ditt angreppssätt. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och kan snabbt ändra ditt synsätt och ditt förhållningssätt. Vidare arbetar du bra med andra människor och relaterar dig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Sist men inte minst planerar, organiserar och prioriterar du ditt arbete på ett effektivt sätt. 


Upplysningar 


Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Therese Annas-Ljung, verksamhetschef, 018-726 02 77. 


Facklig företrädare: Vårdförbundet, 0771-42 04 20.


Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-726 00 44. 


Vi kommer att begära utdrag ur belastningsregistret innan anställning kan erbjudas.


Från och med 1 juli 2023 är undersköterska skyddad yrkestitel. För att få använda titeln undersköterska behöver du uppvisa bevis från Socialstyrelsen eller intyg att du varit tillsvidareanställd som undersköterska den 1 juli 2023. Du som har undersköterskeutbildning men saknar bevis eller intyg kan under en övergångsperiod få titeln omvårdnadsassistent.


I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Ansök nu

Legitimerad arbetsterapeut till Uppsala kommun

Arbetsterapeut
Läs mer Jul 17
Nytt
Välkommen till vård- och omsorgsförvaltningen. Vi arbetar med stöd och vård till äldre och till personer med funktionsnedsättning. Målet är att de ska kunna leva ett så aktivt och självständigt liv som möjligt.

Vård- och omsorgsförvaltningen är en av Sveriges största arbetsgivare inom kommunal vård och omsorg. Här arbetar cirka 7 500 medarbetare utifrån vår värdegrund – göra skillnad, arbeta tillsammans och välkomna nyskapande. Hos oss finns stora möjligheter att ta eget ansvar, utvecklas och bidra med sin kompetens. Vi strävar mot en organisationskultur med en tilltro till varandra och en stolthet över verksamheten.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på https://www.uppsala.se/jobb/vard-halsa-omsorg/

Inom vård- och omsorgsförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst. Undantagna (från heltid som norm) är personliga assistenter.

Är du legitimerad arbetsterapeut? Hos oss får du arbeta patientnära i fall som kan vara komplexa och unika som kräver din professions fingertoppskänsla. Vi arbetar både med korta insatser och långvariga relationer. Som arbetsterapeut hos oss blir du en del av ett kompetent team där vi uppmuntrar kollegialt lärande. Varmt välkommen med din ansökan! 


Vi har vår arbetsplats på Fyrisborgsgatan 1 och härifrån åker vi ut på hembesök. Här finns omsorgsnämndens legitimerade personal på samma våningsplan. De gemensamma lokalerna ger unika möjligheter till samarbete, kontakter, stöd och utvecklingsarbete inom såväl som mellan professionerna. Den gemensamma lokalen och närheten till kollegorna underlättar då vi träffas i professionsgrupper, olika arbetsgrupper och för gemensam utveckling/utbildning. 


Beskrivning av arbetsuppgifter


Arbetet innebär att ansvara för utredning, bedömning och behandling inom arbetsterapeutens yrkesområde. Du gör individuella aktivitetsbedömningar och bedömer omgivningsfaktorer. En stor del av ditt arbete handlar om att anpassa vardagsmiljö genom utprovning och förskrivning av fysiska och kognitiva hjälpmedel. Du deltar aktivt i utskrivningsprocessen från slutenvården för våra patienter. Vi arbetar förebyggande, aktivitetsbevarande och aktivitetshöjande för att bidra till en bättre hälsa och livskvalitet för våra patienter. Vi har ett gott samarbete och arbetar ofta i team med fysioterapeut och sjuksköterska. I arbetet ingår även handledning och instruktion till patienter, anhöriga, omvårdnadspersonal och studenter.


Kvalifikationer


Vi söker dig som är legitimerad arbetsterapeut och som brinner för vår patientgrupp. Har du erfarenhet av kommunal hälso- och sjukvård ses det som meriterande. Arbetet kräver att du har goda kunskaper i det svenska språket samt B-körkort. 


Som person tar du initiativ och arbetar patientcentrerat för att uppnå resultat. Du klarar av att arbeta ensam och tillsammans med andra. Du är öppen för förändringar och flexibel och ser möjligheter i alla patientrelationer. Det är viktigt att du  har  förmåga att sätta dig in i någon annans situation och ha ett empatiskt bemötande i mötet med patient och anhöriga.


Upplysningar 


Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Gunilla Myrberg, verksamhetschef, 018-727 80 92. 


Facklig företrädare: Sveriges arbetsterapeuter, Eva-Carin Lindgren, 018-727 84 93.





Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-726 00 44.





Vi kommer att begära utdrag ur belastningsregistret innan anställning kan erbjudas.





I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Ansök nu

Entreprenadingenjör

Entreprenadingenjör
Läs mer Jul 15
På stadsbyggnadsförvaltningen arbetar vi med helheten i utvecklingen av vår stad och landsbygd utifrån våra respektive expertområden – allt i en anda av ständig förbättring och utveckling där vi som medarbetare tar en aktiv roll. Gemensamt planerar, bygger och underhåller vi Uppsala kommun för en hållbar och god framtid för alla som bor och verkar här. Vårt mål är att Uppsala ska vara en kommun som fler nya invånare och företag vill vara en del av. Välkommen till oss!

