Uppsala: Chefssekreterare till Uppsala domkyrkoförsamling

Hitta ansökningsinfo om jobbet Chefssekreterare till Uppsala domkyrkoförsamling i Uppsala. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Uppsala inom den kategorin.

Publicerad: 2025-05-08 // Varaktighet: Heltid

Uppsala domkyrkoförsamling söker en chefssekreterare.

Vår nuvarande chefssekreterare går i pension i höst. Skulle du trivas med att ta ansvar i vårt administrativa flöde och bidra till att våra chefer får goda förutsättningar? Då vill vi intressera dig för chefssekreterartjänsten i Uppsala domkyrkoförsamling!

Vi erbjuder en viktig roll i Uppsala domkyrkoförsamling som är en av Svenska kyrkans största och mest spännande församlingar. Här finns verksamhet i flera stadsdelskyrkor tillsammans med domkyrkans puls av nationella högtider och stora besöksströmmar. Sjukhuskyrkan på Akademiska sjukhuset, pastoratets verksamhet på finska samt den öppna ungdomsgården Genomfarten är ytterligare exempel på vår breda verksamhet. Domkyrkoförsamlingen ingår i Uppsala pastorat.

Arbetsuppgifter

I tjänsten som chefssekreterare är du ett administrativt stöd till församlingsherde och domkyrkokaplan och är sekreterare i församlingsrådet.

I arbetsuppgifterna ingår att

- initiera, genomföra och samverka om uppgifter inom organisationens (chefernas och församlingsrådets) årshjul.
- skriva kallelser, beredande texter och protokoll vid församlingsrådets sammanträden.
- kommunicera information mellan olika delar av organisationen
- samordna gemensamma möten inom organisationen
- utveckla och förbättra administrativa arbetssätt vid behov i samverkan med berörda chefer och medarbetare
- sköta administrativa grunduppgifter såsom kontering, diarieföring, korrespondens, uppvaktningar, mötesinbjudningar
- ingå i en grupp av administratörer med uppgift att samordna och utveckla det administrativa stödet till pastoratets chefer.
- bidra med administrativ kompetens när organisationen kraftsamlar i olika projekt och uppgifter

Du rapporterar till församlingsherden som är din chef.

Kvalifikationer

- Relevant eftergymnasial utbildning eller motsvarande kunskaper från arbetslivet
- Minst fem års erfarenhet av administrativt arbete
- Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift

Vem är du?

Vi söker dig med mycket god förmåga att planera, genomföra och slutföra administrativa arbetsuppgifter. Du är självständig, initiativtagande, förutseende och ansvarstagande. Du är lojal mot Svenska kyrkans värderingar och uppskattar vår omfattande församlingsverksamhet.

Vi förutsätter att du har goda kunskaper inom Office-paketet och förmåga att snabbt sätta dig in i de digitala system som används inom Svenska kyrkan.

Vi ser gärna att du har goda kunskaper i engelska.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Om tjänsten
Tjänsten omfattar heltid, 100%, och är en tillsvidareanställning. Provanställning kan komma att tillämpas.

För mer information:
Charlotta Ekelund, församlingsherde
018-430 36 09
charlotta.ekelund@svenskakyrkan.se

Facklig företrädare:
Annika Fransson, Vision
annika.fransson@svenskakyrkan.se
0176-26 79 79

Ansökan
Varmt välkommen med din ansökan senast den 25 maj.

Intervjuer planeras till den 2/6 och 5/6.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Uppsala som Chefssekreterare

Nedan visas andra jobb i Uppsala som Chefssekreterare.

Ledningskoordinator

Läs mer Nov 4
Akademiska sjukhusets lednings- och stödfunktion

Vi är Akademiska sjukhuset – ett av Sveriges ledande universitetssjukhus. Som länssjukhus och leverantör av högspecialiserad vård erbjuder vi vård till två miljoner människor i Mellansverige. Här händer det ständigt något – ett nytt liv föds, en mormor opereras, en kollega hyllas som hjälte. Hos oss får du uppleva både hårda prövningar och fantastiska händelser, i en stark gemenskap med kollegor. Se delar ur vår verklighet i vår fotoutställning; akademiskafotoutstallning.se. Välkommen med din ansökan!

