Uppsala: Driftansvarig krisberedskap, teknik och samband

Hitta ansökningsinfo om jobbet Driftansvarig krisberedskap, teknik och samband i Uppsala. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Uppsala inom den kategorin.

Publicerad: 2024-01-04 // Varaktighet: Heltid

Länsstyrelsen är regeringens representant i länet och arbetar för att främja Uppsala läns utveckling. Vi verkar som en samlande kraft för länet och har verksamhet inom samhällsplanering, lantbruk och landsbygd, krisberedskap, miljö och natur, sociala frågor, kulturmiljö, klimat och energi och allmän förvaltning. I dessa verksamheter har vi i vår ärendehantering ett ansvar att väga olika sakintressen mot varandra. Vi arbetar för att nationella mål ska få genomslag och samordnar olika samhällsintressen samt främjar samverkan mellan olika aktörer i länet. Vi ger bidrag och stöd till olika verksamheter och ser till att lagar och riktlinjer följs.



På länsstyrelsen i Uppsala län arbetar cirka 220 personer. Landshövdingen är chef för länsstyrelsen. Vi är en arbetsplats som präglas av kunskap, öppenhet och engagemang.



Enheten för samhällsskydd och beredskap
Enheten för samhällsskydd och beredskap arbetar för att minimera konsekvenserna av en samhällsstörning genom att myndigheter, organisationer och samhällsviktiga företag i länet samarbetar före, under och efter en kris.

Vi ansvarar bland annat för kärnenergiberedskap och utvecklingen av det civila försvaret där länsstyrelsen som högsta civila totalförsvarsmyndighet i länet har en central roll. Enheten genomför utbildningar och övningar inom krisberedskap och civilt försvar.

Arbetsuppgifter
Du kommer att ha en central roll för länsstyrelsens förmåga att använda fast- och mobil ledningsplats. Uppgiften innebär att sköta de tekniska system och samband som länsstyrelsen behöver för att hantera kriser, händelser och olyckor samt för att utföra länsstyrelsens uppgifter inom civilt försvar. Du kommer att arbeta med förvaltning och utveckling av länsstyrelsens lednings- och sambandssystem både genom planering och operativa uppgifter. I uppdraget ingår ett regionalt ansvar för samverkan med länets aktörer inom ledningsplatsområdet. Vårt ansvarsområde är i kraftig utveckling och vi kommer den närmaste tiden att behöva ta oss an ett antal utmaningar och driva vår egen förmågeutveckling likväl som för andra aktörer inom vårt geografiska områdesansvar. Du kommer att stå i centrum för den utvecklingen och det kommer att krävas både tekniskt handlag och operativ förmåga.

Kvalifikationer
Du har grundläggande relevant utbildning inom teknik och samband eller arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av operativ verksamhet och drift av ledningssystem eller motsvarande teknisk kompetens. 

Det är meriterande om du har erfarenhet inom kärnenergiområdet liksom erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom exempelvis Polismyndigheten, Försvarsmakten, Länsstyrelsen, kommunal eller regional förvaltning eller privat sektor.

Som person är du strukturerad och flexibel, det innebär att du självständigt planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete och driver dina processer vidare på ett effektivt sätt utifrån de behov och förutsättningar som finns. Du har en god kommunikativ förmåga och förståelse för hur tekniska detaljer behöver delges för att chef ska kunna fatta informerade beslut inom ditt område. Därtill arbetar du bra med andra människor och är lyhörd. Du företräder Länsstyrelsen på ett förtroendeingivande sätt. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Villkor
Anställningen gäller tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning med tillträde enligt överenskommelse. Din tjänstebenämning på myndigheten blir handläggare.

Säkerhetsprövning med registerkontroll genomförs enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. 

Med anställning följer skyldighet att krigsplaceras.

Övrigt
Som anställd i staten förväntas du dela den statliga värdegrunden och bidra till att utveckla en god förvaltningskultur, präglad av demokrati, mänskliga rättigheter och rättssäkerhet, effektivitet och tillgänglighet.

Länsstyrelsen arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering och tar tillvara de kvalitéer som mångfald tillför verksamheten.

Välkommen med din ansökan!

Alla platsannonser →

Andra jobb i Uppsala som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Uppsala som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning.

