Uppsala: Familjeutredare och teamledare till Övernäs akut- och utredningshem

Hitta ansökningsinfo om jobbet Familjeutredare och teamledare till Övernäs akut- och utredningshem i Uppsala. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Uppsala inom den kategorin.

Publicerad: 2024-07-19 // Varaktighet: Heltid

Övernäs akut- och utredningshem

Är du intresserad av möjligheten att möta ungdomar och deras familjer, jobba mot önskvärd förändring för dem och vara en del i att de får det avgörande stöd som de behöver? Vi söker just nu en utbildad socionom som har flera års erfarenhet inom yrket. Låter det intressant? Varmt välkommen med din ansökan till tjänsten som familjeutredare och teamledare!

Övernäs akut- och utredningshem är ett kommunalt HVB med tio platser. Vi arbetar på uppdrag av socialförvaltningen. Våra ungdomar är mellan 13 och 20 år gamla och de flesta bor hos oss under en period på två till tre månader. Många av ungdomarna har en neuropsykiatrisk problematik och utifrån detta arbetar vi medvetet med individuella krav och anpassningar. Vi är just nu i en implementeringsfas av förhållningssättet Positivt Beteendestöd (PBS). Runt varje ungdom finns ett team bestående av teamledare, utredare, kontaktpersoner, lärare och psykolog. Teamet strävar efter att få placeringen att fungera och föreslå insatser efter utredningstiden.

Ditt uppdrag
Som familjeutredare och teamledare ansvarar du för en av de viktigaste delarna i utredningen samtidigt som du är "spindeln i nätet" under ungdomens placering och tillsammans med ditt team ansvarar ni för att vistelsen och utredningen för ungdom och familj blir en så positiv och meningsfull insats som möjligt.

Utredningarna genomförs i processform där du tillsammans med ungdom och föräldrar utforskar och skapar en djupare förståelse för bakgrunden till de bekymmer som uppstått samt utifrån detta konkretiserar det stöd som de är i behov av för att få till en förändring av sin situation. På så vis påbörjas oftast ett positivt förändringsarbete redan under utredningstiden.

Som teamledare är du den person som har det övergripande ansvaret för frågor som rör ungdomens placering hos oss. Förutom med vårdnadshavarna håller du kontakt med ungdomen själv, socialtjänst och andra viktiga personer och instanser i frågor som rör ungdomens varande hos oss och planering framåt. En viktig roll är även att samordna teamets arbete: hålla i möten och koordinera det vardagsnära arbetet runt ungdomen.

Din bakgrund
Vi söker dig som har socionomutbildning och 2-årig systemteoriutbildning eller annan utbildning i familjebehandling. Det är meriterande om du har grundläggande psykoterapiutbildning, gärna med inriktning mot familj samt grundläggande utbildning i Signs of Safety. För att lyckas i rollen behöver du ha flerårig erfarenhet inom yrket och ha erfarenhet av arbete med ungdomar och familjer. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete inom socialtjänst, arbete inom Hem för vård eller boende (HVB) och är bekant med samhällets insatser för ungdomar och familjer. Det är också meriterande om du har erfarenhet av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Vi ser gärna att du även har B-körkort. Arbetet kräver att du har förmåga att formulera dig effektivt och snabbt samt tala och förstå svenska obehindrat.

Som person är du flexibel och kan se möjligheter i förändringar. Du har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Vidare är du lugn och samlad i olika situationer och har förmågan att fokusera på rätt saker. Dessutom är du bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Sist men inte minst har du en god ledarskapsförmåga.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Simon Widberg, enhetschef, 018-727 72 03.

Facklig företrädare: Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34
Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13.

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24.

Intervjuer sker löpande under ansökningstiden.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Jobba hos oss - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-karriar/jobba-hos-oss/bli-en-av-oss/)

Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Uppsala som Socionom

Nedan visas andra jobb i Uppsala som Socionom.

Familjehemskonsulent

Läs mer Jul 16
Vi på EFKB söker just nu en familjehemskonsulent och söker därför dig som är passionerad att bidra till positiv förändring och utveckling i vår bransch. Vi söker dig som har ambition, att på sikt, ta ett större ansvar och kliva in i en bredare roll i organisationen!


Om EKFB:
En Kamp För Barn (EKFB) är en etablerad aktör inom konsulentstödd jour- och familjehemsvård, öppenvård samt stödboende. Sedan starten 2015 har vi dedikerat oss åt att leverera högkvalitativ vård till barn och unga i åldern 0–21 år och har goda samarbeten med kommuner runtom i landet. Vår organisation präglas av engagerade och kompetenta medarbetare med fokus på kvalité, och vi är ständigt på jakt efter nya sätt att växa och utvecklas. Nu står vi inför nästa spännande kapitel i vår historia och söker därför dig som är passionerad att bidra till positiv förändring och utveckling i vår bransch!


Om tjänsten:
Som familjehemskonsulent hos EKFB spelar du en central roll i vårt arbete med att stödja barn och unga. Ditt arbete innebär ett nära samarbete med familjer och externa partners för att säkerställa kvalitativ vård. Vi söker dig som har ambition, att på sikt, ta ett större ansvar och kliva in i en bredare roll i organisationen. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter inkluderar:
Rekrytering och utredning av familjehem/jourhem
Handleda, stödja och utbilda våra familjehem
Samarbeta nära med socialtjänsten, ta emot förfrågningar/placeringar och matcha med familjehem
Dokumentation

Placeringen är på vårt kontor i mitt i centrala Uppsala, men resor förekommer för att besöka jour- och familjehem, därför krävs det att du är beredd på en viss mängd resande i ditt arbete. Tjänsten är en heltidstjänst där vi arbetar måndag till fredag. Vi erbjuder en självständig tjänst med flexibilitet samt ett familjärt bolag med kompetenta och varma kollegor. Hos oss ges du möjligheten att bidra och påverka samt växa i din roll.