Vår verksamhet
Hos oss på Akademiska sjukhuset är du med och skapar förutsättningar för att vården ska fungera effektivt, varje dag. Inom enheten för administrativ service arbetar vi nära sjukhusets ledning och ansvarar för lednings- och verksamhetsstöd samt övergripande frågor inom administration. Vi är ett tiotal medarbetare som tillsammans säkerställer att processerna håller hög kvalitet och stödjer verksamhetens mål.

Det här är en möjlighet för dig som vill vara med och utveckla administrativa arbetssätt i en komplex och samhällsviktig verksamhet.

Ditt uppdrag
Som ledningskoordinator är du ett administrativt stöd till sjukhusdirektören, ledningen och olika ledningsfora. Du ansvarar för att planera, samordna och följa upp ledningsarbetet, både på kort och lång sikt. I rollen ingår att:

• Stötta sjukhusdirektören med administrativa uppgifter, som mötesbokningar, ärendehantering, post och telefonsamtal.
• Samordna och hålla den gemensamma planeringen aktuell tillsammans med sjukhusdirektör och administrativ direktör.
• Förbereda möten genom att ta fram och kvalitetssäkra kallelser, agendor och underlag.
• Delta vid möten, föra anteckningar och säkerställa att åtgärdspunkter dokumenteras.
• Färdigställa och distribuera mötesdokumentation samt uppdatera planering och åtgärdslistor.
• Ta fram utkast till beslutsunderlag och presentationer samt bearbeta inkomna underlag.
• Samarbeta med övriga administratörer i teamet kring chefs- och ledningsstöd, samt hantera telefon, mejl, post, diarieföring, bokningar, beställningar och fakturor.

Du har en central roll i att skapa struktur och se till att rätt information finns tillgänglig vid rätt tidpunkt. Rollen innebär många kontaktytor och kräver att du är flexibel och lösningsorienterad.
Rollen ingår i ett nätverk för motsvarande roller inom Region Uppsalas vårdförvaltningar.

Dina kvalifikationer

• Erfarenhet av kvalificerat chefs- och ledningsstöd i komplexa organisationer.
• Insikt i politiska ärendeprocesser och erfarenhet från offentlig förvaltning är meriterande.
• Minst gymnasieutbildning, gärna eftergymnasial administrativ utbildning.
• Goda kunskaper i Office 365 och diarieföringssystem (vi använder Public 360).

Din kompetens
Som person bygger du snabbt förtroendefulla relationer, har hög integritet och hanterar känslig information med stor omsorg. Du fångar upp det som sker, lyssnar aktivt och ser till att inget faller mellan stolarna. Du tar initiativ och ser till att arbetet blir utfört, även när tempot är högt.

Du är nyfiken på nya arbetsuppgifter och digitala verktyg och vill bidra till att utveckla våra arbetssätt.

Vi erbjuder
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Provanställning kan komma att tillämpas.

Du behöver vanligen finnas på plats för att kunna stötta verksamheten på ett bra sätt, men vi samplanerar inom enheten och det finns viss möjlighet att arbeta på distans.
Hos oss får du förmåner som gör skillnad, läs om förmånerna här (https://regionuppsala.se/jobba-hos-oss/bli-var-nya-kollega/formaner/).

Vill du veta mer?
Administrativ chef Helena Broberg, 018-612 25 33, helena.broberg@akademiska.se
Fackliga företrädare nås via växeln 018-611 00 00

Vill du jobba med oss?
Välkommen med din ansökan via länken nedan. Urval och tillsättning av tjänsten kan komma att ske innan sista svarsdag så vänta inte med att skicka in din ansökan.

Region Uppsala värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten och ser gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund, funktionalitet och livserfarenhet.

Region Uppsala krigsplacerar all tillsvidareanställd personal utifrån totalförsvarets behov. Detta innebär för den enskilda medarbetaren inga förpliktelser i fredstid utan är enkom en planeringsåtgärd.

Inför beslut om anställning, sker kontroll av misstanke- och belastningsregister avseende samtliga arbetssökanden som i den sökta anställningen kan komma att arbeta inom psykiatrisk sjukvård, habilitering, vård av barn och ungdom eller tvångsvård av missbrukare.