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på https://www.uppsala.se/jobb/

Har du erfarenhet av projekt inom infrastruktur i anläggningsskedet? Då kan du vara den vi söker till uppdraget som entreprenadingenjör. Vi ser fram emot din ansökan!





Beskrivning av arbetsuppgifter


Som entreprenadingenjör kommer du att ta fram förutsättningar för projektens ekonomi, tidsplanering och kvalitet i samarbete med platschefer och projektledare. Du jobbar i projekt i alla skeden från planeringsfasen tills att anläggningen är byggd och överlämnas till förvaltning. Dessa projekt är både investeringsprojekt, exploateringsprojekt och även projekt inom kommunens fyrspårsavtal med staten och regionen.


Dina arbetsuppgifter är varierande och anpassade efter projektens behov. Du kommer bland annat att ta fram tidiga kostnadsbedömningar och kalkyler samt tidsplaner som underlag för projektplaneringsarbetet, stödja projektledarna med kvalitetssäkring av kalkyler och förfrågningsunderlag, stötta platscheferna i den ekonomiska uppföljningen och resursplaneringen. Du kommer även att bistå med kvalitetsuppföljningar på dokumentation samt anläggningar. Till din hjälp i jobbet finns, förutom digitala verktyg, ett stort nätverk av kollegor att få stöd av. Du finns för våra medborgare och välkomnar dialog med dem, myndigheter, affärspartners, berörda fastighetsägare och företag.


Utöver din roll som projektingenjör inom Uppsala spårväg kommer du att bidra till att utveckla våra arbetsprocesser på förvaltningen inom exempelvis masshantering, klimatarbete och arbetsmiljöfrågor utifrån dina styrkor och kompetenser.


Kvalifikationer


Vi söker dig som har utbildning eller kompetens som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten. Du har erfarenhet inom anläggningsbranschen som entreprenadingenjör, kalkylator eller motsvarande. Vi ser även att du har erfarenhet av upphandling av entreprenader, av att arbeta med entreprenadkontrakt samt erfarenhet av att arbeta med avtalsuppföljning. Arbetet kräver att du har kunskaper i AMA och MER-anläggning. Kunskaper i entreprenadjuridik (AB04 och ABT06) och kunskaper i tolkning och analys av förfrågningsunderlag och AF-delar är också krav för tjänsten.


Det är meriterande om du har erfarenhet av klimatkalkyler, av masshanteringsfrågor, av byggarbetsmiljöfrågor samt erfarenhet av hantering av kvalitetssystem.


Som person tar du initiativ och sätter igång aktiviteter.  Du uppnår resultat samt arbetar bra med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt.  Jobbet passar dig som lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Dessutom är du lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande och du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. Sist men inte minst söker vi dig som har lätt för att ta till dig och se möjligheter med nya idéer, metoder och arbetssätt och driver och implementerar förändring.


Upplysningar


Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Karl Ingelstam, enhetschef, 018-727 44 60.


Fackliga företrädare: 


Sveriges ingenjörer, Sampo Hinnemo, 018-727 40 58


Vision, Linda Lumsby, 018-727 58 13


Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727  23 02..


I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Ansök nu

Undersköterska till Fålhagen och Innerstaden hemvård

Undersköterska, hemtjänst, äldreboende och habilitering
Läs mer Jul 14
Välkommen till vård- och omsorgsförvaltningen. Vi arbetar med stöd och vård till äldre och till personer med funktionsnedsättning. Målet är att de ska kunna leva ett så aktivt och självständigt liv som möjligt.

Vård- och omsorgsförvaltningen är en av Sveriges största arbetsgivare inom kommunal vård och omsorg. Här arbetar cirka 7 500 medarbetare utifrån vår värdegrund – göra skillnad, arbeta tillsammans och välkomna nyskapande. Hos oss finns stora möjligheter att ta eget ansvar, utvecklas och bidra med sin kompetens. Vi strävar mot en organisationskultur med en tilltro till varandra och en stolthet över verksamheten.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på https://www.uppsala.se/jobb/vard-halsa-omsorg/

Inom vård- och omsorgsförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst. Undantagna från heltid som norm är personliga assistenter.

Är du undersköterska och vill vara del av en arbetsgrupp med fokus på kvalitetsarbete? Hos oss får du ett meningsfullt arbete där du gör skillnad för människor på riktigt. Vi erbjuder en omväxlande vardag där ingen dag är den andra lik, och där du får möjlighet att röra på dig och arbeta nära brukarna. Varmt välkommen med din ansökan! 


Fålhagen och Innerstaden hemvård finns på Kungsgatan 41 i Uppsala. Här arbetar vi tillsammans för att hjälpa och stödja våra brukare utefter deras individuella behov. Hos oss blir du en del av en kompetent arbetsgrupp.  Vi arbetar enligt modellen ramtid där målet är hög kvalitet och kontinuitet för brukare, mer flexibilitet och bättre arbetsmiljö. Vi lägger stort fokus på kvalitetsarbete.