Om dig:
Vi söker dig som är framförallt driven och engagerad i att hjälpa barn och unga. Vi ser att du är en lagspelare och har god samarbetsförmåga och är ansvarstagande. Vidare är du flexibel och behöver ha förståelse för att bolaget är en mindre organisation i en tillväxtfas. För denna har roll har vi krav där du har:
Socionomexamen eller annan relevant högskoleutbildning inom exempelvis beteendevetenskap, socialt arbete eller psykologi - eller annan utbildning som bedöms som likvärdig
God kommunikationsförmåga och flytande svenska i både tal och skrift
God dokumentationsförmåga
B-körkort



Vi ser fram emot din ansökan!


Sökord: socionom, beteendevetare, HVB, barn, ungdomar, ungdom, socialtjänsten, socialsekreterare, familjehem, jourhem, familjehemskonsulent, omsorg, vård, behandling, öppenvård, LVU, stödboende, SOL

Ansök nu

Kvalificerad handläggare till resursteamet - barn och unga myndighet

Läs mer Jul 10
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på https://www.uppsala.se/jobb/

Är du en trygg och erfaren socionom som vill använda din erfarenhet för att coacha och inspirera andra? Vill du vara med och skapa verklig skillnad? Välkommen att forma framtidens socialtjänst med oss!


Hos oss får du möjlighet att spela en nyckelroll i utvecklingen av socialtjänstens arbete med barn och unga. Du blir en del av en dynamisk och engagerad arbetsgrupp där vi tillsammans arbetar för att skapa flexibla, nätverksbaserade lösningar och hållbara insatser för de barn och familjer vi möter. Hos oss är ditt inflytande och din erfarenhet avgörande.


Vi erbjuder flexibla arbetssätt och en sund balans mellan arbete och privatliv. Du får vara med och forma ett nystartat team där dina idéer och erfarenheter tas till vara.


Här kan du läsa mer om Socialförvaltningens kompetens- och befogenhetstrappa (https://www.uppsala.se/contentassets/29eb46da587245019262b9fad9ecbf1b/kompetens--och-befogenhetstrappa-2024_scf_bou-mynd.pdf).


Beskrivning av arbetsuppgifter


Resursteamets huvuduppdrag är att avlasta övriga enheter, sprida Signs of safety som förhållningssätt samt hitta alternativa lösningar till placeringar med hjälp av nätverk.


Du kommer ingå i ett team med andra erfarna handläggare och vara med och forma verksamheten utifrån dina insikter och erfarenheter. Du kommer arbeta i nära samarbete med olika handläggare på utrednings- och placeringsenheterna inom avdelningen. Du får möjligheten att implementera Signs of Safety i det dagliga arbetet och göra allt från att hålla i nätverksmöten till hela säkerhetsplaneringar.


I denna roll blir du också en coach och vägledare för andra socialsekreterare, där du bidrar till deras utveckling. Du får hålla i utbildningar och workshops, samtidigt som du utvecklar både dina egna och andras färdigheter. I rollen ingår också självständig och effektiv handläggning av utredningar och placeringar enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). 


Arbete utanför kontorstid förekommer, du förväntas kunna arbeta utanför kontorstid en kväll per vecka.


Kvalifikationer


Vi söker dig som har socionomexamen och flerårig erfarenhet av myndighetsutövning inom området barn och ungdom. För att lyckas i rollen behöver du ha erfarenhet av alla delar i handläggningsprocessen, att skriva utredningar, dokumentera och att arbeta med olika digitala verktyg. I denna roll krävs även B-körkort, goda kunskaper i svenska i både tal och skrift samt mycket goda kunskaper i utrednings- och uppföljningsarbete. 


Har du utbildning inom systemteori, Signs of Safety eller barnens behov i centrum (BBIC) ser vi det som meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta utifrån Signs of Safety och med säkerhetsplanering enligt Signs of Safety.


Som person är du lugn och samlad i olika situationer och kan fokusera på rätt saker. Du är bra på att strukturera, planera och prioritera i ditt arbete och du tar ansvar och driver ditt arbete framåt. Vidare så är du en flexibel person som har förmågan att se möjligheter i förändringar. Jobbet passar dig som samarbetar och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt.


Upplysningar 


Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Katrin Larsson, enhetschef, 018-727 52 13


Fackliga företrädare:Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13.


Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 26 59.


I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Ansök nu

Kvalificerad handläggare till placeringsenhet 3

Läs mer Jun 16
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på https://www.uppsala.se/jobb/