Denna rekrytering sker helt genom Region Uppsalas försorg och vi undanber oss telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Ansök nu

Chefssekreterare till Gottsunda och Helga Trefaldighets församlingar

Läs mer Sep 16
Gottsunda och Helga Trefaldighets församlingar söker en chefssekreterare.

Vår nuvarande chefssekreterare går i pension i höst. Skulle du trivas med att ta ansvar i vårt administrativa flöde och bidra till att våra chefer får goda förutsättningar? Då vill vi intressera dig för chefssekreterartjänsten i våra församlingar! Tjänsten är delad mellan Gottsunda församling och Helga Trefaldighets församling.

Arbetsuppgifter

I tjänsten som chefssekreterare är du ett administrativt stöd till församlingsherdarna i respektive församling och är sekreterare i de båda församlingsråden.

I arbetsuppgifterna ingår att

- initiera, genomföra och samverka om uppgifter inom organisationens (chefernas och församlingsrådets) årshjul
- skriva kallelser, beredande texter och protokoll vid församlingsrådets sammanträden.
- kommunicera information mellan olika delar av organisationen
- samordna gemensamma möten inom organisationen utveckla och förbättra administrativa arbetssätt vid behov i samverkan med berörda chefer och medarbetare
- sköta administrativa grunduppgifter såsom kontering, diarieföring, korrespondens, uppvaktningar, mötesinbjudningar
- ingå i en grupp av administratörer med uppgift att samordna och utveckla det administrativa stödet till pastoratets chefer
- bidra med administrativ kompetens när organisationen kraftsamlar i olika projekt och uppgifter

Du rapporterar till församlingsherden i Gottsunda församling som är din chef.

Kvalifikationer

- Relevant eftergymnasial utbildning eller motsvarande kunskaper från arbetslivet
- Minst tre års erfarenhet av administrativt arbete
- Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift

Vem är du?

Vi söker dig med mycket god förmåga att planera, genomföra och slutföra administrativa arbetsuppgifter. Du är självständig, initiativtagande, förutseende och ansvarstagande. Du är lojal mot Svenska kyrkans värderingar och uppskattar vår omfattande församlingsverksamhet.

Vi förutsätter att du har goda kunskaper inom Office-paketet och förmåga att snabbt sätta dig in i de digitala system som används inom Svenska kyrkan.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Om tjänsten
Tjänsten omfattar heltid, 100%, delad 50/50 mellan församlingarna och är en tillsvidareanställning. Provanställning kan komma att tillämpas.
Önskat tillträde är vid årsskiftet 2025/2026.

För mer information:
Tin Mörk, församlingsherde
018-430 38 10
tin.mork@svenskakyrkan.se

Facklig företrädare:
Annika Fransson, Vision
annika.fransson@svenskakyrkan.se

Ansökan
Varmt välkommen med din ansökan senast den 6/10.

Intervjuer planeras till den 13/10 och 14/10

Ansök nu

Rösträknare

Läs mer Aug 13
Arbetsbeskrivning
Vi söker flera rösträknare till Svenska kyrkan!


Är du noggrann, ansvarsfull och vill bidra till en viktig demokratisk process? Då är du den vi söker! För Svenska kyrkans räkning söker vi rösträknare inför kyrkovalet.
Vi söker dig som kan arbeta från den 29 september och cirka två veckor framåt. Uppdraget är på deltid eller heltid, dagtid, måndag - fredag. Arbetsplatsen ligger i centrala Uppsala.


Som konsult hos Randstad är du anställd hos oss och jobbar ute hos någon av våra kunder. Du har samma fördelar hos Randstad som hos andra arbetsgivare med kollektivavtal och förmåner som friskvårdsbidrag, företagshälsovård, försäkringar och rabatt på träningskort. Tjänsten kan innebära många kontakter och då är det är viktigt att du har en bra samarbetsförmåga. På Randstad strävar vi efter att erbjuda dig karriärmöjligheter, så att du kan utveckla din kompetens och få ett välfyllt CV. Söker du en arbetsgivare som erbjuder varierande uppdrag och nya kontaktnät kommer du att trivas hos oss.


Urval sker löpande, vi ser fram emot din ansökan!

Ansvarsområden
Arbetsuppgiften består av att räkna inkommande röster för kyrkovalet 2025 och bidra till en smidig och korrekt rösträkning.