Uppsalahem söker en juriststudent till Fastighetsutveckling

Läs mer Jan 17
Uppsalahem är Uppsalas ledande bostadsbolag och har ca 300 engagerade medarbetare som förvaltar vårt bestånd av ca 18 000 lägenheter. Hos oss får du arbeta med något av det som är mest betydelsefullt för människor, deras hem. För oss är ett tryggt boende en av våra viktigaste frågor och nu får du möjlighet att tillsammans med andra kollegor arbeta för trygga och trivsamma hem genom att säkerställa en god och korrekt användning av våra bostäder.
Ditt uppdrag hos oss
Som studentmedarbetare på avdelningen Förvaltningsutveckling arbetar du nära våra erfarna hyresjurister och handläggare för att stötta organisationen inom hyresjuridiska frågor. I din rollkommer duutreda hyresjuridiska frågeställningar och handlägga ärenden med stöd i lagstiftning.Arbetet innebär att självständigt göra juridiska bedömningar och fatta beslut kring andrahandsansökningar, byten och överlåtelser. Du kommer även ha tät kontakt med Uppsalahems hyresgäster, både via telefon och e-post, där du hjälper dem att förstå hyreslagstiftningen samt vilka regler som gäller vid andrahandsansökningar, byten och överlåtelser.
Huvudsakliga löpande uppgifter:
Handlägga och genomföra juridiska bedömningar utifrån hyreslagen och rättspraxis
Fatta självständiga beslut för andrahandsansökningar, byten och överlåtelser
Förebygga olovlig andrahandsuthyrning
Besvara hyresjuridiska frågor via telefon och e-post.
Vem är du?
Vi söker dig som studerar juridik på universitet och har möjlighet att arbeta parallellt med dina studier. Du har ett intresse för fastighetsbranschen och hyresjuridik. Du trivs med att samarbeta och har förmåga att skapa och bibehålla goda relationer både internt och externt. Tidigare arbetslivserfarenhet inom juridik är meriterande.
Vi på Uppsalahem
Välkommen till oss på Uppsalahem! Vi är vad vi heter, hem för var sjätte Uppsalabo. Vi äger, förvaltar och bygger bostäder för stora, små dagdrömmare, tv-tittare, fågelskådare och gamers. Vill du vara med och jobba för ett levande och hållbart Uppsala där alla kan leva och trivas? Som det ledande bostadsbolaget i Uppsala är vår vision att bli Sveriges bästa bostadsbolag. Läs mer om oss, vår historia och våra värderingar på www.uppsalahem.se.Här kan du även läsa mer om vilka förmåner vi erbjuder.
Om anställningen
Omfattning: Upp till 15 timmar i veckanAnställningsform: Du kommer kontrakteras för en termin i taget med möjlighet till jobb över sommarenStart: Enligt överenskommelsePlacering: Cykelfabriken
Nyfiken?
Vill du veta mer om tjänsten? Då ska du kontakta Förvaltningschef Sarah Falk,sarah.falk@uppsalahem.se.Vi går igenom ansökningarna löpande så rollen kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum, vänta därför inte med att skicka in din ansökan. Varmt välkommen med din ansökan senast 2025-02-10.
Vi ser fram emot att höra från dig!

Ansök nu

Boendekonsulent till Uppsalahem!

Läs mer Feb 10
Uppsalahem är Uppsalas ledande bostadsbolag och har ca 330 engagerade medarbetare som förvaltar vårt bestånd av ca 18 000 lägenheter. Vi är ett utvecklingsorienterat bolag som siktar på att bli det bästa bostadsbolaget i Sverige, vill du komma och bidra till det? Hos oss får du arbeta med något av det som är mest betydelsefullt för människor, deras hem.
Som hyresgäst är det centralt att känna trygghet och trygghetsfrågor är något vi har stort fokus på. Vi behöver nu förstärka teamet med två boendekonsulenter som vill vara med på vår resa!

Ditt uppdrag hos oss
På Uppsalahem arbetar vi tillsammans med hyresgästen i fokus, som boendekonsulent skapar du trygghet i människors liv. Varje dag. I den här rollen får du chansen att vara en nyckelspelare i vårt trygghetsarbete och bidra med innovativa idéer och metoder för att skapa en harmonisk och trivsam miljö för våra hyresgäster. Du kommer att arbeta med bostadssociala frågor inom förvaltningen, med särskilt fokus på att hantera komplexa störningsärenden, otillåten andrahandsuthyrning och osanitära lägenheter.
Din kommunikativa förmåga kommer du ha mycket nytta av när du möter hyresgäster från olika samhällsskikt, livssituationer och måenden. Du kommer att samarbeta nära säkerhetsansvarige, jurister och förvaltningsteam för att säkerställa att vi tillsammans skapar en trygg och trivsam boendemiljö.
Dessutom ingår bland annat följande arbetsuppgifter i rollen:
Medverka vid hyresgästmöten och andra hyresgästkontakter
Delta vid avhysningsärenden
Genomföra lägenhetsbesiktningar
Genomföra utredningar
Aktivt söka samarbete med andra aktörer såsom stadsdelsförvaltning, socialförvaltningen, polis och störningsjour.
Omvärldsbevaka genom deltagande i kurser, seminarier, studiebesök, med mera.


