Uppsala: Utredare/revisor brottsbekämpningsavdelningen

Hitta ansökningsinfo om jobbet Utredare/revisor brottsbekämpningsavdelningen i Uppsala. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Uppsala inom den kategorin.

Publicerad: 2025-05-08 // Varaktighet: Heltid

Vill du arbeta med högintressanta skatteutredningar och bidra i kampen mot den ekonomiska brottsligheten? Som skatteutredare eller skatterevisor hos oss på Skatteverkets brottsbekämpningsavdelning får du chans att göra stor samhällsnytta och arbeta med stimulerande utredningar tillsammans med andra.

Om jobbet


Brottsbekämpningsavdelningens uppdrag är att förebygga, motverka och utreda ekonomisk brottslighet, allvarligt skatteundandragande, både nationellt och internationellt, och folkbokföring som brottsverktyg.

Som utredare eller skatterevisor hos oss arbetar du med fördjupade utredningar i syfte att t.ex. stoppa felaktiga utbetalningar, motverka avsiktligt skatteundandragande både nationellt och internationellt samt förhindra utnyttjande av vårt välfärdssystem. Utredningarna avser ofta flera skatteslag och du utreder bland annat oredovisade inkomster, oredovisad arbetskraft eller oredovisade löner för att fastställa rätt beskattning.

Arbetsuppgifterna är omfattande och komplexa och kräver ett nära samarbete med kollegor. Arbetet kräver en hög effektivitet och kvalitet och du förväntas kunna bedöma vilken åtgärd och utredningsform som är bäst lämpad i det enskilda fallet.

Du tillhör brottsbekämpningsenhet 3 på Brottsbekämpningsavdelningen, med placering i Uppsala. 

Om dig


För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. I arbetet är gott omdöme och förståelse för rättssäkerhet och säkerhet viktigt. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- vara målfokuserad och bidra till att syftet med verksamheten uppnås
- ta initiativ, tänka nytt och ta ställning i frågor
- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- ha en god förmåga att samarbeta med andra och vara hjälpsam, vilket innebär att du är lyhörd för andras synpunkter och tar ansvar för att gemensamma uppgifter genomförs
- agera medvetet och professionellt utifrån en god självinsikt
- kunna analysera informationsflöden, se samband och fatta beslut.

Du ska ha:

- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi, juridik eller för tjänsten annan relevant högskoleutbildning
- aktuell och relevant arbetslivserfarenhet från ekonomi- eller revisionsarbete alternativt aktuell och relevant erfarenhet från arbete med fördjupad utredning eller revision på statlig myndighet. 

Bra att veta


Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Uppsala som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Uppsala som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning.

Kvalificerad handläggare till avdelning barn och ungdom myndighet

Läs mer Apr 28
Avdelning barn och ungdom myndighet

Är du vår nästa kvalificerad handläggare inom barn & unga och vill fortsätta utveckla din kompetens?
Vill du dessutom arbeta i en verksamhet som gjort stora satsningar på både lön och kompetensutveckling– då vill vi välkomna dig till vår socialtjänst!

Kvalificerad handläggare finns på samtliga enheter och är våra mest erfarna handläggare. Detta är en tjänst för dig som vill fortsätta utveckla din egen och avdelningens kompetens och kvalité. Vi ser till dina individuella styrkor samt önskemål och behov av kompetensutveckling. Du kommer ingå i en egen handledningsgrupp tillsammans med de andra kvalificerade handläggarna inom avdelningen.

I utredningsarbetet arbetar vi i nära samverkan med barnet och nätverket runtomkring, nätverksarbete är även ett prioriterat fokusområde och ett förhållningssätt som ska genomsyra allt vi gör.

I Uppsalakommun har vi satsat på specialiserade insatser i egen regi utifrån barnets behov – vi driver bland annat egna HVB. Och till skillnad från de flesta andra kommuner ökar vi våra insatser inom öppenvården. Målet är att bedriva ett socialt arbete av hög kvalitet.

Bra lön från start och en plan för din löne- och kompetensutveckling
På barn och ungdom myndighet vill vi förverkliga morgondagens arbetsliv och arbetsmiljö genom att anställa fler socialsekreterare och erbjuda flexibla arbetssätt, bra balans mellan arbetsliv och privatliv samt ett höjt friskvårdsbidrag på 3000 kr per år. Som medarbetare är du vår främsta och viktigaste tillgång och vi har därför satsat på höjda löner och tydliga karriärvägar.

Läs mer om kompetens- och befogenhetstrappan (https://www.uppsala.se/kommun-och-politik/publikationer/stodjande-dokument/kompetens-och-befogenhetstrappa-2024-socialforvaltningen/)

Uppsala kommuns socialförvaltning är stor och består av flera olika enheter med olika uppdrag bl.a :

• 3 st utrednings- och uppföljningsenheter som arbetar med alla typer av problematik 0-20 år. I varje enhet arbetar cirka 20 socialsekreterare, två teamledare och en enhetschef och de sitter centralt i Uppsala.
• En utredning- och uppföljningsenhet arbetar riktat mot ett så kallat socialt utsatt område och finns i Gottsunda centrum, här får du möjlighet att arbeta lokalt nära de vi är tillför men med de fördelar som kommer av att arbeta i en stor kommun.
• En utredning och uppföljningsenhet har även ett särskilt riktat uppdrag att arbeta med hedersrelaterad problematik och ärenden enligt ny Lag om placering av barn i skyddat boende. Här får du fördjupa din kompetens inom området hedersrelaterad problematik och våld i nära relation samt bidra till att skapa en tryggare tillvaro för barn och ungdomar som är drabbade.


Ditt uppdrag
I uppdraget ingår att arbeta med utredning och uppföljning av insatser för barn, ungdomar och deras familjer. Ett arbete som kännetecknas av mycket samarbete och stora utvecklingsmöjligheter.

