Uppsala: Kvalificerad handläggare

Hitta ansökningsinfo om jobbet Kvalificerad handläggare i Uppsala. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Uppsala inom den kategorin.

Publicerad: 2024-07-03 // Varaktighet: Heltid

SCF

Är du en trygg och erfaren socionom som är duktig på att dela med dig av din kompetens så att andra växer och utvecklas? Varmt välkommen att söka detta viktiga, roliga och spännande uppdrag som kvalificerad handläggare!

Vårt arbete har stor betydelse för barn- och ungdomars liv och känslan av att skapa värde och göra konkret skillnad är påtaglig. Många av oss är erfarna och har arbetat flera år inom området placering.

Inom område BoU Placering arbetar cirka 60 medarbetare i olika roller i våra två enheter. Våra socialsekreterare arbetar med barnet/ungdomarna. Våra familjehemssekreterare utreder, stödjer och handleder våra uppdragstagare. Vi har även ett skolteam med specialpedagoger och psykolog som stöttar barnet och skolan.

Hos oss får du stöd och daglig arbetsledning av våra teamledare och våra kvalificerade handläggare är bland annat medhandläggare till våra socialsekreterare i mer komplicerade ärenden. Utöver detta finns det två enhetschefer samt en områdeschef som ansvarar för medarbetare, deras arbetsmiljö, enheternas budget med mera.

Avdelning barn och ungdom myndighet satsar nu på morgondagens arbetsliv och arbetsmiljö genom att erbjuda flexibla arbetssätt, bra balans mellan arbetsliv och privatliv samt ett höjt friskvårdsbidrag på 3000 kr per år. Som medarbetare är du vår främsta och viktigaste tillgång och vi har därför satsat på höjda löner och tydliga karriärvägar. Vi har flexibla arbetstider och det finns möjligheter att delvis arbeta hemifrån. Vi sitter i rymliga, nyrenoverade lokaler på Bolandsgatan 10.

Ditt uppdrag
Som kvalificerad handläggare kommer du med din erfarenhet att coacha och vägleda socialsekreterare och bidra till att de växer och utvecklas som handläggare. Du kommer även att handlägga en del, mer komplexa ärenden, själv. I ditt uppdrag förväntas du samarbeta både inom och över enhetsgränserna med de andra kvalificerade handläggarna. Ni stöttar varandra och arbetar nära ihop.

Våra kvalificerade handläggare ansvarar även bland annat för att introducera nya medarbetare samt att kunna vara VFU och Aspiranthandledare. I ditt uppdrag ingår även att tolka aktuell lagstiftning, samverka med andra aktörer samt vara delansvarig för verksamhetsutveckling.

Din bakgrund
Vi söker dig som har socionomexamen. Du behöver även ha utbildning inom BBIC. Det är meriterande om du har utbildning inom systemteori och Signs of Safety. Denna tjänst kräver att du har mångårig erfarenhet av myndighetsutövning inom område barn och unga och har erfarenhet av självständig handläggning i de allra flesta ärenden oavsett komplexitet. För tjänsten behöver du inneha B-körkort. Vi ser gärna att du har kunskap i att handleda andra och att du har fördjupad kunskap i handläggningsprocessen. Du behöver även ha goda kunskaper i svenska i både tal och skrift.

Som person har du en god empatisk förmåga och kan snabbt sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation.
Du är en flexibel person som har förmågan att se möjligheter i förändringar. Vidare så har du förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv. Du har även en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Anna Engqvist, enhetschef, 018-265 59 01

Facklig företrädare:
Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34.Vision, Sofia Venemalm, 018- 727 12 13

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 54 75.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Jobba hos oss - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-karriar/jobba-hos-oss/bli-en-av-oss/)

Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Uppsala som Socionom

Nedan visas andra jobb i Uppsala som Socionom.

Kvalificerad handläggare till placeringsenhet 3

Läs mer Jun 16
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på https://www.uppsala.se/jobb/

Avdelning barn och ungdom myndighet satsar nu på morgondagens arbetsliv och arbetsmiljö genom att erbjuda flexibla arbetssätt, bra balans mellan arbetsliv och privatliv samt ett höjt friskvårdsbidrag på 3000 kr per år. Som medarbetare är du vår främsta och viktigaste tillgång och vi har därför satsat på höjda löner och tydliga karriärvägar. Vi har flexibla arbetstider och det finns möjligheter att delvis arbeta hemifrån. Vi sitter i rymliga, nyrenoverade lokaler på Bolandsgatan 10. Låter detta intressant? Välkommen med din ansökan!Vårt arbete har stor betydelse för barn- och ungdomars liv och känslan av att skapa värde och göra konkret skillnad är påtaglig. Många av oss är erfarna och har arbetat flera år inom området placering.Hos oss får du stöd och daglig arbetsledning av våra teamledare. Utöver detta finns det tre enhetschefer samt en områdeschef som ansvarar för medarbetare, deras arbetsmiljö, enheternas budget med mera.Vi är tre placeringsenheter som är en del av avdelning barn och ungdom myndighet och tillhör område mottagning, stöd och placering. De tre enheterna består av cirka 25 medarbetare. Inom området är vi totalt cirka 80 personer som arbetar kring våra familjehemsplacerade barn.Vi arbetar med längre tids placeringar och jobbar (förutom med rättssäkerheten som första rättesnöre), på att bygga tillit och skapa relationer till våra barn/unga/uppdragstagare samt biologiskt nätverk.Våra socialsekreterare arbetar med barnet/ungdomarna. Våra familjehemssekreterare utreder, stödjer och handleder våra uppdragstagare. Vi har även ett skolteam med specialpedagoger och psykolog som stöttar barnet och skolan.





