Uppsala: HR-specialist till Sveriges geologiska undersökning

Hitta ansökningsinfo om jobbet HR-specialist till Sveriges geologiska undersökning i Uppsala. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Uppsala inom den kategorin.

Publicerad: 2024-07-31 // Varaktighet: Heltid

Har du erfarenhet av både strategiska och operativa HR-frågor och vill jobba på Sveriges hetaste myndighet. Då kan det vara dig vi söker!
Vi erbjuder dig en intressant tjänst med operativa och strategiska frågor som spänner över hela HR-området. Vi söker dig som vill bli en del i ett engagerat team som tillsammans driver och utvecklar myndighetens HR-processer. I dagsläget består HR-staben av tre HR-specialister, en HR-administratör, lönekonom och en HR-chef.
Arbetsuppgifter
Som HR-specialist på SGU förväntas du att tillsammans med kollegorna, ta en aktiv roll i myndighetens arbete med att utveckla och effektivisera HR-arbetet, både operativt och strategiskt.
Det operativa arbetet innebär att du arbetar konsultativt nära verksamheten och ger stöd inom alla HR-processer, så som avtalsfrågor, rehabilitering, rekrytering, handläggning av ärenden med mera.
Arbetet på en mer strategisk nivå handlar mer om att du genom din förmåga och erfarenhet kan bidra med att se förbättringar, ta fram förslag och driva igenom verksamhetsutvecklande projekt i frågor inom till exempel, arbetsrätt, arbetsmiljö, medarbetarskap och ledarskap.
Kompetens
Vi söker dig som har:
en akademisk utbildning inom HR
minst tre års erfarenhet av arbete med kvalificerade och breda HR-frågor
erfarenhet av att ge chefsstöd, arbeta konsultativt och verksamhetsnära
mycket god förmåga att uttrycka dig väl i svenska i både tal och skrift

Meriterande erfarenheter och kompetens:
erfarenhet av arbete på statlig myndighet inom HR-området
erfarenhet av det statliga avtalsområdet och regelverket
erfarenhet av att ha drivit utvecklingsprojekt inom HR-området

Personliga kvalifikationer
Du har ett konsultativt förhållningssätt, mycket god samarbetsförmåga, är självständig, lösningsorienterad, proaktiv och drivande i ditt arbete. Vidare ser du möjligheter och är skicklig på att skapa förtroendefulla relationer. Därutöver har du ett flexibelt förhållningssätt och kan lätt växla mellan större strategiska frågor och uppgifter av mer operativ och administrativ karaktär. Din arbetsgivarroll faller sig naturlig för dig och tjänsten förutsätter att du har en hög integritet. Vi lägger stor vikt vid den personliga lämpligheten för tjänsten.
Om anställningen
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning på heltid till och med juli 2025. Önskat tillträde under september 2024.
Antal lediga tjänster: 1
Anställningsort: Uppsala
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 21 augusti 2024. Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. Dina meriter ska kunna styrkas genom uppvisande av originalhandlingar eller styrkt meritförteckning. Vi tillämpar ett inkluderande synsätt och eftersträvar mångfald ur alla aspekter.
Som statlig myndighet omfattas SGU av offentlighetsprincipen. Det innebär att vi är skyldiga att lämna ut dina ansökningshandlingar om någon efterfrågar dem. SGU använder ett webbaserat rekryteringssystem som du ansöker genom via vår webbplats.
Vill du veta mer, hör av dig till Maria Wijkström HR-chef eller våra fackliga företrädare: Peter Åkerhammar för Saco-S och Annika Törnkvist för ST-geologiska via vår växel 018-17 90 00.
Rekryteringen utför SGU i egen regi och vi undanber oss därmed telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Om SGU
Sveriges geologiska undersökning (SGU) är myndigheten för frågor om berg, jord och grundvatten i Sverige. Vi tillhandahåller geologisk information för samhällets behov på kort och lång sikt. SGU sorterar under Klimat- och näringslivsdepartementet. Vår vision är att Sverige har en hållbar samhällsutveckling, att mark och vattenområden används och utvecklas för de ändamål de är bäst lämpade samt att mineralnäringen och andra naturresursbranscher är livskraftiga och ansvarstagande. SGU har idag cirka 300 anställda varav merparten arbetar i Uppsala. Övriga är stationerade på kontoren i Lund, Göteborg, Malå och Luleå. Läs mer på www.sgu.se

Alla platsannonser →

Andra jobb i Uppsala som HR-specialist/HR-adviser

Nedan visas andra jobb i Uppsala som HR-specialist/HR-adviser.

Företagsrådgivare arbetsrätt och kollektivavtal

Läs mer Maj 26
Byggföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen som verkar för en attraktiv, sund och säker byggbransch. Våra medlemsföretag är de schyssta byggarna med kollektivavtal. Vi erbjuder rådgivning och stöd i syfte att stärka medlemsföretagen i deras roll som arbetsgivare. Vill du bli en del av oss?
Vi söker en engagerad och driven företagsrådgivare inom arbetsrätt och kollektivavtal. I denna spännande och utvecklande roll kommer du att rådge och förhandla för våra medlemsföretag i arbetsrättsliga frågor och tvister.
Om jobbet
Som företagsrådgivare inom arbetsrätt och kollektivavtal kommer du att arbeta nära våra medlemmar och hjälpa dem att navigera och tillämpa gällande kollektivavtal inom byggsektorn. Du genomför lokala tvisteförhandlingar med de fackliga parterna och stöttar våra medlemmar i arbetsrättsliga frågor. I arbetsuppgifterna ingår också att hålla både digitala och fysiska informationsträffar och utbildningar. På sikt kommer du även att driva en samverkansgrupp för löne- och avtalsfrågor.
Region Mellan, som tjänsten tillhör, består av 11 medarbetare i mellan Sverige – från Karlstad i väster till Linköping i sydöst. Kollegorna i regionen arbetar i samverkan men har olika ansvarsområden och kompetenser som exempelvis arbetsrätt, kompetensförsörjning och näringspolitik. Vi träffas och samverkar ofta digitalt inom regionen och över våra länsgränser. I våra mindre länsteam samarbetar vi med aktiviteter för att kunna erbjuda bästa möjliga service och nytta till våra medlemsföretag.
Tjänsten är placerad vid vårt regionkontor i centrala Uppsala. Resor förekommer i arbetet, framför allt inom Uppland och Västmanland men även inom hela regionen och till vårt kansli i Stockholm.
Din profil
Du har några års erfarenhet av arbetsrätt och tillämpning av kollektivavtal från byggbranschen, närliggande branscher eller en rådgivande HR roll. För att trivas och lyckas i rollen är det viktigt att du är serviceinriktad och har en vilja att utvecklas som förhandlare och rådgivare. Vi värdesätter om du har en relevant högskoleutbildning exempelvis inom juridik, byggingenjör eller HR. Det är meriterande om du har erfarenhet av byggbranschens kollektivavtal, arbetsrättslig förhandling och/eller lönefrågor. Vi ser även positivt på om du har erfarenhet av rådgivning, ärendehantering och digitala utbildningar/föredrag i form av webinarier.
Som person är du en ansvarstagande och diplomatisk lagspelare med förmåga att skapa och upprätthålla goda relationer.  För oss är det viktigt att du kan identifiera dig med organisationens värdeord glädje, engagemang och professionalism. Läs gärna mer om vår kultur och våra värderingar här.
Vi erbjuder
På Byggföretagen kommer du till en stimulerande och utvecklande arbetsplats i en serviceinriktad miljö med god teamkänsla. För oss är balans mellan arbete och fritid viktigt. Vi har en distansarbetspolicy som innebär att du i överenskommelse med chef har möjlighet att arbeta på distans i viss utsträckning.
Vi tillämpar förtroendearbetstid och erbjuder bland annat friskvårdsbidrag, arbetstidsförkortning, sjukvårdsförsäkring samt gruppförsäkring.
Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning
Din ansökan
Låter det här som jobbet för dig? Skicka då din ansökan till oss senast den 15 juni 2025. Vi arbetar med löpande urval så tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdatumet. Har du frågor angående tjänsten är du välkommen att kontakta regionchef Lisa Lindau, lisa.lindau@byggforetagen.se, 018 - 566 126.