I utredningsarbetet arbetar vi i nära samverkan med barnet och nätverket runtomkring, nätverksarbete är även ett prioriterat fokusområde och ett förhållningssätt som ska genomsyra allt vi gör.

Din bakgrund
Vi söker dig som har socionomexamen och flera års erfarenhet av arbete som socialsekreterare. Du har också erfarenhet av att självständigt handlägga ärenden oavsett komplexitet, av att föredra i domstol, självständigt eller med stöd av jurist samt erfarenhet av att handleda andra.

Arbetet kräver att du har mycket goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska samt van vid att dokumentera. Eftersom resor och hembesök ingår i tjänsten behöver du också ha B-körkort. Vi ser även att du har fördjupad kunskap om handläggningsprocessens alla delar och förmågan att lära ut dessa samt är trygg i att göra egna bedömningar och långsiktiga analyser av behov.

Har du erfarenhet av socialt arbete eller utredningsarbete inom barn och ungdom ses det som meriterande.

Som person är du empatisk och kan snabbt sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation. Du är flexibel och kan se möjligheter i förändringar. Vidare är du en person som har lätt för att samarbeta och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Jobbet passar dig som är lugn och samlad i olika situationer och har förmågan att fokusera på rätt saker. Dessutom är du bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Siri Hallstan, Områdeschef utredning och uppföljning, 018-727 14 37
Charlotta Syren, Områdeschef mottagning, stöd och placering, 018-727 86 10

Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34
Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 23 02.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på jobba i Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/jobb/)

Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Ansök nu

Beredskapshandläggare med fokus på övning inom beredskapssektorn

Läs mer Maj 15
Nytt
Vill du spela en viktig roll i att stärka Sveriges beredskap?

Alla i Sverige ska ha säker mat och säkert dricksvatten – även i kris eller krig. Här har Livsmedelsverket en avgörande roll som sektorsansvarig myndighet för beredskapssektorn Livsmedelsförsörjning och dricksvatten. Vi söker nu dig som med kreativitet och entusiasm vill stärka Sveriges beredskap genom att utveckla utbildnings- och övningsverksamheten inom beredskapssektorn Livsmedelsförsörjning och dricksvatten.

Varför Livsmedelsverket?

Som sektorsansvarig myndighet leder Livsmedelsverket arbetet med att samordna åtgärder inför och vid fredstida krissituationer och höjd beredskap i beredskapssektorn Livsmedelsförsörjning och dricksvatten. I beredskapssektorn ingår Livsmedelsverket, länsstyrelserna, Naturvårdsverket, Statens jordbruksverk och Statens veterinärmedicinska anstalt. Samverkan mellan myndigheterna i beredskapssektorn präglas av ett stort engagemang och en vilja att bygga Sveriges beredskap tillsammans.

Din roll

Tillsammans med kollegor och andra aktörer bidrar du till att utveckla och driva arbetet med utbildning och övning inom beredskapssektorn. Du planerar, genomför och utvärderar utbildningar och övningar utifrån beredskapssektorns utbildnings- och övningsplan samt för in lärdomar från dessa i beredskapssektorns och myndighetens arbete. En stor del av arbetet kommer bestå av samordning och samverkan, främst med andra statliga myndigheter, inom beredskapssektorn så väl som internt.

Du ska kunna representera Livsmedelsverket och beredskapssektorn i övningsverksamhet inom det civila beredskapssystemet. I rollen ingår att ta fram utbildningsmaterial och hålla utbildningar inom och utom beredskapssektorn. Du bidrar till utveckling av arbetssätt och rutiner samt inhämtar nya perspektiv för arbetsområdet genom en god omvärldsbevakning. För oss är omvärldsbevakning en del av att bli framgångsrika med att nå ut med vår kompetens samt att utvecklas i våra roller. 

Enheten för sektor och samverkan

På enheten för sektor och samverkan leder och samordnar vi Livsmedelsverkets ansvar som sektorsansvarig myndighet i beredskapssektorn Livsmedelsförsörjning och dricksvatten. Vi arbetar för att stärka den civila beredskapen genom samordning inom vår beredskapssektor, med andra beredskapssektorer och med andra aktörer som till exempel Försvarsmakten och Nato. Vi arbetar kreativt och anpassningsbart med målet i fokus. Vi har en entusiasm för uppgiften, är lyhörda för omvärldens skiftande krav och vårt arbete präglas av mod, glädje och prestigelöshet. 

Din kompetens

Vi söker dig som har relevant universitets-/högskoleutbildning. Du har ett par års aktuell erfarenhet av arbete inom eller med offentlig sektor. Du har en god pedagogisk förmåga, god kunskap om det civila beredskapssystemet samt kunskap om och erfarenhet av planering, genomförande, utvärdering och uppföljning av utbildning och övning. Det är meriterande om erfarenheterna är kopplade till övningsverksamhet inom det svenska beredskapssystemet. Kunskap inom projektledning är meriterande, så även om du har aktuell kunskap om verksamheter inom beredskapssektorns ansvarsområde.

Du har mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift samt goda kunskaper i engelska.

Dina personliga egenskaper

Som person har du lätt för att engagera, bygga relationer och skapa förtroende. Du är kreativ, driven och kommunikativ samtidigt som du är lyhörd och har förmåga att förstå andras behov. Det är viktigt att du trivs i sammanhang där du representerar verksamheten oavsett om det görs vid ett mötesbord eller från en scen. Du kan planera ditt eget arbete och har för vana att ta tillvara och lära av erfarenheter.

För att lyckas i ditt arbete agerar du ansvarstagande, samarbetsinriktat och utvecklande. Du är lösningsfokuserad och bjuder in till och är öppen för samarbeten och nya perspektiv som förbättrar våra leveranser. Du trivs med att arbeta i team och är du öppen för nya arbetssätt och delar kompetens och lärdomar för att stärka vår gemensamma förmåga.  Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Välkommen att kontakta oss

Du är välkommen att kontakta rekryterande chef Susanne Norén. Representant för Saco-S  är Karin Gustavsson och för ST Annie Gozzi. Samtliga nås via vår växel, tel. 018-17 55 00.