Vem är du?
Vi söker dig som har en akademisk utbildning och en passion för komplexa ärenden och att göra skillnad. Om du har studerat till socionom eller beteendevetare är det ett stort plus, men vi värdesätter även annan relevant utbildning. Tidigare erfarenhet i en liknande roll är meriterande, men inte ett krav. Du har B-körkort och behärskar svenska och engelska flytande, både i tal och skrift.
För att lyckas i rollen ser vi gärna att du har god kännedom om hyreslagstiftning. Fördelaktigt är också om du har kännedom om hur socialtjänsten fungerar. Samarbete är centralt i rollen och du kommer som boendekonsulent att arbeta nära våra jurister och handläggare.
Vi tror att du är en positiv och lösningsorienterad person som ser helheter och driver frågor framåt med både envishet och tålamod. Du är trygg i att kommunicera respektfullt och tydligt, även i utmanande situationer. Din förmåga att samarbeta och skapa goda relationer, både internt och externt, är en av dina starkaste tillgångar. Du är kapabel och fattar egna beslut i komplexa ärenden, alltid med lagstiftningen som grund.
Hos oss på Uppsalahem får du inte bara ett jobb, utan en möjlighet att representera allmännyttan och företaget och leva efter våra värderingar. Tillsammans skapar vi en trygg och trivsam boendemiljö för alla våra hyresgäster.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och erfarenheter.
Din arbetsplats
Du ingår i hållbarhetsavdelningen som idag består av 12 personer (varav 4 boendekonsulenter) och din närmaste chef är hållbarhetschefen, som ingår i ledningsgruppen. Hållbarhetsavdelningen ansvarar för ekologisk- och social hållbarhet samt kvalitet- och säkerhetsfrågor. Du kommer även att arbeta nära kollegor från andra delar av organisationen i tvärfunktionella team.
Vid vårt centralt belägna huvudkontor arbetar närmare 120 personer. Vi erbjuder bra förmåner för våra anställda – bland annat ett generöst friskvårdserbjudande med både friskvårdstimme och friskvårdsbidrag, lunchsubvention och timbank.
Här kan du även läsa mer om vilka förmåner vi erbjuder.
Om anställningen
Omfattning: Heltid Arbetstider: 08.00-17.00 (mån-fre) Anställningsform: Tillsvidareanställning Antal tjänster: 2 Start: Enligt överenskommelse Placering: Cykelfabriken
Nyfiken?
Vill du veta mer om tjänsten? Då ska du kontakta Jenny Ångman, Hållbarhetschef, jenny.angman@uppsalahem.se. Vi går igenom ansökningarna löpande så rollen kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum, vänta därför inte med att skicka in din ansökan. Varmt välkommen med din ansökan senast 2025-03-10.
Vi ser fram emot att höra från dig!

Ansök nu

Specialistläkare, hematologi

Läs mer Jan 28
På Läkemedelsverket gör vi skillnad tillsammans. I livet och för livet. Vi jobbar för människors och djurs hälsa, för ett bättre Sverige idag och i framtiden.Är du läkare med specialistkompetens inom hematologi? Välkommen att söka ett viktigt uppdrag som medicinsk utredare hos oss!

Vår verksamhet
Verksamhetsområde Tillstånd verkar på flera sätt för att ändamålsenliga läkemedel ska nå patienten. Verksamhetsområdet har cirka 340 anställda och är uppdelat på flera enheter. Inom Enheten för Effekt och Säkerhet finns nu ett behov av att rekrytera en specialistläkare inom hematologi. 

Enheten för Effekt och Säkerhet, värderar dokumentation kring läkemedlens effekt och säkerhet. De utredningar och rekommendationer som görs ligger sedan till grund för beslut huruvida ett läkemedel ska godkännas för kliniskt bruk. Vi samverkar med andra medlemsländer i EU i utredningsarbetet samt bidrar aktivt till kommittéer och arbetsgrupper inom den Europeiska Läkemedelsmyndigheten EMA. 

Enheten för Effekt och Säkerhet består av olika klinikgrupper. Du kommer att arbeta i den klinikgrupp som bland annat ansvarar för hematologi och onkologi. Vi är idag 20 medarbetare, varav hälften är läkare.

