Uppsala: Socialsekreterare till mottagningsenheten för barn och unga

Hitta ansökningsinfo om jobbet Socialsekreterare till mottagningsenheten för barn och unga i Uppsala. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Uppsala inom den kategorin.

Publicerad: 2024-07-12 // Varaktighet: Heltid

Mottagningsenheten barn och unga

Har du en socionomexamen och vill göra skillnad på riktigt? Vi söker just nu en rättssäker, noggrann och erfaren socionom till vårt team. Hos oss får du möjlighet att arbeta i stödjande miljö där ditt arbete bidrar till att göra en verklig skillnad i människors liv. Är du den vi söker? Varmt välkommen med din ansökan!

Mottagningsenheten är en kompetent och trygg arbetsgrupp som består av cirka 20 medarbetare som har till uppgift att inregistrera, göra förhandsbedömningar, ge råd, stöd och information till allmänheten och professionella samt visst utredningsarbete. Vårt arbete styrs till stor del av dagens inkomna ärenden under mottagningens öppettider. Mottagningsenheten leds av en enhetschef samt två teamledare som finns som ett vardagsnära stöd för socialsekreterarna.

Ditt uppdrag
Mottagningsenheten består av flera grupper och vid behov hjälps grupperna åt för att mottagandet i sin helhet ska fungera optimalt. Den ena tjänsten har som huvudsakliga arbetsuppgifter att inregistrera, sortera, fördela och genomföra administrativa utredningar och endast ha korta tillfälliga klientkontakter, medan den andra tjänsten i huvudsak kommer innehålla förhandsbedömningar och visst utredningsarbete samt att ge råd, stöd och information.

På mottagningsenheten har du en viktig roll i utvecklingsarbetet för att säkerhetsställa en rättssäker handläggning. Vi har ett ansvar för att anmälningar, ansökningar och andra handlingar som inkommer till socialförvaltningen barn och unga hanteras skyndsamt och rättssäkert. Då arbetsuppgifter inkommer löpande under dagen, både digitalt och fysiskt är arbetet i dagsläget mest rättssäkert och effektivt att utföras på plats. Arbetsplatsen ligger centralt på Svartbäcksgatan 44.

Din bakgrund
Vi söker dig som har socionomexamen och erfarenhet av administration, myndighetsutövning och klientarbete inom myndighetsutövning barn och ungdom.

Som person är du flexibel och kan se möjligheter i förändringar. Du har förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv. Vidare är du en serviceinriktad person som är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Sist men inte minst så är du bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Maria Mårdh, enhetschef, 018-727 99 01.

Facklig företrädare: Akademikerförbundet SSR/saco, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34
Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13.

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Jobba hos oss - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-karriar/jobba-hos-oss/bli-en-av-oss/)

Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Uppsala som Socialsekreterare

Nedan visas andra jobb i Uppsala som Socialsekreterare.

Socialsekreterare inom Missbruk och Beroende

Läs mer Jan 30
Är du en engagerad socionom som vill göra skillnad? Vi söker nu en socialsekreterare inom missbruk och beroende till vår verksamhet.
Om rollen
Som socialsekreterare kommer du att utreda, bedöma och besluta om insatser enligt SoL och LVM. Du arbetar med motivationsarbete, stöd till klienter och samverkan med andra aktörer såsom sjukvård och kriminalvård.
Vi söker dig som:
? Har socionomexamen.
? Erfarenhet av arbete med missbruk och beroende är meriterande.
? Är empatisk, lösningsorienterad och strukturerad.
Vi erbjuder:
? En meningsfull roll där du gör skillnad.
? Möjlighet till kompetensutveckling.
? En trygg och stöttande arbetsmiljö.
Låter det intressant? Skicka in din ansökan redan idag!

Ansök nu

Socialsekreterare för konsultuppdrag inom vuxen, missbruk.

Läs mer Jan 14
Om jobbet
Söker du efter en seriös arbetsgivare som gör det möjligt för dig att ta uppdrag enligt dina önskemål? Nu söker vi dig som är utbildad socionom med flerårig erfarenhet inom myndighetsutövning inom vuxen missbruk bistånd till uppdrag i Uppsala län. 

Vi erbjuder dig flexibelt upplägg, trygga anställningsvillkor, bra lön och goda förmåner. Du får en personlig kontakt med din konsultchef, samtidigt som du får chansen att bredda din kompetens, få nya erfarenheter och utvidga ditt kontaktnät.

Om Dedicare
Dedicare är ett auktoriserat bemannings- och rekryteringsföretag och är idag en av Nordens ledande leverantör av socionomer, läkare, sjuksköterskor, och andra profiler inom vårdsektorn. På Dedicare socionom består våra kunder i regel av socialtjänster i hela Sverige som har personalbehov av handläggare eller chefer inom socialtjänstens olika verksamhetsområden. Vi har ramavtal med flera kommuner i hela landet och kan således erbjuda dig ett stort urval av uppdrag på bemanningsbasis. Som konsult kan du välja om du vill ta längre eller kortare uppdrag samt om du vill att arbetsplatsen ska vara i närheten av ditt boende eller om du önskar resa.

Vem är du?
Vår vision är att ha de mest kompetenta medarbetarna. Med kompetens menar vi fackkunskap, relevant erfarenhet och professionell service. Som konsult är det viktigt att du är självgående och beredd på ett omväxlande och utmanande arbete. Som person är du flexibel, positiv och lösningsorienterad. Våra kunder förväntar sig effektivitet liksom god förmåga att ta egna initiativ.