Ansök nu

Junior HR-partner

Läs mer Jun 5
Arbetsbeskrivning
Är du i början av din HR-karriär och brinner för att bidra till en positiv arbetsmiljö i en dynamisk bransch? Då kan du vara den vi söker! För vår globala kund inom läkemedelsindustrin söker vi nu en junior HR-partner som ska stärka upp befintligt team!


Detta är inledningsvis ett konsultuppdrag, för rätt person finns på sikt möjlighet till direkt anställning hos kund. Arbetsplatsen ligger i centrala Uppsala.
Arbetet är på heltid, måndag - fredag. Möjlighet till distansarbete finns delvis.


Som konsult hos Randstad är du anställd hos oss och jobbar ute hos någon av våra kunder. Du har samma fördelar hos Randstad som hos andra arbetsgivare med kollektivavtal och förmåner som friskvårdsbidrag, företagshälsovård, försäkringar och rabatt på träningskort. Tjänsten kan innebära många kontakter och då är det är viktigt att du har en bra samarbetsförmåga. På Randstad strävar vi efter att erbjuda dig karriärmöjligheter, så att du kan utveckla din kompetens och få ett välfyllt CV. Söker du en arbetsgivare som erbjuder varierande uppdrag och nya kontaktnät kommer du att trivas hos oss.

Ansvarsområden
Som Junior HR-partner kommer du att vara involverad i en mängd olika HR-processer. Du kommer att arbeta nära övriga HR-partners i teamet. Detta inkluderar bland annat:


Att bidra i rekryteringsprocesser.
Att stödja chefer i performance management.
Att delta i utvecklingen av HR-policyer och processer.
Att hantera HR-administration.
Att bidra till att skapa en engagerande och inkluderande arbetsplats.
Att ge råd och stöd till chefer och anställda, självständigt och/eller i samråd med senior HRBP.


Kvalifikationer
För den här rollen tror vi att du:
Har en relevant akademisk examen inom HR eller liknande fält.
Har ett par års erfarenhet inom HR.
Har god kunskap om arbetsrätt och HR-processer.
Är kommunikativ, lyhörd och har lätt för att bygga relationer.
Är proaktiv, lösningsorienterad och trivs i en föränderlig miljö.
Har utmärkta kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.

Som person ser vi att du har hög flexibilitet, är stresstålig och är van att hantera många parallella processer.


Om du är redo att ta nästa steg i din HR-karriär och vill vara en del av ett företag som gör skillnad, skicka in din ansökan idag! Vi gör urval löpande.

Om företaget

Randstad
På Randstad vet vi att alla människor har en plats på arbetsmarknaden. Med verksamhet över hela landet och inom alla kompetensområden hjälper vi människor att hitta ett jobb som känns bra, och där de får möjlighet att växa, utvecklas och uppnå sin fulla potential. Med närmare 600 000 anställda i 38 länder är Randstad världsledande inom HR-tjänster, med målsättningen att bli världens främsta och mest uppskattade partner på arbetsmarknaden. Genom att kombinera vår passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper vi människor och företag att uppnå deras fulla potential. Vi kallar det Human Forward.

Ansök nu

HR-konsult deltid i Uppsala

Läs mer Jun 16
Vill du göra skillnad som HR-konsult i en rådgivande och självständig roll – på deltid? Nu söker vi dig som har gedigen erfarenhet inom HR och som trivs med att arbeta nära verksamheten. Varmt välkommen med din ansökan!

Vi söker nu en HR-konsult på deltid, ca 1-2 dagar i veckan, med start i augusti till vår kund i Uppsala. Vi erbjuder ett stimulerande uppdrag med fina lokaler och trevliga kollegor, där du kommer vara en värdefull och uppskattad resurs och få bidra med dina kunskaper.

Som HR-konsult kommer du som ensam HR på företaget att spela en viktig roll i att stötta organisationen i olika HR-frågor och ärenden. Dina huvudsakliga ansvarsområden kommer framför allt att innefatta:

• Facklig kontakt och förhandlingar
• Stötta chefer med personalärenden och arbetsrättsliga frågor
• Se över rollbeskrivningar, processer och policys

Vem är du? 
För att lyckas i rollen ser vi att du har en relevant utbildning inom personalvetenskap, HR eller liknande område, samt minst 5–7 års erfarenhet av brett HR-arbete. Du har gedigen erfarenhet av att arbeta med kollektivavtal, särskilt inom arbetaryrken (blue collar), och är van vid att hantera fackliga frågor. Du är trygg och bekväm i dialogen med fackliga representanter och har självständigt drivit fackliga förhandlingar. Din kommunikativa förmåga är mycket god, och du uttrycker dig obehindrat i tal och skrift på svenska.