Beskrivning av arbetsuppgifter


Som kvalificerad handläggare kommer du med din erfarenhet att coacha och vägleda socialsekreterare och bidra till att de växer och utvecklas som handläggare. Du kommer även att handlägga en del, mer komplexa ärenden, själv. I ditt uppdrag förväntas du samarbeta både inom och över enhetsgränserna med de andra kvalificerade handläggarna. Ni stöttar varandra och arbetar nära ihop.Våra kvalificerade handläggare ansvarar även bland annat för att introducera nya medarbetare samt att kunna vara VFU och Aspiranthandledare. I ditt uppdrag ingår även att tolka aktuell lagstiftning, samverka med andra aktörer samt vara delansvarig för verksamhetsutveckling.





Kvalifikationer


Vi söker dig som har socionomutbildning och utbildning inom BBIC. Du har mångårig erfarenhet av myndighetsutövning inom område barn och unga samt erfarenhet av självständig handläggning i de allra flesta ärenden oavsett komplexitet. Goda kunskaper i svenska i både tal och skrift samt B-körkort är också krav för tjänsten.Det är meriterande med:



• utbildning inom Systemteori 

• utbildning inom Signs of Safety

• handleda andra

• fördjupad kunskap i handläggningsprocessen.


Som person är du empatisk och kan snabbt sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation. Du är flexibel  och kan se möjligheter i förändringar. Jobbet passar dig som har förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv. Dessutom har du lätt för att samarbeta och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt.





Upplysningar


Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:Anna Engqvist, enhetschef, 018-265 59 01Fackliga företrädare:Akademikerförbundet SSR/saco, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13.Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 23 02.I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Ansök nu

Familjehem/jourhem sökes

Läs mer Jan 24
Nu söker vi jour- och familjehem i hela Sverige! Trygga barn är en familje- och jourhemsverksamhet som tar emot placeringar av barn utsatta för olika typer av våld, allt från anknytningstrauma till akuta skyddsbehov. Barnen som placeras hos oss är i behov av att komma till en trygg och kärleksfull familj som står kvar vid barnets sida oavsett vad. Barnen som placeras hos oss kan uttrycka trauma och psykisk ohälsa på olika sätt, allt från självdestruktivt beteende, traumadiagnoser, otrygg anknytning och panikångest.
Trygga Barn är den första familjehemsverksamheten i Sverige där alla barn som placeras hos oss får ett barnombud. Ett barnombud har sekretess mot familjehemmet för att tillgodose barnet god familjehemsvård och förhindra missförhållanden. Vi är också den första verksamheten i landet som har specialistkunskap om narcissistiskt våld och känslomässigt våld.
I vår verksamhet utbildas alla familjehem utifrån certifierade utbildningar om olika typer av våld, barns känsloreaktioner vid våld, traumadiagnoser, psykosocialproblematik, barnkonventionen och mycket mer!
Hos oss får alla familj kontinuerliga utbildningar, handledning samt avlastning i form av kontaktperson.
Om uppdraget
Nu söker vi engagerade människor som är villiga att öppna upp sitt hem för barn och vuxna i behov av ett kärleksfullt och tryggt hem för att tillgodose en gynnsam utveckling för den placerade.Vi arbetar utifrån mod, engagemang, självbestämmande, trygghet och kontinuitet. Vi är nu i behov av att rekrytera familjer som önskar att vara en del av en förändring för ett bättre Sverige för landets alla barn.
Du som sökande behöver inte ha tidigare erfarenhet av uppdraget utan kommer handledas och utbildas av socionomen och verksamhetschefen Rebecca Lysholm som har flera års erfarenhet av våld i nära relationer Oavsett om du vill bli jourhem eller familjehem så garanterar Trygga Barn dig att du kommer erhålla ny kunskap och möjlighet till självutveckling.

Vi tar emot alla typer av familjekonstellationer, både kärnfamiljer, ensamstående, stjärnfamiljer, samkönade par och familjer som redan har barn eller inte har haft barn! Vi har som krav att barnet kan få ett eget sovrum oavsett om ni vill ta emot ett spädbarn. För oss är barns integritet viktigt. Om det krävs att du ska vara tjänsteledig så kommer vi kompensera dig för inkomstbortfallet. Alla sökande familjehem genomgår en familjehemsutredning för bedömning av lämplighet. Om det framkommer utvecklingsområden ska sökande tillsammans med verksamhetschef skapa en planering för att utbildas och få stöd inom dessa områden.

Familjehem
Ett familjehem är ett hem som ett barn kan bo hos under en kortare tid eller resten av uppväxten. Ett familjehem är en familj som kan erbjuda en stabil och trygg tillvaro för det placerade barnet. Vi värdesätter mångfald och samtliga familjekonstellationer och åldrar (minst 18 år gammal) kan bli familjehem i vår verksamhet.
Familjehemmet har friheten att bestämma vilken målgrupp familjehemmet önskar att ta emot samt komplexiteten på ärendet. Har du ingen tidigare erfarenhet av uppdraget får du möjlighet att successivt samla erfarenhet.
Att vara familjehem innebär utmaningar och där av värdesätter vi kontinuerlig handledning och tillgång till stöd från verksamhetschef alla tider på dygnet. Dina personliga egenskaper bör vara att du är kärleksfull och har tillgång till dina känslor, motivation att utvecklas, självmedveten, prestigelös samt en trygg vuxen.
En av de viktigaste uppgifterna för ett familjehem är att samarbeta med verksamhetschef, barnet, ursprungsfamiljen, socialtjänsten och andra viktiga aktörer i barnets liv.