Kvalifikationer
För den här rollen söker vi dig som har ett metodiskt arbetssätt, är detaljorienterad och mycket noggrann. Du behöver kunna jobba fokuserat och trivas med att jobba delvis monotont.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet för rollen.


Du:
Är noggrann och strukturerad
Kan arbeta självständigt och i team
Är tillgänglig att arbeta från 29 september och cirka två veckor fram
Har en avslutad gymnasieutbildning


Om företaget

Randstad
På Randstad vet vi att alla människor har en plats på arbetsmarknaden. Med verksamhet över hela landet och inom alla kompetensområden hjälper vi människor att hitta ett jobb som känns bra, och där de får möjlighet att växa, utvecklas och uppnå sin fulla potential. Med närmare 600 000 anställda i 38 länder är Randstad världsledande inom HR-tjänster, med målsättningen att bli världens främsta och mest uppskattade partner på arbetsmarknaden. Genom att kombinera vår passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper vi människor och företag att uppnå deras fulla potential. Vi kallar det Human Forward.

Ansök nu

Administratör, SweTrial kansli

Läs mer Aug 11
På Läkemedelsverket gör vi skillnad tillsammans. I livet och för livet. Vi jobbar för människors och djurs hälsa, för ett bättre Sverige idag och i framtiden.Är du en driven administratör och jobba med externa kontakter, service och kommunikation? Vill du bidra till bättre förutsättningar för kliniska prövningar i Sverige? Då kan detta vara något för dig!

Vår verksamhet
SweTrial är ett nationellt partnerskap i Sverige som syftar till att förbättra förutsättningarna för kliniska prövningar. Det är ett samarbete mellan hälso- och sjukvården, akademin och industrin för att göra Sverige mer konkurrenskraftigt inom life science. SweTrial, med dess kansli, är en ny funktion på Läkemedelsverket från och med 1 september 2025. Kansliet kommer att bestå av en chef, två nationella koordinatorer och en administratör. Kansliets uppdrag inkluderar bland annat att samverka med och underlätta samverkan mellan relevanta aktörer nationellt och internationellt samt att fördela medel till stöd för förbättrade förutsättningar för kliniska prövningar. En annan viktig uppgift är att omvärldsbevaka, och att rapportera information, statistik och trender.

Ditt uppdrag
Som administratör på SweTrials kansli har du ett utåtriktat och självständigt arbete där du fungerar som ”spindeln i nätet” i det relativt lilla teamet. Du kommer att utgöra en viktig och stabil kontaktyta mot både interna och externa parter och delta i utvecklingen av strukturer och arbetssätt.

Utöver ovan har du en viktig roll i att bidra med traditionellt administrativt stöd kopplat till möten och konferenser, dokumentation och protokoll. Du kommer också att vara aktiv i gruppens arbete med uppföljning av utbetalda medel. Arbetet innehåller också delvis kreativa delar, såsom att ta fram underlag, sammanställa och visualisera statistiska data och presentationer i PowerPoint samt bidra till kommunikationsinsatser – webb, nyhetsbrev och informationsmaterial.

Din bakgrund
Vi söker dig med eftergymnasial utbildning inom administration och/eller kommunikation, alternativt motsvarande erfarenhet. Du har minst 3 års erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete, motsvarande ovan. Du har erfarenhet av att arbeta med externa kontakter, service och representation i en kunskapsintensiv organisation, såsom exempelvis högskola/universitet, sjukvård eller life science. Erfarenhet från offentlig sektor är meriterande.

Du är van att använda och lära dig nya administrativa stödsystem och har mycket goda kunskaper i Officepaketet, särskilt Excel och PowerPoint. Det är meriterande om du har erfarenhet och intresse av att arbeta med presentation av statistik och datavisualisering/dataanalys. Erfarenhet av att arbeta med grafiskt material, bildredigering eller enklare layout är också en fördel. Arbetet ställer krav på att du kan uttrycka dig väl i såväl tal som skrift på svenska och engelska.