Vi erbjuder
Vi tror att välmående människor gör ett bättre arbete, därför erbjuder vi alla våra konsulter följande:

-                     Kollektivavtal, tjänstepension, semesterersättning och friskvårdsbidrag
-                     Du får en lön som är synonym med dina prestationer
-                     Du får spännande uppdrag som matchar ditt intresse och din kompetens
-                     Du får personlig och nära kontakt med din konsultchef
-                     Du får möjlighet att medverka på träffar och utbildningar som Dedicare anordnar för anställda konsulter

Blir du konsult hos Dedicare kommer du ha kontakt med konsultchef Hanna Magnusson. Hanna har arbetat som konsultchef inom socionombemanning på Dedicare sedan 2017.

Välkommen med din ansökan!


Besök gärna vår hemsida www.dedicare.se/socionom för mer information och för information om olika evenemang.

Ansök nu

Fältarbetande socialsekreterare till Boendeenhet 1

Läs mer Feb 10
Boendeenhet 1

Är du intresserad av att vara med och utforma ett nytt koncept i arbetet med att motverka hemlöshet? Vill du ha ett omväxlande arbete med stort fokus på samverkan och klientnära arbete där du verkligen ges möjlighet att göra skillnad för dem du möter? Då kan det här vara jobbet för dig! Välkommen med din ansökan!

Utifrån en målsättning att arbeta aktivt och uppsökande med hemlöshetsfrågor nära där problematiken finns, så utökar nu Uppsala kommun med ett team som arbetar för att nå ut till personer som befinner sig i hemlöshet. Uppsökandeteamet är en verksamhet i Uppsala kommun som håller på att ta form. Den kommer att vara organiserad under Boendeenhet 1 som arbetar med vräkningsförebyggande arbete, gör bedömningar om nödbistånd med boende samt bostadssociala kontrakt.

Ditt uppdrag
Arbetet som fältarbetande/uppsökare i Uppsala kommun handlar om att söka och identifiera de personer som på olika sätt befinner sig i hemlöshet och verka för att finna en mer stadigvarande boendesituation eller guida den enskilde i vilka stödinsatser som kan vara möjliga. Detta sker genom tät kontakt och relationsskapande med den enskilde. Samt samverkan med kollegor på beroendemottagning, Bostad först, civilsamhälle och myndigheter.

Teamet kommer bestå av två socialsekreterare som arbetar operativt under en teamledare. Framgent kan gruppen komma att utökas ytterligare. Tillsammans med dina kollegor i teamet planeras dagarna med i huvudsak fältarbete och viss del administration. Arbetet är flexibelt, men utförs under schemalagd arbetstid, delvis på kvällstid och även på vissa helger. Insatsen vi erbjuder är frivillig och föregås inte av något myndighetsbeslut. Målgruppen är vuxna personer i akut hemlöshet.

Din bakgrund
Vi söker dig som är socionom eller har annan utbildning som bedöms av arbetsgivare som relevant för tjänsten. Arbetet kräver körkortsbehörighet B. Vi ser även att du har dokumenterad erfarenhet av gott samarbete. Har du erfarenhet av klientnära arbete i fält är det meriterande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i Lifecare, hyresjuridik, kunskap om försörjningsstöd, MI, beroendeproblematik samt kunskap om socialtjänsten och dess insatser.

Som person är du kommunikativ som har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera. Vidare är du bra på att skapa, underhålla och utveckla arbetsmässiga relationer. Vi ser även att du har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Sist men inte minst söker vi dig som är lugn och samlad i olika situationer och har förmågan att fokusera på rätt saker.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Angela Boethius, enhetschef, 018-727 79 43

Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR/saco, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34
Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13.

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 23 02.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på jobba i Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/jobb/)

Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Ansök nu

Socialsekreterare till Försörjningsstöd - mottagning

Läs mer Jan 28
Försörjningsstöd - mottagning

Har du erfarenhet av socialt arbete, myndighetsutövning och utredningsarbete? Vill du ha ett spännande och omväxlande arbete där du kommer i kontakt med olika typer av ärenden och frågeställningar? Då kan det här vara jobbet för dig!

Avdelning socialtjänst - ekonomiskt bistånd inom arbetsmarknadsförvaltningen är uppdelat i två områden där område 1 består av administration och service, verksamhetsnära stöd samt SFA (samordning för arbete) och område 2 består av mottagningen och sex utredningsenheter.

Avdelningens huvudsakliga uppgift är att utreda rätten till ekonomiskt bistånd i både nya och löpande ärenden samt stötta den enskilde till egen försörjning. Myndigheten bedriver utvecklingsprojekt och arbetar kontinuerligt med metodutveckling. Vår viktigaste uppgift är att balansera gott bemötande med rättssäker handläggning och stöd till egen försörjning.

Försörjningsstöd - mottagning är en enhet inom avdelningen och består av 18 socialsekreterare, en kvalificerad handläggare, en gruppledare och enhetschef. Nu söker vi socialsekreterare till vår enhet.

Ditt uppdrag
Socialsekreterarna vid försörjningsstöd - mottagning har den första kontakten med de medborgare som söker ekonomiskt bistånd för första gången samt gör förhandsbedömning i alla ärenden som kommer i kontakt med enheten. I arbetet ingår att utreda och besluta om rätten till försörjningsstöd och bistånd till livsföring i övrigt i de ärenden där biståndsbehovet bedöms vara kortvarigt, max två månader. I arbetet ingår även att ge information och rådgivning gällande ekonomiskt bistånd och samhällsinformation i övrigt till kommunens invånare samt handlägga ansökan om bistånd i syfte att avhjälpa nöd för dagen i de fall där den sökande inte redan har en pågående kontakt inom myndigheten. Socialsekreterarna på försörjningsstöd - mottagning handlägger även dödsboanmälan.