Verksamheten tillämpar sex-veckors schema med tjänstgöring dag, kväll samt helg.


Beskrivning av arbetsuppgifter


Som undersköterska kommer du att arbeta med mångfacetterade arbetsuppgifter. Du har en viktig roll i direktkontakten med våra brukare där du ger personlig omvårdnad och serviceinsatser som gör skillnad i deras vardag. Du arbetar varje dag för att ge en god omvårdnad med stor hänsyn till brukarens individuella behov. Du utför även uppgifter delegerade från legitimerad personal och dokumenterar enligt socialtjänstlagen. Vår ambition är att du tillsammans med oss utvecklar verksamheten och dig själv i ett nära samarbeta med dina kollegor.


Kvalifikationer


Vi söker dig som är utbildad undersköterska. För att lyckas i rollen behöver du ha goda kunskaper i det svenska språket i tal och skrift. Det är meriterande om du har specialistundersköterskeutbildning och/eller erfarenhet av arbeta inom hemtjänsten. Arbetet kräver att du är bekväm med att cykla i alla väder. 


Som person tar initiativ och sätter igång aktiviteter för att uppnå resultat. Du kan snabbt ändra ditt synsätt och ditt förhållningssätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Vidare arbetar du bra med andra människor och relaterar dig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Sist men inte minst har du förmåga att sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation utan att ta över personens känslor.


Upplysningar

Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Veronica Lundblad, verksamhetschef, 018-727 73 48 eller Daniel Angesjö, verksamhetschef, 018-726 24 32. Facklig företrädare: Kommunal, 010-442 82 02.Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-726 00 44.Vi kommer att begära utdrag ur belastningsregistret innan anställning kan erbjudas.I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Ansök nu

Arbetsmarknadssekreterare till Arbetsmarknadsenheten - stöd till arbete

Jobbcoach/Utbildningscoach
Läs mer Jul 4
Välkommen till arbetsmarknadsförvaltningen. Här arbetar vi med arbetsmarknadsinsatser, försörjningsstöd, vuxenutbildning, konsumentfrågor och introduktion av nyanlända. Målet är att alla ska erbjudas möjlighet till egen försörjning. Därför arbetar vi nära näringslivet och arbetslivets parter för att öka möjligheten för personer att etablera sig på arbetsmarknaden.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på https://www.uppsala.se/jobb/

Vill du få möjlighet att göra skillnad för människor som i dag står utanför arbetsmarknaden? Är du intresserad av att få coacha, stötta och vägleda mot egenförsörjning? Att bidra till minskad utanförskap för både vuxna och barn? Då kan du vara den vi söker!


Arbetsmarknadsverksamheten är inne i en ständig utveckling med ett tydligt syfte, nämligen att minska andelen uppsalabor som är i behov av ekonomiskt bistånd genom att fler människor ska blir självförsörjande. Arbetsmarknadsverksamheten består av både handläggning, insatser och praktiska verksamheter.


Beskrivning av arbetsuppgifter


Som arbetsmarknadssekreterare inom vår arbetsmarknadsenhet arbetar du med personer som ska ges aktiva kommunala insatser och stöd. Du behöver i första hand identifiera den arbetssökandes styrkor och utvecklingsområden genom ett lösningsorienterat arbetssätt och möta arbetssökande utifrån var denne befinner sig. Din uppgift är att tillsammans med den arbetssökande hitta vägar till arbete eller studier. Utifrån uppdrag från Socialtjänst - ekonomiskt bistånd så upprättar du och den arbetssökande en gemensam arbetsmarknadsplan för hur målet ska uppnås. Du kommer matcha mot insatser och lediga arbeten både inom och utanför kommunen och följa upp. Du kommer även att samarbeta med andra enheter och samverkanspartners inom arbetsmarknadsområdet, ha kontakt med arbetsgivare och arbetssökande för att förbereda inför rekryteringsträffar samt mässor och jobbintervjuer. Andra arbetsuppgifter som ingår är att hantera löpande dokumentation samt göra bedömningar som leder individen framåt.





Kvalifikationer


Vi söker dig som har högskoleutbildning och erfarenhet av arbete med människor i en förändringsprocess. Har du beteendevetenskaplig utbildning och utbildning inom metodiksamtal som MI, arbetsmarkandscoachning eller Case management ses det som meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbetslivsinriktad rehabilitering, arbetsmarknadsfrågor och handläggning av större ärende flöden.


Som person är du självgående och tar ansvar för dina uppgifter och strukturerar själv upp ditt angreppssätt. Du tar initiativ och sätter igång aktiviteter för att uppnå resultat. Vidare är du flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Jobbet passar dig som är utåtriktad, socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang och har lätt för att skapa kontakter och underhålla relationer.


Upplysningar


Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Vera Mraz, enhetschef, 018-726 13 80.


Fackliga företrädare: Akavia, Jonny Eliasson, 018-727 22 12Vision, Tommy Törnberg, 018-727 17 44.


Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24.


I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Ansök nu