Dina personliga egenskaper
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och söker dig som har förmågan att balansera självständighet, driv och proaktivitet med stabilitet, prestigelöshet och lyhördhet för verksamhetens behov. Du är positiv, utåtriktad och har både vilja och god förmåga att samverka och skapa goda relationer med personer internt och externt. För att trivas med arbetsuppgifterna behöver du även vara strukturerad och noggrann och ha känsla för både helhet och detaljer. Arbetet i kansliet ställer också krav på att du är kommunikativ och visuellt skicklig och att du presenterar information klart, snyggt och målgruppsanpassat. Du trivs med att hantera parallella arbetsflöden.

Bra att veta
Sista ansökningsdag: 2025-09-05
Anställningsform: Tillsvidare
Tillträde: Enligt överenskommelse
Enhet: SweTrial Kansli
Diarienummer: 2.4.1-2025-066775

Vi tillämpar 6 månaders provanställning.
Vi värdesätter mångfald och välkomnar sökande med olika bakgrund.

På Läkemedelsverket får du goda förutsättningar för balans i livet. Vi erbjuder dig bland annat flextid, förmånliga semestervillkor, friskvårdsbidrag samt friskvård på arbetstid. I den mån arbetsuppgifterna tillåter finns det möjlighet att delvis arbeta på distans efter överenskommelse med chef. Läs mer om de förmåner du får hos oss här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/om-lakemedelsverket/jobba-pa-lakemedelsverket/formaner-hos-oss 

Läkemedelsverket är beredskapsmyndighet, vilket innebär att vi genomför vissa bakgrundskontroller i samband med rekryteringar. Du kommer vid en eventuell intervju att behöva styrka din identitet samt uppvisa examensbevis och relevanta intyg. All tillsvidareanställd personal vid Läkemedelsverket är krigsplacerad inom myndigheten.

Kontakt
Du är välkommen att kontakta tf enhetschef Gunilla Andrew Nielsen. Du kan även kontakta de fackliga företrädarna Krister Halldin, Saco och Pia Wictor, ST. Vi nås alla på telefon 018-17 46 00 eller enklast via e-post (pga semestertider) fornamn.efternamn@lakemedelsverket.se.

Välkommen med din ansökan!
Denna rekrytering sker helt genom Läkemedelsverkets försorg. Vi undanber oss därför telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Ansök nu

Andra jobb i Uppsala från Uppsala Pastorat

Nedan visas andra jobb i Uppsala från Uppsala Pastorat .

Diakon till Helga Trefaldighets församling

Församlingsdiakon
Läs mer Okt 23
Som diakon i Eriksbergskyrkan samt Sankta Maria kyrka i Stenhagen ligger tonvikten på mötet med äldre och daglediga.

Du är även med i stärkandet av volontärarbetet.

I församlingen finns de tre kyrkorna Helga Trefaldighets kyrka i city, Eriksbergskyrkan och Sankta Maria kyrka i Stenhagen. Här finns områden med stora variationer - allt från stadsmiljö till villaförorter samt bostäder angränsande till natursköna miljöer. I din tjänst som diakon möter du även församlingsbor som lever i områden delvis präglade av segregation och andra utsatthetsvariabler.

Vi söker nu en församlingsdiakon med tjänstgöring i Sankta Maria kyrka och Eriksbergskyrkan. Tjänsteställe blir i Sankta Maria kyrka, där sex andra medarbetare har sin arbetsplats. I Eriksbergskyrkan finns också sex medarbetare. I församlingen finns två andra diakoner, en med placering i Helga Trefaldighets kyrka och en i Universitetskyrkan.

Arbetsuppgifter


- Vi söker dig som är en driven och handlingskraftig diakon, som vill arbeta med människor i olika åldrar. Tjänsten har dock tonvikt på arbete bland äldre och daglediga.
- Församlingen har en ambition att stärka och utveckla volontärarbetet och där kommer du att ha en given roll.
- Medverkan i församlingens gudstjänstliv ingår i dina uppgifter, framförallt i Eriksbergskyrkan.
- Du ansvarar för diakonala uppgifter i båda kyrkorna med närvaro fördelat på olika dagar.
- Veckomöte tillsammans med personal har du i Sankta Maria kyrka de gånger det inte är möte med hela församlingens personalgrupp, vilket i snitt äger rum en gång i månaden.

Kvalifikationer

- Vigd diakon i Svenska kyrkan med högskoleexamen.
- Vi fäster stor vikt vid tidigare erfarenhet och personliga egenskaper.

