Uppsala: Ekonomiadministratör

Hitta ansökningsinfo om jobbet Ekonomiadministratör i Uppsala. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Uppsala inom den kategorin.

Publicerad: 2024-02-12 // Varaktighet: Heltid

Läkemedelsverket är en kunskapsintensiv myndighet, där du har nära till specialistkunskap, forskning, utbildning och engagerade kollegor. Vår arbetsmiljö präglas av generositet, kunskapsspridning och ständigt lärande. Vi som arbetar på Läkemedelsverket är stolta över vårt viktiga samhällsuppdrag: att bidra till den svenska folk- och djurhälsan. Är du en ekonomiadministratör med stort intresse för service? Vi på Läkemedelsverkets Planerings- och ekonomifunktion söker en ny kollega!

Vår verksamhet
Vi på Läkemedelsverkets Planerings- och ekonomifunktion har en övergripande roll i styrningen av myndigheten och arbetar nära verksamhetens chefer. Funktionen är relativt ny och vi befinner oss i en period av utveckling och uppbyggnad. Tillsammans vill vi förbättra och tydliggöra den övergripande styrningen av myndigheten, både gällande ekonomi, verksamhet och kvalitet.

Funktionen är direkt underställd generaldirektören och leds av en planerings- och ekonomidirektör. Vi är 19 personer och organiserade i två enheter med ansvariga chefer; Ekonomisk redovisning samt Planering och uppföljning. Utöver detta är ett antal medarbetare direkt underställda planerings- och ekonomidirektören.

Inom vårt ansvarsområde ligger arbete med verksamhetsplanering, uppföljning och rapportering samt myndighetens strategiska planering. Vi arbetar också med ekonomisk redovisning samt med processerna kring upphandling och inköp. Funktionen har utöver detta till uppgift att förvalta och utveckla den interna styrningen och kontrollen, inklusive det myndighetsövergripande ledningssystemet för verksamhetsstyrning och den myndighetsgemensamma riskhanteringen. 

Vi söker nu en ekonomiadministratör till enheten Ekonomisk redovisning. 

Läs mer om vårt uppdrag och vad det innebär att arbeta på Läkemedelsverket här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/om-lakemedelsverket/jobba-pa-lakemedelsverket 

Dina arbetsuppgifter
Du kommer främst att arbeta med kund- och leverantörsreskontror och arbetsuppgifter relaterade till detta, såsom in- och utbetalningar, inkassofrågor, intern och extern ärendehantering och support i ekonomiadministrativa frågor med mera. Du kommer ha mycket kontakt med kollegor, kunder och leverantörer, både svenska och utländska. Andra förekommande arbetsuppgifter är exempelvis kontrollrutiner, avstämningar och bokslutsarbete.

Då vi arbetar i tätt samarbete som grupp kan också andra ekonomiadministrativa uppgifter komma att ingå. Det kan på sikt också bli aktuellt att få ett fördjupat ansvar inom något annat område av våra arbetsuppgifter. Gruppen tillämpar arbetsrotation inom sina ansvarsområden vilket ger både bredd och omväxling i arbetsuppgifterna.

Din bakgrund
Vi söker dig som har lägst gymnasieutbildning med ekonomisk inriktning, eftergymnasial ekonomiutbildning är meriterande. Du har erfarenhet av ekonomiadministration, exempelvis fakturahantering, kontoavstämningar och kund- och leverantörsreskontror. Erfarenhet av arbete på statlig myndighet, liksom erfarenhet av arbete i Unit4 ERP (Agresso) är meriterande. Du har lätt för att navigera i olika it-system och uttrycker dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift.

Dina personliga egenskaper
Du är lätt att samarbeta med, kan skapa dialog, är ansvarskännande och serviceinriktad. Du har en stark laganda men kan också arbeta självständigt. Du har förmåga att balansera kvalitet och produktivitet, är metodisk, ordningsam och kan tillämpa riktlinjer och instruktioner. Du tycker om att lära dig nya saker, kan ta emot och vidareförmedla kunskap. Du är prestigelös, engagerad och bidrar till ett trivsamt arbetsklimat.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Bra att veta
Sista ansökningsdag: 2024-03-04
Anställningsform: Tillsvidare
Tillträde: Enligt överenskommelse
Enhet: Ekonomisk redovisning
Diarienummer: 2.4.1-2024-012675

Vi tillämpar 6 månaders provanställning.
Vi värdesätter mångfald och välkomnar sökande med olika bakgrund.

På Läkemedelsverket får du goda förutsättningar för balans i livet. Vi erbjuder dig bland annat flextid, förmånliga semestervillkor, friskvårdsbidrag samt friskvård på arbetstid. I den mån arbetsuppgifterna tillåter finns det möjlighet att delvis arbeta på distans efter överenskommelse med chef.

Läs mer om de förmåner du får hos oss här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/om-lakemedelsverket/jobba-pa-lakemedelsverket/formaner-hos-oss 

Läkemedelsverket är beredskapsmyndighet, vilket innebär att vi genomför vissa bakgrundskontroller i samband med rekryteringar. Du kommer vid en eventuell intervju att behöva styrka din identitet samt uppvisa examensbevis och relevanta intyg. All tillsvidareanställd personal vid Läkemedelsverket är krigsplacerad inom myndigheten.

Kontakt
Du är välkommen att kontakta enhetschef Dennis Gyllner. Du kan även kontakta de fackliga företrädarna Alexandra Braf, Saco och Pia Wictor, ST. Vi finns alla på telefon 018-17 46 00 eller nås genom e-post fornamn.efternamn@lakemedelsverket.se.