Jourhem
Ett jourhem är ett hem som kan ta emot ett barn med kort varsel, oftast akutplaceringar. Det kan exempelvis handla om ett barn som har blivit omedelbart omhändertaget på grund av att socialtjänsten har fått information om att det förekommer fysiskt våld i hemmet.
För att bli jourhem behöver du kunna erbjuda en trygg person som kan vara hemma på heltid, en egen stabil situation, plats i hemmet, ha körkort och inte förekomma i något register.
Vissa jourhem väljer att gå över till att bli familjehem om socialtjänsten bedömer att barnet ska vara familjehemsplacerat under en längre tid.
Alla jour- och familjehem får arvode för uppdraget samt omvårdnadskostnader för det placerade barnet.
För att kunna bli familjehem/jourhem hos oss behöver du inlämna belastningsregister, misstankeregister, socialregister, LOB register samt register från Försäkringskassan och Kronofogden. Vid behov kan familjehemsutredaren begära in andra intyg om det finns behov av det. Familjehemmet ska även kunna tillgodose barnet skolgång och kontakt med vårdinsatser vid behov. Familjehemmet ska erbjuda barnet ett eget rum till det placerade barnet under placeringen.
Vill du veta mera eller har frågor kan du alltid kontakta oss på jobb.tryggabarn@vivant.se

Med vänliga hälsningar
Trygga barn Vivant

Ansök nu

Behandlingsfamilj - Trygga barn

Läs mer Jan 24
Trygga Barn familjehemsverksamhet är en innovativ familjehemsverksamhet som tar emot barn från hela Sverige som har upplevt någon form av våld under uppväxten och som är i behov av att placeras utanför hemmet.
Vi är i en expanderingsfas och vi söker nu personer som vill ta emot uppdrag som behandlingsfamilj och förstärkt jour- och familjehem. Den senaste forskningen har visat på att barn med psykosocial problematik får bättre förutsättningar om de placeras i behandlingsfamiljer än på HVB och SiS. Där av vill vi utöka med fler familjer som vill ta emot uppdrag som behandlingsfamilj!
OBS! Läs hela annonsen innan ansökan. Ansökningar som inte är fullständiga besvaras inte.
I uppdraget som behandlingsfamilj söker vi dig som har följande:
Du som är utbildad socionom/behandlingspedagog eller har liknande utbildning av socialt arbete.
Du har erfarenhet av någon form av behandlingsmetod. exempelvis ACT, MI, RBP, miljöterapi, TMO, KBT eller DBT.
Du har möjlighet att ta tjänstledigt under en längre period och vara hemmavarande på heltid
Vi söker dig som är ensamstående, är ett par, har djur, har inga djur, har hemmavarande barn och har inte hemmavarande barn. Vi tar emot ansökningar från alla familjekonstellationer
Vi söker dig som kan ta emot barn och unga med någon av följande problematik: beroendeproblematik och begynnande beroende samt användning av narkotika/alkohol, ungdomar i kriminalitet och gängkriminalitet, ungdomar med psykisk ohälsa och självskadebeteende, ätstörningar eller traumadiagnoser eller barn och unga som omfattas av LSS. Vi matchar målgruppen utifrån det uppdragsområde som du vill ta dig an!
Uppdraget är under cirka ett års tid. Oftast kan du återgå till arbetet när uppdraget har stabiliserats
Du kan erbjuda barnet ett eget rum.

I uppdrag som behandlingsfamilj erbjuds du följande:
Kontinuerlig handledning av utbildade konsulenter
Familjebehandling med fokus på relationsskapande mellan det placerade barnet och familjehemmet
Barnombud till barnet och avlastning i uppdraget
Relevanta utbildningar för familjehemsuppdraget
En projektanställning under tiden du är hemmavarande på heltid som kompenserar ditt inkomstbortfall. I lönen ingår betald semester, pension och du omfattas av våra kollektivavtal
Arvode för uppdraget som familjehem som ersätts utöver din lön
Omkostnadsersättning för kostnader som rör barnet
Vi utreder alla våra familjehem enligt Socialstyrelsens riktlinjer. Du kommer även lämna in registerutdrag från Kronofogden, socialregistret, Polismyndigheten, Skatteverket, Försäkringskassan och LOB från Transportstyrelsen. Utredningsperioden tar cirka 1-2 månader och därefter kan en placering ske. Vi kommer även inhämta referenspersoner samt utföra ett hembesök.

Ansökan
Vid ansökan ska du skicka ett CV och skriva ett personligt brev och svara på följande frågor:
Berätta lite kort om din nuvarande livssituation?
Vad är din anledning till att du vill ta uppdrag som behandlingsfamilj?
Har du egna erfarenheter av en traumatisk uppväxt? Om ja, har du bearbetat detta?
Vilka tidigare erfarenheter har du av socialt arbete samt behandlingsarbete?
Har du tidigare varit jour- och familjehem? Då ser vi gärna att du kontaktar den kommun som har utrett dig och begär ut tidigare utredning samt nämndgodkännande. Berätta gärna lite kort om vilken målgrupp du tidigare har tagit emot!
Har du förmåga till självmedvetenhet och kan erhålla feedback?
Vad tror du skulle vara den största utmaningen för familjehemsuppdraget?
Har du tidigare blivit dömd eller polisanmäld för något brott som regleras i Brottsbalken kapitel 3, 4 eller 6?
Kan du erbjuda barnet ett eget rum?
Ditt personliga brev samt CV ska sedan skickas till ansvarig verksamhetschef.Vid ofullständig ansökan kommer vi inte återkoppla.
Rekrytering sker löpande.
Vi undanber alla olika typer av rekryteringsbolag i rekryteringsprocessen.