Som person är du konsultativ, lösningsorienterad och har en lugn och trygg framtoning som bygger goda relationer genom tydlig och förtroendeingivande kommunikation. Du är proaktiv och har en god förmåga att följa upp och driva arbetet framåt. 
Du erbjuds
Du erbjuds ett spännande uppdrag som HR-konsult med start i augusti. Uppdraget är löpande utan slutdatum. Behovet är på deltid med en ungefärlig omfattning ca 1-2 dagar i veckan. 
Ansökan
Då urvalsprocessen och intervjuer sker löpande är du varmt välkommen med din ansökan så snart som möjligt via www.jurek.se. Vid frågor angående tjänsten är kontakta gärna ansvarig konsultchef Hanna Darberg på hanna.darberg@jurek.se
Om oss
Jurek Recruitment & Consulting grundades 2006 av serieentreprenören Shervin Razani och är ett växande företag med fokus på flexibla och kundanpassade rekryterings- och konsulttjänster. Vi rekryterar och hyr ut talanger inom en mängd områden, från studenter till erfarna akademiker, med specialistkompetens. Våra uppdrag spänner över områdena juridik, ekonomi, HR, marknad/kommunikation, administration och management. Då varje uppdrag är unikt arbetar vi för att alltid skapa en perfect match för våra konsulter och kunder.
Konsult hos Jurek
År 2024 utsågs vi till en av Sveriges 100 mest attraktiva arbetsgivare av Karriärföretagen. Det är fint att få ett kvitto på vårt viktiga arbete med att erbjuda unika karriär- och utvecklingsmöjligheter. Som konsult hos oss får du chansen att arbeta på spännande arbetsplatser inom olika branscher och vid din sida har du alltid en dedikerad konsultchef som stöttar dig under ditt uppdrag och hjälper dig framåt i din karriär. Du kommer dessutom bjudas in på flera spännande nätverksträffar och aktiviteter tillsammans med konsultchefer och övriga konsulter på Jurek.

Nyfiken på att veta mer om hur det är att konsulta via oss? Spana in vad våra konsulter säger här: https://jurek.se/konsult-hos-oss-pa-jurek

Ansök nu

HR-generalist till F 16

Läs mer Jun 19
Upplands Flygflottilj F 16 ansvarar för Uppsala garnison och driften av Uppsala flygplats. Flottiljen ansvarar även för bevakningen av det svenska luftrummet dygnet runt, året runt och leder Flygvapnets stridsflygplan i luften. Just nu befinner vi oss i ett intensivt utvecklingsskede kopplat till ett förändrat omvärldsläge och Sveriges NATO-medlemskap. F 16 växer, och vi söker nu fler kollegor som vill vara med och bidra till vår resa framåt.

Om enheten
Flottiljstaben på F 16 ansvarar för styrning, stöd och beredning och består av engagerade och kompetenta medarbetare, både civila och militära. Inom flottiljstaben finns avdelningen för HR och personalfrågor, A1, som leds av en personalchef och vars uppgift är att stötta förbandets chefer i olika typer av personalärenden. Avdelningen består av 16 medarbetare och är en del av krigsförbandet 16. Flygflottiljen. I gruppen finns bland annat HR-generalister, HR-specialister, Hr-administratörer och Rekryteringskoordinator. I flottiljledningen finns också en HR-chef som, i nära samarbete med personalchefen, ansvarar för att arbetsleda medarbetarna.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som HR-generalist kombinerar du operativa och strategiska uppgifter med fokus på verksamhetens behov. Du stödjer flottiljens chefer konsultativt och administrativt med frågor som täcker hela HR-området, exempelvis inom arbetsmiljö, rehabilitering, kompetensförsörjning, långsiktig personalplanering, rekrytering, utbildning, samverkan/förhandling, arbetsrättsfrågor och lönebildning. Andra arbetsuppgifter såsom deltagande i krigsförbandets övningsverksamhet förekommer också.

KRAV
Kvalifikationer


• Högskole-/universitetsexamen inom personal/HR, eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Minst två års aktuell arbetslivserfarenhet inom HR
• Goda kunskaper inom Officepaketet, särskilt Excel
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
• B-körkort

 Personliga egenskaper
Vi söker dig som trivs med att växla mellan självständigt arbete och nära samarbete med kollegor och chefer. Du har en god förmåga att kommunicera och skapa förtroende, och du är van att bygga relationer i ett professionellt sammanhang. För att lyckas i rollen behöver du vara strukturerad och kunna prioritera i ett omväxlande tempo. Du har ett administrativt sinne och uppskattar ordning och reda, men är också flexibel när förutsättningarna förändras.
Hos oss är det viktigt att du är trygg i dig själv och har en lyhördhet för verksamhetens behov. Då F 16 befinner sig i ett skede av utveckling och tillväxt ser vi gärna att du är initiativtagande och bidrar med idéer och förbättringsförslag.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Meriterande


• Aktuell erfarenhet av arbete med HR inom offentlig sektor, gärna från Försvarsmakten.
• Erfarenhet av SAP/PRIO

Inom Försvarsmakten jobbar vi alltid som ett lag. Vår organisation bygger på samarbete, anpassningsförmåga och ett gemensamt ansvar för helheten. Det innebär att vi alla är beredda att stötta varandra, ibland även utanför vår egen kompetens- och komfortzon. Därför kan du som medarbetare ibland komma att ställas inför nya typer av uppgifter. Det är en naturlig del av arbetet i Försvarsmakten som tjänar både myndigheten och medarbetarens utveckling väl, och du kommer aldrig ges en uppgift som du inte får förutsättningarna att klara av.


Övrigt
Anställningsform: Vikariat på ungefär ett år
Sysselsättningsgrad: Heltid
Arbetstid: I huvudsak dagtid. Kväll- och helgtjänstgöring kan förekomma vid övningsverksamhet
Arbetsort: Uppsala
Tillträdesdatum: Omgående, enligt överenskommelse
Lön: Individuell lönesättning tillämpas
Befattning: Civil



Upplysningar om befattningen
Chef A1, Madelene Skans
Tel 08-788 75 00

Information om rekryteringsprocessen
HR-Generalist Clara Brorson
Mejl: F16-A1-adm@mil.se

Fackliga företrädare
OFR/O Ärna, Josefine Granberg tfn 0505-45 10 00 (växel nr)
OFR/S, Daniel Modin, tfn 0706-38 68 33
SACO, Oscar Moberg, tfn 072-984 84 53
SEKO, Åsa Karlsson, tfn 076-649 23 95



Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2025-06-25. Din ansökan bör innehålla CV samt ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning.

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.

Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet:

Upplands flygflottilj, F 16, har sitt huvudsäte vid Uppsala garnison. Förbandet är en del av det svenska Flygvapnet och ansvarar för driften och bevakningen av Uppsala flygplats samt utbildning av värnpliktiga inom flera olika befattningar i Flygvapnet. Förbandet leder även 161:a Stridslednings- och luftbevakningsbataljonen som stridsleder stridsflygplan i luften samt sköter den ständiga bevakningen av det svenska luftrummet. Förbandet verkar från flera olika platser i landet och utgör en viktig del i den tillväxtperiod som Flygvapnet står inför.