Välkommen med din ansökan!
Denna rekrytering sker helt genom Läkemedelsverkets försorg. Vi undanber oss därför telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Uppsala som Ekonomiassistent

Nedan visas andra jobb i Uppsala som Ekonomiassistent.

Ekonomiassistent till spännande bolag

Läs mer Jan 17
Om tjänsten

Är du ekonomiassistent, har ett siffersinne och är intresserad av att jobba 50%? Söker du nya utmaningar och vill bidra med din kompetens i en internationell organisation med lokaler i centrala Uppsala? Då kan detta vara en möjlighet för dig!

Till vår kund i centrala Uppsala, ett stenkast från centralstationen söker vi nu en ekonomiassistent på deltid, 50% med start i februari. Förutom gott kaffe, trevliga kollegor och närhet till goda lunchrestauranger erbjuds du ett spännande konsultuppdrag i en internationell organisation, där du blir en viktig del i ekonomiteamet.

Detta är ett konsultuppdrag via Wrknest under 6 månader med möjlighet till förlängning.

Dina framtida arbetsuppgifter

- Sköta hela leverantör- och kundsreskontran från ankomstregistrering till utbetalning.

- Ansvar över all administration och kommunikation gällande fakturor både internt och externt.

- Följa upp, hantera avvikelser och lösa eventuella problem i fakturaflödet.

- Ansvara för att leverantörsregistret innehåller korrekt information och är uppdaterat.

- Bistå med diverse utredningar och analyser kopplade till vår reskontra.

- Hantering av löner (ej beräkningar) och stödja extern lönebyrå med information. Momshantering i betydelsen betalningar och bistå skattekonsult som sköter svensk och norsk moms.

- Månadsbokslut inklusive avstämningar med relativt korta deadlines.

- Behjälplig vid kvartalsrapporter.

- Vana vid arbete i Excel.

Vi söker dig som har

- Erfarenhet från arbete med flöden av fakturor.

- Starkt systemintresse.

- En god förståelse för ekonomiska processer.



Vid denna rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper, då de är avgörande för hur du kommer att lyckas i rollen och företaget. Vi förstår att man inte kan allting från början - men du ska ha en vilja att lära dig! Därför söker vi dig som är ansvarstagande, självgående och engagerad. Som person är du även noggrann i ditt arbete och serviceinriktad i din kontakt med kunder och kollegor.

Övrig information

Start: Omgående

Plats: Uppsala

Omfattning: 100%

Anställningsform: Konsult i 6 månader med möjlighet med förlängning.

Sök gärna så snart som möjligt då vi jobbar med löpande urval.

Om Wrknest

På Wrknest gör vi inte som alla andra. Vi tror på att hela tiden våga se nya möjligheter och tänka nytt. När vi startade var det för att utmana gamla sätt att rekrytera på.

Vi lever i en tid av snabb digital utveckling. Kunskap behöver förnyas kontinuerligt för att vara aktuell. Därför gäller det att kunna ställa om snabbt. Det här gör att vi inte enbart tittar på kandidatens CV vid en rekrytering. Istället ser vi till den samlade potentialen och erbjuder individanpassad upskilling. På så vis kan vi snabbt matcha de kunskapsbehov som finns just nu. Läs mer på www.wrknest.se (https://wrknest.se/) .

Ansök nu

Ekonomistudent för timanställning i Uppsala

Läs mer Feb 20
Vill du ta ditt första steg in i arbetslivet samtidigt som du studerar och bidra med din kunskap och energi till en internationell och framåtblickande ekonomiavdelning? Är du en person som trivs med variation och vill ha möjligheten att anpassa ditt arbete efter studierna, med extra arbetstid under sommarperioden? Här finns en chans som kan vara just det du söker!

Vi på GlobalConnect i Uppsala erbjuder nu en intressant möjlighet för dig som är student att bli en del av vårt Accounts Payable-team som timanställd ekonomiassistent. Denna roll ger dig chansen att dyka in i ekonomins värld, där du kommer att spela en viktig roll i hanteringen av leverantörsreskontra. Arbetet kommer att vara anpassat till cirka 25% av en heltidstjänst under terminerna med möjlighet till mer arbete över sommaren. Du kommer ha möjlighet att jobba flera dagar vissa veckor för att lämna andra helt fokuserade på studierna, till exempel under tentaveckor etc. Vi sitter centralt mitt emot Uppsala station och du kommer förväntas vara på kontoret de timmar du jobbar.

Du blir en viktig del i administrationen av våra inkommande fakturor i våra olika bolag. Detta innebär att du säkerställer att fakturorna har registrerats korrekt i systemet, att de förkonteras innan de skickas ut till mottagaren och bistår med kommunikation både internt och externt mot leverantörerna när det behövs. Din roll är central i det dagliga flödet och du bidrar till att hålla vår ekonomiska administration organiserad och effektiv.

Vi värdesätter innovation och personligt initiativ och ser gärna att du kommer med idéer som kan bidra till vår fortsatta utveckling. Vår arbetsplats är spännande och snabbrörlig och vi tror att du som student med friska ögon och ny kunskap kan bidra på många sätt.

För att matcha oss behöver du:
Studerar ekonomi/finans med minst 1,5 år kvar av din utbildning.
Möjlighet att arbeta cirka 25% under terminerna med möjlighet till utökad arbetstid under sommaren.
Flytande i svenska och engelska, både i tal och skrift.


Som del av GlobalConnect blir du en viktig del i att möjliggöra det uppkopplade samhället och morgondagens digitala innovationer. Vi lovar en inkluderande, engagerande och lärorik erfarenhet där du får chansen att växa professionellt och personligt. Vårt team väntar på att välkomna dig och introducera dig till din nya roll och arbetsplats.
Är du redo att ta denna chans? Skicka in din ansökan och börja din resa med oss på GlobalConnect! Vi kommer att stänga ner annonsen så snart vi har tillräckligt med ansökningar, så vänta inte med att söka!