Ansök nu

Socionom till Uppsala kommun

Läs mer Maj 21
Vi söker Socionomkonsult till Uppsala kommun
Uppdrag
Konsulten kommer att ha sin bas på Riktat stöd men främst arbeta mot BoU 2.
Konsulten kommer i huvudsak att arbeta på plats. Möjlighet till distansarbete kan ges efter överenskommelse med arbetsledare och utifrån verksamhetens behov.
Period
Omgående- 3 månader

Arbetslivserfarenhet
Ha en socionomexamen
Socionom 2-4 års erfarenhet
Tidigare erfarenhet av att arbeta med ärenden inom BoU 2
Erfarenhet av att kunna arbeta självständigt.

Som konsult hos Nexkey får du:
Utmanande och utvecklande uppdrag inom ditt kompetensområde
Goda möjligheter till både personlig och professionell tillväxt
Konkurrenskraftig lön och förmånliga anställningsvillkor
Personligt stöd och rådgivning från din egen rekryteringskonsult genom hela uppdragsprocessen

Nyfiken? Hör gärna av dig!
Vi vill gärna lära känna dig – vare sig du är redo att börja direkt eller bara funderar på nästa steg. Du är varmt välkommen att skicka in din ansökan eller slå en signal för ett första samtal. Vi lyssnar in dina önskemål och ser till att matcha dig med ett uppdrag som känns helt rätt för dig.

Vid eventuella frågor är du varmt välkommen att kontakta oss!
hr@nexkey.se
Telefon: 070 775 36 01

Ansök nu

Samordnare till Barnahus

Läs mer Jun 5
Barnahus, Stab SCF, Enheten för verksamhetsnära stöd

Vi söker dig som har erfarenhet av arbete inom socialtjänsten och erfarenhet av handläggning inom socialtjänstens område. Samordnare på Barnahus är en dynamisk och mångfacetterad tjänst som ger möjlighet att med barnets bästa i fokus utveckla verksamheten tillsammans med närmaste kollegor och samverkanparter. Låter detta intressant? Välkommen med din ansökan!

Till Barnahus kommer barn och unga, 0–17 år, som misstänks ha utsatts för våld i nära relation och eller sexuella övergrepp. I särskilda fall kan samverkan ske kring barn under 15 år som omfattas av 31§ Lag om unga lagöverträdare (LuL) och är misstänkt förövare av sexualbrott. Barnahus är en tvärfunktionell verksamhet och ett samarbete mellan Polismyndigheten, Åklagarmyndigheten, Rättsmedicinalverket, Region Uppsala samt socialtjänsterna i Uppsala läns åtta kommuner. Barnahus lokaler ligger i centrala Uppsala där du som samordnare även har din arbetsplats. Inom verksamheten finns tre samordnare varav två som organisatorisk tillhör socialförvaltningen i Uppsala kommun och en som organisatoriskt tillhör polisen.

Syftet med verksamheten är att stärka barnperspektivet och främja samverkan mellan myndigheter. Detta för att genom samverkan nå rättssäkra och effektiva utredningar samt att erbjuda erforderliga insatser med barnet i fokus. Arbetet utförs genom tvärprofessionell samverkan mellan parterna som bidrar med kompetens inom respektive ansvarsområde. Barnet ska inte behöva upprepa sin berättelse eller behöva besöka de olika myndigheterna. Som samordnare hos Barnahus är dina arbetsuppgifter att främja, leda och utveckla samverkan mellan myndigheter och stärka barnperspektivet. Du ska vara ett konsultativt stöd och leda gemensamt utvecklingsarbete inom Barnahus.

Ditt uppdrag
Samordnarnas huvudsakliga gemensamma arbetsuppgifter är att:

• ha det övergripande ansvaret för den löpande verksamheten vid Barnahus i Uppsala län
• ansvara för att sammankalla till och leda samrådsmöten
• utgöra samordningsfunktion för alla samverkande parter i Barnahus i Uppsala län
• utgöra ett konsultativt stöd till samverkande parter
• utveckla arbetsformer och rutiner i lokalerna på Barnahus
• driva arbetsgrupper och utvecklingsfrågor
• initiera och genomföra utbildningar efter behov och efterfrågan
• informera och sprida kunskap om verksamheten i Barnahus och utsatta barn till yrkesverksamma och intresseorganisationer i länet
• samverka med andra myndigheter och organisationer kring barn och ungdom
• ansvara för dokumentation och uppföljning/statistiksammanställning på Barnahus i Uppsala län
• upprätta handlingsplaner samt verksamhetsberättelse
• hjälpa och stötta föräldrar och medföljande trygghetspersoner i samband med barnförhöret



Din bakgrund
Vi söker dig som har socionomutbildning eller annan lämplig högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten. Du har erfarenhet av arbete inom socialtjänsten och erfarenhet av handläggning inom socialtjänstens område. Arbetet kräver att du har kunskap om kommunal organisation och socialtjänstens ansvar med särskilt fokus på barn och unga. Vi ser även att du har kunskap om samverkande myndigheters olika uppdrag.

Har du även erfarenhet och vidareutbildning inom områden som sexuella övergrepp, barnmisshandel, hedersrelaterat våld och att bevittna våld ses det som meriterande.