Sista ansökningsdag är 2025-06-04. Ansök via platsannonsen på Lediga jobb (livsmedelsverket.se), märk ansökan med diarienummer 2025/02085.

Ansökan ska vara skriven på svenska.

Mer information om tjänsten

Anställningsform: Tillsvidare, heltid. Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Titel för anställning: Beredskapshandläggare.

Tillträde: Omgående, enligt överenskommelse

Organisationstillhörighet: Avdelningen för livsmedel- och dricksvattenförsörjning, Enheten för sektor och samverkan

Placeringsort: Uppsala

All tillsvidareanställd personal vid Livsmedelsverket är krigsplacerad inom myndigheten.

Denna tjänst är placerad i säkerhetsklass och svenskt medborgarskap är därmed ett krav för anställning. En säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras i enlighet med gällande säkerhetsskyddslagstiftning.

Inför intervju

Betyg, intyg och ID-handling som styrker din ansökan tas med vid en eventuell intervju.

Vi gör vår bedömning grundat på den information som finns i ansökningshandlingarna och var därför tydlig med att beskriva hur du uppfyller kvalifikationerna.

Välkommen med din ansökan!

Denna rekrytering sker helt genom Livsmedelsverkets försorg. Vi undanber oss därför telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Ansök nu

Erfaren utredare

Läs mer Maj 15
Nytt
Ledningskontoret

Välkommen att söka tjänsten som utredare!
Nära vård och hälsa söker en erfaren utredare med uppdrag att stödja förvaltningsledningens strategiska arbete och bistå i samarbetet med Region Uppsalas styrelser och nämnder och dess nämndsekreterare. Tjänsten innebär att bland annat att ta fram ärenden till och från Region Uppsalas styrelser och nämnder, främst Vårdstyrelsen, men även att stödja arbetet med förvaltningens övergripande styrning och ledning samt strategisk utveckling och uppföljning av mål och processer.

Tjänsten avser en tillsvidareanställning på heltid, med start enligt överenskommelse.

Ditt uppdrag
I rollen som utredare jobbar du som en viktig stödfunktion med koordinering av ärenden som ska till och från politiska styrelser och nämnder i Region Uppsala (främst Vårdstyrelsen). Du ansvarar som huvudhandläggare för ärenden, och stöttar därtill andra handläggare i upprättande av ärenden. I rollen ingår således en kontinuerlig kontakt med nämndsekreterare i ärendeprocesser och deltagande vid Vårdstyrelsens sammanträden och arbetsutskott för Nära vård och hälsas räkning.

Uppdraget som utredare innebär att vara ett aktivt och nära stöd till förvaltningsdirektör i olika uppdrag och aktuella frågor kopplat till förvaltningens uppdrag och verksamheter, exempelvis upprättande av underlag till svar på inkomna frågor och/eller framtagande av underlag som stöd och grund för fortsatt planering av strategiskt arbete inom vissa områden.

I uppdraget ingår ansvar att stödja och utveckla styrnings- och ledningsprocesser inom förvaltningen på övergripande nivå. Du stödjer implementeringen av Vårdstyrelsens verksamhetsuppdrag avseende grunduppdrag, uppdrag i Regionplan- och budget och övriga uppdrag, samt bevakar och förbereder för eventuella verksamhetsförändringar inom förvaltningen. I vissa uppdrag deltar Nära vård och hälsa tillsammans med andra förvaltningar, här är ditt uppdrag att företräda förvaltningen och att samverka med exempelvis Hälso- och sjukvårdsavdelningen och/eller övriga vårdförvaltningar inom Region Uppsala.

En viktig del i uppdraget är att bistå och skapa förutsättningar för en systematisk uppföljning utifrån förvaltningens verksamhetsplan och uppdrag, exempelvis gällande tertial uppföljningar, årsbokslut och ledningens genomgång. Du är vidare den som håller samman och är ett aktivt stöd i förvaltningens uppdrag och internkontrollarbete, vilket innebär att du bidrar till att säkerställa att verksamheten följer uppsatta mål och riktlinjer. I rollen ingår också att identifiera och analysera risker samt föreslå åtgärder för att förbättra verksamhetens effektivitet och säkerhet

Uppdraget genomförs i nära samarbete med förvaltningsdirektör, biträdande förvaltningsdirektör, FoUU-chef och ekonomichef, samt övriga i ledningsgruppen för Nära vård och hälsa. Tjänsten är placerad på förvaltningens ledningskontor och du kommer att rapportera till biträdande förvaltningsdirektör.

Din kompetens
Vi söker dig som har en relevant högskoleutbildning och erfarenhet av en liknande roll. Du ska ha goda kunskaper i systematiskt utrednings-, utvecklings- och uppföljningsarbete, samt vana av att arbeta i en politiskt styrd organisation. För uppdraget är det meriterande med erfarenhet av Hälso- och sjukvårdssektorn samt kompetens i förändringsledning.

Som person är du kvalitetsmedveten och vill se konkreta resultat av ditt arbete. Du är analytisk och strukturerad samt har förmåga att prioritera och samtidigt se helheten. Du tar självständigt ansvar för att arbetet blir färdigt inom givna tidsramar. Du fungerar väl såväl i grupp som med självständiga arbetsuppgifter. Som person vill vi att du är engagerad, förtroendeingivande och tydlig. Du är handlingskraftig, men framför allt är du duktig på att kommunicera och bra på att skapa goda samarbetsrelationer. För att klara uppdraget ser vi att du vidare är service- och lösningsorienterad, samt kan uttrycka dig mycket väl i tal och skrift på svenska såväl som på engelska. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Vår verksamhet
Nära vård och hälsa är Region Uppsalas näst största förvaltning. För att möta invånarnas behov av hälso- och sjukvård mer effektivt görs en omställning av vården i Uppsala län. Vi utvecklar och stärker den nära vården, den vård som invånare och patienter behöver ofta. Vården ska flytta närmare patienterna, både geografiskt, tillgängligt och relationellt. Detta innebär att Nära vård och hälsa är en växande förvaltning.