Ansök nu

Ekonomiassistent till ett större företag i Uppsala

Läs mer Feb 14
Om tjänsten
Nu söker vi på SJR dig som har erfarenhet av att arbeta som ekonomiassistent tidigare med fördel med inriktning mot leverantörsreskontra. Detta är inledningsvis ett konsultuppdrag via oss på SJR där du går ut på uppdrag hos vår kund för att komplettera deras team men med ambitionen att du ska bli överrekryterad till kunden om allt känns bra för alla parter efter 6 månader.

Visa gärna ditt intresse för den här tjänsten så berättar vi givetvis mer om kunden och rollen i en första kontakt med dig!

Vi söker dig som har arbetat som ekonomiassistent tidigare, gärna i lite större flöden och som är redo för din nästa utmaning. Du kommer att få inneha en viktig och central roll i hanteringen av vår kunds leverantörsrelationer och säkerställa att alla transaktioner är korrekt bokföra och att betalningar sker i tid.







Huvudsakliga arbetsuppgifter
* Utföra avstämningar av leverantörsreskontran och hantera eventuella avvikelser (automatiserade flöden)
* Hantera leverantörsfakturor och bokföra dem
* Ansvara för att betalningar sker i rätt tid
* Kommunikation med leverantörer angående fakturafrågor och betalningar
* Övriga förekommande ad-hoc uppgifter på en ekonomiavdelning

Lämplig bakgrund
Vi ser helst att du har arbetat som ekonomiassistent i minst något år och med fördel med fokus på leverantörsreskontra samt har en eftergymnasial utbildning med inriktning mot ekonomi eller motsvarande arbetslivserfarenhet.

Personliga egenskaper
Vi ser gärna att du är en person som är driven och tycker om att det sker förändringar och som tycker om att komma med input kring vilka förändringar du ser man kan göra. Vidare vill vi gärna att du är du positiv och hjälpsam kollega som bidrar med energi till dina kollegor.

Vad erbjuder vi
Vi kan erbjuda dig en trygg anställning hos ett företag som månar om dig och ditt välbefinnande och där du får en flexibel vardag då vi tillämpar hybridarbete.

Ansökan
För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta Linnéa Järverup eller Isabell Bengtsson. Vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut.

Vi ser fram emot din ansökan!

Konsult hos SJR
Att arbeta som konsult hos SJR innebär att du blir en del av en dedikerad organisation med kompetens att ge dig perfekta förutsättningar att utvecklas både inom din yrkesroll och på ett personligt plan. Du får tillgång till vårt stora nätverk av intressanta företag och uppdragsgivare och därmed en unik möjlighet att ta din karriär till nästa steg.

Vi på SJR bryr oss om vår personal och tillsammans med oss får du en långsiktig partner som ger dig trygghet och stöd. Vi är lyhörda för dina behov och du kommer att ha en nära relation med din konsultchef som hjälper dig med dina utmaningar.

Ansök nu

Ekonomiassistent i Uppsala

Läs mer Feb 8
Är du en engagerad och noggrann ekonomiassistent med något års erfarenhet av ekonomiarbete? Söker du nya utmaningar och vill bidra med din kunskap i en organisation som gör skillnad för människors liv och välmående? Då kan detta vara en spännande möjlighet för dig!

Arbetsbeskrivning
Som ekonomiassistent kommer du att ansvara för att hantera och stödja olika ekonomirelaterade uppgifter och säkerställa att våra ekonomiska processer fungerar smidigt. Du att tillhöra ett team på tre medarbetare. Arbetet sker huvudsakligen i Visma, Autopay och Visma Business och dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer framför allt att innefatta:

• Leverantörsreskontra
• Bokning av inkommande betalningar
• Reseräkningar
Om dig
För att lyckas i rollen som ekonomiassistent söker vi dig som har genomförd ekonomiutbildning samt något års arbetslivserfarenhet av en liknande roll. Du har god datavana och lätt för att sätta dig in i nya system, starkt meriterande är om du har erfarenhet av Visma Business och Medius. Du har en grundläggande kunskap inom bokföring och bokslut. Vidare talar och skriver du obehindrat på såväl svenska som engelska och har god kommunikativ förmåga.

Vi söker dig som har god förståelse för ekonomiska samband, är noggrann i ditt arbete och har ett öga för detaljer. Som person är du engagerad, strukturerad och känner stort ansvar för dina arbetsuppgifter. Du arbetar lika bra självständigt som i samarbete med andra, samtidigt som du har god kommunikativ förmåga såväl i tal som i skrift.
Du erbjuds
Uppdraget pågår 1 år med start i mitten av februari. Tjänstens omfattning avser heltid.
Din ansökan
Då urvalsprocessen och intervjuer sker löpande är du varmt välkommen med din ansökan så snart som möjligt via www.jurek.se. Vid frågor angående tjänsten kontakta gärna ansvarig konsultchef Hanna Broström på hanna.brostrom@jurek.se
Om Jurek
Jurek Recruitment & Consulting är ett starkt växande företag med fokus på flexibla och kundanpassande rekryterings- och bemanningslösningar. Genom vårt nytänkande och entreprenöriella arbetssätt är vi unika i Sverige idag. Våra uppdrag är främst inom juridik, ekonomi, Life Science, HR, administration samt marknad och management. När du skickar in din intresseanmälan för nya uppdrag eller tjänster nedan, hamnar du i vårt nätverk och kan matchas med konsultuppdrag eller fasta tjänster.

Ansök nu

Andra jobb i Uppsala från Läkemedelsverket

Nedan visas andra jobb i Uppsala från Läkemedelsverket .