Som person är du flexibel och kan se möjligheter i förändringar. Du har förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv. Vidare tar du initiativ och sätter igång aktiviteter för att uppnå resultat. Jobbet passar dig som är kommunikativ och har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera. Dessutom har du lätt för att samarbeta och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Markus Cifuentes, samordnare, 018-727 14 85
Sandra Hovi, enhetschef, 018-727 12 49

Fackliga företrädare:
Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13
Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34.

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 23 02.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på jobba i Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/jobb/)

Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Ansök nu

Andra jobb i Uppsala från Uppsala kommun

Nedan visas andra jobb i Uppsala från Uppsala kommun .

Familjebehandlare till Trappan

Familjebehandlare/Familjepedagog
Läs mer Jun 10
Trappan

Trivs du i en roll där du får göra skillnad för barn och ungdomar? Har du erfarenhet av behandlingsarbete med barn eller ungdomar och deras familjer? Då borde du söka tjänsten som familjebehandlare hos oss på Trappan! Hos oss blir du en del av en engagerad och trygg arbetsgrupp! Välkommen med din ansökan redan idag!

Trappan är en del av Socialförvaltningen i Uppsala kommun, avdelning barn och unga insats. På Trappan erbjuder vi gruppverksamhet med åldersindelade grupper i åldern 7-20 år, för barn som är anhöriga i familjer där föräldrarna har problem med alkohol eller droger, psykisk ohälsa eller konfliktfyllda separationer.

Trappan erbjuder även enskilt samtalsstöd för barn från 5 år som upplevt våld i familjen. Till denna målgrupp erbjuds även visst föräldrastöd.

Trappan samverkar med familjeenheterna och familjestödsgruppen för att kunna erbjuda stöd till hela familjen.

På Trappan är vi 6 medarbetare och en chef som delas med annan enhet i huset.

Hos oss ges möjlighet till handledning varannan vecka och ett nära kollegialt stöd.

Här kan du läsa mer om Trappan (https://www.uppsala.se/stod-och-omsorg/stod-till-barn-ungdom-och-familj/hjalp-till-barn-och-unga/trappan/)


Ditt uppdrag
Huvudsakliga arbetsuppgifter på Trappan är att leda barn och ungdomsgrupper samt ha enskilda samtal med barn, ungdomar och föräldrar.

De enskilda samtalen ges enligt Trappanmodellen och är på uppdrag av socialförvaltningens myndighet. Övriga insatser ges utan myndighetsbeslut.

Grupperna är förlagda till sen eftermiddag och kväll vilket innebär att du behöver räkna med en sen kväll i veckan. I övrigt har du stor möjlighet att påverka hur du planerar och lägger upp din tid.

I arbetet ingår också att jobba utåtriktat och föreläsa om verksamheten för att sprida kunskap om barn som anhörig.

Dokumentation i form av journalanteckningar och slutrapporter skrivs i Lifecare.

Din bakgrund
Vi söker dig som har socionomexamen. Du har kunskaper i svenska i tal och skrift. För att lyckas i rollen behöver du ha erfarenhet av behandlingsarbete med barn, ungdomar och deras familjer.

Det är meriterande om du har:

• Systemteoretisk utbildning
• Utbildning inom våld i nära relation
• Utbildning inom Signs of Safety
• Grundläggande psykoterapi, Steg 1.


Som person är du empatisk och kan snabbt sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation. Du är flexibel och kan se möjligheter i förändringar. Jobbet passar dig som är bra på att skapa, underhålla och utveckla arbetsmässiga relationer. Dessutom har du lätt för att samarbeta och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Sofia Bucht, enhetschef, 018-727 55 04

Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR/saco, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34
Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13.

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 23 02.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på jobba i Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/jobb/)

Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Ansök nu

IT-Tekniker inom AV-området

IT-tekniker/Datatekniker
Läs mer Jun 13
IT-Staben/ IT-Backoffice

Är du en erfaren it-tekniker med fokus på ljud och bild inom offentlig sektor eller större organisation? Har du erfarenhet av kontinuitetsplanering inom it och alltid med dig kontroll och it-säkerhet i din vardag? Då kan du vara den vi söker!

It-backoffice är placerad under it-infrastrukturenheterna på Uppsala kommuns it-stab och i vårt uppdrag ingår det att stötta hela Uppsala kommun med telefoni, audio video, print och kopiering. It-infrastrukturenheterna rymmer förutom it-backoffice även it-support, it-digitala enheter, it-arbetsplats och it-drift.

It-infrastrukturenheterna möter alla kommunens verksamheter i deras dagliga uppdrag och vi stöttar alla verksamheter i hela Uppsala kommun. Inom enheten arbetar vi aktivt med vidareutveckling för medarbetarna och med den bredd av uppgifter som finns inom enheten är möjligheterna att utvecklas inom området goda.

Gruppen har ett kvalitetsansvar gentemot det upphandlade avtalet och att avtalet efterlevs.

Ditt uppdrag
Du arbetar rådgivande och stödjande inom AV-teknik, inklusive projektorer, ljudsystem, skärmar, kontrollsystem och AV-över-IP inom AV-området. gentemot alla verksamheter och bolag inom kommunen, och bidrar med din expertis för att skapa effektiva och långsiktiga lösningar. Tjänsten innebär också daglig kontakt med vår upphandlade leverantör, vilket kräver att du har kunskap om Lagen om offentlig upphandling (LOU) och erfarenhet av att samarbeta inom denna ram.
Andra arbetsuppgifter och ansvarsområden som ingår i tjänsten är:

• Nära samarbete med upphandlad leverantör för beställning, installation och felanmälan av AV-utrustning
• Hantering av incidenter, beställningar och förändringar inom AV-området för att säkerställa drift och användarnöjdhet
• Säkerställa att kvalitetsansvaret gentemot det upphandlade avtalet efterlevs genom övervakning och rapportering enligt kommunens samarbetsmodell
• Felsökning och teknisk support för AV-utrustning, både på plats och på distans
• Kontinuitetsplanering inom IT för att säkerställa funktionalitet och återställningsrutiner inom AV-området
• Dokumentation av processer och lösningar samt kontinuerligt arbete för att förbättra våra tekniska rutiner, instruktionen, guider.