Förvaltningen består av åtta verksamhetsområden och ett ledningskontor. Du kommer att arbeta på ledningskontoret tillsammans med förvaltningsdirektören, biträdande förvaltningsdirektör, FoUU-chef, ekonomichef samt övriga i ledningsgruppen.

Vi erbjuder
Hos oss får du förmåner som gör skillnad, läs om förmånerna här (https://regionuppsala.se/jobba-hos-oss/bli-var-nya-kollega/formaner/).

Vill du veta mer?
Vill du veta mer om oss och tjänsten är du välkommen att kontakta Biträdande förvaltningsdirektör Anne Johansson, e-post anne.johansson@regionuppsala.se

Fackliga företrädare nås via växeln: 018-611 00 00.

Vill du jobba med oss?
Välkommen med din ansökan via länken nedan, intervjuer sker löpande så skicka in din ansökan så snart som möjligt! Bifoga CV och andra relevanta bilagor som styrker din kompetens. Sista ansökningsdag är den 2025-06-01.

Region Uppsala värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten och ser gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund, funktionalitet och livserfarenhet.

Region Uppsala krigsplacerar all tillsvidareanställd personal utifrån totalförsvarets behov. Detta innebär för den enskilda medarbetaren inga förpliktelser i fredstid utan är enkom en planeringsåtgärd.

Inför beslut om anställning, sker kontroll av misstanke- och belastningsregister avseende samtliga arbetssökanden som i den sökta anställningen kan komma att arbeta inom psykiatrisk sjukvård, habilitering, vård av barn och ungdom eller tvångsvård av missbrukare.

Denna rekrytering sker helt genom Region Uppsalas försorg och vi undanber oss telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Ansök nu

Samordnare för kliniska placeringar

Läs mer Maj 8
Verksamhetsområde Akademiska sjukhusets lednings- och stödfunktion

Vi är Akademiska sjukhuset – ett av Sveriges ledande universitetssjukhus. Som länssjukhus och leverantör av högspecialiserad vård erbjuder vi vård till två miljoner människor i Mellansverige. Här händer det ständigt något – ett nytt liv föds, en mormor opereras, en kollega hyllas som hjälte. Hos oss får du uppleva både hårda prövningar och fantastiska händelser, i en stark gemenskap med kollegor. Se delar ur vår verklighet i vår fotoutställning; akademiskafotoutstallning.se. Välkommen med din ansökan!

Vår verksamhet
Region Uppsala är en universitetssjukvårdsregion med ett omfattande utbildningsuppdrag. Det innebär att ett stort antal studerande från universitet, yrkeshögskolor och vård- och omsorgsutbildningar genomför kliniska placeringar i våra hälso- och sjukvårdsverksamheter, så kallad VFU, LIA och apl.

Enheten för kliniska placeringar (EKP), som organisatoriskt är förlagd till forsknings- och utbildningsavdelningen (FoU-avd.) vid Akademiska sjukhuset, har i uppdrag att samordna kliniska placeringar inom Region Uppsala för studerande från utbildningar som leder till yrken inom hälso- och sjukvården. Under 2024 omfattade de kliniska placeringarna totalt drygt 18500 studerandeveckor.

Inom FoU-avdelningen finns, utöver EKP flera utbildningsenheter med övergripande ansvar för andra delar av hälso- och sjukvårdens utbildningsuppdrag: allmäntjänstgöringen (AT-enheten), bastjänstgöring (BT-enheten), och specialiseringstjänstgöring (ST-enheten), Kliniskt träningscentrum (KTC) samt ett International Office för vårdutbildade utanför EU/EEU.

Ditt uppdrag
Ditt uppdrag är att i nära samarbete med dina tre kollegor gemensamt ansvara för det samlade arbetet med kliniska placeringar inom Region Uppsala.

Inför varje termin beställer utbildarna kliniska placeringar inom Region Uppsala. Antalet platser baseras på avtal och överenskommelser upprättade mellan Region Uppsala och utbildningsansvariga. I ditt uppdrag ingår att, baserat på beställningar, inventera tillgången till kliniska placeringar i relevanta hälso- och sjukvårdsverksamheter. Som stöd i arbetet med planering och fördelning av de kliniska placeringarna används ett digitalt placeringssystem. Du kommer att vara delaktig i implementering av ett nytt system, Placeringsportalen, under hösten 2025.

I uppdraget ingår också att i samverkan med utbildarna och med berörda vårdverksamheter bidra till att skapa förutsättningar för god klinisk praktik för studerande, exempelvis genom uppföljning och utvärdering. Vidare ingår att terminsvis upprätta underlag för utbetalning av ekonomisk ersättning till enheter som tagit emot studenter och elever, och att medverka till förbättring och utveckling av administrativa rutiner.

En stor del av ditt arbete kommer att bestå av kontakt med verksamheter inom hälso- och sjukvården som tar emot studerande för klinisk placering samt med Uppsala universitet, yrkeshögskolor och vård- och omsorgsutbildningar. I uppdraget ingår också medverkan i olika utbildningsrelaterade forum och nätverk.

Dina kvalifikationer
Du som söker har en högskoleexamen och/eller lång erfarenhet inom för oss relevant område. Vidare är det meriterande om du har arbetat inom hälso- och sjukvården eller annan verksamhet med utbildningsuppdrag, och om du har erfarenhet av arbete i en koordinerande/samordnande roll med ett specifikt ansvar. Du ska ha mycket god förmåga att uttrycka dig såväl skriftligt som muntligt på svenska, samt goda kunskaper i Office365-paketet. Ett lösningsorienterat synsätt är viktigt.