Läkare till Giftinformationscentralen

Specialistläkare
Läs mer Feb 12
Giftinformationscentralen utökar nu sin verksamhet och söker därför nya läkarkollegor. Giftinformationscentralen är en del av Läkemedelsverket och liksom resten av myndigheten är vi en kunskapsintensiv verksamhet som erbjuder dig intressanta arbetsuppgifter i en spännande och lärorik miljö med viktiga arbetsuppgifter inom hälso- och sjukvården.   

Vår verksamhet
Giftinformationscentralen är ett nationellt kunskapscentrum med ca 45 medarbetare. Verksamheten präglas i hög grad av arbetet med rådgivning till sjukvård och allmänhet vid akuta förgiftningar men innefattar också sådant som kunskapsinhämtning och kunskapsspridning via media och publikationer men även föreläsningar i olika sammanhang. Kontakter med andra myndigheter som till exempel rättsväsendet förekommer också.

Verksamheten bedrivs i lokaler belägna på Solna Strand i Solna. På Giftinformationscentralen arbetar läkare med intensivvårdskompetens, specialutbildade apotekare och administrativ personal och verksamheten bedrivs dygnet runt, alla årets dagar. 

Läkargruppen består idag av fem heltidsanställda läkare samt två konsulter men då vi är i en utvecklingsfas behöver vi utöka gruppen med fler kollegor.

Dina arbetsuppgifter
Kärnverksamheten vid Giftinformationscentralen utgörs av telefonrådgivning och information till sjukvårdspersonal vid akuta förgiftningstillbud. Du ska fungera som bakjoursstöd till de apotekare som primärt besvarar inkommande samtal. Dessutom kommer du att arbeta med bearbetning och sammanställning av behandlingsdokument. Utbildningsaktiviteter som exempelvis SK-kursföreläsningar, forskning och olika former av nationella/internationella samarbeten är också viktiga uppgifter i läkarrolen hos oss.

Dagtid utförs arbetet i huvudsak på kontoret i Solna strand men i arbetet ingår även bakjourberedskap i hemmet kvälls-, helg- och nattetid. 

Din bakgrund
Du är specialistläkare med intensivvårdserfarenhet och har klinisk vana av att behandla förgiftade patienter. Forsknings- och pedagogisk erfarenhet är meriterande.

Dina personliga egenskaper
Du har bra samarbetsförmåga, är ansvarstagande och kan ta egna initiativ. Du är lyhörd och har lätt för att uttrycka dig tydligt både i tal och i skrift både på svenska och engelska. Vi värdesätter vetenskaplig nyfikenhet och god analytisk förmåga. Vi lägger mycket stor vikt vid personlig lämplighet.

Bra att veta
Sista ansökningsdag: 2024-03-17
Anställningsform: Tillsvidareanställning på heltid, men deltidstjänstgöring kan diskuteras
Tillträde: Enligt överenskommelse
Enhet:Giftinformationscentralen
Diarienummer: 2.4.1-2024-012997

Vi tillämpar 6 månaders provanställning.
Vi värdesätter mångfald och välkomnar sökande med olika bakgrund.

På Läkemedelsverket får du goda förutsättningar för balans i livet. Vi erbjuder dig bland annat flextid, förmånliga semestervillkor, friskvårdsbidrag samt friskvård på arbetstid. I den mån arbetsuppgifterna tillåter finns det möjlighet att delvis arbeta på distans efter överenskommelse med chef.

Läs mer om de förmåner du får hos oss här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/om-lakemedelsverket/jobba-pa-lakemedelsverket/formaner-hos-oss 

Läkemedelsverket är beredskapsmyndighet, vilket innebär att vi genomför vissa bakgrundskontroller i samband med rekryteringar. Du kommer vid en eventuell intervju att behöva styrka din identitet samt uppvisa examensbevis och relevanta intyg. Säkerhetsprövning med registerkontroll kan komma att genomföras enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. All tillsvidareanställd personal vid Läkemedelsverket är krigsplacerad inom myndigheten.

Kontakt
Du är välkommen att kontakta läkargruppschef Jonas Tydén eller medicinsk ansvarig Johanna Nordmark Grass på telefon 076-725 62 48 resp.072-738 23 82. Du kan även kontakta de fackliga företrädarna Alexandra Braf/Birgitta Johansson, Saco och Pia Wictor, ST. Vi kan kontaktas via vår växel 018-17 46 00 eller nås genom e-post fornamn.efternamn@lakemedelsverket.se.

Välkommen med din ansökan!
Denna rekrytering sker helt genom Läkemedelsverkets försorg. Vi undanber oss därför telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Ansök nu

Ekonomiadministratör, vikariat

Ekonomiassistent
Läs mer Feb 12
Läkemedelsverket är en kunskapsintensiv myndighet, där du har nära till specialistkunskap, forskning, utbildning och engagerade kollegor. Vår arbetsmiljö präglas av generositet, kunskapsspridning och ständigt lärande. Vi som arbetar på Läkemedelsverket är stolta över vårt viktiga samhällsuppdrag: att bidra till den svenska folk- och djurhälsan. Är du en ekonomiadministratör med stort intresse för service? Vi på Läkemedelsverkets Planerings- och ekonomifunktion söker en ny kollega!

Vår verksamhet
Vi på Läkemedelsverkets Planerings- och ekonomifunktion har en övergripande roll i styrningen av myndigheten och arbetar nära verksamhetens chefer. Funktionen är relativt ny och vi befinner oss i en period av utveckling och uppbyggnad. Tillsammans vill vi förbättra och tydliggöra den övergripande styrningen av myndigheten, både gällande ekonomi, verksamhet och kvalitet.