I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv.

En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap.
Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.

Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Ansök nu

Senior HR Business Partner

Läs mer Maj 16
Bring more to life.
Are you ready to accelerate your potential and make a real difference within life sciences, diagnostics and biotechnology?
At Cytiva, one of Danaher’s 15+ operating companies, our work saves lives—and we’re all united by a shared commitment to innovate for tangible impact. You’ll thrive in a culture of belonging where you and your unique viewpoint matter. And by harnessing Danaher’s system of continuous improvement, you help turn ideas into impact – innovating at the speed of life.
Working at Cytiva means being at the forefront of providing new solutions to transform human health. Our incredible customers undertake life-saving activities ranging from fundamental biological research to developing innovative vaccines, new medicines, and cell and gene therapies.
At Cytiva you will be able to continuously improve yourself and us – working on challenges that truly matter with people that care for each other, our customers, and their patients. Take your next step to an altogether life-changing career.
Learn about the Danaher Business System which makes everything possible.
We're looking for a Senior HR Business Partner to join Cytiva's global HR team supporting the Downstream business unit. The Senior HR Business Partner will be an onsite role based in Uppsala.
As Senior HR Business Partner at Cytiva, you will be responsible for the short and long-term strategic leadership of all aspects of HR management for the assigned client groups within our Downstream business unit. You will serve as an advisor and counsel to global leadership teams to help them achieve their business goals through effective HR strategy deployment and by providing guidance as needed for effective decision making.
You will also be responsible for providing leadership and direction to the global and local HR teams supporting in the acquisition and development of talent as well as creating and maintaining a highly productive and engaging work environment. Additionally, you will serve as a thought leader and partner in advancing organizational capabilities and effectiveness and will provide lead organizational and talent development efforts.
In this role, you will be responsible for:
Determine organizational implications of business strategy; facilitate organizational diagnosis and metrics to drive organizational effectiveness through talent and organizational capabilities and culture.
Partner closely with the HR Centers of Excellence (COEs) and Regional HR teams to execute programs, processes and practices, including Performance Management, Talent Acquisition, Learning and Development, Compensation Planning, and Organization Talent Review efforts.
Enable leaders to assess and create talent development opportunities and facilitate cross-functional talent movement.
Assess, identify and take action on retention and engagement trends as well as act as an advisor on inclusion and belonging for leaders.
Advise leaders during times of change and partner with the business to develop and implement change management and communication plans.
Partner with regional HR to provide coaching and guidance to leaders on performance improvement, facilitating feedback and other employee relations support.
Utilize Danaher Business System (DBS) tools to identify key targets to improve/metrics to analyze and solve business problems that impact organizational effectiveness.
Lead cross OpCo / Business Unit / Regional improvement projects as assigned.

The essential requirements of the job include:
We are looking for a consultative Human Resources professional who is experienced with providing a variety of HR solutions to meet business needs. You love analyzing data, identifying continuous improvement opportunities, and excel in building relationships with business stakeholders in a matrixed and collaborative environment.
Bachelor’s degree in Human Resource Management, Business Administration, or a related field.
Several years of experience from business-oriented HR roles.
Demonstrated experience as a cross-functional partner who collaborates well and can indirectly influence in a matrixed environment.
A self-motivated individual who is comfortable operating with minimal direction and who thrives in a dynamic environment as a leader influencing change and transformation.
Credible and savvy business partner who will be perceived as a trusted consultant and functional expert to senior management.
Mission-driven individual with high energy and strong levels of perseverance; works toward both individual and team goals.
Capable of rolling up one’s sleeves to do what it takes to drive results; not hindered by process or ambiguity.
Excellent interpersonal and communication skills. Fluent in both Swedish and English.
Willing to travel approximately up to 10-20% of the time.

Cytiva, a Danaher operating company, offers a broad array of comprehensive, competitive benefit programs that add value to our lives. Whether it’s a health care program or paid time off, our programs contribute to life beyond the job. Check out our benefits at Danaher Benefits Info.
Join our winning team today. Together, we’ll accelerate the real-life impact of tomorrow’s science and technology. We partner with customers across the globe to help them solve their most complex challenges, architecting solutions that bring the power of science to life.
For more information, visit www.danaher.com.
At Danaher, we value diversity and the existence of similarities and differences, both visible and not, found in our workforce, workplace and throughout the markets we serve. Our associates, customers and shareholders contribute unique and different perspectives as a result of these diverse attributes.

Ansök nu

Andra jobb i Uppsala från Sveriges Geologiska Undersökning

Nedan visas andra jobb i Uppsala från Sveriges Geologiska Undersökning .

Beredskapshandläggare med inriktning planering till SGU

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Jun 11
Vill du som erfaren Beredskapshandläggare vara med från start i arbetet med att bygga en ny beredskapsmyndighet? Då kan du vara rätt person för den här tjänsten!
Tjänsten är placerad på enheten som ansvarar för Säkerhet och beredskap. Denna nyskapade organisation arbetar med uppgifter för att stärka myndighetens förmåga inom Säkerhet, säkerhetsskydd, informationssäkerhet, krisberedskap och civilt försvar. Tillsammans på myndigheten och med andra aktörer ska vi skapa en förmåga att hantera fredstida krissituationer och ytterst krig.
Arbetsuppgifter
Som Beredskapshandläggare med inriktning planering kommer du att bidra i arbetet med att stärka myndighetens förmåga inom krisberedskap och civilt försvar. Här får du möjlighet att arbeta strategiskt och operativt samt möjlighet att samverka brett både internt och externt med andra aktörer.
Ditt arbete kommer att omfatta allt från att driva processer, remisshantering, öva och utbilda, till att utveckla planer, rutiner och riktlinjer för att möta komplexa utmaningar.
Utifrån myndighetens uppgift vid kris och höjd beredskap behöver du som beredskapshandläggare vara beredd på att ingå i myndighetens krigs- och krisorganisation och att bland annat omgående ha förmåga att upprätta en ledningsfunktion.
Dina arbetsområden inkluderar bland annat:
kontinuitetshantering
utveckling och samordning av planer, rutiner och riktlinjer
utförande av risk- och sårbarhetsanalyser samt bedömningar
planering och genomförande av utbildningar och övningar
effektiv samverkan med andra myndigheter inom beredskapssektorn