Om tjänsten
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde i januari 2026 eller efter överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas.

För mer information
Martina Larsson, platsansvarig präst i Sta Maria kyrka.
018-430 36 84, martina.larsson@svenskakyrkan.se

David Rönnlund, platsansvarig präst i Eriksbergskyrkan,
018-430 36 33, david.ronnlund@svenskakyrkan.se

Facklig företrädare


Annika Fransson, Vision
annika.fransson@fv.vision.se

Johan Engvall, Kyrk-A
johan.engvall@svenskakyrkan.se

Ansökan
Varmt välkommen med din ansökan senast den 20 november

Ansök nu

Kyrkomusiker till Helga Trefaldighets församling

Musiker, populärmusik
Läs mer Okt 23
Vi söker kyrkomusiker till en nyinrättad tjänst med placering i Helga Trefaldighets kyrka.

Du har en musikalisk bredd och tycker om att arbete med människor i alla åldrar. Du har kyrkomusikerexamen och är även van att administrera olika typer av bokningar.

Arbetsuppgifter

- Tjänstgöring framför allt vid gudstjänster och kyrkliga handlingar.
- Administrativa uppgifter som kontaktperson och bokningsansvarig för de många körer och musiker som önskar tillträde till kyrkan i samband med konserter, övningstillfällen mm.

Kvalifikationer


- Kyrkomusikerexamen på lägst C-nivå.
- Gedigen erfarenhet av tjänstgöring vid gudstjänster och kyrkliga handlingar krävs, då Helga Trefaldighet är flitigt bokad och musikönskemålen ofta kvalificerade.
- Du ska ha god administrativ förmåga och erfarenhet.
- Du är medlem i Svenska kyrkan

Upplysningar om tjänsten
Tjänsten är en tillsvidaretjänst på heltid. Tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas.

För mer information:
Om du har frågor kontakta gärna

Lars Olof Fahlén, församlingsherde
018-430 36 76 eller larsolof.fahlen@svenskakyrkan.se

Britt-Marie Helgesson, kaplan och arbetsledare
018-430 37 05 eller britt-marie.helgesson@svenskakyrkan.se

Jens P Henriksson, musiksamordnare
018-430 37 04 eller jens.p.henriksson@svenskakyrkan.se

Facklig företrädare:
Daniel Edoff, Sveriges lärare
daniel.edoff@svenskakyrkan.se

Ansökan
Varmt välkommen med din ansökan senast den 20 november 2025.

Ansök nu

Vikarierande kommunikatör och kyrkoskrivare 100%

Informatör/Kommunikatör
Läs mer Okt 20
Svenska kyrkan i Uppsala söker dig som vill kombinera kommunikation med administrativa uppgifter i en meningsfull och varierad tjänst under perioden 1 november 2025 – 31 augusti 2026.

Om tjänsten

Tjänsten är fördelad på 75 % kommunikation och 25 % kyrkoskrivare. Du blir en del av KOM-enheten, ett kreativt och stödjande arbetslag med kontor intill Uppsala domkyrka. Du bidrar till att göra Svenska kyrkan i Uppsala synlig, relevant och tillgänglig.

Kommunikatör – med ansvar för kyrkogårdskommunikation

Som kommunikatör arbetar du strategiskt och operativt med att planera, producera och följa upp kommunikationsinsatser i olika kanaler. Du har särskilt ansvar för kommunikationen kring kyrkogårdsverksamheten, vilket innebär att du lyfter fram frågor om begravning, minnesplatser och hållbarhet på ett respektfullt och informativt sätt.

Kyrkoskrivare – med ansvar för administrativa uppgifter

Som kyrkoskrivare arbetar du med administration kopplad till kyrkliga handlingar, främst dop, vigslar och begravningar. Du hanterar personuppgifter, dokumentation och kontakt med anhöriga och myndigheter. Rollen kräver noggrannhet, integritet och god förmåga att möta människor i olika livssituationer. I tjänsten ingår även internt bokningsstöd för Uppsala pastorat.

Vem är du?