Funktionen är direkt underställd generaldirektören och leds av en planerings- och ekonomidirektör. Vi är 19 personer och organiserade i två enheter med ansvariga chefer; Ekonomisk redovisning samt Planering och uppföljning. Utöver detta är ett antal medarbetare direkt underställda planerings- och ekonomidirektören.

Inom vårt ansvarsområde ligger arbete med verksamhetsplanering, uppföljning och rapportering samt myndighetens strategiska planering. Vi arbetar också med ekonomisk redovisning samt med processerna kring upphandling och inköp. Funktionen har utöver detta till uppgift att förvalta och utveckla den interna styrningen och kontrollen, inklusive det myndighetsövergripande ledningssystemet för verksamhetsstyrning och den myndighetsgemensamma riskhanteringen.

Vi söker nu en ekonomiadministratör för ett tidsbegränsat uppdrag om 50 % till enheten Ekonomisk redovisning.

Läs mer om vårt uppdrag och vad det innebär att arbeta på Läkemedelsverket här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/om-lakemedelsverket/jobba-pa-lakemedelsverket 

Dina arbetsuppgifter
Du kommer främst att arbeta med kund- och leverantörsreskontror och arbetsuppgifter relaterade till detta, in- och utbetalningar, inkassofrågor, intern och extern ärendehantering och support i ekonomiadministrativa frågor med mera. Du kommer ha mycket kontakt med kollegor, kunder och leverantörer, både svenska och utländska. Andra förekommande arbetsuppgifter är exempelvis kontrollrutiner, avstämningar och bokslutsarbete.

Då vi arbetar i tätt samarbete som grupp kan också andra ekonomiadministrativa uppgifter komma att ingå. Det kan på sikt också bli aktuellt att få ett fördjupat ansvar inom något annat område av våra arbetsuppgifter. Gruppen tillämpar arbetsrotation inom sina ansvarsområden vilket ger både bredd och omväxling i arbetsuppgifterna.

Din bakgrund
Vi söker dig som har lägst gymnasieutbildning med ekonomisk inriktning, eftergymnasial ekonomiutbildning är meriterande. Har du erfarenhet av ekonomiadministration, exempelvis fakturahantering, kontoavstämningar och kund- och leverantörsreskontror är det meriterande. Erfarenhet av arbete på statlig myndighet, liksom erfarenhet av arbete i Unit4 ERP (Agresso) är meriterande. Du har lätt för att navigera i olika it-system och uttrycker dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift.

Dina personliga egenskaper
Du är lätt att samarbeta med, kan skapa dialog, är ansvarskännande och serviceinriktad. Du har en stark laganda men kan också arbeta självständigt. Du har förmåga att balansera kvalitet och produktivitet, är metodisk, ordningsam och kan tillämpa riktlinjer och instruktioner. Du tycker om att lära dig nya saker, kan ta emot och vidareförmedla kunskap. Du är prestigelös, engagerad och bidrar till ett trivsamt arbetsklimat.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Sista ansökningsdag: 2024-03-04
Anställningsform: Vikariat t.o.m. 2025-08-31
Omfattning: Deltid, 50 %
Tillträde: Enligt överenskommelse
Enhet: Ekonomisk redovisning
Diarienummer: 2.4.1-2024-012677

Vi värdesätter mångfald och välkomnar sökande med olika bakgrund.

På Läkemedelsverket får du goda förutsättningar för balans i livet. Vi erbjuder dig bland annat flextid, förmånliga semestervillkor, friskvårdsbidrag samt friskvård på arbetstid. I den mån arbetsuppgifterna tillåter finns det möjlighet att delvis arbeta på distans efter överenskommelse med chef.

Läs mer om de förmåner du får hos oss här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/om-lakemedelsverket/jobba-pa-lakemedelsverket/formaner-hos-oss 

Läkemedelsverket är beredskapsmyndighet, vilket innebär att vi genomför vissa bakgrundskontroller i samband med rekryteringar. Du kommer vid en eventuell intervju att behöva styrka din identitet samt uppvisa examensbevis och relevanta intyg. All tillsvidareanställd personal vid Läkemedelsverket är krigsplacerad inom myndigheten.

Kontakt
Du är välkommen att kontakta enhetschef Dennis Gyllner. Du kan även kontakta de fackliga företrädarna Alexandra Braf, Saco och Pia Wictor, ST. Vi finns alla på telefon 018-17 46 00 eller nås genom e-post fornamn.efternamn@lakemedelsverket.se.

Välkommen med din ansökan!
Denna rekrytering sker helt genom Läkemedelsverkets försorg. Vi undanber oss därför telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Ansök nu

Läkemedelsinspektör GMP/GDP

Läkemedelsinspektör
Läs mer Feb 5
Läkemedelsverket är en kunskapsintensiv myndighet, där du har nära till specialistkunskap, forskning, utbildning och engagerade kollegor. Vår arbetsmiljö präglas av generositet, kunskapsspridning och ständigt lärande. Vi som arbetar på Läkemedelsverket är stolta över vårt viktiga samhällsuppdrag: att bidra till den svenska folk- och djurhälsan. Vill du använda din kompetens från verksamhet med tillverkning av läkemedel, har ett öppet, objektivt förhållningsätt och ett genuint intresse för inspektioner? Sök jobb hos oss! 

Vår verksamhet
Enheten för inspektion av industri och sjukvård ansvarar för tillsyn av kliniska prövningar, tillverkning, distribution och system för säkerhetsövervakning av läkemedel. Tillsynen omfattar aktörer inom industri och sjukvård och bedrivs huvudsakligen via fältinspektioner både nationellt och internationellt. Vi deltar även aktivt i utformning av regelverk och riktlinjer inom respektive område. För närvarande arbetar 40 personer på enheten indelade i fyra grupper: inspektion GMP/GDP, inspektion GVP/GCP, inspektion sjukvårdsnära tillverkning samt inspektion kansli. Vi söker nu en ny kollega till gruppen inspektion GMP/GDP.