Dina arbetsuppgifter
För att trivas med arbetet på Läkemedelsverket bör du ha ett stort intresse och engagemang för läkemedelsfrågor och vetenskap. Du arbetar med alla delar och aspekter av ett läkemedels livscykel, vilket inkluderar värdering av effekt- och säkerhetsdokumentation inför godkännande av läkemedel, säkerhetsuppföljning av godkända läkemedel samt vetenskaplig rådgivning till läkemedelsföretag och akademiska grupper.

Läkemedelsverket är en kunskapsintensiv myndighet med många stimulerande och kompetensutvecklande uppgifter. Arbetet är självständigt men bedrivs i nära samarbete med andra specialistläkare samt även tvärvetenskapligt, med experter inom andra vetenskapliga discipliner, såsom statistik, preklinik, farmakokinetik och farmaci. Som läkare med specialistkompetens har du ett särskilt ansvar att använda din kliniska expertis i syfte att stärka Läkemedelsverkets granskningar i frågor rörande kliniska avväganden. En viktig del av arbetet är att analysera stora mängder av information samt att beskriva och motivera slutsatserna.

Arbetet ger möjlighet att både följa och aktivt påverka den internationella läkemedelsutvecklingen. Läkemedelsvärdering sker till stora delar i ett europeiskt samarbete där Sverige har en framstående position. Arbetet kan också komma att innebära kontakt med andra svenska myndigheter.

Läs gärna mer om den bredd av arbetsuppgifter som våra läkare arbetar med på Läkemedelsverkets webbplats: https://www.lakemedelsverket.se/sv/om-lakemedelsverket/jobba-pa-lakemedelsverket/sa-ar-det-att-jobba-hos-oss.

Din bakgrund
Vi söker dig som är läkare med specialistkompetens inom hematologi. Doktorsexamen eller motsvarande erfarenhet av forskning och värdering av kliniska data inom relevanta områden är en fördel. Arbetet förutsätter att du har god datorvana, god förmåga att kommunicera i tal och skrift på såväl svenska som engelska samt mycket goda kunskaper i engelska vad avser skriftlig kommunikation inom det naturvetenskapliga/medicinska vetenskapsområdet.

Inga förkunskaper avseende arbete på myndigheten krävs. Du får god handledning och fortlöpande internutbildning som gör att du successivt växer in i ditt arbete som medicinsk utredare. Det finns även möjlighet till fortbildning inom ditt kliniska område.

Dina personliga egenskaper
Du som söker...


• har vetenskapligt tänkande, är nyfiken och engagerad, och stimuleras av att få arbeta i en högkompetent miljö
• har god analytisk kapacitet, förmåga att ta till dig och se samband i stora mängder av information och kunna göra relevanta prioriteringar inom fastställda tidsramar
• har god förmåga att planera och organisera ditt arbete
• tycker om att skriva och arbeta med texter, som behöver vara av argumenterande karaktär
• arbetar gärna i team och med en lyhörd, öppen och prestigelös inställning bidrar du till ett förtroendefullt och produktivt arbetsklimat i gruppen.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Bra att veta
Sista ansökningsdag: 2025-03-03
Anställningsform: Tillsvidare
Tillträde: Enligt överenskommelse
Enhet: Effekt och Säkerhet
Diarienummer: 2.4.1-2025-007235

Vi tillämpar 6 månaders provanställning.
Vi värdesätter mångfald och välkomnar sökande med olika bakgrund.

På Läkemedelsverket får du goda förutsättningar för balans i livet. Vi erbjuder dig bland annat flextid, förmånliga semestervillkor, friskvårdsbidrag samt friskvård på arbetstid. I den mån arbetsuppgifterna tillåter finns det möjlighet att delvis arbeta på distans efter överenskommelse med chef. Bor du på annan ort kan det finnas möjlighet till arbete på distans på heltid.

Läs mer om de förmåner du får hos oss här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/om-lakemedelsverket/jobba-pa-lakemedelsverket/formaner-hos-oss 

Läkemedelsverket är beredskapsmyndighet, vilket innebär att vi genomför vissa bakgrundskontroller i samband med rekryteringar. Du kommer vid en eventuell intervju att behöva styrka din identitet samt uppvisa examensbevis och relevanta intyg. All tillsvidareanställd personal vid Läkemedelsverket är krigsplacerad inom myndigheten.

Kontakt
Du är välkommen att kontakta gruppchef Åsa Müssener. Du kan även kontakta de fackliga företrädarna Alexandra Braf, Saco och Pia Wictor, ST. Vi finns alla på telefon 018-17 46 00 eller nås genom e-post fornamn.efternamn@lakemedelsverket.se.