Avdelning barn och ungdom myndighet satsar nu på morgondagens arbetsliv och arbetsmiljö genom att erbjuda flexibla arbetssätt, bra balans mellan arbetsliv och privatliv samt ett höjt friskvårdsbidrag på 3000 kr per år. Som medarbetare är du vår främsta och viktigaste tillgång och vi har därför satsat på höjda löner och tydliga karriärvägar. Vi har flexibla arbetstider och det finns möjligheter att delvis arbeta hemifrån. Vi sitter i rymliga, nyrenoverade lokaler på Bolandsgatan 10. Låter detta intressant? Välkommen med din ansökan!Vårt arbete har stor betydelse för barn- och ungdomars liv och känslan av att skapa värde och göra konkret skillnad är påtaglig. Många av oss är erfarna och har arbetat flera år inom området placering.Hos oss får du stöd och daglig arbetsledning av våra teamledare. Utöver detta finns det tre enhetschefer samt en områdeschef som ansvarar för medarbetare, deras arbetsmiljö, enheternas budget med mera.Vi är tre placeringsenheter som är en del av avdelning barn och ungdom myndighet och tillhör område mottagning, stöd och placering. De tre enheterna består av cirka 25 medarbetare. Inom området är vi totalt cirka 80 personer som arbetar kring våra familjehemsplacerade barn.Vi arbetar med längre tids placeringar och jobbar (förutom med rättssäkerheten som första rättesnöre), på att bygga tillit och skapa relationer till våra barn/unga/uppdragstagare samt biologiskt nätverk.Våra socialsekreterare arbetar med barnet/ungdomarna. Våra familjehemssekreterare utreder, stödjer och handleder våra uppdragstagare. Vi har även ett skolteam med specialpedagoger och psykolog som stöttar barnet och skolan.





Beskrivning av arbetsuppgifter


Som kvalificerad handläggare kommer du med din erfarenhet att coacha och vägleda socialsekreterare och bidra till att de växer och utvecklas som handläggare. Du kommer även att handlägga en del, mer komplexa ärenden, själv. I ditt uppdrag förväntas du samarbeta både inom och över enhetsgränserna med de andra kvalificerade handläggarna. Ni stöttar varandra och arbetar nära ihop.Våra kvalificerade handläggare ansvarar även bland annat för att introducera nya medarbetare samt att kunna vara VFU och Aspiranthandledare. I ditt uppdrag ingår även att tolka aktuell lagstiftning, samverka med andra aktörer samt vara delansvarig för verksamhetsutveckling.





Kvalifikationer


Vi söker dig som har socionomutbildning och utbildning inom BBIC. Du har mångårig erfarenhet av myndighetsutövning inom område barn och unga samt erfarenhet av självständig handläggning i de allra flesta ärenden oavsett komplexitet. Goda kunskaper i svenska i både tal och skrift samt B-körkort är också krav för tjänsten.Det är meriterande med:



• utbildning inom Systemteori 

• utbildning inom Signs of Safety

• handleda andra

• fördjupad kunskap i handläggningsprocessen.


Som person är du empatisk och kan snabbt sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation. Du är flexibel  och kan se möjligheter i förändringar. Jobbet passar dig som har förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv. Dessutom har du lätt för att samarbeta och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt.





Upplysningar


Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:Anna Engqvist, enhetschef, 018-265 59 01Fackliga företrädare:Akademikerförbundet SSR/saco, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13.Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 23 02.I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Ansök nu

Fältsekreterare till Uppsala Ungdomsjour

Läs mer Jun 25
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på https://www.uppsala.se/jobb/

Vi söker en engagerad fältsekreterare som vill göra skillnad för barn och unga i riskzonen för brottslig verksamhet. Du har en relevant utbildning som socionom eller beteendevetare och ett genuint intresse för ungdomar. Ditt arbete kommer att bidra till att skapa trygga och positiva miljöer för våra unga. Välkommen att bli en del av vårt team!Uppsala kommun och Uppsala ungdomsjour jobbar med trygghetsskapande och förebyggande arbete i flera områden i Uppsala. Du kommer att vara anställd av socialförvaltningen och avdelningen insatser barn och unga och vara placerad på Uppsala ungdomsjour.Uppsala ungdomsjour är en enhet som jobbar med uppsökande och förebyggande arbete på fältet i samverkan med bland annat skola, socialtjänst, polis och fritid. Enheten består av flera samordnare, fältsekreterare, socialarbetare på fältet och kuratorer. Arbetet bedrivs lokalt ute i flera områden i Uppsala samt centralt med samordning av olika typer av sociala insatser. Vi arbetar med att förstärka samarbetet mellan socialtjänsten och skolan för att ge elever förutsättningar att klara sin skolgång och bryta socialt nedbrytande beteenden i ett tidigt skede. Extra satsning riktas främst mot skolor i Sävja, Stenhagen, Gottsunda/Valsätra och Gränbyområdet med kringliggande samarbetspartners.





Beskrivning av arbetsuppgifter


Under den senaste tiden har vi från flera håll i Uppsala uppmärksammat en oro för att alltfler hög- och mellanstadiebarn befinner sig i riskzonen för brottslig verksamhet och andra socialt nedbrytande beteenden. Ungdomsjourens uppdrag är att jobba aktivt med insatser för unga som befinner sig i eller i riskzon för kriminalitet, missbruk och andra socialt nedbrytande beteenden.


Du ingår i Uppsala ungdomsjour som fältsekreterare med ansvar för delar av det uppsökande och förebyggande barn/ungdomsarbetet med fokus på skola. Du samverkar med skolor i ett uttalat geografiskt område kring trygghetsfrågor och brottsförebyggande insatser. Du utnyttjar din sociala och kreativa sida i dialoger med ungdomar och andra vuxna. Ditt arbete bidrar till att skapa trygghet och minska risken för social oro. Syfte med arbetet är att genom formaliserad samverkan öka den tidiga upptäckten av unga i riskzon och därigenom minimera risken att dessa unga faller mellan stolarna.