Läs mer om vårt uppdrag och vad det innebär att arbeta på Läkemedelsverket här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/om-lakemedelsverket/jobba-pa-lakemedelsverket 

Dina arbetsuppgifter
Arbetet som inspektör består till stor del av fältinspektioner av läkemedels- och substanstillverkning, import respektive partihandel. Som ny inspektör får du en gedigen introduktion till inspektionsarbetet anpassad efter tidigare erfarenhet och efter certifiering kommer du att delta i och leda inspektioner. Med mer erfarenhet från inspektioner kommer nationella inspektioner att varvas med internationella inspektionsuppdrag för bland annat EMA (European Medicines Agency). Som inspektör kommer du att ingå i olika arbetsgrupper och samarbeta med andra verksamheter inom Läkemedelsverket och förväntas bidra i hantering av olika ärenden samt till samsyn och harmonisering vad gäller regelverk och inspektionsverksamhet. I arbetsuppgifterna ingår även att informera om regelverk i olika sammanhang samt hantera inkommande frågeställningar ifrån företag, andra myndigheter eller allmänheten.

Baserat på tidigare erfarenheter finns olika vägar att utvecklas framåt i en expertroll hos oss. Det finns goda möjligheter att vidareutvecklas i rollen med till exempel deltagande i nationella och internationella arbetsgrupper.

Din bakgrund
Vi söker dig som har en naturvetenskaplig universitets- eller högskoleexamen och mångårig, gedigen yrkeserfarenhet från läkemedelstillverkning och områdena produktion, kvalitetssäkring, kvalitetskontroll eller utveckling. Du har goda aktuella kunskaper om GMP och vi ser gärna att du har god insikt i regelverk gällande kvalitet och godkännande av läkemedel.

Du bör till stor del uppfylla de formella kraven för sakkunnig person (QP) enligt HSLF-FS 2021:102. Vi ser gärna att du har bred erfarenhet från flera områden eller tillverkning av olika produkttyper/beredningsformer av icke-sterila läkemedel, sterila läkemedel eller biologiska läkemedel. Det är även meriterande om du har erfarenhet från kommersiell läkemedelstillverkning, inspektioner/auditering eller om du har arbetat som sakkunnig person (QP).

Det dagliga arbetet ställer krav på mycket god förmåga att kommunicera i tal och skrift på såväl svenska som engelska. Körkort är ett krav i och med att arbetet medför regelbundna resor.  

Dina personliga egenskaper
Du har hög integritet och god analytisk förmåga. Arbetet som inspektör kräver god kommunikations- och samarbetsförmåga samt ett strukturerat arbetssätt från planering till genomförande och rapportering av inspektioner. Du behöver kunna granska och utvärdera uppgifter från olika system, prioritera och självständigt fatta beslut även under tidspress vid fältinspektioner. Inspektionsarbetet förutsätter att du har ett genuint intresse för inspektioner i synnerhet. Du har ett nyfiket förhållningssätt och är öppen för att ta in ny information. Du är tydlig i din kommunikation med andra såväl internt som externt samt värnar om ett gott bemötande.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Bra att veta
Sista ansökningsdag: 2024-03-04
Anställningsform: Tillsvidare
Tillträde: Enligt överenskommelse
Enhet: Inspektion av industri och sjukvård
Diarienummer: 2.4.1-2024-010312

Vi tillämpar 6 månaders provanställning.
Vi värdesätter mångfald och välkomnar sökande med olika bakgrund.

På Läkemedelsverket får du goda förutsättningar för balans i livet. Vi erbjuder dig bland annat flextid, förmånliga semestervillkor, friskvårdsbidrag samt friskvård på arbetstid. Tjänsten är huvudsakligen baserad på Läkemedelsverket i Uppsala men innebär regelbundna resor och övernattning på annan ort. I den mån arbetsuppgifterna tillåter finns det möjlighet att delvis arbeta på distans efter överenskommelse med chef. Bor du på annan ort kan det finnas möjlighet till arbete på distans på heltid.

Läs mer om de förmåner du får hos oss här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/om-lakemedelsverket/jobba-pa-lakemedelsverket/formaner-hos-oss 

Läkemedelsverket är beredskapsmyndighet, vilket innebär att vi genomför vissa bakgrundskontroller i samband med rekryteringar. Du kommer vid en eventuell intervju att behöva styrka din identitet samt uppvisa examensbevis och relevanta intyg. All tillsvidareanställd personal vid Läkemedelsverket är krigsplacerad inom myndigheten.

Kontakt
Du är välkommen att kontakta gruppchef Marianne Weisner. Du kan även kontakta de fackliga företrädarna Alexandra Braf, Saco och Pia Wictor, ST. Vi finns alla på telefon 018-17 46 00 eller nås genom e-post fornamn.efternamn@lakemedelsverket.se.

Välkommen med din ansökan!
Denna rekrytering sker helt genom Läkemedelsverkets försorg. Vi undanber oss därför telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Ansök nu

Enhetschef till Staben, verksamhetsområde Användning

Kanslichef
Läs mer Feb 13
Läkemedelsverket är en kunskapsintensiv myndighet, där du har nära till specialistkunskap, forskning, utbildning och engagerade kollegor. Vår arbetsmiljö präglas av generositet, kunskapsspridning och ständigt lärande. Vi som arbetar på Läkemedelsverket är stolta över vårt viktiga samhällsuppdrag: att bidra till den svenska folk- och djurhälsan.