Mer om Läkemedelsverket
Du tänker kanske inte så ofta på Läkemedelsverket, men vi kan lova att du möter oss i din vardag. Resultatet av det vi gör märks på apotek, sjukhus, hos veterinären och i ditt badrumsskåp. Vi ser nämligen till att du och alla andra i Sverige får tillgång till säkra och effektiva läkemedel och medicintekniska produkter, allt från plåster och graviditetstester till rollatorer och appar. Det gör vi genom att godkänna och ge tillstånd, övervaka och kontrollera och genom att informera och ge råd. Vi som arbetar på Läkemedelsverket är stolta över vårt viktiga samhällsuppdrag: att bidra till den svenska folk- och djurhälsan.

Läs mer om vårt uppdrag och vad det innebär att arbeta på Läkemedelsverket här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/om-lakemedelsverket/jobba-pa-lakemedelsverket

Välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Kvalificerad handläggare till resursteamet, barn och unga myndighet

Läs mer Jan 21
Resursteamet, barn och unga myndighet

Är du en trygg och erfaren socionom som vill använda din erfarenhet för att coacha och inspirera andra? Vill du vara med och skapa verklig skillnad? Välkommen att forma framtidens socialtjänst med oss!

Hos oss får du möjlighet att spela en nyckelroll i utvecklingen av socialtjänstens arbete med barn och unga. Du blir en del av en dynamisk och engagerad arbetsgrupp där vi tillsammans arbetar för att skapa flexibla, nätverksbaserade lösningar och hållbara insatser för de barn och familjer vi möter. Hos oss är ditt inflytande och din erfarenhet avgörande.

Vi erbjuder flexibla arbetssätt och en sund balans mellan arbete och privatliv. Du får vara med och forma ett nystartat team där dina idéer och erfarenheter tas till vara.

Här kan du läsa mer om Socialförvaltningens kompetens- och befogenhetstrappa. (https://www.uppsala.se/Sok/?query=socialförvaltningen)


Ditt uppdrag
Resursteamets huvuduppdrag är att avlasta övriga enheter, sprida Signs of safety som förhållningssätt samt hitta alternativa lösningar till placeringar med hjälp av nätverk.

Du kommer ingå i ett team med andra erfarna handläggare och vara med och forma verksamheten utifrån dina insikter och erfarenheter. Du kommer arbeta i nära samarbete med olika handläggare på utrednings- och placeringsenheterna inom avdelningen.

Du får möjligheten att implementera Signs of Safety i det dagliga arbetet och göra allt från att hålla i nätverksmöten till hela säkerhetsplaneringar.

I denna roll blir du också en coach och vägledare för andra socialsekreterare, där du bidrar till deras utveckling. Du får hålla i utbildningar och workshops, samtidigt som du utvecklar både dina egna och andras färdigheter.

I rollen ingår också självständig och effektiv handläggning av utredningar och placeringar enligt SoL och LVU. Arbete utanför kontorstid förekommer, du förväntas kunna arbeta utanför kontorstid en kväll per vecka.

Din bakgrund
Vi söker dig som har socionomexamen och flerårig erfarenhet av myndighetsutövning inom området barn och ungdom. För att lyckas i rollen behöver du ha erfarenhet av alla delar i handläggningsprocessen, att skriva utredningar, dokumentera och av att arbeta med olika digitala verktyg. I denna roll krävs även B-körkort, goda kunskaper i svenska i både tal och skrift samt mycket goda kunskaper i utrednings- och uppföljningsarbete.

Har du utbildning inom systemteori, signs of safety eller BBIC ser vi det som meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta utifrån signs of safety och av säkerhetsplanering enligt signs of safety.

Som person är du lugn och samlad i olika situationer och kan fokusera på rätt saker. Du är bra på att strukturera, planera och prioritera i ditt arbete. Vidare så är du en flexibel person som har förmågan att se möjligheter i förändringar. Jobbet passar dig som samarbetar och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt.


Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Katrin Larsson, enhetschef, 018-727 52 13

Facklig företrädare:
Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34.

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 23 02.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Jobba hos oss - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-karriar/jobba-hos-oss/bli-en-av-oss/)

Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Ansök nu

Strateg inom lokalförsörjning - Uppsala kommun

Läs mer Feb 7
Stadshuset

Vill du vara med och planera Uppsala kommuns samhällsfastigheter? Vi söker just nu efter en ny strateg med inriktning mot särskilda bostäder. Vi ser fram emot din ansökan!

Enhet lokalförsörjning har det samlade ansvaret för att planera och beställa kommunens samhällsfastigheter, exempelvis särskilda boenden, förskolor, skolor, idrottslokaler och brandstationer. Nu söker vi dig som vill vara med och göra skillnad!