Din bakgrund
Vi söker dig som har minst gymnasial it-utbildning (eller yrkesutbildning inom it) och flerårig erfarenhet av att jobbat som it-tekniker med fokus på ljud och bild inom offentlig sektor eller större organisation. För att lyckas i rollen behöver du ha erfarenhet av att ha arbetat med kontinuitetsplanering inom it samt erfarenhet av arbete med lagen om offentlig upphandling (LOU).
Vi ser gärna att du har erfarenhet av projektering och rådgivning inom AV-området i samband med ny- och ombyggnation av kommunens fastigheter.

För att lyckas med uppdraget behöver du ha erfarenhet och kunskap om:

• goda kunskaper inom och förståelse för Microsofts tjänster/produkter med fokus på produkter och tjänster inom AV-området
• erfarenhet av applikationsdrift och förvaltning inom större offentliga organisationer
• erfarenhet och kunskaper inom Microsoft Teams Room
• erfarenhet och kunskaper inom rumsbokningssystem
• erfarenhet och kunskaper inom digital signage (exempelvis Smartsign)
• kunskaper och erfarenhet i kontinuitetsplanering inom it
• B-körkort
• goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska
• kunskaper i engelska i både tal och skrift.

Som person har du förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv. Vidare är du serviceinriktad, lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Jobbet passar dig som är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Jonny Wänman, gruppchef, 018-727 10 60

Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34
Akavia och Sacorådet, Jonny Eliasson, 018-727 22 12Vision, Liselotte Ehn, 018-727 49 49.

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 23 02.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till kommunledningskontoret. Här jobbar du tillsammans med medarbetare på staber för kommunikation, HR, IT, ekonomi, upphandling och fastighet samt avdelningarna kvalitet och planering, hållbarhet, trygghet, säkerhet och beredskap, samt kansli. På kommunledningskontoret ligger även organisationerna för näringsliv och destination samt gemensam service. Kommunledningskontoret är länken mellan våra förtroendevaldas beslut och kommunens alla verksamheter. Vårt uppdrag är bland annat att samordna och driva övergripande frågor inom demokrati, samhälls- och näringslivsutveckling samt ekologisk och social hållbarhet.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på jobba i Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/jobb/)

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Ansök nu

Kvalificerad handläggare till placeringsenhet 3

Socionom
Läs mer Jun 16
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på https://www.uppsala.se/jobb/

Avdelning barn och ungdom myndighet satsar nu på morgondagens arbetsliv och arbetsmiljö genom att erbjuda flexibla arbetssätt, bra balans mellan arbetsliv och privatliv samt ett höjt friskvårdsbidrag på 3000 kr per år. Som medarbetare är du vår främsta och viktigaste tillgång och vi har därför satsat på höjda löner och tydliga karriärvägar. Vi har flexibla arbetstider och det finns möjligheter att delvis arbeta hemifrån. Vi sitter i rymliga, nyrenoverade lokaler på Bolandsgatan 10. Låter detta intressant? Välkommen med din ansökan!Vårt arbete har stor betydelse för barn- och ungdomars liv och känslan av att skapa värde och göra konkret skillnad är påtaglig. Många av oss är erfarna och har arbetat flera år inom området placering.Hos oss får du stöd och daglig arbetsledning av våra teamledare. Utöver detta finns det tre enhetschefer samt en områdeschef som ansvarar för medarbetare, deras arbetsmiljö, enheternas budget med mera.Vi är tre placeringsenheter som är en del av avdelning barn och ungdom myndighet och tillhör område mottagning, stöd och placering. De tre enheterna består av cirka 25 medarbetare. Inom området är vi totalt cirka 80 personer som arbetar kring våra familjehemsplacerade barn.Vi arbetar med längre tids placeringar och jobbar (förutom med rättssäkerheten som första rättesnöre), på att bygga tillit och skapa relationer till våra barn/unga/uppdragstagare samt biologiskt nätverk.Våra socialsekreterare arbetar med barnet/ungdomarna. Våra familjehemssekreterare utreder, stödjer och handleder våra uppdragstagare. Vi har även ett skolteam med specialpedagoger och psykolog som stöttar barnet och skolan.





Beskrivning av arbetsuppgifter


Som kvalificerad handläggare kommer du med din erfarenhet att coacha och vägleda socialsekreterare och bidra till att de växer och utvecklas som handläggare. Du kommer även att handlägga en del, mer komplexa ärenden, själv. I ditt uppdrag förväntas du samarbeta både inom och över enhetsgränserna med de andra kvalificerade handläggarna. Ni stöttar varandra och arbetar nära ihop.Våra kvalificerade handläggare ansvarar även bland annat för att introducera nya medarbetare samt att kunna vara VFU och Aspiranthandledare. I ditt uppdrag ingår även att tolka aktuell lagstiftning, samverka med andra aktörer samt vara delansvarig för verksamhetsutveckling.