Du kommer jobba med livsstilsförändring bland unga, främst 10-16 år. Arbetet sker i team med Uppsala ungdomsjours samordnare och i samverkan med övriga socialarbetare på fältet. Tillsammans med skolan och andra aktörer i områdesarbetet kommer du identifiera det som sker i det geografiska området och som kan utvecklas till något negativt. Du mobiliserar föräldrar och andra goda krafter inom området. Arbetet sker nära socialförvaltningens avdelning för barn och unga myndighet samt övriga verksamheter inom barn och unga insatser.


Arbetet innebär att du har schemalagd arbetstid måndag till fredag, både dag- och kvällstid. Du kommer att arbeta under riskhelger, såsom Valborg, skolavslutning och Kulturnatten samt lokala ungdomsarrangemang.





Kvalifikationer


Vi söker dig som är utbildad socionom eller beteendevetare med och minst 3 års arbetslivserfarenhet, varav 2 år inom socialt arbete med barn och unga. Det är en fördel om du har erfarenhet av fältarbete sen tidigare. Vi ser gärna att du har kunskaper inom Signs of Safety, systemteori och motiverande samtal (MI). Det är även meriterande om du genomfört metodutbildning inom Kriminalitet som livsstil. Erfarenhet av arbete inom socialtjänst eller inom skola är en fördel. Arbetet kräver att du har B-körkort samt goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Vi ser övrig språkkompetens som meriterande. Som person är du flexibel och ser möjligheter till förändring. Du är en kommunikativ person som har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera. Vidare är du bra på att skapa, underhålla och utveckla arbetsmässiga relationer. Sist men inte minst har du en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört sätt.





UpplysningarHar du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Hilde Wiberg, enhetschef, 018-727 59 09. Facklig företrädare: Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13Akademikerförbundet SSR, Maria Persson, 018-727 24 24 Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24. Anställning sker först efter uppvisande av utdrag ur belastningsregistret.I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Ansök nu

Familjehem/jourhem sökes

Läs mer Jan 24
Nu söker vi jour- och familjehem i hela Sverige! Trygga barn är en familje- och jourhemsverksamhet som tar emot placeringar av barn utsatta för olika typer av våld, allt från anknytningstrauma till akuta skyddsbehov. Barnen som placeras hos oss är i behov av att komma till en trygg och kärleksfull familj som står kvar vid barnets sida oavsett vad. Barnen som placeras hos oss kan uttrycka trauma och psykisk ohälsa på olika sätt, allt från självdestruktivt beteende, traumadiagnoser, otrygg anknytning och panikångest.
Trygga Barn är den första familjehemsverksamheten i Sverige där alla barn som placeras hos oss får ett barnombud. Ett barnombud har sekretess mot familjehemmet för att tillgodose barnet god familjehemsvård och förhindra missförhållanden. Vi är också den första verksamheten i landet som har specialistkunskap om narcissistiskt våld och känslomässigt våld.
I vår verksamhet utbildas alla familjehem utifrån certifierade utbildningar om olika typer av våld, barns känsloreaktioner vid våld, traumadiagnoser, psykosocialproblematik, barnkonventionen och mycket mer!
Hos oss får alla familj kontinuerliga utbildningar, handledning samt avlastning i form av kontaktperson.
Om uppdraget
Nu söker vi engagerade människor som är villiga att öppna upp sitt hem för barn och vuxna i behov av ett kärleksfullt och tryggt hem för att tillgodose en gynnsam utveckling för den placerade.Vi arbetar utifrån mod, engagemang, självbestämmande, trygghet och kontinuitet. Vi är nu i behov av att rekrytera familjer som önskar att vara en del av en förändring för ett bättre Sverige för landets alla barn.
Du som sökande behöver inte ha tidigare erfarenhet av uppdraget utan kommer handledas och utbildas av socionomen och verksamhetschefen Rebecca Lysholm som har flera års erfarenhet av våld i nära relationer Oavsett om du vill bli jourhem eller familjehem så garanterar Trygga Barn dig att du kommer erhålla ny kunskap och möjlighet till självutveckling.

Vi tar emot alla typer av familjekonstellationer, både kärnfamiljer, ensamstående, stjärnfamiljer, samkönade par och familjer som redan har barn eller inte har haft barn! Vi har som krav att barnet kan få ett eget sovrum oavsett om ni vill ta emot ett spädbarn. För oss är barns integritet viktigt. Om det krävs att du ska vara tjänsteledig så kommer vi kompensera dig för inkomstbortfallet. Alla sökande familjehem genomgår en familjehemsutredning för bedömning av lämplighet. Om det framkommer utvecklingsområden ska sökande tillsammans med verksamhetschef skapa en planering för att utbildas och få stöd inom dessa områden.

Familjehem
Ett familjehem är ett hem som ett barn kan bo hos under en kortare tid eller resten av uppväxten. Ett familjehem är en familj som kan erbjuda en stabil och trygg tillvaro för det placerade barnet. Vi värdesätter mångfald och samtliga familjekonstellationer och åldrar (minst 18 år gammal) kan bli familjehem i vår verksamhet.
Familjehemmet har friheten att bestämma vilken målgrupp familjehemmet önskar att ta emot samt komplexiteten på ärendet. Har du ingen tidigare erfarenhet av uppdraget får du möjlighet att successivt samla erfarenhet.
Att vara familjehem innebär utmaningar och där av värdesätter vi kontinuerlig handledning och tillgång till stöd från verksamhetschef alla tider på dygnet. Dina personliga egenskaper bör vara att du är kärleksfull och har tillgång till dina känslor, motivation att utvecklas, självmedveten, prestigelös samt en trygg vuxen.
En av de viktigaste uppgifterna för ett familjehem är att samarbeta med verksamhetschef, barnet, ursprungsfamiljen, socialtjänsten och andra viktiga aktörer i barnets liv.