Du kommer arbeta i en grupp med åtta andra strateger med olika ansvarsområden. Kommunen har ett stort behov av LSS-bostäder och den aktuella tjänsten kommer i första hand vara inriktad mot det, men kan även komma att omfatta andra områden, både bostäder och lokaler.

Ditt uppdrag
Som strateg på fastighetsstaben är du ansvarig för den strategiska delen i kommunstyrelsen uppdrag om att tillhandahålla ändamålsenliga, hållbara och kostnadseffektiva lokaler och bostäder till nämnderna. Ditt uppdrag sträcker sig från att behov uppstår till beslutad lösning på behovet och överlämning till projektledare. Ditt arbete ska genom både lång och kortsiktig planering av lokal- och bostadsbeståndet öka nämndernas förutsättningar att fokusera på sin kärnverksamhet. Det innebär att du ska bidra till att hitta lösningar för hur verksamheternas lokalbehov tillgodoses.

I arbetsuppgifterna ingår bland annat att ta fram bostads- och lokalförsörjningsplaner som sammanställer och analyserar kommunens behov och hur det ska mötas. En stor del av arbetet är att driva utredningar för hur behov av bostäder och lokaler ska lösas, både på kort och lång sikt. Du arbetar bland annat tillsammans med berörd verksamhet, stadsbyggnadsförvaltningen och fastighetsägare.

Rollen kommer vara inriktad mot att arbeta med bostäder för personer med funktionsnedsättning, så kallade bostäder med särskild service. Det innebär att du kommer ha tätt samarbete med bland annat vård- och omsorgsförvaltningen. Inom gruppen Strategi finns ytterligare en person som jobbar inom området. Andra områden kan också bli aktuella, både bostäder och lokaler.

Din bakgrund
Vi söker dig som har akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete som strateg, samhällsplanering, fastighetsfrågor och lokalförsörjning. Det är en fördel om du har erfarenhet av arbete med särskilda bostäder eller av arbete inom LSS-lagstiftningen. Arbetet kräver att du har goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska samt goda kunskaper i Microsoft 365. Har du kunskaper i GIS ses det som meriterande.

Som person är du en god analytiker som är bra på att se ett större sammanhang. Du förstår ekonomiska samband och de faktorer som leder till en verksamhet med ekonomi i balans. Vidare tar du initiativ och driver arbete framåt samtidigt som du har god samarbetsförmåga. Du behöver vara bekväm med att ha många kontakter och arbeta med flera uppgifter parallellt, vilket kräver att du är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Liz Holmquist, gruppchef, 018-727 46 36.

Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34
Vision, Liselotte Ehn, 018-727 49 49.

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till kommunledningskontoret. Här jobbar du tillsammans med medarbetare på staber för kommunikation, HR, IT, ekonomi, upphandling och fastighet samt avdelningarna kvalitet och planering, hållbarhet, trygghet, säkerhet och beredskap, samt kansli. På kommunledningskontoret ligger även organisationerna för näringsliv och destination samt gemensam service. Kommunledningskontoret är länken mellan våra förtroendevaldas beslut och kommunens alla verksamheter. Vårt uppdrag är bland annat att samordna och driva övergripande frågor inom demokrati, samhälls- och näringslivsutveckling samt ekologisk och social hållbarhet.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på jobba i Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/jobb/)

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Ansök nu

Andra jobb i Uppsala från Länsstyrelsen i Uppsala län

Nedan visas andra jobb i Uppsala från Länsstyrelsen i Uppsala län .

Chefsjurist/enhetschef till Rättsenheten

Enhetschef, offentlig förvaltning
Läs mer Feb 10
Är du en kvalificerad och erfaren jurist med goda ledarskapsförmågor som vill ha det övergripande ansvaret för rättssäkerhet på länsstyrelsen? Vill du genom tillit leda kunniga medarbetare i en verksamhet som spänner över många samhällsfrågor? Då kan du vara den chefsjurist som vi söker.

Rättsenheten 
Enheten tillhör avdelningen för verksamhetsstöd som även består av service-, stab- och kommunikations och personal- och ekonomienheterna.

Rättsenhetens uppdrag är brett och spänner sig över hela länsstyrelsens verksamhet. Jurister och handläggare arbetar med handläggning av ärenden inom till exempel tillstånds-, tillsyns- och överklagningsärenden enligt ett stort antal lagstiftningar som t.ex. miljö-, trafik-, plan- och bygg-, alkohol-, tobak-, livsmedels- och ordningslagstiftningarna. Gruppen för arkiv och diarie har ansvar för centralarkiv och diarieföring. Medarbetare inom informationssäkerhet, säkerhets- och dataskydd arbetar övergripande med sakfrågor inom respektive kompetens. Alla medarbetare på enheten stöttar övriga anställda utifrån sina olika sakområden.