Vi söker dig som har:

- Relevant högskoleutbildning inom kommunikation eller journalistik
- Erfarenhet av kommunikationsarbete i olika kanaler och mot olika målgrupper
- God vana vid publiceringsverktyg, Adobe InDesign, foto och film
- Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
- Erfarenhet av administrativt arbete är meriterande

Du är trygg i din yrkesroll, har god samarbetsförmåga och ett flexibelt arbetssätt. Du delar Svenska kyrkans värderingar och är nyfiken på dess verksamhet.

För mer information:

Ulrika Nordström, kommunikationschef.
ulrika.nordstrom@svenskakyrkan.se, 018-430 35 10.

Facklig företrädare

Mårten Löfgren, Akademikerföreningen
marten.lofgren@svenskakyrkan.se

Ansökan

Varmt välkommen med din ansökan senast 7 november.
Urval sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.

Ansök nu

Diakon till Universitetskyrkan

Diakon
Läs mer Okt 8
Uppsala pastorat söker en diakon med placering i Universitetskyrkan

Som diakon ingår du i Universitetskyrkans kollegium och har ditt kontor i Uppsala studentkårs kårhus.

Du har också en tillhörighet i Helga Trefaldighets församlings arbetslag.

Arbetsuppgifter

Universitetskyrkan i Uppsala är en del av det studiesociala nätverket vid Uppsalas två universitet och du blir där del av ett team som tillsammans arbetar med bland annat följande uppgifter:

- Enskilda samtal och sorgegrupper
- Utbildningar och workshops om normer, värderingar, gruppdynamik, kommunikation och konflikthantering för studentgrupper och personal ofta i nära samarbete med studenthälsan
- Närvaro på nationer och campus
- Akut krishantering vid dödsfall och annan kris, krisberedskap
- Att vara en länk mellan studenterna och de lokala församlingarna

Viktiga utmaningar inför framtiden är religionsdialog och att möta de internationella studenterna och deras behov.

Vi söker dig som

- Är vigd diakon i Svenska kyrkans ordning
- Är ekumeniskt väl förankrad 
- Har god erfarenhet av själavård och gärna vidareutbildning
- Har erfarenhet av församlingsarbete
- Talar och skriver engelska obehindrat
- Har gärna körkort och tillgång till bil

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och du behöver inte ha erfarenhet av allt ovanstående, men du behöver vara villig att lära dig och gå in i uppgifterna.

Tjänsten innefattar tjänstgöring såväl dagtid som kvällstid samt vissa helger.

Om tjänsten

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Provanställning kan komma att tillämpas. Tillträde i januari 2026 eller enligt överenskommelse

För mer information

Vill du veta mer kan du kontakta:

Karin Borg, Universitetskyrkan
018-430 37 08, 0766 – 22 59 08, karin.borg@studentprast.uu.se 

Lars Olof Fahlén, församlingsherde Helga Trefaldighets församling
018-430 36 76, larsolof.fahlen@svenskakyrkan.se

Fackliga representanter:
Annika Fransson, Vision
annika.fransson@fv.vision.se

Johan Engvall, Kyrk-A
johan.engvall@svenskakyrkan.se

Ansökan
Sista ansökningsdag är 31 oktober. Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Diakonichef Uppsala pastorat

Diakon
Läs mer Sep 17
Vill du vara med och forma framtidens diakoni i Uppsala? Nu söker vi dig som vill ta ett övergripande ansvar för den pastoratsgemensamma diakonin – och samtidigt vara med och utveckla Diakonins hus till en öppen och välkomnande mötesplats för församlingsbor, volontärer, hjälpsökande och förbipasserande.

Diakonin i Uppsala pastorat är starkt förankrad i våra församlingar, men vi har också kraften att samordna kompetens och resurser, tillsammans är vi ett stort pastorat med stora möjligheter.

Som diakonichef får du:

- ett strategiskt och samordnande uppdrag för hela pastoratets diakoni
- ansvar för fortbildning, inspiration och samverkan mellan våra diakoner
- arbetsleda diakoner med tjänsteställe på Diakonins hus
- verksamhets- och personalansvar för Café Genomfarten, en viktig mötesplats för Uppsalas ungdomar

Du blir en nyckelperson i vårt nätverkande – både inom pastoratet och i samverkan med aktörer som Uppsala Stadsmission, Samariterhemmet diakoni, Uppsala kommun, Uppsala stift och Uppsala kristna råd.