Jourhem
Ett jourhem är ett hem som kan ta emot ett barn med kort varsel, oftast akutplaceringar. Det kan exempelvis handla om ett barn som har blivit omedelbart omhändertaget på grund av att socialtjänsten har fått information om att det förekommer fysiskt våld i hemmet.
För att bli jourhem behöver du kunna erbjuda en trygg person som kan vara hemma på heltid, en egen stabil situation, plats i hemmet, ha körkort och inte förekomma i något register.
Vissa jourhem väljer att gå över till att bli familjehem om socialtjänsten bedömer att barnet ska vara familjehemsplacerat under en längre tid.
Alla jour- och familjehem får arvode för uppdraget samt omvårdnadskostnader för det placerade barnet.
För att kunna bli familjehem/jourhem hos oss behöver du inlämna belastningsregister, misstankeregister, socialregister, LOB register samt register från Försäkringskassan och Kronofogden. Vid behov kan familjehemsutredaren begära in andra intyg om det finns behov av det. Familjehemmet ska även kunna tillgodose barnet skolgång och kontakt med vårdinsatser vid behov. Familjehemmet ska erbjuda barnet ett eget rum till det placerade barnet under placeringen.
Vill du veta mera eller har frågor kan du alltid kontakta oss på jobb.tryggabarn@vivant.se

Med vänliga hälsningar
Trygga barn Vivant

Ansök nu

Andra jobb i Uppsala från Uppsala kommun

Nedan visas andra jobb i Uppsala från Uppsala kommun .

Lärare i fritidshem

Lärare i fritidshem/Fritidspedagog
Läs mer Jul 14
Välkommen till utbildningsförvaltningen. Vi erbjuder förskola, grundskola och gymnasieskola för barn och ungdomar mellan 0 och 20 år. Tillsammans jobbar vi mot målet att alla elever ska nå bästa möjliga kunskapsresultat.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på https://www.uppsala.se/jobb/

Är du legitimerad lärare i fritidshem? Vill du ha en spännande och utvecklande tjänst? Välkommen att söka till Årsta anpassad grundskola! 


Årsta anpassad grundskola är en av Uppsalas fem anpassade grundskolor. Till hösten kommer Årsta anpassad grundskola att ha 85 elever uppdelade på 12 klasser. På skolan arbetar lärare (klasslärare, idrottslärare och musiklärare, assistenter och vårt EHT-team. På skolan har vi även en pedagoghund som arbetar tillsammans med sin hundförare som är specialpedagog. 


Beskrivning av arbetsuppgifter


Årsta anpassad grundskola söker dig som är legitimerad lärare i fritidshem till en spännande och utvecklande tjänst. Från hösten kommer vi att ha två fritidshem på skolan; ett för elever upp till 13 år och ett LSS-fritidshem för elever över 13 år. I rollen som lärare i fritidshem får du möjlighet att vara med och utveckla våra fritidshem. Du kommer att arbeta nära skolledningen, handleda och vägleda fritidspersonalen samt ha ansvar för dokumentation såsom olika planer. Till viss del ingår även arbete direkt på fritids.


Du kommer att: 



• Utveckla och driva fritidshemmen på skolan 

• Vägleda, fortbilda och handleda fritidspersonalen 

• Ansvara för dokumentation och planer kopplade till fritidsverksamheten 

• Arbeta aktivt och delvis praktiskt i fritidshemmen 

• Samarbeta tätt med skolledning och övrig personal


Kvalifikationer


Vi söker dig som har utbildning som legitimerad lärare i fritidshem. Du behöver ha erfarenhet av att arbeta med elever med npf-problematik och intellektuell funktionsnedsättning. Tjänsten innebär att du behöver ha goda kunskaper i att utrycka dig i text. 


Du leder, motiverar och förser andra med befogenheter som krävs för att effektivt nå gemensamma mål. Du samordnar grupper och blir en referenspunkt för andra, samt att du skapar engagemang och delaktighet.





Upplysningar:


Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Helene Folkunger, rektor, 018-727 01 22. 


Facklig företrädare: Facklig företrädare: Sveriges lärare, Elisa Eriksson, 018-727 81 00. 


Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 54 75. 


I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Ansök nu

Sjuksköterska i pool

Hemsjukvårdare
Läs mer Jul 15
Välkommen till vård- och omsorgsförvaltningen. Vi arbetar med stöd och vård till äldre och till personer med funktionsnedsättning. Målet är att de ska kunna leva ett så aktivt och självständigt liv som möjligt.

Vård- och omsorgsförvaltningen är en av Sveriges största arbetsgivare inom kommunal vård och omsorg. Här arbetar cirka 7 500 medarbetare utifrån vår värdegrund – göra skillnad, arbeta tillsammans och välkomna nyskapande. Hos oss finns stora möjligheter att ta eget ansvar, utvecklas och bidra med sin kompetens. Vi strävar mot en organisationskultur med en tilltro till varandra och en stolthet över verksamheten.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på https://www.uppsala.se/jobb/vard-halsa-omsorg/

Inom vård- och omsorgsförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst. Undantagna från heltid som norm är personliga assistenter.

Vill du ha ett omväxlande och meningsfullt arbete där du verkligen gör skillnad? Som sjuksköterska i vår pool blir du en viktig resurs som stöttar upp där behovet är som störst inom våra 22 särskilda boenden. Här får du chansen att bidra med din kompetens i en flexibel roll där varje dag bjuder på nya utmaningar. Varmt välkommen med din ansökan!