Socialsekreteraren samverkar mycket med andra verksamheter inom och utom kommunen för att hitta lösningar för individen och samverkan är en viktig del av arbetet på försörjningsstöd - mottagning. Du arbetar självständigt i handläggningsförfarandet men samverkar dagligen med kollegor i gruppen. Du använder dig av motiverande samtal (MI) som samtalsmetodik och standardiserade utredningsdokument. Vi har extern handledning.

Övriga uppgifter som ingår i rollen:

• begära in underlag för beslut
• dokumentera i ärenden
• delta vid ärendedragningar
• delta i enhetsmöten
• delta i arbetsplatsmöten.



Din bakgrund
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. För att lyckas i rollen behöver du ha erfarenhet av socialt arbete, av myndighetsutövning samt av av ärendehantering och utredningsarbete. Arbetet kräver även att du har goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska samt goda kunskaper i socialrätt och socialförsäkringssystemet.

Vidare är det meriterande om du har utbildning i motiverande samtal (MI), erfarenhet av arbete som socialsekreterare samt erfarenhet av arbete med människor i utsatta livssituationer. Vi ser gärna att du har goda kunskaper om de utredningsmetoder och bedömningsinstrument som används inom socialtjänsten. Det är en fördel om du har kunskaper i Lifecare och goda kunskaper i Microsoft 365.

Som person har du lätt att fatta beslut utifrån tillgänglig information och agera därefter. Vidare är du flexibel som ser möjligheter i förändringar. Vi ser även att du är lugn och samlad i olika situationer och har förmågan att fokusera på rätt saker samt är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Sist men inte minst söker vi dig som är tydlig och säkerställer att dina budskap når fram på rätt sätt.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Sanela Zuna, enhetschef, 018-727 61 35

Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34
Vision, Sofia Venemalm 018-727 12 13.

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 23 02.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till arbetsmarknadsförvaltningen. Här arbetar vi med arbetsmarknadsinsatser, försörjningsstöd, vuxenutbildning, konsumentfrågor och introduktion av nyanlända. Målet är att alla ska erbjudas möjlighet till egen försörjning. Därför arbetar vi nära näringslivet och arbetslivets parter för att öka möjligheten för personer att etablera sig på arbetsmarknaden.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på jobba i Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/jobb/)
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Ansök nu

Socialsekreterare till expedition fyra på socialtjänst-ekonomiskt bistånd

Läs mer Jan 24
Enhet 4, socialtjänst-ekonomiskt bistånd

Har du erfarenhet av socialt arbete och är intresserad av ett omväxlande arbete med mycket klientkontakt? Vill du arbeta med att ge stöd till personer med missbruk eller beroende, och samverka med olika instanser där målgruppen får stöd på vägen mot egen försörjning och ett självständigt liv? Då kan du vara den vi söker till tjänsten som socialsekreterare!

Avdelning socialtjänst - ekonomiskt bistånd inom arbetsmarknadsförvaltningen består av mottagningen, sex utredningsenheter, enheten samordning för arbete, administration och service samt verksamhetsnära stöd. Avdelningens huvudsakliga uppgift är att utreda rätten till ekonomiskt bistånd i både nya och löpande ärenden samt stötta den enskilde till egen försörjning. Myndigheten bedriver utvecklingsprojekt och arbetar kontinuerligt med metodutveckling. Vår viktigaste uppgift är att balansera gott bemötande med rättssäker handläggning och stöd till egen försörjning.

Enhet 4 består av 14 socialsekreterare, varav 9 i teamet expedition fyra, samt en gruppledare och en enhetschef. Expedition fyra arbetar med personer som på grund av missbruk- och/eller beroendeproblematik av droger eller alkohol, är i behov av socialsekreterarstöd för att samverka med ett professionellt nätverk. Det innebär att personen ska ha pågående professionella kontakter för sitt missbruk eller beroende, eller medverkar till att sådana kontakter inleds. Expedition fyra arbetar också med personer som har aktiv planering med frivården.

Vi söker nu två medarbetare till oss. En tillsvidaretjänst och ett vikariat i 12 månader.

Ditt uppdrag
Jobbet som socialsekreterare går först och främst ut på att arbeta för att klienter hittar en egen försörjning genom arbete samt utreda och handlägga inkomna ansökningar. Dessutom kommer du att samverka med andra aktörer inom till exempel kommunen, regionen och kriminalvården i syfte att aktivt arbeta med varje individs planering mot egen försörjning. Vi möter våra klienter med regelbundenhet genom personliga besök.

Din bakgrund
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. Det är meriterande om du också har utbildning i motiverande samtal. För att lyckas i den här rollen behöver du ha erfarenhet av socialt arbete. Det är en fördel om du har arbetat med människor med beroendeproblematik och vi ser gärna att du har erfarenhet av myndighetsutövning och god kännedom om socialtjänstlagen. Kunskaper i Lifecare är meriterande och goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska är ett krav.

Som person är du lugn och samlad i olika situationer och har förmågan att fokusera på rätt saker. Du har lätt att fatta beslut utifrån tillgänglig information och agera därefter. Vidare är du en empatisk person som snabbt kan sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation. Dessutom är du flexibel och ser möjligheter i förändringar.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: AnnaMaria Styf, enhetschef, 018-727 60 72.

Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR/saco, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34
Vision, Tommy Törnberg, 018-727 17 44.

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 26 59.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till arbetsmarknadsförvaltningen. Här arbetar vi med arbetsmarknadsinsatser, försörjningsstöd, vuxenutbildning, konsumentfrågor och introduktion av nyanlända. Målet är att alla ska erbjudas möjlighet till egen försörjning. Därför arbetar vi nära näringslivet och arbetslivets parter för att öka möjligheten för personer att etablera sig på arbetsmarknaden.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Jobba hos oss - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-karriar/jobba-hos-oss/bli-en-av-oss/)
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Ansök nu

Andra jobb i Uppsala från Uppsala kommun

Nedan visas andra jobb i Uppsala från Uppsala kommun .

Sommarjobba med personer som har funktionsnedsättningar

Vårdbiträde
Läs mer Feb 1
Vård- och omsorgsverksamheterna

Vill du göra skillnad, är över 18 år och kan uttrycka dig bra på svenska? Vi söker dig som vill sommarjobba med att stötta personer som har funktionsnedsättningar i deras vardag. Välkommen till kommunens vård- och omsorgsverksamheter!

Bidra till att personer med funktionsnedsättningar av olika slag kan leva ett så aktivt och självständigt liv som möjligt! Du möter personernas individuella behov och ser till att de får en bra vardag och känner sig trygga. Det finns flera hundra olika verksamheter över hela Uppsala, både centralt och på landet. Om du vill börja jobba innan sommaren finns det ofta möjlighet till det.

Ditt uppdrag
Att jobba hos oss innebär ett väldigt varierat jobb men alla uppgifter utgår från vad personen behöver. Vi har många olika typer av arbetsplatser. Vill du jobba tillsammans med många kollegor passar ett boende bra men du kan också vara personlig assistent åt en person i hens hem.

Arbetsuppgifterna varierar beroende på var du jobbar. De olika verksamheter du kan jobba inom är:

Boenden, servicebostäder eller korttidsboenden för vuxna
På gruppbostad, servicebostad och korttidsverksamheter jobbar boendeassistenter som stöttar vuxna personer med funktionsnedsättningar. Olika personer har olika behov och insatserna sker utifrån varje persons förutsättningar och intressen.

Boenden eller korttidsverksamhet för barn
På barnboende och korttidsverksamheter för barn jobbar boendeassistenter som stöttar barn och ungdomar med funktionsnedsättningar. Alla barn har olika behov och uppdragen sker utifrån vad de behöver.

Boendeassistent inom socialpsykiatri – HVB och träningsboende
Hem för vård och boende (HVB) och träningsboenden är till för personer med psykiatriska funktionsnedsättningar vilket kan innebära psykosproblematik samt NPF såsom autism etc. Stödet utformas individuellt mellan personen, biståndshandläggaren och boendeassistenterna. Alla rum/lägenheter finns intill verksamhetens baslägenhet.

Personlig assistans
Personliga assistenter jobbar med människor i alla åldrar som har olika behov. Det kan vara stöd dygnet runt eller bara under vissa timmar på dygnet. Vissa har behov av en enskild personlig assistent och en del behöver stöd av flera assistenter samtidigt.

Daglig verksamhet
På daglig verksamhet jobbar arbetshandledare som stöttar vuxna personer med funktionsnedsättningar. Du jobbar för att deltagarna i den dagliga verksamheten ska kunna leva ett så självständigt, aktivt och meningsfullt liv som möjligt utifrån sina förutsättningar, önskemål och behov. Daglig verksamhet är deltagarnas sysselsättning och kan likställas med ”arbete”.

Träffpunkter och sysselsättning inom socialpsykiatrin
Träffpunkts- och sysselsättningsverksamheter vänder sig till personer med psykisk ohälsa. De finns på flera ställen i kommunen. Verksamheten är öppen alla dagar året runt. Arbetstiden är främst på dagtid, även helger men det kan också bli arbete på kvällar.
Boendestöd inom socialpsykiatri
Boendestödet vänder sig till personer med psykisk ohälsa och funktionsnedsättning som har behov av stöd i det egna hemmet. Stödet utformas individuellt i samarbete mellan personen, biståndshandläggaren och boendestödjare. Du utgår från en bas och tar dig mellan personernas hem med hjälp av cykel eller bil.

Läs mer om vad jobben innebär på www.uppsala.se/sommarjobb-vard-omsorg (http://www.uppsala.se/sommarjobb-vard-omsorg).


Din bakgrund
Vi söker dig som:

• brinner för att stötta andra människor
• har fyllt 18 år
• har gått ut eller går i gymnasiet eller motsvarande vuxenutbildning
• pratar och skriver bra svenska
• är bekväm med digitala hjälpmedel som dator, smart telefon och surfplatta
• tycker om att samarbeta och anpassar dig när saker förändras i jobbet
• är lugn, lyhörd och serviceinriktad.

Om du är utbildad eller håller på att utbildade dig inom till exempel vård- och omsorg eller andra relevanta områden är det meriterande. Det är också meriterande om du har erfarenhet från liknande jobb. I vissa verksamheter behöver du ha ett b-körkort.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Mimmi Pihl och Marie Palmqvist Andersson, enheten för kompetensförsörjning på
sommarvikariat.vardochomsorg@uppsala.se (http://mailto:sommarvikariat.vardochomsorg@uppsala.se)


Facklig företrädare: Kommunal:
010-442 82 02
010-442 82 04

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till vård- och omsorgsförvaltningen. Vi arbetar med stöd och vård till äldre och till personer med funktionsnedsättning. Målet är att de ska kunna leva ett så aktivt och självständigt liv som möjligt.