Din kompetens
Du tar ansvar för din uppgift och driver dina processer vidare på ett strukturerat sätt. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade förutsättningar, ser förändringar som möjligheter och har förmåga att arbeta både självständigt och i grupp. Du är engagerad i ditt arbete och du motiveras av att bidra till en större enhet. Rollen ställer höga krav på din samarbets- och kommunikationsförmåga. Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper som struktur och noggrannhet och du måste ha god förmåga att leverera enligt plan. Slutligen ser du helheter, tar hänsyn till det större perspektivet och ser till hela verksamhetens bästa.

Vi erbjuder
Tillsvidareanställning heltid med arbetstid kontorstider. Tillträde snarast enligt överenskommelse och intervjuer kommer ske löpande.
Provanställning om 6 månader kommer att tillämpas Hos oss får du förmåner som gör skillnad.

Hos oss får du förmåner som gör skillnad, läs om förmånerna här (https://regionuppsala.se/jobba-hos-oss/bli-var-nya-kollega/formaner/).

Vill du veta mer?
Kontakta Christina Halford bitr. FoU direktör: 070-611 05 70
Gunilla Nygård, enhetschef: 072-204 20 18

Facklig representant nås via växeln 018- 611 00 00

Vill du jobba med oss?
Välkommen med din ansökan via länken nedan.

Region Uppsala värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten och ser gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund, funktionalitet och livserfarenhet.

Region Uppsala krigsplacerar all tillsvidareanställd personal utifrån totalförsvarets behov. Detta innebär för den enskilda medarbetaren inga förpliktelser i fredstid utan är enkom en planeringsåtgärd.

Inför beslut om anställning, sker kontroll av misstanke- och belastningsregister avseende samtliga arbetssökanden som i den sökta anställningen kan komma att arbeta inom psykiatrisk sjukvård, habilitering, vård av barn och ungdom eller tvångsvård av missbrukare.

Denna rekrytering sker helt genom Region Uppsalas försorg och vi undanber oss telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Ansök nu

Beredskapshandläggare med företagsprofil

Läs mer Maj 9
Alla i Sverige ska ha säker mat och säkert dricksvatten – även i kris eller krig. Här har Livsmedelsverket en avgörande roll och vi växlar nu upp arbetet. Är du en engagerad och driven handläggare som vill vara med och bidra till samhällsnyttan? Då kan detta vara rollen för dig!

 

Enheten för investeringsprogram
Enheten finns på avdelningen livsmedels- och dricksvattenförsörjning. Enheten arbetar med att etablera och samordna ett investeringsprogram med syfte att höja den civila beredskapen för aktörer inom sektorn livsmedelsförsörjning och dricksvatten. Investeringsprogrammet ska innehålla stöd och andra insatser för att öka förmågan hos aktörer som kommun, region och näringsliv. Utöver stöd arbetar enheten med att utreda utformningen av beredskapsavtal med företag och hur utökad lagerhållning kan ske i livmedelssystemet i leden efter primärproduktionen.

Din roll
I rollen som beredskapshandläggare med företagsprofil ska du vara med och utforma stöd till företag, granska inkomna ansökningar och delta i kommande utveckling av, förhandlingar inför och tecknande av beredskapsavtal. Du kan även komma att arbeta med lageruppbyggnad i ledet efter primärproduktionen och bistå i andra processer inom myndigheten där kunskap om företagens förutsättningar och logik är av betydelse. Du kan även komma att delta i enhetens övriga arbete. Livsmedelsverket har ökat tempot i uppbyggnaden av det civila försvaret tillsammans med privata och offentliga aktörer på alla nivåer och du kommer ha en viktig roll genom att bidra med ett företagsperspektiv i arbetet. 

Vi ser att investerings- och projektstöd till verksamhetsutövarna inom beredskapssektorn livsmedelsförsörjning och dricksvatten är nödvändiga för att snabbare nå våra mål. Företag, kommuner, regioner och dricksvattenproducenter kan behöva stöd för att kunna genomföra insatser som krävs för att upprätthålla verksamheten under krig, eftersom dessa ofta är av en omfattning som inte är affärsmässigt försvarbara att genomföra för den enskilda aktören.

Vi letar nu efter någon som har gedigen erfarenhet av logistikplanering, försörjningsanalys eller kontinuitetshantering. Det är bra om du har arbetat strategiskt inom företag, gärna inom livsmedels- eller dricksvattenbranschen. I din roll ska du bidra i arbetet med att konstruera stöd och i ett senare skede handlägga och granska stöd inför beslut och utbetalning. Du behöver därför ha kunskap om redovisning och det är därför bra om du har erfarenhet av offentlig förvaltning. Du kommer även att bidra i arbetet med att utveckla beredskapsavtal mellan staten och privata aktörer och uppbyggnad av utökad lagerhållning. För att lyckas i den rollen behöver du ha kunskap om företags bokslut och det är bra om du har erfarenhet av avtalsskrivning, marknadsanalys, inköp, distribution eller lagerhållning, inkl. lagerrapportering, hos livsmedelsföretag. Kunskap om det svenska beredskapssystemet är en merit.

Din kompetens
För att bli framgångsrik i rollen krävs:


• Akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant, till exempel företagsekonomi, logistisk, marknadsanalys eller liknande.
• Erfarenhet av logistikplanering, försörjningsanalys eller kontinuitetshantering, minst 3 år.
• Kunskap om företags bokslut och redovisning.