Kvalifikationer


Vi söker dig som har socionomutbildning och utbildning inom BBIC. Du har mångårig erfarenhet av myndighetsutövning inom område barn och unga samt erfarenhet av självständig handläggning i de allra flesta ärenden oavsett komplexitet. Goda kunskaper i svenska i både tal och skrift samt B-körkort är också krav för tjänsten.Det är meriterande med:



• utbildning inom Systemteori 

• utbildning inom Signs of Safety

• handleda andra

• fördjupad kunskap i handläggningsprocessen.


Som person är du empatisk och kan snabbt sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation. Du är flexibel  och kan se möjligheter i förändringar. Jobbet passar dig som har förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv. Dessutom har du lätt för att samarbeta och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt.





Upplysningar


Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:Anna Engqvist, enhetschef, 018-265 59 01Fackliga företrädare:Akademikerförbundet SSR/saco, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13.Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 23 02.I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Ansök nu

Produktionschef till Uppsala Konsert & Kongress

Produktionsledare: kultur, media, film, dataspel
Läs mer Jun 18
Uppsala Konsert & Kongress AB

Vill du leda produktionsteamet bakom några av Sveriges mest spännande evenemang? Uppsala Konsert & Kongress (UKK) söker nu en driven och strategisk produktionschef som vill vara med och forma framtidens UKK! Är det du?

Vi erbjuder en spännande arbetsplats där affärsmässighet, kvalitet och flexibilitet är nyckelord. Tillsammans ser vi till att alla känner sig välkomna hos oss - lika välkomna!

Sedan invigningen 2007 har Uppsala Konsert & Kongress blivit en uppskattad och framgångsrik mötesplats för kultur och möten. Ett levande konsert- och kongresshus beläget i en snabbt växande region där kreativitet, kultur och inspiration, forskning och företagande frodas.

UKK verkar inom de två verksamhetsbenen kultur och möten. Utöver det finns restaurang i egen regi. Här arbetar cirka 60 tillsvidareanställda och många timanställda och företaget har en omsättning på cirka 100 miljoner kronor.

Vi strävar efter att arbeta kostnads- och resurseffektivt, flexibelt och transparent i en organisation som drivs av kreativa idéer, smarta lösningar och stort engagemang. Verksamheten präglas av stark utvecklingsvilja och att vilja vara en samtidsrelevant aktör som stärker stadens attraktivitet för såväl invånare som omvärlden. En plats där alla är välkomna. Lika välkomna.

Läs mer om UKK här! (https://www.ukk.se/)

Ditt uppdrag
Som produktionschef har du ett helhetsansvar för att leda och utveckla vår programavdelning. Du ser till att våra publika evenemang genomförs med hög kvalitet, effektivitet och god arbetsmiljö. Du är en nyckelperson i vår ledningsgrupp. Tillsammans med vd/konstnärlig ledare är du med och omsätter UKK:s konstnärliga vision och strategiska mål i praktiken.

Du har ledningsansvar för verksamhet, medarbetare och ekonomi. Din ledning av avdelningens medarbetare är viktig, där medarbetarnas välmående, kompetensutveckling och medskapande är avgörande för en god långsiktig resultatutveckling.

Vill du vara med och skapa minnesvärda upplevelser i en av Sveriges främsta mötesplatser för kultur och evenemang? Välkommen med din ansökan!

Din bakgrund

Vi söker dig som har:

• god erfarenhet som chef och/eller ledare inom kultursektorn
• gedigen erfarenhet av evenemangsproduktion, gärna inom musik eller scenkonst
• erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation
• goda kunskaper inom ekonomi och administration
• ett stort och relevant nätverk inom branschen
• relevant högskoleutbildning eller motsvarande erfarenhet


Du arbetar affärsmässigt och resultatinriktat med ett starkt eget driv. Du har en väl utvecklad kreativ och strategisk förmåga och arbetar därför strukturerat, uthålligt och vill vara med och påverka och fatta kloka beslut. Du är samtidigt en tydlig ledare som har förmågan att stötta och utveckla dina medarbetare och deras kompetens. Du leder dina medarbetare genom ett positivt och coachande ledarskap och bygger aktivt välfungerande team.

För att trivas hos oss behöver du vara prestigelös och tycka om högt tempo, korta beslutsvägar och uppskatta en framåtblickande miljö. Vidare är du bra på att kommumicera och samarbeta på ett lyhört och smidigt sätt, både internt och externt. Du uppskattar också att representera bolaget mot omvärlden i olika sammanhang.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta Henrik Lillsjö, vd/konstnärlig ledare på mail henrik.lillsjo-ukk.se.

Facklig företrädare:
Unionen, Frida Kropp Lindh, 018-727 90 42.

Sista ansökningsdag är 2025-08-10 men urval sker löpande, ansök därför gärna så snart som möjligt. Intervjuer är planerade att genomföras i augusti.

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 22 83.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Mer information om vår organisation hittar du på ukk.se (https://www.ukk.se/)
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Ansök nu

Enhetschef familjeenheterna Gottsunda och Sävja

Enhetschef inom social omsorg/Föreståndare inom social omsorg
Läs mer Jun 23
Nytt
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på https://www.uppsala.se/jobb/

Vill du leda ett engagerat team som gör verklig skillnad för barn och familjer? Vi söker en trygg och utvecklingsinriktad enhetschef till familjeenheten – en verksamhet där du får vara med och forma stödet till familjer i utsatta och utmanande livssituationer. Här får du möjlighet att kombinera ledarskap med samhällsnytta och bidra till att skapa hållbara lösningar för barn och föräldrar i behov av stöd.