Vi kan nu erbjuda en intressant och spännande ledarroll och söker dig som inspireras av vårt uppdrag och vill leda, utveckla och skapa goda resultat med helhetssyn, engagemang, mod och målfokus.Vår verksamhet
Verksamhetsområde Användning ansvarar för att tillhandahålla information om läkemedel till syfte att nå en ändamålsenlig, säker och rationell användning. Vi ansvarar också för arbete med rest- och bristsituationer för läkemedel samt samlar in och utvärderar säkerhetsdata inom läkemedelsområdet. Inom verksamhetsområde Användning finns en stab som leds av en enhetschef. Staben har till uppgift att stödja direktören för verksamhetsområdet, bland annat kring arbete med barn och läkemedel, patient- och konsumentrådet, kvalitetsarbete samt att driva och samordna arbetet med projekt och förvaltningsobjekt.  

Staben består av högt kvalificerade medarbetare och befinner sig i ett uppbyggnadsskede i syfte att på ett effektivt sätt bidra till direktörens och verksamhetsområdets behov av stöd inom Läkemedelsverkets viktiga uppdrag. Vi söker nu dig som lockas av möjligheten att få leda staben vidare och utarbeta välfungerande arbetssätt i samråd med medarbetare och direktör.

Läs mer om vårt uppdrag och vad det innebär att arbeta på Läkemedelsverket här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/om-lakemedelsverket/jobba-pa-lakemedelsverket  

Dina arbetsuppgifter
Som enhetschef rapporterar du till direktör för verksamhetsområde Användning och ingår i verksamhetsområdets ledningsgrupp. Där förväntas du aktivt bidra till kontinuerlig utveckling och förbättring av såväl den egna enheten som den större verksamheten.

Du ansvarar för att leda staben på ett sätt som tydligt stöder direktören i dennas styrning och ledning av verksamhetsområdet. I arbetet ingår att planera, leda, utveckla och följa upp verksamheten i nära samverkan med chefer och medarbetare. Som enhetschef har du ett strategiskt fokus på verksamhetens långsiktiga utveckling, samtidigt som du stöttar medarbetare i de dagliga utmaningarna. Du representerar enheten internt och externt i olika sammanhang, identifierar utvecklingsbehov och driver förändring, tar initiativ till nya arbetssätt och aktiviteter och medverkar som kravställare i olika utvecklingsprojekt.

 Som ledare på Läkemedelsverket är du en god företrädare för vår ledarfilosofi vilken innebär att leda, styra, utveckla och företräda genom helhetssyn, mod, engagemang och målfokus.

Din bakgrund
Du har akademisk utbildning inom ett område som bedöms relevant för tjänsten. Du har erfarenhet av ledarskap, gärna från en kunskapsintensiv organisation. Erfarenhet av arbete med planering och uppföljning av verksamheter är meriterande, liksom arbete vid myndighet. 

Du har med goda resultat initierat och drivit förändringsprojekt, åstadkommit en produktiv samverkan och gynnsamma samarbeten med parter som lett till måluppfyllnad. Ditt sätt att leda bidrar särskilt till att motivera chefer och medarbetare att driva utveckling och förändring. Du har god förmåga att kommunicera, både muntligt och skriftligt, på svenska och engelska.

Dina personliga egenskaper
Du har förmåga att, med stort engagemang, lyhördhet, mod och kreativitet, leda och utveckla stabens arbete utifrån verksamhetsområdets identifierade mål. Du fattar välavvägda beslut, prioriterar, delegerar och är både strategisk och initiativrik. Ditt ledarskap präglas av tydlighet kombinerat med ödmjukhet och lyhördhet.

Du utvecklar goda relationer och når resultat genom nära samarbete med andra. Du skapar dialog, bygger laganda och åstadkommer delaktighet och engagemang kring verksamhetsområdets utveckling. Du har ett genuint intresse att leda och månar om att medarbetarna och verksamheten når sin fulla potential.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Bra att veta
Sista ansökningsdag: 2024-02-26

Anställningsform: Tillsvidare

Tillträde: Enligt överenskommelse

Enhet: Staben, verksamhetsområde Användning

Diarienummer: 2.4.1-2024-014005

Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Vi värdesätter mångfald och välkomnar sökande med olika bakgrund.

På Läkemedelsverket får du goda förutsättningar för balans i livet. Vi erbjuder dig bland annat flextid, förmånliga semestervillkor, friskvårdsbidrag samt friskvård på arbetstid. I den mån arbetsuppgifterna tillåter finns det möjlighet att delvis arbeta på distans efter överenskommelse med chef.

Läs mer om de förmåner du får hos oss här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/om-lakemedelsverket/jobba-pa-lakemedelsverket/formaner-hos-oss

Läkemedelsverket är beredskapsmyndighet, vilket innebär att vi genomför vissa bakgrundskontroller i samband med rekryteringar. Du kommer vid en eventuell intervju att behöva styrka din identitet samt uppvisa examensbevis och relevanta intyg. All tillsvidareanställd personal vid Läkemedelsverket är krigsplacerad inom myndigheten. 

Kontakt
Du är välkommen att kontakta direktör Veronica Arthurson. Du kan även kontakta de fackliga företrädarna Alexandra Braf, Saco och Pia Wictor, ST. Vi finns alla på telefon 018-17 46 00 eller nås genom e-post fornamn.efternamn@lakemedelsverket.se.