Följande erfarenheter ses som meriterande:

• Erfarenhet av strategiskt arbete inom företag.
• Erfarenhet av avtalsskrivning.
• Erfarenhet av redovisning och lagerrapportering inom företag.
• Erfarenhet av inköp, distribution eller lagerhållning hos livsmedelsföretag.
• Erfarenhet av marknadsanalys.
• Erfarenhet av att ha arbetat inom livsmedels- eller dricksvattenbranschen.
• Erfarenhet från offentlig förvaltning.
• Aktuell kunskap och erfarenhet av det svenska beredskapssystemet.
• Kunskap om livsmedels- och dricksvattenförsörjning.
• Kunskap om företags strategiska arbete och affärsprocesser.

Dina personliga egenskaper
Vi söker dig med stark analytisk förmåga och förmåga att skriva och rapportera. Det är viktigt att du kan presentera och kommunicera och att du levererar resultat, upprätthåller kvalitet och produktivitet, genom att arbeta systematiskt. Du hanterar krav och motgångar. Du lyfter in företagaranda och kommersiellt tänkande i arbetet, men det är viktigt att du samtidigt har förmåga att stå fast vid principer och värderingar. Eftersom arbetet ibland sker i en dynamisk och osäker miljö är du flexibel och har lätt för att anpassa dig efter nya förutsättningar. Du trivs att arbeta med människor och kan presentera ditt arbete muntligt och skriftligt. Du anpassar dig till förändringar och skapar relationer och nätverk. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. 

 

Välkommen att kontakta oss
Du är välkommen att kontakta rekryterande chef:

Lena Lind, enheten för investeringsprogram

Representant för Saco-S  är Karin Gustavsson och för ST Annie Gozzi.

Samtliga nås via vår växel, tel. 018-17 55 00.

Sista ansökningsdag är 2025-05-26. Ansök via platsannonsen på Lediga jobb (livsmedelsverket.se), märk ansökan med diarienummer 2025/01902.

Ansökan ska vara skriven på svenska.

Mer information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidare, heltid. Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Titel för anställning: Beredskapshandläggare.

Tillträde: Omgående, enligt överenskommelse

Organisationstillhörighet: Avdelningen för livsmedel- och dricksvattenförsörjning, enheten för investeringsprogram

Placeringsort: Uppsala

All tillsvidareanställd personal vid Livsmedelsverket är krigsplacerad inom myndigheten.

Denna tjänst är placerad i säkerhetsklass och svenskt medborgarskap är därmed ett krav för anställning. En säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras i enlighet med gällande säkerhetsskyddslagstiftning.

Inför intervju

Betyg, intyg och ID-handling som styrker din ansökan tas med vid en eventuell intervju.

Vi gör vår bedömning grundat på den information som finns i ansökningshandlingarna och var därför tydlig med att beskriva hur du uppfyller kvalifikationerna.

Välkommen med din ansökan!

Denna rekrytering sker helt genom Livsmedelsverkets försorg. Vi undanber oss därför telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Ansök nu

Andra jobb i Uppsala från Skatteverket

Nedan visas andra jobb i Uppsala från Skatteverket .

Sektionschef till Brottsutredningsenheten

Sektionschef, offentlig förvaltning
Läs mer Mar 25
Hos oss är du med och driver utveckling av både verksamhet och ledarskap för att skapa värde för Skatteverkets kunder.

Du har en avgörande roll i vår förändringsresa. Var med och gör samhället möjligt!

Om jobbet
Som chef och ledare på Skatteverket ser du till helheten, skapar förutsättningar och agerar medvetet i vardagen. Tillsammans med andra arbetar du för att skapa värde med fokus på kunden, med grund i vårt samhällsbärande uppdrag. I ditt ledarskap möjliggör du utveckling och lärande genom att ge mandat och skapa stort handlingsutrymme; du förstärker och följer upp de beteenden och den kultur som behövs för att vi tillsammans ska kunna genomföra vårt uppdrag. Du förväntas agera och leda även om svaren inte är givna, vägvalen inte tydliga och arbetssätten inte självklara. Med mod och insikt utmanar du våra invanda tankesätt och arbetssätt och är själv öppen för att låta dig utmanas.

Du är chef för brottsutredningssektion 2 inom Brottsutredningsenheten på Brottsbekämpningsavdelningen. Du har personalansvar för ca 20 medarbetare, ingår i enhetens ledningsgrupp och rapporterar till enhetschefen. Vid Brottsbekämpningsenheten arbetar ca 170 personer på orter i hela Sverige.

Brottsbekämpningsavdelningens uppdrag är att förebygga, motverka och utreda ekonomisk brottslighet, allvarligt skatteundandragande, både nationellt och internationellt, och folkbokföringsbrott. I uppdraget ingår också brottsutredning och underrättelseverksamhet. Arbetet bedrivs utifrån Skatteverkets uppdrag inom området, inklusive myndighetssamverkan på nationell och regional nivå.

Din placeringsort är Uppsala. 

Vår verksamhet är i ständig utveckling och förändring. Vi har en gemensam syn på hur ledarskapet bidrar till det, hur vi når resultat och främjar en förändringskultur. Som chef och ledare hos oss är du med och driver utveckling av både verksamhet och ledarskap.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. I arbetet är gott omdöme och förståelse för rättssäkerhet och säkerhet viktigt. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- ha förmåga att se helheten med fokus på kundvärde
- ha förmåga att skapa rätt förutsättningar utifrån din förståelse för verksamhet och uppdrag
- ha förmåga att agera medvetet i vardagen utifrån en god självinsikt
- kunna hantera och analysera informationsflöden, se samband, avgränsa och förmedla information
- ha förmåga att kommunicera tydligt och skapa ett klimat där vi lyssnar på varandra.

Du ska även ha:

- högskoleutbildning om 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi eller juridik alternativt flerårig aktuell erfarenhet av arbetsuppgifter som är relevanta för tjänsten
- aktuell erfarenhet av ledarskap som första linjens chef på en myndighet
- aktuell erfarenhet från brottsutredning (förundersökning) eller erfarenhet av kontrollverksamhet inom beskattning på Skatteverket. 

Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetssamverkan mot organiserad brottslighet.

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader. Förordnandet som chef är tidsbegränsat till max fem år, med möjlighet till förlängning.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, vår syn på ledarskap och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Ansök nu

Sommarjobb - skattehandläggare

Skattehandläggare
Läs mer Jan 30
Studerar du juridik eller ekonomi och letar efter ett värdefullt och samhällsnyttigt sommarjobb? Eller har du nyligen tagit examen och är redo att ta första steget i din karriär? Som skattehandläggare får du ett omväxlande och lärorikt arbete samtidigt som du får värdefull yrkeserfarenhet från Skatteverket.

Var med och gör samhället möjligt!

Om jobbet

Du arbetar med handläggning och utredning av ärenden som varierar i omfattning och komplexitet. Det innebär att du analyserar och bedömer olika typer av underlag. Du begär in kompletteringar via telefon, brev och digitala brevlådor i kontakt med privatpersoner och företag. Med stöd av lagar och regler gör du en bedömning av underlaget och fattar beslut. Vissa ärenden är enkla och snabba medan andra tar mer tid. Du jobbar med inkomstdeklarationer för löntagare och näringsidkare.

Du får en introduktion och en handledare som hjälper dig att planera ditt arbete. Du driver sedan självständigt dina ärenden och samverkar med andra. Arbetet innebär hantering av olika typer av ärenden och du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Vi har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha en balans mellan arbete och fritid.

Du tillhör personbeskattningsavdelningen och arbetar på personbeskattningsenhet 2. Din placering är i Uppsala.

Om dig

För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs/skatteverketsmedarbetarpolicy.4.5c281c7015abecc2e2010e5b.html.

I det här jobbet ska du:

- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
- ha ett bra bemötande gentemot såväl våra kunder som dina kollegor
- arbeta effektivt och handlingskraftigt ta dig an arbetsuppgifterna
- kunna tala och skriva enkelt och tydligt på både svenska och engelska
- kunna analysera informationsflöden, se samband och fatta beslut.

Du ska även ha:

- en pågående (minst 60 godkända hp) eller nyligen avslutad högskoleutbildning om minst 180hp inom ekonomi eller juridik.
- Aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av service i form av kundkontakt, där du bemött människor via exempelvis telefon, mail och/eller fysiskt möte.

Det är önskvärt om du har aktuell och relevant arbetslivserfarenhet på Skatteverket. 

Bra att veta

Anställningen är tidsbegränsad från och med 14 april 2025 till och med 15 augusti 2025. Under april och maj är omfattningen 50% och därefter är anställningen på heltid 100%. Det finns under april och maj därför möjlighet att kombinera eventuella studier med arbetet som skattehandläggare. Det kommer förekomma gemensamma genomgångar och utbildningar med obligatorisk närvaro under april och maj månad.

I det här jobbet finns det på grund av arbetsuppgifternas karaktär inte möjlighet att arbeta hemifrån.

Observera att du måste vara mycket noggrann när du fyller i frågorna i slutet av din ansökan. Svaren på dessa frågor kommer att ligga till grund för det första urvalet. För att kunna gå vidare i rekryteringsprocessen behöver du ha bifogat ditt studieintyg/betyg vid sista ansökningsdag. 

I denna rekrytering kan vi komma att använda oss av arbetspsykologiska tester.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Ansök nu

Sommarjobb - Skattehandläggare

Skattehandläggare
Läs mer Jan 30
Studerar du ekonomi eller juridik och letar efter ett värdefullt och samhällsnyttigt sommarjobb? Eller har du nyligen tagit examen och är redo att ta första steget i din karriär? Som skattehandläggare får du ett omväxlande och lärorikt arbete samtidigt som du får värdefull yrkeserfarenhet från Skatteverket.

Var med och gör samhället möjligt!

Om jobbet

Vår enhet är en rikskoncentration vilket innebär att vi ansvarar för beskattningen av hela landets ideella och ekonomiska föreningar, stiftelser, trossamfund, samt beskattningen av utomlandsbosatta fastighetsägare.

Du arbetar med enklare handläggning och utredning av ärenden. Det innebär att du analyserar och bedömer olika typer av underlag. I kontakt med kund begär du in kompletteringar via telefon, brev och digitala brevlådor. Med stöd av lagar och regler gör du en bedömning av underlaget och fattar beslut. Vissa ärenden är enkla och snabba medan andra tar mer tid. Du arbetar också med service i form av allmänna frågor från kund både via telefon och mail.

Du får en introduktion och en handledare som hjälper dig att planera ditt arbete. Du driver sedan självständigt dina ärenden och samverkar med andra. Arbetet innebär hantering av olika typer av ärenden och du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Vi har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha en balans mellan arbete och fritid.

Du tillhör skatteenhet 21 på skatteavdelningen. Din placeringsort är i Uppsala. På vår enhet är vi cirka 120 medarbetare som är fördelade på orterna Mariestad, Västervik och Uppsala. På sektionen är vi cirka 20 kollegor. 

Om dig

För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs/skatteverketsmedarbetarpolicy.4.5c281c7015abecc2e2010e5b.html.

I det här jobbet ska du:

- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
- ha ett bra bemötande gentemot såväl våra kunder som dina kollegor
- arbeta effektivt och handlingskraftigt ta dig an arbetsuppgifterna
- kunna tala och skriva enkelt och tydligt på både svenska och engelska
- kunna analysera informationsflöden, se samband och fatta beslut.

Du ska även ha:

- en pågående (minst 60 godkända hp) eller nyligen avslutad (2021-2024) högskoleutbildning om minst 180hp inom ekonomi eller juridik 

Det är önskvärt om du har aktuell och relevant arbetslivserfarenhet på Skatteverket eller har aktuell och relevant administrativ arbetslivserfarenhet inom ekonomi eller juridik som exempelvis ekonomiassistent, försäkringshandläggare eller sommarnotarie/domstolshandläggare.