Vård- och omsorgsförvaltningen är en av Sveriges största arbetsgivare inom kommunal vård och omsorg. Här arbetar cirka 7 500 medarbetare utifrån vår värdegrund – göra skillnad, arbeta tillsammans och välkomna nyskapande. Hos oss finns stora möjligheter att ta eget ansvar, utvecklas och bidra med sin kompetens. Vi strävar mot en organisationskultur med en tilltro till varandra och en stolthet över verksamheten.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på jobba inom vård, hälsa och omsorg (https://www.uppsala.se/jobb/vard-halsa-omsorg/)
Undantagna (från heltid som norm) är personliga assistenter.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Ansök nu

Sommarjobba med äldre personer

Vårdbiträde
Läs mer Feb 1
Vård- och omsorgsverksamheterna

Vill du göra skillnad, är över 18 år och kan uttrycka dig bra på svenska? Vi söker dig som vill sommarjobba med att stötta äldre som behöver stöd i sin vardag. Välkommen till kommunens vård och omsorgsverksamheter!

Bidra till att äldre personer kan leva ett så aktivt och självständigt liv som möjligt! Du möter personernas individuella behov och ser till att de får en bra vardag och känner sig trygga. Det finns flera hundra olika verksamheter över hela Uppsala, både centralt och på landet.Om du vill börja jobba innan sommaren finns det ofta möjlighet till det.

Ditt uppdrag
Att jobba hos oss innebär ett väldigt varierat jobb men alla uppgifter utgår från vad personen behöver. Vi har många olika typer av arbetsplatser. Vill du jobba tillsammans med många kollegor passar ett boende bra men du kan också vara personlig assistent åt en person i hens hem.

Arbetsuppgifterna varierar beroende på var du jobbar. De olika verksamheter du kan jobba inom är:

Äldreboende
Att jobba på ett vård- och omsorgsboende är givande och socialt. Du bidrar till att skapa en trygg och trivsam vardag för de boende.

Hemtjänst
Att jobba inom hemtjänsten är meningsfullt och varierande. Du hjälper äldre att leva ett självständigt liv genom att stötta dem i deras hem.

Korttidsboende
Att jobba på ett korttidsboende är givande och varierande arbete. Du hjälper äldre medan de utreder sitt framtida hjälpbehov.

Dagverksamhet
Dagverksamheterna är till för personer som har en demensdiagnos, haft en stroke eller behöver fysisk aktivitet och är 65 år eller äldre.

Läs mer om vad jobben innebär på www.uppsala.se/sommarjobb-vard-omsorg (http://www.uppsala.se/sommarjobb-vard-omsorg).


Din bakgrund
Vi söker dig som:

• brinner för att stötta andra människor
• har fyllt 18 år
• har gått ut eller går i gymnasiet eller motsvarande vuxenutbildning
• pratar och skriver bra svenska
• är bekväm med digitala hjälpmedel som dator, smart telefon och surfplatta
• tycker om att samarbeta och anpassar dig när saker förändras i jobbet
• är lugn, lyhörd och serviceinriktad.

Om du är utbildad eller håller på att utbildade dig inom till exempel vård- och omsorg eller andra relevanta områden är det meriterande. Det är också meriterande om du har erfarenhet från liknande jobb. I vissa verksamheter behöver du ha ett b-körkort.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Mimmi Pihl och Marie Palmqvist Andersson, enheten för kompetensförsörjning på
sommarvikariat.vardochomsorg@uppsala.se (http://mailto:sommarvikariat.vardochomsorg@uppsala.se)


Facklig företrädare: Kommunal:
010-442 82 02
010-442 82 04

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till vård- och omsorgsförvaltningen. Vi arbetar med stöd och vård till äldre och till personer med funktionsnedsättning. Målet är att de ska kunna leva ett så aktivt och självständigt liv som möjligt.

Vård- och omsorgsförvaltningen är en av Sveriges största arbetsgivare inom kommunal vård och omsorg. Här arbetar cirka 7 500 medarbetare utifrån vår värdegrund – göra skillnad, arbeta tillsammans och välkomna nyskapande. Hos oss finns stora möjligheter att ta eget ansvar, utvecklas och bidra med sin kompetens. Vi strävar mot en organisationskultur med en tilltro till varandra och en stolthet över verksamheten.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på jobba inom vård, hälsa och omsorg (https://www.uppsala.se/jobb/vard-halsa-omsorg/)
Undantagna (från heltid som norm) är personliga assistenter.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Ansök nu

Projektledare anläggning till Uppsala kommun

Projektledare, bygg och anläggning
Läs mer Feb 10
Projektledning Anläggning

Har du erfarenhet av projekt inom infrastruktur- och/eller anläggningsprojekt? Vill du vara med och utveckla Uppsala kommuns investerings- och exploateringsprojekt? Då kan du vara den vi söker till uppdraget som projektledare inom anläggning. Vi ser fram emot din ansökan!

Uppsala kommun leder arbetet med stadsutveckling. Vi arbetar med en stor variation av projekt och bidrar till att utveckla nya stadsdelar, stationsområden, snabbcykelleder, parker och torg, vandringsleder och samhällsservice. Våra projekt spänner över allt ifrån stora stadsutvecklingsprojekt till upprustning av lekplatser. Uppsalas satsningar inom stadsutveckling, tillväxt och hållbarhet gör att staden har fått utmärkelser som årets klimatstad, Sveriges bästa cykelstad och Sveriges bästa stadskommun att leva och bo i.