Välkommen med din ansökan!
Denna rekrytering sker helt genom Läkemedelsverkets försorg. Vi undanber oss därför telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Ansök nu

Enhetschef läkemedelstillgänglighet

Enhetschef, hälso- och sjukvård
Läs mer Feb 2
Läkemedelsverket är en kunskapsintensiv myndighet, där du har nära till specialistkunskap, forskning, utbildning och engagerade kollegor. Vår arbetsmiljö präglas av generositet, kunskapsspridning och ständigt lärande. Vi som arbetar på Läkemedelsverket är stolta över vårt viktiga samhällsuppdrag: att bidra till den svenska folk- och djurhälsan.

Vi kan nu erbjuda en intressant och spännande ledarroll och söker dig som inspireras av vårt uppdrag och vill leda, utveckla och skapa goda resultat med helhetssyn, engagemang, mod och målfokus.Vår verksamhet
Enheten för Läkemedelstillgänglighet ingår i verksamhetsområde Användning och består av drygt 20 medarbetare indelade i två grupper. På enheten bedrivs såväl löpande arbete som utvecklings- och utredningsverksamhet. Fokus är på tillgänglighets- och försörjningsfrågor rörande läkemedel och enheten har bland annat ansvar för hantering av rest- och bristsituationer av läkemedel. Arbetet sker i en tvärvetenskaplig miljö i nära samarbete med experter inom olika områden både inom Läkemedelsverket och från andra myndigheter, sjukvård, näringsliv och universitet. Tillgänglighetsfrågor är ett högt prioriterat område där vi bygger upp och vidareutvecklar verksamheten. 

Ditt uppdrag
Som enhetschef rapporterar du till direktör för verksamhetsområde Användning och ingår i verksamhetsområdets ledningsgrupp. Där förväntas du aktivt bidra till kontinuerlig utveckling och förbättring av såväl den egna enheten som den större verksamheten.

Tillsammans med övriga chefer leder du enheten och i ansvaret ingår att planera, leda, utveckla och följa upp verksamheten i nära samverkan med chefer och medarbetare. Som enhetschef har du ett strategiskt fokus på verksamhetens långsiktiga utveckling, samtidigt som du stöttar enhetens övriga chefer och medarbetare i de dagliga utmaningarna. Du representerar enheten internt och externt i olika sammanhang, identifierar utvecklingsbehov och driver förändring, tar initiativ till nya arbetssätt och aktiviteter och medverkar som kravställare i olika utvecklingsprojekt. I detta sammanhang förväntas du också vara talesperson för enhetens arbete i kontakter med externa aktörer så som vård, apotek, företag, allmänhet och media.

Som ledare på Läkemedelsverket är du en god företrädare för vår ledarfilosofi vilken innebär att leda, styra, utveckla och företräda genom helhetssyn, mod, engagemang och målfokus.

Din bakgrund
Du har akademisk examen från medicinskt eller annat naturvetenskapligt område med relevans för tjänsten. Du har också erfarenhet av chefs- och ledarskap, gärna från hälso- och sjukvården. Erfarenhet från läkemedelsnära arbete är meriterande liksom arbete vid myndighet. 

Du har med goda resultat initierat och drivit större förändringsprojekt, åstadkommit produktiv samverkan och gynnsamma samarbeten med externa parter som lett till måluppfyllnad. Ditt sätt att leda bidrar särskilt till att motivera chefer och medarbetare att driva utveckling och förändring i en kunskapsbaserad organisation. Du har god förmåga att kommunicera, både muntligt och skriftligt, på svenska och engelska. Har du dessutom erfarenhet av och känner dig bekväm med att hantera situationer med extern kommunikation, exempelvis mediakontakter, är det meriterande.

Dina personliga egenskaper
Du har förmåga att, med stort engagemang, mod och kreativitet, leda och vidareutveckla myndighetens arbete inom försörjningsfrågor av läkemedel. Du fattar välavvägda beslut, prioriterar, delegerar och är både strategisk och initiativrik. Ditt ledarskap präglas av tydlighet kombinerat med ödmjukhet och lyhördhet.

Du utvecklar goda relationer och når resultat genom nära samarbete med andra. Du skapar dialog, bygger laganda och åstadkommer delaktighet och engagemang kring enhetens utveckling. Du har ett genuint intresse att leda och månar om att medarbetarna och enheten når sin fulla potential. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Sista ansökningsdag: 2024-02-23
Anställningsform: Tillsvidare
Tillträde: Enligt överenskommelse
Enhet: Läkemedelstillgänglighet
Diarienummer: 2.4.1-2024-010441


Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Vi värdesätter mångfald och välkomnar sökande med olika bakgrund. Goda förutsättningar för balans i livet är viktigt för oss och vi tillämpar flextid och förmånliga villkor gällande bland annat semester. För att främja ett hållbart arbetsliv erbjuder vi friskvårdsbidrag samt möjlighet till friskvård på arbetstid. I den mån arbetsuppgifterna tillåter kan det finnas möjlighet att delvis arbeta på distans efter överenskommelse med chef. Läkemedelsverket är beredskapsmyndighet, vilket innebär att vi genomför vissa bakgrundskontroller i samband med rekryteringar. Du kommer vid en eventuell intervju att behöva styrka din identitet samt uppvisa examensbevis och relevanta intyg.

Då detta är en säkerhetsklassad tjänst, innebär det att säkerhetsprövning med registerkontroll kan komma att genomföras enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs även svenskt medborgarskap.

Kontakt
Du är välkommen att kontakta rekryterande chef Veronica Arthurson om du har frågor om tjänsten. Du kan även kontakta de fackliga företrädarna Alexandra Braf, Saco och Pia Wictor, ST. Vi finns alla på telefon 018-17 46 00 eller nås genom e-post fornamn.efternamn@lakemedelsverket.se.

Välkommen med din ansökan!
Denna rekrytering sker helt genom Läkemedelsverkets försorg. Vi undanber oss därför telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Ansök nu