Det är även önskvärt om du har aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av att bemöta människor med olika bakgrund via telefon och mejl.

Bra att veta

Anställningen är tidsbegränsad från och med 15 april till och med 16 augusti. Under april,  maj  & augusti är omfattningen 50 % och  under juni & juli är anställningen på heltid 100 %. Det finns under april, maj och augusti därför möjlighet att kombinera eventuella studier med arbetet som skattehandläggare. Det kommer att förekomma gemensamma genomgångar och utbildningar med obligatorisk närvaro under april och maj månad.

I det här jobbet finns det på grund av arbetsuppgifternas karaktär inte möjlighet att arbeta hemifrån.

Observera att du måste vara mycket noggrann när du fyller i frågorna i slutet av din ansökan. Svaren på dessa frågor kommer att ligga till grund för det första urvalet. Vid eventuell intervju ska du kunna uppvisa betyg och intyg som styrker dina svar på urvalsfrågorna.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och strategiska riktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Ansök nu

Skattebrottsutredare

Skattehandläggare
Läs mer Sep 4
Vill du delta i bekämpningen av den ekonomiska brottsligheten? Den ekonomiska brottsligheten ökar och den kriminella ekonomin får allt större fokus.

Hos oss får du möjlighet att jobba i åklagarledda förundersökningar för att skapa samhällsnytta och förebygga och bekämpa ekonomisk brottslighet. Var med och gör samhället möjligt tillsammans med oss!

Om jobbet
Du arbetar på uppdrag av åklagare och genomför åtgärder i förundersökningar om ekonomisk brottslighet främst avseende skattebrott, penningtvätt och bokföringsbrott. Du inhämtar och analyserar information och utredningsmaterial, genomför förhör med misstänkta och vittnen samt sammanställer förundersökningsprotokoll. Som skattebrottsutredare deltar du även i husrannsakningar och tar beslag tillsammans med Polisen. Även vissa brottsförebyggande uppgifter ingår i arbetet som bedrivs i nära samarbete med åklagare, polis och andra brottsbekämpande myndigheter.

Skattebrottsenheten samverkar internationellt, bland annat inom Europol, varför det är önskvärt att du är bekväm med att uttrycka dig i tal och skrift även på engelska. Det förekommer resor i tjänsten, främst i Sverige men även internationellt. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.

Du genomgår en gedigen utbildning för att kunna utföra uppdraget rättssäkert och effektivt. En viss anpassning av utbildningen sker med hänsyn till tidigare erfarenhet och kompetens.

Du tillhör en sektion på skattebrottsenheten inom storföretagsavdelningen, med placering i Uppsala. På en sektion är vi 20 kollegor.

Skattebrottsenheten genomför brottsutredningar, bedriver spanings- och underrättelseverksamhet samt ansvarar för Skatteverkets it-forensiska verksamhet. Enheten har sin verksamhet på tio orter i Sverige och har totalt ca 250 medarbetare.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
- självständigt planera och metodiskt driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara stabil och trygg i dig själv samt ha ett högt säkerhets- och sekretessmedvetande
- tala och skriva enkelt och tydligt på svenska och engelska
- kunna analysera informationsflöden, se samband och presentera beslutsunderlag.

Du ska även ha:

- en avslutad högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi eller juridik alternativt flerårig aktuell erfarenhet av arbetsuppgifter som är relevanta för tjänsten
- några års aktuell utredningserfarenhet, exempelvis fördjupad utrednings- eller revisionserfarenhet på Skatteverket eller som utredare exempelvis inom Polismyndigheten, Ekobrottsmyndigheten, Kronofogdemyndigheten eller Tullverket
- B-körkort.

Det är önskvärt att du har goda kunskaper inom beskattningsområdet och/eller att du har erfarenhet av bokföring, ekonomiska utredningar och/eller har arbetat med brottsutredningar hos annan brottsutredande myndighet. Det är även önskvärt att du har hög IT-kompetens och erfarenhet av att inhämta, bearbeta och analysera information. 

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

I det här jobbet finns det på grund av arbetsuppgifternas karaktär begränsad möjlighet att arbeta hemifrån.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Ansök nu

Handläggare inom folkbokföring

Folkbokföringshandläggare
Läs mer Jun 2
Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare inom folkbokföring har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär handläggning, utredning, beslutsfattande men också många kontakter.

Var med och gör samhället möjligt!

Om jobbet


I rollen som folkbokföringshandläggare ingår det att fatta beslut i olika folkbokföringsärenden. I din arbetsvardag möter du människor med olika bakgrund och begär in kompletteringar via telefon och brev i din kontakt med privatpersoner och andra myndigheter. Det kan kan utifrån verksamhetens behov även bli aktuellt att arbeta med kontrollbesök, vilket innebär att du gör besök hos privatpersoner och på fastigheter som ett led i utredningar. Vi är en verksamhet som påverkas av allt som pågår i samhället, vilket ställer krav på oss att kunna ställa om och vara flexibel i vår arbetsvardag.

Du arbetar i team, nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.

Du tillhör en folkbokföringssektion inom folkbokföringsenhet 1 på Folk- och fastighetsavdelningen, med placering i Uppsala.

Om dig

För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- tala och skriva enkelt och tydligt i både svenska och engelska
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
- ha modet att självständigt fatta beslut
- ha en vilja att lära, utvecklas och utmanas
- vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt
- ha ett högt kundfokus

Du ska även ha:

- Högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom juridik, samhällsvetenskap eller beteendevetenskap alternativt flerårig och aktuell arbetslivserfarenhet av handläggning inom ex myndighet. . 



Det är önskvärt med aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av handläggande arbetsuppgifter.

Bra att veta

Anställningen är tillsvidare och vi kommer att tillämpa sex månaders provanställning.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

 

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Ansök nu