Pooltjänsten innebär att du under kortare eller längre perioder arbetar på något av våra särskilda boenden för äldre (SÄBO), beroende på där behov uppstår. Det finns bil att tillgå om du utgår från Fyrisborg eller möjlighet att åka direkt hemifrån till aktuellt SÄBO.


Beskrivning av arbetsuppgifter


Som sjuksköterska hos oss får du möjlighet att göra skillnad genom att med brukaren i centrum bidra med din kompetens, kunnande och engagemang. Din roll kommer innebära arbete med varierande arbetsuppgifter inom ditt område.


I dina arbetsuppgifter ingår:



• bedöma och planera behovet av HSL insatser samt utvärdera behandlingsresultat

• handleda omvårdnadspersonal

• delta i teamsamverkan kring brukare till exempel beträffande fallriskbedömningar och Senior Alert.


Kvalifikationer


Vi söker dig som är legitimerad sjuksköterska och har minst tre års erfarenhet av arbete som sjuksköterska. Om du har specialistutbildning inom relevant område ser vi det som meriterande. För att lyckas i rollen behöver du ha god dokumentations- och datorvana. Vi ser gärna att du även har cykelvana. Arbetet kräver att du har goda kunskaper i svenska i tal och skrift samt har körkort. 


Som person tar ansvar för din uppgift och strukturerar själv upp ditt angreppssätt. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och kan snabbt ändra ditt synsätt och ditt förhållningssätt. Vidare arbetar du bra med andra människor och relaterar dig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Sist men inte minst planerar, organiserar och prioriterar du ditt arbete på ett effektivt sätt. 


Upplysningar 


Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Therese Annas-Ljung, verksamhetschef, 018-726 02 77. 


Facklig företrädare: Vårdförbundet, 0771-42 04 20.


Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-726 00 44. 


Vi kommer att begära utdrag ur belastningsregistret innan anställning kan erbjudas.


Från och med 1 juli 2023 är undersköterska skyddad yrkestitel. För att få använda titeln undersköterska behöver du uppvisa bevis från Socialstyrelsen eller intyg att du varit tillsvidareanställd som undersköterska den 1 juli 2023. Du som har undersköterskeutbildning men saknar bevis eller intyg kan under en övergångsperiod få titeln omvårdnadsassistent.


I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Ansök nu

Legitimerad arbetsterapeut till Uppsala kommun

Arbetsterapeut
Läs mer Jul 17
Nytt
Välkommen till vård- och omsorgsförvaltningen. Vi arbetar med stöd och vård till äldre och till personer med funktionsnedsättning. Målet är att de ska kunna leva ett så aktivt och självständigt liv som möjligt.

Vård- och omsorgsförvaltningen är en av Sveriges största arbetsgivare inom kommunal vård och omsorg. Här arbetar cirka 7 500 medarbetare utifrån vår värdegrund – göra skillnad, arbeta tillsammans och välkomna nyskapande. Hos oss finns stora möjligheter att ta eget ansvar, utvecklas och bidra med sin kompetens. Vi strävar mot en organisationskultur med en tilltro till varandra och en stolthet över verksamheten.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på https://www.uppsala.se/jobb/vard-halsa-omsorg/

Inom vård- och omsorgsförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst. Undantagna (från heltid som norm) är personliga assistenter.

Är du legitimerad arbetsterapeut? Hos oss får du arbeta patientnära i fall som kan vara komplexa och unika som kräver din professions fingertoppskänsla. Vi arbetar både med korta insatser och långvariga relationer. Som arbetsterapeut hos oss blir du en del av ett kompetent team där vi uppmuntrar kollegialt lärande. Varmt välkommen med din ansökan! 


Vi har vår arbetsplats på Fyrisborgsgatan 1 och härifrån åker vi ut på hembesök. Här finns omsorgsnämndens legitimerade personal på samma våningsplan. De gemensamma lokalerna ger unika möjligheter till samarbete, kontakter, stöd och utvecklingsarbete inom såväl som mellan professionerna. Den gemensamma lokalen och närheten till kollegorna underlättar då vi träffas i professionsgrupper, olika arbetsgrupper och för gemensam utveckling/utbildning. 


Beskrivning av arbetsuppgifter


Arbetet innebär att ansvara för utredning, bedömning och behandling inom arbetsterapeutens yrkesområde. Du gör individuella aktivitetsbedömningar och bedömer omgivningsfaktorer. En stor del av ditt arbete handlar om att anpassa vardagsmiljö genom utprovning och förskrivning av fysiska och kognitiva hjälpmedel. Du deltar aktivt i utskrivningsprocessen från slutenvården för våra patienter. Vi arbetar förebyggande, aktivitetsbevarande och aktivitetshöjande för att bidra till en bättre hälsa och livskvalitet för våra patienter. Vi har ett gott samarbete och arbetar ofta i team med fysioterapeut och sjuksköterska. I arbetet ingår även handledning och instruktion till patienter, anhöriga, omvårdnadspersonal och studenter.


Kvalifikationer


Vi söker dig som är legitimerad arbetsterapeut och som brinner för vår patientgrupp. Har du erfarenhet av kommunal hälso- och sjukvård ses det som meriterande. Arbetet kräver att du har goda kunskaper i det svenska språket samt B-körkort. 