Arbetsuppgifter
Som chefsjurist på länsstyrelsen har du ett övergripande ansvar för rättssäkerhet och lagenlighet för verksamheten. Du är beslutande i många ärenden och utgör därutöver ett stöd i strategiskt och principiellt viktiga juridiska frågor för länsledningen. Du är också enhetschef med budget- och personalansvar. De medarbetare som arbetar med arkiv och diarium leds av en chef som har personal- och arbetsmiljöansvar, du har personalansvar för övriga medarbetare på enheten liksom för chefen för arkiv och diarium. Du deltar också i olika nätverk och samverkan med andra länsstyrelser och myndigheter. Du ingår i myndighetens ledningsgrupp. 

Kvalifikationer
Du har jur. kand./juristexamen, är tingsmeriterad och har flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom offentlig verksamhet. Du är en skicklig jurist med bred kompetens och erfarenhet samt är väl förtrogen med statsförvaltningen. Du har erfarenhet av arbete med styrande dokument samt erfarenhet av verksamhetsutveckling och förändringsarbete. Det är meriterande om du har erfarenhet från t.ex. domstol eller annat arbete som vi bedömer som likvärdigt av arbete med plan-och byggregleringen och miljöbalken. Vi ser att personen vi söker har arbetat i en ledande roll, det är meriterande om du har chefserfarenhet med budget- och personalansvar.

Du är tydlig, har integritet och vågar ta ställning och är trygg i ditt beslutsfattande. Du är lösningsorienterad inom rättssäkerhetens ramar, driver och följer upp mot mål och resultat och har ett professionellt och gott bemötande.

Eftersom rollen som chefsjurist innebär många kontakter, både internt på Länsstyrelsen och externt, är det viktigt att du är kommunikativ och van vid olika samarbets- och samverkansformer. 

För att lyckas har du förmågan att skapa engagemang och delaktighet i arbetsgrupper. Du är prestigelös, har god samarbetsförmåga och kan inspirera, motivera och leda medarbetare. I ledarskapet ingår att kunna se och nyttja medarbetares olika styrkor och drivkrafter så att den samlade kompetensen tillvaratas och utvecklas på ett sätt som gynnar verksamheten. Som ledare hos oss är det viktigt att du delar vår syn på tillitsbaserat ledarskap och vår statliga värdegrund.

Vi lägger stor vikt vid de personliga egenskaperna.

Villkor
Anställningen gäller tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning med tillträde snarast enligt överenskommelse. Din tjänstebenämning på myndigheten blir chef. Säkerhetsprövning med registerkontroll genomförs enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer skyldighet att krigsplaceras.

Övrigt
Som anställd i staten förväntas du dela den statliga värdegrunden och bidra till att utveckla en god förvaltningskultur, präglad av demokrati, mänskliga rättigheter och rättssäkerhet, effektivitet och tillgänglighet.

Länsstyrelsen arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering och tar tillvara de kvalitéer som mångfald tillför verksamheten.

Länsstyrelsen är regeringens representant i länet och arbetar för att främja Uppsala läns utveckling. Vi verkar som en samlande kraft för länet och har verksamhet inom samhällsplanering, lantbruk och landsbygd, krisberedskap, miljö och natur, sociala frågor, kulturmiljö, klimat och energi och allmän förvaltning. I dessa verksamheter har vi i vår ärendehantering ett ansvar att väga olika sakintressen mot varandra. Vi arbetar för att nationella mål ska få genomslag och samordnar olika samhällsintressen samt främjar samverkan mellan olika aktörer i länet. Vi ger bidrag och stöd till olika verksamheter och ser till att lagar och riktlinjer följs.



På länsstyrelsen i Uppsala län arbetar cirka 220 personer. Landshövdingen är chef för länsstyrelsen. Vi är en arbetsplats som präglas av kunskap, öppenhet och engagemang.



Välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Handläggare social hållbarhet, mäns våld mot kvinnor

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Jan 31
Vill du samordna det strategiska arbetet med social hållbarhet inom Uppsala län? Vi söker en handläggare social hållbarhet med inriktning Mäns våld mot kvinnor.

Enheten för social hållbarhet
Enheten för social hållbarhet samordnar uppdrag inom områden som mänskliga rättigheter, jämställdhet, integration, föräldraskapsstöd, vålds-, brotts- och missbruksfrågor med mera. En del av jämställdhetsarbetet handlar om att förebygga och bekämpa mäns våld mot kvinnor, inklusive våld i nära relationer, hedersrelaterat våld samt prostitution och människohandel.