Stadsbyggnadsförvaltningen består av cirka 600 medarbetare som arbetar i gränsöverskridande processer. Som projektledare har du samarbete med dina kollegor inom avdelningen gata, park, natur och även med den strategiska avdelningen, plan- och byggavdelningen samt avdelningen för mark- och exploatering.

Vi söker nu en projektledare som vill vara med och utveckla Uppsala kommun. Du kommer att tillhöra en av enheterna projektledning anläggning som totalt består av cirka 28 medarbetare i dag. Enheternas uppdrag är att samordna och leda verkställandet av kommunens investerings- och exploateringsprojekt för byggande av allmän platsmark.

Som projektledare hos Uppsala kommun tillhör du en av kommunens största beställarorganisation. Vi erbjuder en modern arbetsplats, med kontor i det nya stadshuset, där vi ser varandra och välkomnar olikheter. Vi arbetar både digitalt och på plats, aktivitetsbaserat. En bra balans mellan arbete, familj och fritid är en förutsättning för att lyckas i din roll. I Uppsala kommun arbetar vi tillsammans och välkomnar nyskapande. Resultatet blir att vi gör skillnad för varandra och för våra kommuninvånare.

Ditt uppdrag
Som projektledare anläggning deltar du i alla skeden från planeringsfasen tills att anläggningen är byggd och överlämnas till förvaltning. I de projekt du leder agerar du beställare och ansvarar för att projektet når uppsatta mål. Du tar fram och förankrar upphandlingsstrategier och projektspecifikationer, i linje med kommunens övergripande målsättning. Du leder, styr och inspirerar projektgrupper som består av kollegor inom förvaltningen, kommunala bolag och leverantörer, både konsulter och entreprenörer. Genom att driva och följa upp projekten i god samverkan med samarbetspartners och med fokus på tid, kostnad och innehåll bidrar du till att förverkliga kommunens högt ställda mål och visioner inom stadsbyggnad.

Arbetet som projektledare är självständigt och fritt med ett stort eget ansvar. Till din hjälp finns, förutom digitala verktyg, ett stort nätverk av kollegor att få stöd av. Du finns för våra medborgare och välkomnar dialog med dem, berörda, myndigheter, affärspartners, fastighetsägare och företag. Utöver din roll som projektledare kommer du att bidra, liksom övriga medarbetare, till att utveckla våra arbetsprocesser inom förvaltningen.

Din bakgrund
Vi söker dig som har flerårig aktuell och relevant erfarenhet av arbete som projektledare, konsult, byggledare, platschef eller motsvarande. För att lyckas i rollen behöver du ha erfarenhet av projekt inom infrastruktur- och/eller anläggningsprojekt samt god erfarenhet av att ha eget ansvar för budget, prognoser och ekonomisk uppföljning och tidsplanering. Det är en fördel om du har ledarskapsutbildning och erfarenhet av arbete inom statlig myndighet eller kommun. Det är även meriterande om du har god kontraktsvana och kunskap inom entreprenad- och konsultjuridik. Arbetet kräver att du har goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska.

Som person är du kommunikativ och har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera. Du har en god ledarskapsförmåga. Vidare tar du ansvar och driver ditt arbete framåt för att nå resultat. Du trivs att samarbeta med andra och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Sist men inte minst är du bra på att strukturera, planera och prioritera i ditt arbete.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Emil Enarsson, enhetschef projektledning anläggning, 018-727 41 25
Sofie Rosell, enhetschef projektledning anläggning, 018-727 47 85.

Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34
Sveriges arkitekter, Maya Katsumata Ling, 018-727 47 06
Sveriges ingenjörer, Sampo Hinnemo, 018-727 40 58
Vision, Linda Lumsby, 018-727 58 13.

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
På stadsbyggnadsförvaltningen arbetar vi med helheten i utvecklingen av vår stad och landsbygd utifrån våra respektive expertområden – allt i en anda av ständig förbättring och utveckling där vi som medarbetare tar en aktiv roll. Gemensamt planerar, bygger och underhåller vi Uppsala kommun för en hållbar och god framtid för alla som bor och verkar här. Vårt mål är att Uppsala ska vara en kommun som fler nya invånare och företag vill vara en del av. Välkommen till oss!

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på jobba i Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/jobb/)
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Ansök nu

Trafikplanerare enhet trafikplanering och mobilitet - Uppsala kommun

Trafikplanerare, offentlig förvaltning
Läs mer Feb 7
Trafikplanering och mobilitet

Vi söker två trafikplanerare med inriktning mot landsbygdsfrågor respektive tillgänglighet och hållbart resande. Är du en analytisk person som har flera års erfarenhet av arbete med trafikplanering i stadsbyggnadsprojekt? Då är det här jobbet för dig! Skicka in din ansökan redan idag!

På enhet trafikplanering och mobilitet är vi ett gäng engagerade medarbetare som ser fram emot att få två nya kollegor som vill förstärka vårt gäng! Vi är en del av avdelning gata, park, natur på stadsbyggnadsförvaltningen och vår enhet ansvarar för både kort- och långsiktig planering kring allmän plats, framförallt rörande hållbar mobilitet, trafiksystem, trafiksäkerhet och infrastruktur. I vårt uppdrag ingår det att ta fram och realisera handlingsplaner inom området utifrån politiska beslut likväl som att följa upp och utvärdera arbetet. Vi ansvarar också för en del utåtriktad verksamhet mot medborgare och näringsliv i frågor som rör vårt ansvarsområde.