Kompetens
Vi söker dig som har:
för tjänsten relevant utbildning, alternativt har du relevant arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer är likvärdig
kunskap om Sveriges beredskapssystem
några års arbetslivserfarenhet av beredskapsplanering
mycket god förmåga att uttrycka dig väl i svenska i både tal och skrift

Meriterande erfarenheter och kompetens:
erfarenhet av arbete inom offentlig sektor
erfarenhet av att driva och leda samverkan internt och externt

Personliga kvalifikationer
För att du ska trivas och lyckas i rollen som beredskapshandläggare behöver du ha god samarbetsförmåga för att samarbeta inom och utanför myndigheten och du har förmåga att knyta kontakter som är viktiga för verksamheten. Andra viktiga egenskaper vi ser att du har är god kommunikativ förmåga samt att du är pedagogisk. Verksamheten är av sådan karaktär att det är viktigt att du har en hög integritet. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper i den här rekryteringsprocessen.
Om anställningen
Anställningsform: Tillsvidareanställning på heltid, där sex månaders provanställning tillämpas. Tillträde enligt överenskommelse.
Antal lediga tjänster: 1
Anställningsort: Uppsala
Tjänsten är säkerhetsklassad och en säkerhetsprövning inklusive registerkontroll kommer att utföras på slutkandidat. För tjänsten krävs svenskt medborgarskap och en godkänd säkerhetsprövning innan beslut om anställning fattas.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 2 juli 2025. Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. Dina meriter ska kunna styrkas genom uppvisande av originalhandlingar eller styrkt meritförteckning. Vi tillämpar ett inkluderande synsätt och eftersträvar mångfald ur alla aspekter. Som statlig myndighet omfattas SGU av offentlighetsprincipen. Det innebär att vi är skyldiga att lämna ut dina ansökningshandlingar om någon efterfrågar dem. SGU använder ett webbaserat rekryteringssystem som du ansöker genom via vår webbplats.
Vill du veta mer, hör av dig till Säkerhets- och säkerhetsskyddschef Peter Wengrud eller våra fackliga företrädare: Peter Åkerhammar för Saco-S och Annika Törnkvist för ST-geologiska via vår växel 018-17 90 00.
Rekryteringen utför SGU i egen regi och vi undanber oss därmed telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Om SGU
Sveriges geologiska undersökning (SGU) är myndigheten för frågor om berg, jord och grundvatten i Sverige. Vi tillhandahåller geologisk information för samhällets behov på kort och lång sikt. SGU sorterar under Klimat- och näringslivsdepartementet. Vår vision är att Sverige har en hållbar samhällsutveckling, att mark och vattenområden används och utvecklas för de ändamål de är bäst lämpade samt att mineralnäringen och andra naturresursbranscher är livskraftiga och ansvarstagande. SGU har idag cirka 300 anställda varav merparten arbetar i Uppsala. Övriga är stationerade på kontoren i Lund, Göteborg, Malå och Luleå. Läs mer på www.sgu.se
Diarienummer: 411-1329/2025

Ansök nu

Informationssäkerhetsansvarig (CISO) till Sveriges geologiska undersökning

IT-säkerhetsansvarig
Läs mer Maj 22
Vill du med erfarenheter från informationssäkerhetsarbete vara med och bidra till att bygga och implementera ett strukturerat informationssäkerhetsarbete på en myndighet i ropet? Då kan du vara rätt person för den här tjänsten!
Tjänsten är placerad på enheten som ansvarar för Säkerhet och beredskap. Denna nyskapade organisation arbetar med uppgifter för att stärka myndighetens förmåga inom säkerhet, säkerhetsskydd, informationssäkerhet, krisberedskap och civilt försvar.
Arbetsuppgifter
Som informationssäkerhetsansvarig har du ett övergripande ansvar för att leda och samordna arbetet med informationssäkerhet inklusive säkerhetsskyddsdimensionen.
I dina uppgifter ingår att utveckla och driva strategier för informationssäkerhetsområdet. Du kommer att göra omvärldsanalyser både utom och inom organisationen gällande informationssäkerhetsområdet. Du utvecklar informationssäkerhetsområdet genom att utforma planer, metoder och dokument samt att förvalta dessa.
Du kommer att stödja organisationen med att använda, genomföra och efterleva framtagna strategier och regelverk genom att visa på olika metoder och ge vägledning. Du medverkar vid utbildningar och kravställning för verksamheten. Vidare följer du upp och kontrollerar informationssäkerheten internt genom till exempel tillsynsarbete samt återkopplar eventuella brister i arbetet.
Kompetens
Vi söker dig som har:
utbildning med inriktning mot informationssäkerhet eller annan utbildning som bedöms relevant för området eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
erfarenhet från arbete med informationssäkerhet i större organisationer, gärna från offentlig verksamhet
god kunskap om den lagstiftning och annan reglering som gäller informationssäkerhetsområdet
mycket god förmåga att uttrycka dig väl i svenska i både tal och skrift

Meriterande erfarenheter och kompetens:
kunskaper från närliggande områden såsom IT-säkerhet, säkerhetsskydd, dataskydd, offentlig rätt och projektledning
erfarenhet av att planera och implementera säkerhetsåtgärder enligt standarden ISO 27001 och ISO 27002

Personliga kvalifikationer
Som person trivs du med att arbeta verksamhetsövergripande samt har en god förmåga att arbeta såväl strategiskt som operativt.
För att lyckas med ditt uppdrag arbetar du strukturerat och du har förmågan att driva ett förändringsarbete som är väl förankrat och enkelt att implementera och följa. Du kommer att agera kravställare mot vår verksamhet, vår IT-avdelning och mot systemleverantörer för att säkerställa att våra krav på informationssäkerhet uppfylls. Därför är det viktigt att du, på ett pedagogiskt sätt, kan kommunicera med såväl verksamhet, tekniker och medarbetare på alla nivåer i organisationen.
För att passa i rollen krävs att du är nyfiken och van att ta ansvar för ditt arbete. Du är trygg i din yrkesroll vilket innebär att du tar egna initiativ, strukturerar och förankrar ditt arbete samt driver dina ärenden vidare till leverans. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Om anställningen
Anställningsform: Tillsvidareanställning på heltid, där sex månaders provanställning tillämpas.
Antal lediga tjänster: 1
Anställningsort: Uppsala
Tjänsten är säkerhetsklassad och en säkerhetsprövning inklusive registerkontroll kommer att utföras på slutkandidat. För tjänsten krävs svenskt medborgarskap och en godkänd säkerhetsprövning innan beslut om anställning fattas.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 17 juni 2025. Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. Dina meriter ska kunna styrkas genom uppvisande av originalhandlingar eller styrkt meritförteckning. Vi tillämpar ett inkluderande synsätt och eftersträvar mångfald ur alla aspekter. Som statlig myndighet omfattas SGU av offentlighetsprincipen. Det innebär att vi är skyldiga att lämna ut dina ansökningshandlingar om någon efterfrågar dem. SGU använder ett webbaserat rekryteringssystem som du ansöker genom via vår webbplats.
Vill du veta mer, hör av dig till Säkerhets- och säkerhetsskyddschef Peter Wengrud eller våra fackliga företrädare: Peter Åkerhammar för Saco-S och Annika Törnkvist för ST-geologiska via vår växel 018-17 90 00.
Rekryteringen utför SGU i egen regi och vi undanber oss därmed telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Om SGU
Sveriges geologiska undersökning (SGU) är myndigheten för frågor om berg, jord och grundvatten i Sverige. Vi tillhandahåller geologisk information för samhällets behov på kort och lång sikt. SGU sorterar under Klimat- och näringslivsdepartementet. Vår vision är att Sverige har en hållbar samhällsutveckling, att mark och vattenområden används och utvecklas för de ändamål de är bäst lämpade samt att mineralnäringen och andra naturresursbranscher är livskraftiga och ansvarstagande. SGU har idag cirka 300 anställda varav merparten arbetar i Uppsala. Övriga är stationerade på kontoren i Lund, Göteborg, Malå och Luleå. Läs mer på www.sgu.se
Diarienummer: 411-1180/2025