På familjeenheterna möter vi familjer i olika skeden av livet – från småbarnsår till tonårstid och vid stora förändringar som separationer. Vi vet att de flesta familjer klarar utmaningar själva, men ibland behövs stöd utifrån.


Vårt arbete handlar om att ge råd, vägledning och hjälp till familjer där vardagen inte fungerar som man önskar. Det kan handla om oro för barnens mående, svårigheter att samarbeta kring barnen eller utmaningar i föräldrarollen. Ofta möter vi föräldrar som har svårt att kommunicera, som hamnar i missförstånd eller har olika synsätt – och där blir vi en viktig resurs för att hitta fungerande lösningar.


En stor del av vår öppna verksamhet innebär att vi i samverkar med andra, familjecentraler, MVC, BVC, förskolor och skolor. Enhetens familjebehandlare arbetar även med behandling med myndighetsbeslut som pågår över längre tid.





Beskrivning av arbetsuppgifter


Som enhetschef har du ansvar för verksamhetens kvalitet, personal och ekonomi. Verksamheten är väl etablerad, efterfrågad och med en stabil personalgrupp. Som chef ansvarar du för att verksamheten bedrivs enligt lagkrav med stöd av det kvalitetsledningssystem som finns.


Du som chef behöver se helheten i verksamheten och förvaltningen. Du kommer ingå i en ledningsgrupp för avdelning barn och unga insats tillsammans med nio andra chefer.


Inom förvaltningen arbetar vi för att barn och ungdomar ska kunna bo kvar hemma så långt som möjligt. Det innebär att öppenvården hela tiden utvecklar nya arbetssätt för att möta behovet av lösningar på hemmaplan.





Kvalifikationer


Vi söker dig som har en högskoleutbildning som socionom eller psykolog, och som har vidareutbildat dig inom systemteori. Du har erfarenhet av att arbeta som chef eller biträdande chef, och har även en bakgrund som familjebehandlare. Du är van vid att samverka med andra verksamheter och har arbetat familjecentrerat. Din förståelse för vilket stöd familjer behöver under svåra perioder eller i kris är god, och du har förmågan att omsätta den kunskapen i praktiskt arbete. 


Som person har du en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du är trygg i ditt ledarskap och har en naturlig förmåga att leda och engagera andra. Du har också god förståelse för ekonomiska samband och vad som krävs för att skapa en verksamhet med ekonomi i balans.





Upplysningar 


Har du frågor om tjänsten, kontakta: Områdeschef Kerstin Karlsson 018 -727 71 91 (semester vecka 28-32)





Facklig företrädare:


Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34


Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13





Har du frågor gällande rekryteringsprocessen, kontakta: Hr-specialist Jessica Ededal 018-727 12 92 (semester vecka 27-28, 30-32)


I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Ansök nu

Familjebehandlare till IKB-enheten

Familjebehandlare/Familjepedagog
Läs mer Jun 19
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på https://www.uppsala.se/jobb/

Är du intresserad av att arbeta i samverkan mellan socialtjänst och barn- och ungdomspsykiatrin? Då kan du vara den vi söker till IKB-enheten för intensiv kontextuell behandling!


Intensiv Kontextuell Behandling (IKB) Uppsala län är en integrerad individ- och familjebehandlingsmodell driven i samverkan mellan socialtjänst och barn- och ungdomspsykiatri. Vi behandlar ungdomar mellan 11-18 med självskadebeteende och/eller suicidnära beteenden och deras familjer. Modellen integrerar de två behandlingsmetoderna Funktionell Familjeterapi (FFT) och Dialektisk Beteendeterapi (DBT) och har en egen behandlingsmanual som är sammanställd 2016.


Beskrivning av arbetsuppgifter


Arbetet i varje familj drivs i nära samarbete mellan familjebehandlare och indvidualbehandlare med tre fokusområden; individ, familj och kontext. Samordnaren finns med och säkrar processen i varje ärende. Som familjebehandlare är du framförallt ansvarig för det systemiska perspektivet i behandlingen där kommunikation inom familjen är av central betydelse. Du arbetar med utgångspunkt i metoden FFT. De kontextuella fokusområdena utgörs i huvudsak av familjens nätverk, skola, socialtjänst och övriga vårdkontakter där samverkan är en naturlig del av arbetet. Individualbehandlaren är huvudansvarig för ungdomens individuella behov och arbetar med interventioner som har sin utgångspunkt i DBT.


Kvalifikationer


Vi söker dig som har utbildning till psykolog, socionom eller annan akademisk examen som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten samt grundläggande psykoterapiutbildning (steg 1). För att lyckas i arbetet ska du ha klinisk erfarenhet av socialt/behandlingsarbete med barn/ungdomar och deras familjer. Har du erfarenhet av arbete i nära samverkan mellan kommun/region är det meriterande. Du ska ha B-körkort och kunna vistas i hem där djur finns. Har du språkkunskaper utöver svenska och engelska är det en fördel. 


Det är meriterande för tjänsten om du har: 



• utbildning/certifiering i metoden FFT

• utbildning i metoden DBT

• Psykoterapeututbildning (steg 2). 


Som person tar du initiativ till aktiviteter för att uppnå resultat. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt. Dessutom är du en person som har förmågan att sätta sig in i någon annans perspektiv eller situation. 


Upplysningar


Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Stefan Enekvist, enhetschef, 018-727 49 33Moa Bråthén Wijana, samordnare, 018-726 32 37Ylva Kuzmicki, avdelningschef Region Uppsala BUP förstärkt grupp, 018-611 91 04.


Fackliga företrädare: Akademikerförbundet SSR/saco, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13. 


Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 26 59.


I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Ansök nu