Vi sitter i Uppsalas nya stadshus med moderna lokaler och ett riktigt bra pendlarläge, precis intill Uppsala resecentrum. Det finns också möjlighet att utföra en del av arbetet på distans.

Ditt uppdrag
Du kommer ha mycket kontakt med andra delar inom förvaltningen. Det ingår i arbetsuppgifterna att skriva fram underlag till politiska beslut, svara på remissyttranden och att delta i samråd med medborgare och näringsliv. Att svara på frågor från medborgare är också en del av arbetsuppgifterna. Här får du leda och vara delaktig i många olika projekt där du kan påverka här och nu men också framtiden. Arbetsuppgifterna kräver kompromissvilja och helhetsförståelse för trafik- och samhällsplanering och att du har ett stort intresse för dessa frågor.

I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att självständigt driva utredningar rörande trafikfrågor på olika nivåer, delta i förvaltningens arbete med handlingsplaner och program, omvärldsbevaka samt leda projekt av olika slag. Du ansvarar för trafikutredningar och säkerställer att kommunens visioner och mål för hållbar mobilitet och stadsbyggnad uppfylls.

Den ena tjänsten innebär stort fokus på att arbeta med trafik- och mobilitetsfrågor ur ett landsbygdsperspektiv både på strategisk nivå och ur ett kortare planeringsperspektiv. Du kommer att ha kontakt med Trafikverket och Region Uppsala kring bland annat genomförandet av länstransportplanen samt med Region Uppsala kring kollektivtrafikutvecklingen i Uppsala kommun.

Den andra tjänsten har stort fokus på att arbeta med trafik-, mobilitetsfrågor och mobility management i tidiga skeden i kommunens stadsbyggnadsprojekt som exempelvis spårväg. En av huvuduppgifterna är att ansvara för arbetet med tillgänglighet i den fysiska miljön för funktionsnedsatta. Det innebär bland annat granskning av ritningar och kontakter med intresseorganisationer.

Din bakgrund
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom samhällsbyggnadsområdet, exempelvis som samhällsplanerare eller civilingenjör mot väg och vatten, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. För att lyckas i arbetet behöver du ha flerårig erfarenhet av att arbeta med trafikplanering i stadsbyggnadsprojekt. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att ha arbetat med trafikfrågor ur ett landsbygdsperspektiv, offentlig förvaltning, trafik- och mobilitetsplanering och anläggningsprojekt hos en offentlig arbetsgivare eller av att arbeta med tillgänglighetsfrågor i fysisk miljö. Har du erfarenhet av att planera och genomföra event för medborgarna inom mobilitet och trafiksäkerhet, stora komplexa projekt kopplade till infrastruktur eller erfarenhet av upphandling ses det som meriterande. Arbetet kräver att du har B-körkort, goda läs- och skrivkunskaper i svenska och goda kunskaper i Microsoft 365. Det är även meriterande om du har goda kunskaper i ArcGIS-plattformen eller QGIS.

Som person är du analytisk och bra på att se sammanhang och lösa komplexa frågor och problem. Du har förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv. Vidare är du en kommunikativ person som har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera. Jobbet passar dig som har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Sist men inte minst är du en serviceinriktad person som är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Ingrid Lembke von Schéele, enhetschef, 018-727 54 36.

Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34
Sveriges Ingenjörer, Sampo Hinnemo, 018-727 40 58.

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
På stadsbyggnadsförvaltningen arbetar vi med helheten i utvecklingen av vår stad och landsbygd utifrån våra respektive expertområden – allt i en anda av ständig förbättring och utveckling där vi som medarbetare tar en aktiv roll. Gemensamt planerar, bygger och underhåller vi Uppsala kommun för en hållbar och god framtid för alla som bor och verkar här. Vårt mål är att Uppsala ska vara en kommun som fler nya invånare och företag vill vara en del av. Välkommen till oss!

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på jobba i Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/jobb/)
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Ansök nu

Kvalificerad handläggare till resursteamet, barn och unga myndighet

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Jan 21
Resursteamet, barn och unga myndighet

Är du en trygg och erfaren socionom som vill använda din erfarenhet för att coacha och inspirera andra? Vill du vara med och skapa verklig skillnad? Välkommen att forma framtidens socialtjänst med oss!

Hos oss får du möjlighet att spela en nyckelroll i utvecklingen av socialtjänstens arbete med barn och unga. Du blir en del av en dynamisk och engagerad arbetsgrupp där vi tillsammans arbetar för att skapa flexibla, nätverksbaserade lösningar och hållbara insatser för de barn och familjer vi möter. Hos oss är ditt inflytande och din erfarenhet avgörande.

Vi erbjuder flexibla arbetssätt och en sund balans mellan arbete och privatliv. Du får vara med och forma ett nystartat team där dina idéer och erfarenheter tas till vara.

Här kan du läsa mer om Socialförvaltningens kompetens- och befogenhetstrappa. (https://www.uppsala.se/Sok/?query=socialförvaltningen)


Ditt uppdrag
Resursteamets huvuduppdrag är att avlasta övriga enheter, sprida Signs of safety som förhållningssätt samt hitta alternativa lösningar till placeringar med hjälp av nätverk.

Du kommer ingå i ett team med andra erfarna handläggare och vara med och forma verksamheten utifrån dina insikter och erfarenheter. Du kommer arbeta i nära samarbete med olika handläggare på utrednings- och placeringsenheterna inom avdelningen.