Ansök nu

Sveriges geologiska undersökning söker en lokalansvarig

Fastighetsförvaltare
Läs mer Maj 19
Vill du vara med och utveckla våra lokaler? Vi söker dig som motiveras av att vara en del av vår utvecklingsresa, vågar utmana dig själv och andra till att göra saker på nya sätt, och som även vill arbeta som spindeln i nätet i all den operativ verksamhet detta arbete bjuder på.
Vi söker nu en lokalansvarig, som ska handha cirka 12 000 kvm förhyrda lokaler. Rollen som lokalansvarig erbjuder dig en stor variation i ditt arbete med stort utvecklingsfokus. SGU har sitt huvudkontor i Uppsala samt kontor i Lund, Göteborg, Malå och Luleå och hyr även den del andra lokaler.
Arbetsuppgifter
Som lokalansvarig hjälper du myndigheten i frågor som rör lokaler, deras funktioner och säkerhet. Du kommer att vara delaktig i utformandet av myndighetens långsiktiga lokalförsörjningsplan. Du har ett nära samarbete med vaktmästeri, kontorsansvariga, säkerhetschef och enhetschefen för servicecenter.
Rollen innebär att:
samordna lokalfrågor inom myndigheten samt med fastighetsägare
vara kontaktperson för myndigheten mot fastighetsägare i drift- och underhållsfrågor av lokaler
bevaka verksamhetens intresse i fastighetsägarens planering av åtgärder
bevaka att beställda åtgärder utförs, vilket innebär kontakt med leverantörer, fastighetsägare samt med interna funktioner som lokalservice och gods
projektleda mindre lokalpassningar
delta i arbetet med att skapa moderna och ändamålsenliga lokaler för myndighetens varierande behov
stödja myndighetens säkerhetschef i frågor som rör vår fysiska säkerhet
ansvara för lås, larm, bevakningsåtgärder och brandskydd
delta i arbetet med elavtal
ta fram rapporter och beslutsunderlag kring våra lokaler
analysera och följa upp ärendestatistik samt vid behov ta initiativ till förändringsåtgärder
bidra till utveckling av interna arbetssätt och processer

Kompetens
Vi söker dig som har:
flerårig, dokumenterad yrkeserfarenhet av liknande arbetsuppgifter eller inom fastighetsförvaltning
utbildning inom bygg eller fastighetsförvaltning
mycket god förmåga att kommunicera i tal och skrift på svenska
god förmåga att sätta dig in i nya system och har goda kunskaper i Officepaketet.
B-körkort

Meriterande erfarenheter och kompetens:
erfarenhet av att hantera hyresavtal
erfarenhet av inköp
erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet
erfarenhet av säkerhetsskyddad verksamhet och fysiskt skydd

Personliga kvalifikationer
Som person är du serviceinriktad och strukturerad då arbetet kommer att innebära att du har en viktig roll inom myndighetens lokalförändringsprojekt och du möter många olika människor i ditt dagliga arbete. Du har förmågan att snabbt ändra om din vardag och förändra prioriteringarna i ditt arbete. Du har en god kommunikativ förmåga och ett öppet förhållningssätt, vilket gör att du prestigelöst kan diskutera olika lösningsalternativ på frågor relaterade till verksamheten. Tack vare din goda samarbetsförmåga kan du bemöta flera olika typer av personligheter på ett bra sätt. Vi kommer att lägga stor vikt vid de personliga egenskaperna för denna tjänst.
Om anställningen
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning i form av vikariat på heltid till och med mars 2026. Tillträde 1 augusti 2025 eller enligt överenskommelse.
Antal lediga tjänster: 1
Anställningsort: Uppsala
Tjänsten är säkerhetsklassad och en säkerhetsprövning inklusive registerkontroll kommer att utföras på slutkandidat. För tjänsten krävs svenskt medborgarskap och en godkänd säkerhetsprövning innan beslut om anställning fattas.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 11 juni 2025. Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. Dina meriter ska kunna styrkas genom uppvisande av originalhandlingar eller styrkt meritförteckning. Vi tillämpar ett inkluderande synsätt och eftersträvar mångfald ur alla aspekter. Som statlig myndighet omfattas SGU av offentlighetsprincipen. Det innebär att vi är skyldiga att lämna ut dina ansökningshandlingar om någon efterfrågar dem. SGU använder ett webbaserat rekryteringssystem som du ansöker genom via vår webbplats.
Vill du veta mer, hör av dig till enhetschef Caroline Valjemyr eller våra fackliga företrädare: Peter Åkerhammar för Saco-S och Annika Törnkvist för ST-geologiska via vår växel 018-17 90 00.
Rekryteringen utför SGU i egen regi och vi undanber oss därmed telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Om SGU
Sveriges geologiska undersökning (SGU) är myndigheten för frågor om berg, jord och grundvatten i Sverige. Vi tillhandahåller geologisk information för samhällets behov på kort och lång sikt. SGU sorterar under Klimat- och näringslivsdepartementet. Vår vision är att Sverige har en hållbar samhällsutveckling, att mark och vattenområden används och utvecklas för de ändamål de är bäst lämpade samt att mineralnäringen och andra naturresursbranscher är livskraftiga och ansvarstagande. SGU har idag cirka 300 anställda varav merparten arbetar i Uppsala. Övriga är stationerade på kontoren i Lund, Göteborg, Malå och Luleå. Läs mer på www.sgu.se
Diarienummer: 411-1130/2025