Som person tar du initiativ och arbetar patientcentrerat för att uppnå resultat. Du klarar av att arbeta ensam och tillsammans med andra. Du är öppen för förändringar och flexibel och ser möjligheter i alla patientrelationer. Det är viktigt att du  har  förmåga att sätta dig in i någon annans situation och ha ett empatiskt bemötande i mötet med patient och anhöriga.


Upplysningar 


Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Gunilla Myrberg, verksamhetschef, 018-727 80 92. 


Facklig företrädare: Sveriges arbetsterapeuter, Eva-Carin Lindgren, 018-727 84 93.





Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-726 00 44.





Vi kommer att begära utdrag ur belastningsregistret innan anställning kan erbjudas.





I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Ansök nu

Entreprenadingenjör

Entreprenadingenjör
Läs mer Jul 15
På stadsbyggnadsförvaltningen arbetar vi med helheten i utvecklingen av vår stad och landsbygd utifrån våra respektive expertområden – allt i en anda av ständig förbättring och utveckling där vi som medarbetare tar en aktiv roll. Gemensamt planerar, bygger och underhåller vi Uppsala kommun för en hållbar och god framtid för alla som bor och verkar här. Vårt mål är att Uppsala ska vara en kommun som fler nya invånare och företag vill vara en del av. Välkommen till oss!

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på https://www.uppsala.se/jobb/

Har du erfarenhet av projekt inom infrastruktur i anläggningsskedet? Då kan du vara den vi söker till uppdraget som entreprenadingenjör. Vi ser fram emot din ansökan!





Beskrivning av arbetsuppgifter


Som entreprenadingenjör kommer du att ta fram förutsättningar för projektens ekonomi, tidsplanering och kvalitet i samarbete med platschefer och projektledare. Du jobbar i projekt i alla skeden från planeringsfasen tills att anläggningen är byggd och överlämnas till förvaltning. Dessa projekt är både investeringsprojekt, exploateringsprojekt och även projekt inom kommunens fyrspårsavtal med staten och regionen.


Dina arbetsuppgifter är varierande och anpassade efter projektens behov. Du kommer bland annat att ta fram tidiga kostnadsbedömningar och kalkyler samt tidsplaner som underlag för projektplaneringsarbetet, stödja projektledarna med kvalitetssäkring av kalkyler och förfrågningsunderlag, stötta platscheferna i den ekonomiska uppföljningen och resursplaneringen. Du kommer även att bistå med kvalitetsuppföljningar på dokumentation samt anläggningar. Till din hjälp i jobbet finns, förutom digitala verktyg, ett stort nätverk av kollegor att få stöd av. Du finns för våra medborgare och välkomnar dialog med dem, myndigheter, affärspartners, berörda fastighetsägare och företag.


Utöver din roll som projektingenjör inom Uppsala spårväg kommer du att bidra till att utveckla våra arbetsprocesser på förvaltningen inom exempelvis masshantering, klimatarbete och arbetsmiljöfrågor utifrån dina styrkor och kompetenser.


Kvalifikationer


Vi söker dig som har utbildning eller kompetens som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten. Du har erfarenhet inom anläggningsbranschen som entreprenadingenjör, kalkylator eller motsvarande. Vi ser även att du har erfarenhet av upphandling av entreprenader, av att arbeta med entreprenadkontrakt samt erfarenhet av att arbeta med avtalsuppföljning. Arbetet kräver att du har kunskaper i AMA och MER-anläggning. Kunskaper i entreprenadjuridik (AB04 och ABT06) och kunskaper i tolkning och analys av förfrågningsunderlag och AF-delar är också krav för tjänsten.


Det är meriterande om du har erfarenhet av klimatkalkyler, av masshanteringsfrågor, av byggarbetsmiljöfrågor samt erfarenhet av hantering av kvalitetssystem.


Som person tar du initiativ och sätter igång aktiviteter.  Du uppnår resultat samt arbetar bra med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt.  Jobbet passar dig som lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Dessutom är du lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande och du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. Sist men inte minst söker vi dig som har lätt för att ta till dig och se möjligheter med nya idéer, metoder och arbetssätt och driver och implementerar förändring.


Upplysningar


Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Karl Ingelstam, enhetschef, 018-727 44 60.


Fackliga företrädare: 


Sveriges ingenjörer, Sampo Hinnemo, 018-727 40 58


Vision, Linda Lumsby, 018-727 58 13


Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727  23 02..


I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Ansök nu

Undersköterska till Fålhagen och Innerstaden hemvård

Undersköterska, hemtjänst, äldreboende och habilitering
Läs mer Jul 14
Välkommen till vård- och omsorgsförvaltningen. Vi arbetar med stöd och vård till äldre och till personer med funktionsnedsättning. Målet är att de ska kunna leva ett så aktivt och självständigt liv som möjligt.

Vård- och omsorgsförvaltningen är en av Sveriges största arbetsgivare inom kommunal vård och omsorg. Här arbetar cirka 7 500 medarbetare utifrån vår värdegrund – göra skillnad, arbeta tillsammans och välkomna nyskapande. Hos oss finns stora möjligheter att ta eget ansvar, utvecklas och bidra med sin kompetens. Vi strävar mot en organisationskultur med en tilltro till varandra och en stolthet över verksamheten.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på https://www.uppsala.se/jobb/vard-halsa-omsorg/

Inom vård- och omsorgsförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst. Undantagna från heltid som norm är personliga assistenter.

Är du undersköterska och vill vara del av en arbetsgrupp med fokus på kvalitetsarbete? Hos oss får du ett meningsfullt arbete där du gör skillnad för människor på riktigt. Vi erbjuder en omväxlande vardag där ingen dag är den andra lik, och där du får möjlighet att röra på dig och arbeta nära brukarna. Varmt välkommen med din ansökan! 