Du får möjligheten att implementera Signs of Safety i det dagliga arbetet och göra allt från att hålla i nätverksmöten till hela säkerhetsplaneringar.

I denna roll blir du också en coach och vägledare för andra socialsekreterare, där du bidrar till deras utveckling. Du får hålla i utbildningar och workshops, samtidigt som du utvecklar både dina egna och andras färdigheter.

I rollen ingår också självständig och effektiv handläggning av utredningar och placeringar enligt SoL och LVU. Arbete utanför kontorstid förekommer, du förväntas kunna arbeta utanför kontorstid en kväll per vecka.

Din bakgrund
Vi söker dig som har socionomexamen och flerårig erfarenhet av myndighetsutövning inom området barn och ungdom. För att lyckas i rollen behöver du ha erfarenhet av alla delar i handläggningsprocessen, att skriva utredningar, dokumentera och av att arbeta med olika digitala verktyg. I denna roll krävs även B-körkort, goda kunskaper i svenska i både tal och skrift samt mycket goda kunskaper i utrednings- och uppföljningsarbete.

Har du utbildning inom systemteori, signs of safety eller BBIC ser vi det som meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta utifrån signs of safety och av säkerhetsplanering enligt signs of safety.

Som person är du lugn och samlad i olika situationer och kan fokusera på rätt saker. Du är bra på att strukturera, planera och prioritera i ditt arbete. Vidare så är du en flexibel person som har förmågan att se möjligheter i förändringar. Jobbet passar dig som samarbetar och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt.


Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Katrin Larsson, enhetschef, 018-727 52 13

Facklig företrädare:
Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34.

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 23 02.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Jobba hos oss - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-karriar/jobba-hos-oss/bli-en-av-oss/)

Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Ansök nu

Strateg inom lokalförsörjning - Uppsala kommun

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Feb 7
Stadshuset

Vill du vara med och planera Uppsala kommuns samhällsfastigheter? Vi söker just nu efter en ny strateg med inriktning mot särskilda bostäder. Vi ser fram emot din ansökan!

Enhet lokalförsörjning har det samlade ansvaret för att planera och beställa kommunens samhällsfastigheter, exempelvis särskilda boenden, förskolor, skolor, idrottslokaler och brandstationer. Nu söker vi dig som vill vara med och göra skillnad!

Du kommer arbeta i en grupp med åtta andra strateger med olika ansvarsområden. Kommunen har ett stort behov av LSS-bostäder och den aktuella tjänsten kommer i första hand vara inriktad mot det, men kan även komma att omfatta andra områden, både bostäder och lokaler.

Ditt uppdrag
Som strateg på fastighetsstaben är du ansvarig för den strategiska delen i kommunstyrelsen uppdrag om att tillhandahålla ändamålsenliga, hållbara och kostnadseffektiva lokaler och bostäder till nämnderna. Ditt uppdrag sträcker sig från att behov uppstår till beslutad lösning på behovet och överlämning till projektledare. Ditt arbete ska genom både lång och kortsiktig planering av lokal- och bostadsbeståndet öka nämndernas förutsättningar att fokusera på sin kärnverksamhet. Det innebär att du ska bidra till att hitta lösningar för hur verksamheternas lokalbehov tillgodoses.

I arbetsuppgifterna ingår bland annat att ta fram bostads- och lokalförsörjningsplaner som sammanställer och analyserar kommunens behov och hur det ska mötas. En stor del av arbetet är att driva utredningar för hur behov av bostäder och lokaler ska lösas, både på kort och lång sikt. Du arbetar bland annat tillsammans med berörd verksamhet, stadsbyggnadsförvaltningen och fastighetsägare.

Rollen kommer vara inriktad mot att arbeta med bostäder för personer med funktionsnedsättning, så kallade bostäder med särskild service. Det innebär att du kommer ha tätt samarbete med bland annat vård- och omsorgsförvaltningen. Inom gruppen Strategi finns ytterligare en person som jobbar inom området. Andra områden kan också bli aktuella, både bostäder och lokaler.

Din bakgrund
Vi söker dig som har akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete som strateg, samhällsplanering, fastighetsfrågor och lokalförsörjning. Det är en fördel om du har erfarenhet av arbete med särskilda bostäder eller av arbete inom LSS-lagstiftningen. Arbetet kräver att du har goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska samt goda kunskaper i Microsoft 365. Har du kunskaper i GIS ses det som meriterande.

Som person är du en god analytiker som är bra på att se ett större sammanhang. Du förstår ekonomiska samband och de faktorer som leder till en verksamhet med ekonomi i balans. Vidare tar du initiativ och driver arbete framåt samtidigt som du har god samarbetsförmåga. Du behöver vara bekväm med att ha många kontakter och arbeta med flera uppgifter parallellt, vilket kräver att du är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Liz Holmquist, gruppchef, 018-727 46 36.

Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34
Vision, Liselotte Ehn, 018-727 49 49.

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till kommunledningskontoret. Här jobbar du tillsammans med medarbetare på staber för kommunikation, HR, IT, ekonomi, upphandling och fastighet samt avdelningarna kvalitet och planering, hållbarhet, trygghet, säkerhet och beredskap, samt kansli. På kommunledningskontoret ligger även organisationerna för näringsliv och destination samt gemensam service. Kommunledningskontoret är länken mellan våra förtroendevaldas beslut och kommunens alla verksamheter. Vårt uppdrag är bland annat att samordna och driva övergripande frågor inom demokrati, samhälls- och näringslivsutveckling samt ekologisk och social hållbarhet.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på jobba i Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/jobb/)

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Ansök nu