Tjänsten är direkt underställd domprosten och du ingår i pastoratets ledningsgrupp, där du bidrar med diakonala perspektiv i strategiska frågor.

Vi söker dig som:

- är en trygg och inspirerande ledare med erfarenhet av personalansvar
- har utbildning eller erfarenhet av arbete med ungdomar, gärna med inriktning på utsatthet hos ungdomar
- har genomgått ledarskapsutbildning
- är strategisk och van vid att arbeta med budget och verksamhetsplanering
- vill verka för en god diakoni i Uppsala 

För tjänsten krävs att du är diakonvigd i Svenska kyrkans ordning. I rekryteringen läggs stor vikt vid personlig lämplighet 

Om tjänsten
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde 1 mars 2026, eller enligt överenskommelse.

Arbetsplatsen är centralt belägen i Uppsala, vid domkyrkan.  

För mer information

Malin Thimerdal, HR-chef
malin.thimerdal@svenskakyrkan.se
018-430 35 03

Matilda Helg, Domprost
matilda.helg@svenskakyrkan.se
018-430 35 01

Facklig företrädare

Johan Engvall, KyrkA 
johan.engvall@kyrka.se

Annika Fransson, Vision
annika.fransson@svenskakyrkan.se 

Ansökan
Varmt välkommen med din ansökan senast den 17 oktober.

Intervjuer planeras under vecka 44.

Ansök nu

Chefssekreterare till Gottsunda och Helga Trefaldighets församlingar

Chefssekreterare
Läs mer Sep 16
Gottsunda och Helga Trefaldighets församlingar söker en chefssekreterare.

Vår nuvarande chefssekreterare går i pension i höst. Skulle du trivas med att ta ansvar i vårt administrativa flöde och bidra till att våra chefer får goda förutsättningar? Då vill vi intressera dig för chefssekreterartjänsten i våra församlingar! Tjänsten är delad mellan Gottsunda församling och Helga Trefaldighets församling.

Arbetsuppgifter

I tjänsten som chefssekreterare är du ett administrativt stöd till församlingsherdarna i respektive församling och är sekreterare i de båda församlingsråden.

I arbetsuppgifterna ingår att

- initiera, genomföra och samverka om uppgifter inom organisationens (chefernas och församlingsrådets) årshjul
- skriva kallelser, beredande texter och protokoll vid församlingsrådets sammanträden.
- kommunicera information mellan olika delar av organisationen
- samordna gemensamma möten inom organisationen utveckla och förbättra administrativa arbetssätt vid behov i samverkan med berörda chefer och medarbetare
- sköta administrativa grunduppgifter såsom kontering, diarieföring, korrespondens, uppvaktningar, mötesinbjudningar
- ingå i en grupp av administratörer med uppgift att samordna och utveckla det administrativa stödet till pastoratets chefer
- bidra med administrativ kompetens när organisationen kraftsamlar i olika projekt och uppgifter

Du rapporterar till församlingsherden i Gottsunda församling som är din chef.

Kvalifikationer

- Relevant eftergymnasial utbildning eller motsvarande kunskaper från arbetslivet
- Minst tre års erfarenhet av administrativt arbete
- Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift

Vem är du?

Vi söker dig med mycket god förmåga att planera, genomföra och slutföra administrativa arbetsuppgifter. Du är självständig, initiativtagande, förutseende och ansvarstagande. Du är lojal mot Svenska kyrkans värderingar och uppskattar vår omfattande församlingsverksamhet.

Vi förutsätter att du har goda kunskaper inom Office-paketet och förmåga att snabbt sätta dig in i de digitala system som används inom Svenska kyrkan.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Om tjänsten
Tjänsten omfattar heltid, 100%, delad 50/50 mellan församlingarna och är en tillsvidareanställning. Provanställning kan komma att tillämpas.
Önskat tillträde är vid årsskiftet 2025/2026.

För mer information:
Tin Mörk, församlingsherde
018-430 38 10
tin.mork@svenskakyrkan.se

Facklig företrädare:
Annika Fransson, Vision
annika.fransson@svenskakyrkan.se

Ansökan
Varmt välkommen med din ansökan senast den 6/10.

Intervjuer planeras till den 13/10 och 14/10

Ansök nu