Ansök nu

Vikarierande HR-administratör till Sveriges geologiska undersökning

Personaladministratör
Läs mer Apr 17
Har du erfarenhet av administration och support inom HR samt vill bidra till samhällsnytta? Då kan det vara dig vi söker!
HR-staben söker en HR-administratör som främst kommer arbeta brett inom HR-administration. Då en av våra kollegor är tjänstledig söker vi dig som vill bli en del i ett engagerat team som tillsammans driver och utvecklar myndighetens HR-processer. I dagsläget består arbetsgruppen av fem medarbetare och en HR-chef. Som HR-administratör är du delaktig i flera delar av personalarbetet på myndigheten och kommer säkerligen att lära dig nya saker varje dag!
Arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta brett med arbetsuppgifter inom hela personalområdet, med tyngdpunkt på administration och support inom HR.
Exempel på arbetsuppgifter:
stötta våra medarbetare och chefer i generella frågor inom HR-området
administration kopplat till rekryteringsprocessen och anställning
arbeta som stöd i on- och offboarding av medarbetare
hantera HR-stabens funktionsmejl

Tjänsten erbjuder dig goda möjligheter att bredda din kompetens inom HR-området.
Kompetens
Vi söker dig som har:
en eftergymnasial utbildning med inriktning mot personal- och arbetslivsfrågor eller HR-administration
minst ett års arbetslivserfarenhet inom HR-administration
arbetslivserfarenhet av att ha arbetat som första linjens HR-support där du har hanterat ärenden brett inom HR-området
arbetslivserfarenhet av arbete med olika administrativa system
mycket god förmåga att uttrycka dig väl i svenska i både tal och skrift

Personliga kvalifikationer
Vi söker dig som är serviceorienterad, noggrann, strukturerad och som arbetar effektivt. Du har lätt för att se såväl detaljer som helheten och har förmåga att prioritera mellan olika arbetsuppgifter. Då du kommer ha kontakt och samarbeta med många olika roller på myndigheten krävs en god samarbets- och kommunikationsförmåga. Vi kommer att lägga stor vikt vid den personliga lämpligheten för tjänsten.
Om anställningen
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning i form av vikariat på heltid till och med januari 2026. Önskat tillträde snarast enligt överenskommelse.
Antal lediga tjänster: 1
Anställningsort: Uppsala
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 11 maj 2025. Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. Dina meriter ska kunna styrkas genom uppvisande av originalhandlingar eller styrkt meritförteckning. Vi tillämpar ett inkluderande synsätt och eftersträvar mångfald ur alla aspekter. Som statlig myndighet omfattas SGU av offentlighetsprincipen. Det innebär att vi är skyldiga att lämna ut dina ansökningshandlingar om någon efterfrågar dem. SGU använder ett webbaserat rekryteringssystem som du ansöker genom via vår webbplats.
Vill du veta mer, hör av dig till HR-chef Maria Wijkström eller våra fackliga företrädare: Peter Åkerhammar för Saco-S och Annika Törnkvist för ST-geologiska via vår växel 018-17 90 00.
Rekryteringen utför SGU i egen regi och vi undanber oss därmed telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Om SGU
Sveriges geologiska undersökning (SGU) är myndigheten för frågor om berg, jord och grundvatten i Sverige. Vi tillhandahåller geologisk information för samhällets behov på kort och lång sikt. SGU sorterar under Klimat- och näringslivsdepartementet. Vår vision är att Sverige har en hållbar samhällsutveckling, att mark och vattenområden används och utvecklas för de ändamål de är bäst lämpade samt att mineralnäringen och andra naturresursbranscher är livskraftiga och ansvarstagande. SGU har idag cirka 300 anställda varav merparten arbetar i Uppsala. Övriga är stationerade på kontoren i Lund, Göteborg, Malå och Luleå. Läs mer på www.sgu.se
Diarienummer: 411-877/2025

Ansök nu

SGU söker en grundvattenförvaltare

Geolog
Läs mer Mar 19
Är du intresserad av att få en nyckelroll i förvaltningen av landets viktiga grundvattenresurser? Har du erfarenhet av grundvattenfrågor och vattenförvaltning? Är du intresserad att delta i utveckling och tillämpning av lagstiftning för hållbart nyttjande av grundvatten? I så fall är det dig vi söker!
SGU:s information om grundvatten utgör ett viktigt underlag för samhällsplanering, vattenförsörjning, vattenförvaltning, och prövning av nya verksamheter. Enheten Vattenförvaltning, som ingår i avdelningen Mark och grundvatten, består av 8 engagerade medarbetare med bred grundvattenkompetens. På enheten jobbar vi med hållbart nyttjande och förvaltning av grundvatten - en av samhällets viktigaste framtidsfrågor. Enheten arbetar med vattenförvaltning, uppföljning av miljökvalitetsmålet ”Grundvatten av god kvalitet”, utveckling av bedömningsgrunder för grundvatten samt samordnar avdelningens arbete i beredningen av remissyttranden och andra ärenden. Enheten samordnar också uppföljningen av SGU:s arbete med klimatanpassning.
Arbetsuppgifter
Vi söker dig som vill utvecklas och göra skillnad tillsammans med oss. Arbetet innehåller många stimulerande uppgifter och goda möjligheter till personlig utveckling. Du kommer att arbeta med att ajourhålla föreskrifter och vägledningar inom vattenförvaltningen, delta i riktade utbildningsinsatser samt att utveckla bedömningsgrunder för grundvatten. Tjänsten har huvudfokus på frågor om kvantitativ status för grundvatten med nära koppling till avdelningens övriga arbete med t.ex. grundvattennivåer och vattenbalans. Arbetet sker i nära samverkan med medarbetare på andra avdelningar och enheter på SGU. Därutöver kommer du att delta i beredningen av remissyttranden och andra ärenden som berör grundvatten. Samverkan sker löpande med regeringskansliet, andra myndigheter, främst med Havs- och vattenmyndigheten, vattenmyndigheterna, länsstyrelserna, SMHI och Livsmedelsverket samt med olika regionala och lokala aktörer. I arbetet kan det även ingå att delta i EU-gemensamma arbetsgrupper - inte minst för att följa de nya krav som följer med uppdaterade direktiv från EU. Nya projekt och myndighetsuppdrag kan också göra att fler uppgifter än det som beskrivs i annonsen blir aktuella.
Kompetens
Vi söker dig som har:
en för tjänsten relevant naturvetenskaplig eller teknisk utbildning på högskole-/universitetsnivå med inriktning mot vattenfrågor. Gärna inom hydrogeologi, geologi, hydrologi eller motsvarande
minst tre års arbetslivserfarenhet av vattenrelaterat arbete på myndighet, kommun eller som konsult
kunskap om och erfarenhet av arbete kopplat till EU direktiv och andra regleringar inom vattenområdet
förmåga att sätta dig in i nya frågeställningar och behålla ett helhetsperspektiv
god förmåga att kommunicera skriftligt och muntligt både på svenska och engelska