Fålhagen och Innerstaden hemvård finns på Kungsgatan 41 i Uppsala. Här arbetar vi tillsammans för att hjälpa och stödja våra brukare utefter deras individuella behov. Hos oss blir du en del av en kompetent arbetsgrupp.  Vi arbetar enligt modellen ramtid där målet är hög kvalitet och kontinuitet för brukare, mer flexibilitet och bättre arbetsmiljö. Vi lägger stort fokus på kvalitetsarbete.


Verksamheten tillämpar sex-veckors schema med tjänstgöring dag, kväll samt helg.


Beskrivning av arbetsuppgifter


Som undersköterska kommer du att arbeta med mångfacetterade arbetsuppgifter. Du har en viktig roll i direktkontakten med våra brukare där du ger personlig omvårdnad och serviceinsatser som gör skillnad i deras vardag. Du arbetar varje dag för att ge en god omvårdnad med stor hänsyn till brukarens individuella behov. Du utför även uppgifter delegerade från legitimerad personal och dokumenterar enligt socialtjänstlagen. Vår ambition är att du tillsammans med oss utvecklar verksamheten och dig själv i ett nära samarbeta med dina kollegor.


Kvalifikationer


Vi söker dig som är utbildad undersköterska. För att lyckas i rollen behöver du ha goda kunskaper i det svenska språket i tal och skrift. Det är meriterande om du har specialistundersköterskeutbildning och/eller erfarenhet av arbeta inom hemtjänsten. Arbetet kräver att du är bekväm med att cykla i alla väder. 


Som person tar initiativ och sätter igång aktiviteter för att uppnå resultat. Du kan snabbt ändra ditt synsätt och ditt förhållningssätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Vidare arbetar du bra med andra människor och relaterar dig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Sist men inte minst har du förmåga att sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation utan att ta över personens känslor.


Upplysningar

Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Veronica Lundblad, verksamhetschef, 018-727 73 48 eller Daniel Angesjö, verksamhetschef, 018-726 24 32. Facklig företrädare: Kommunal, 010-442 82 02.Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-726 00 44.Vi kommer att begära utdrag ur belastningsregistret innan anställning kan erbjudas.I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Ansök nu

Arbetsmarknadssekreterare till Arbetsmarknadsenheten - stöd till arbete

Jobbcoach/Utbildningscoach
Läs mer Jul 4
Välkommen till arbetsmarknadsförvaltningen. Här arbetar vi med arbetsmarknadsinsatser, försörjningsstöd, vuxenutbildning, konsumentfrågor och introduktion av nyanlända. Målet är att alla ska erbjudas möjlighet till egen försörjning. Därför arbetar vi nära näringslivet och arbetslivets parter för att öka möjligheten för personer att etablera sig på arbetsmarknaden.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på https://www.uppsala.se/jobb/

Vill du få möjlighet att göra skillnad för människor som i dag står utanför arbetsmarknaden? Är du intresserad av att få coacha, stötta och vägleda mot egenförsörjning? Att bidra till minskad utanförskap för både vuxna och barn? Då kan du vara den vi söker!


Arbetsmarknadsverksamheten är inne i en ständig utveckling med ett tydligt syfte, nämligen att minska andelen uppsalabor som är i behov av ekonomiskt bistånd genom att fler människor ska blir självförsörjande. Arbetsmarknadsverksamheten består av både handläggning, insatser och praktiska verksamheter.


Beskrivning av arbetsuppgifter


Som arbetsmarknadssekreterare inom vår arbetsmarknadsenhet arbetar du med personer som ska ges aktiva kommunala insatser och stöd. Du behöver i första hand identifiera den arbetssökandes styrkor och utvecklingsområden genom ett lösningsorienterat arbetssätt och möta arbetssökande utifrån var denne befinner sig. Din uppgift är att tillsammans med den arbetssökande hitta vägar till arbete eller studier. Utifrån uppdrag från Socialtjänst - ekonomiskt bistånd så upprättar du och den arbetssökande en gemensam arbetsmarknadsplan för hur målet ska uppnås. Du kommer matcha mot insatser och lediga arbeten både inom och utanför kommunen och följa upp. Du kommer även att samarbeta med andra enheter och samverkanspartners inom arbetsmarknadsområdet, ha kontakt med arbetsgivare och arbetssökande för att förbereda inför rekryteringsträffar samt mässor och jobbintervjuer. Andra arbetsuppgifter som ingår är att hantera löpande dokumentation samt göra bedömningar som leder individen framåt.





Kvalifikationer


Vi söker dig som har högskoleutbildning och erfarenhet av arbete med människor i en förändringsprocess. Har du beteendevetenskaplig utbildning och utbildning inom metodiksamtal som MI, arbetsmarkandscoachning eller Case management ses det som meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbetslivsinriktad rehabilitering, arbetsmarknadsfrågor och handläggning av större ärende flöden.


Som person är du självgående och tar ansvar för dina uppgifter och strukturerar själv upp ditt angreppssätt. Du tar initiativ och sätter igång aktiviteter för att uppnå resultat. Vidare är du flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Jobbet passar dig som är utåtriktad, socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang och har lätt för att skapa kontakter och underhålla relationer.


Upplysningar


Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Vera Mraz, enhetschef, 018-726 13 80.


Fackliga företrädare: Akavia, Jonny Eliasson, 018-727 22 12Vision, Tommy Törnberg, 018-727 17 44.


Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24.


I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Ansök nu