Det är meriterande om du har:
erfarenhet av projektledning, samordnaruppdrag, eller liknande
erfarenhet av miljöprövningsprocesser
etablerat kontaktnätverk inom arbetsområdet

Personliga kvalifikationer
Vi söker dig som har förmåga att sätta dig in i och avgränsa nya frågeställningar på ett strukturerat sätt. Du har förmåga att skapa och bevara goda relationer, och kan vara drivande inom såväl självständigt arbete som arbete i grupp. Du har en mycket god förmåga att samarbeta och kommunicera med såväl dina kollegor som externa samarbetsparter och du vill ha roligt på jobbet. Vi kommer att fästa stor vikt vid personliga kvalifikationer vid beslut om anställning.
Om anställningen
Anställningsform: Tillsvidareanställning på heltid, där sex månaders provanställning tillämpas. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
Antal lediga tjänster: 1
Anställningsort: Uppsala
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 21 april 2025. Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. Dina meriter ska kunna styrkas genom uppvisande av originalhandlingar eller styrkt meritförteckning. Vi tillämpar ett inkluderande synsätt och eftersträvar mångfald ur alla aspekter. Som statlig myndighet omfattas SGU av offentlighetsprincipen. Det innebär att vi är skyldiga att lämna ut dina ansökningshandlingar om någon efterfrågar dem. SGU använder ett webbaserat rekryteringssystem som du ansöker genom via vår webbplats.
Vill du veta mer, hör av dig till enhetschef Mats Wallin eller våra fackliga företrädare: Peter Åkerhammar för Saco-S och Annika Törnkvist för ST-geologiska via vår växel 018-17 90 00.
Rekryteringen utför SGU i egen regi och vi undanber oss därmed telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Diarienummer: 411-591/2025

Ansök nu

Överstyrmän till undersökningsfartyget S/V Ocean Surveyor

Överstyrman
Läs mer Mar 27
SGU söker nu seniorbefäl till vårt fartyg Ocean Surveyor. Vid behov kan du erbjudas möjlighet att arbeta som överstyrman eller, i undantagsfall, som befälhavare under perioder från några dagar upp till två veckor.
Fartyget drivs i SGU:s egen regi och syftar till att ge Sverige bästa möjliga förutsättningar för näringsliv, infrastruktursatsningar till havs och ett hållbart nyttjande av havets resurser över lång tid. Genom Ocean Surveyor undersöker SGU havsbottnens uppbyggnad, dess miljökemiska belastning, bottensedimentensmäktigheter och havets geologiska förutsättningar för djur- och växtliv. Fältsäsongen pågår från början av maj till början av oktober.
Arbetsuppgifter
Som överstyrman biträder du befälhavaren vid navigering, linjemätningar med sonarsystemen och provtagningar. Sjövakt vid körningar förekommer dygnet runt och du ansvarar för fartygets säkerhets- och livräddningsutrustning samt sjukvården ombord. Du är även mönstrad som rökdykningsledare ombord. Dessutom kommer du att vara behjälplig vid det geologiska provtagningsarbetet.
Kompetens
Vi söker dig som har:
behörighet minst klass III
flerårig erfarenhet som seniorbefäl
ECDIS, Basic safety, AFF, GOC, Medical Care i enlighet med STCW Manila
giltigt läkarintyg för Sjöfolk
god förmåga att uttrycka dig väl i både tal och skrift på svenska och engelska

Meriterande erfarenheter och kompetens:
erfarenhet av arbete på undersökningsfartyg
DP-erfarenhet
Kust- och skärgårdnavigering
Sjömätning

För att styrka dina behörigheter och erfarenheter ska din ansökan innehålla ett utdrag från Transportstyrelsens register.
Personliga kvalifikationer
Arbetet ombord på fartyget innebär ett tätt samarbete i ett arbetslag som arbetar över olika gränser. Därför söker vi en person som är flexibel, prestigelös och säkerhetsmedveten. Du är självgående, har förmågan att se helheten, tar ansvar och är en god problemlösare. Vidare är du serviceinriktad och öppen för andras synpunkter och erfarenheter, samtidigt som du gärna delar med dig av dina egna. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper för denna tjänst.
Om anställningen
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning vid behov under fältsäsong från början av maj till oktober 2025. Tillträde omgående eller enligt överenskommelse.
Antal lediga tjänster: 2
Anställningsort: Uppsala
Tjänsten är säkerhetsklassad och en säkerhetsprövning inklusive registerkontroll kommer att utföras på slutkandidat. För tjänsten krävs svenskt medborgarskap och en godkänd säkerhetsprövning innan beslut om anställning fattas.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 17 april 2025. Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. Dina meriter ska kunna styrkas genom uppvisande av originalhandlingar eller styrkt meritförteckning. Vi tillämpar ett inkluderande synsätt och eftersträvar mångfald ur alla aspekter. Som statlig myndighet omfattas SGU av offentlighetsprincipen. Det innebär att vi är skyldiga att lämna ut dina ansökningshandlingar om någon efterfrågar dem. SGU använder ett webbaserat rekryteringssystem som du ansöker genom via vår webbplats.
Vill du veta mer, hör av dig till enhetschef Björn Bergman, befälhavare Mathias Nyström eller våra fackliga företrädare: Peter Åkerhammar för Saco-S och Annika Törnkvist för ST-geologiska via vår växel 018-17 90 00.
Rekryteringen utför SGU i egen regi och vi undanber oss därmed telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Om SGU
Sveriges geologiska undersökning (SGU) är myndigheten för frågor om berg, jord och grundvatten i Sverige. Vi tillhandahåller geologisk information för samhällets behov på kort och lång sikt. SGU sorterar under Klimat- och näringslivsdepartementet. Vår vision är att Sverige har en hållbar samhällsutveckling, att mark och vattenområden används och utvecklas för de ändamål de är bäst lämpade samt att mineralnäringen och andra naturresursbranscher är livskraftiga och ansvarstagande. SGU har idag cirka 300 anställda varav merparten arbetar i Uppsala. Övriga är stationerade på kontoren i Lund, Göteborg, Malå och Luleå. Läs mer på www.sgu.se

Ansök nu