Länsstyrelsen har ett pågående regeringsuppdrag om att främja erfarenhetsutbyte för yrkesverksamma som möter barn i skyddat boende eller personer som utövat våld. Vi söker nu en medarbetare med erfarenhet inom dessa områden samt kunskap om mäns våld mot kvinnor.

Arbetsuppgifter
Som handläggare samordnar du tillsammans med dina kollegor det strategiska arbetet i länet och du kommer bland annat arbeta med att genomföra kunskapshöjande insatser och främja erfarenhetsutbyte för yrkesverksamma i länets kommuner, andra myndigheter och civilsamhällesorganisationer. 

Tjänsten inkluderar intern samverkan och du kommer att arbeta nära de övriga medarbetarna på enheten. Du ska även kunna ta dig an andra arbetsuppgifter och uppdrag inom enhetens verksamhetsområden vid behov. Det krävs därför ett grundläggande intresse av att samarbeta och på sikt utvecklas inom flera olika områden som berör social hållbarhet.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har akademisk examen med samhällsvetenskaplig inriktning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som motsvarande. Du har erfarenhet av arbete inom social hållbarhet i offentlig förvaltning, det vill säga statlig, regional eller kommunal verksamhet. Du har minst 5 års erfarenhet av arbete inom området mäns våld mot kvinnor samt erfarenhet av strategiskt arbete, processledning och samordning. 

Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med våldsutövare och/eller med barn i skyddat boende. Det är även meriterande om du har erfarenhet av arbete mot mäns våld mot kvinnor inom socialtjänsten samt erfarenhet av våldsförebyggande arbete.

Som person tar du ansvar för dina arbetsuppgifter och du planerar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt för att leverera inom givna tidsramar. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och kan vid behov ändra ditt förhållningssätt. Du relaterar till människor och är lyhörd i din kommunikation. Du företräder länsstyrelsen på ett förtroendeingivande sätt och har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Villkor
Anställningen gäller tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning med tillträde snarast enligt överenskommelse. Din tjänstebenämning på myndigheten blir handläggare.

Övrigt
Som anställd i staten förväntas du dela den statliga värdegrunden och bidra till att utveckla en god förvaltningskultur, präglad av demokrati, mänskliga rättigheter och rättssäkerhet, effektivitet och tillgänglighet.

Länsstyrelsen arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering och tar tillvara de kvalitéer som mångfald tillför verksamheten.

Länsstyrelsen är regeringens representant i länet och arbetar för att främja Uppsala läns utveckling. Vi verkar som en samlande kraft för länet och har verksamhet inom samhällsplanering, lantbruk och landsbygd, krisberedskap, miljö och natur, sociala frågor, kulturmiljö, klimat och energi och allmän förvaltning. I dessa verksamheter har vi i vår ärendehantering ett ansvar att väga olika sakintressen mot varandra. Vi arbetar för att nationella mål ska få genomslag och samordnar olika samhällsintressen samt främjar samverkan mellan olika aktörer i länet. Vi ger bidrag och stöd till olika verksamheter och ser till att lagar och riktlinjer följs.



På länsstyrelsen i Uppsala län arbetar cirka 220 personer. Landshövdingen är chef för länsstyrelsen. Vi är en arbetsplats som präglas av kunskap, öppenhet och engagemang.



Välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Säkerhetsskyddschef

IT-säkerhetschef/IT security manager
Läs mer Feb 3
Rättsenheten
Rättsenheten består av medarbetare med juridisk kompetens, kompetens inom diarie- och registratur samt informationssäkerhet och dataskydd.

Vi är 17 medarbetare. Vi arbetar brett med en rad olika frågor bl.a. ärendehandläggning, internt stöd, internt säkerhetsskydd- och dataskydd, diarieföring och arkivering samt har ansvar för verksamhetsutvecklingsfrågor inom ramen av nämnda frågor.

Vill du leda och driva säkerhetsskyddsfrågor på en myndighet med bred verksamhet är du den vi söker!

Arbetsuppgifter
Som säkerhetsskyddschef ansvarar du för att kontrollera att myndighetens verksamhet bedrivs enligt säkerhetsskyddslagen, säkerhetsskyddsförordningen och tillhörande föreskrifter. Du kommer samordna myndighetens säkerhetsarbete och organisera det interna säkerhetsskyddsarbetet. I uppdraget ingår att ge rådgivning men också att vara kravställare. Du ingår i vår interna säkerhetsgrupp samt representerar länsstyrelsen i externa samverkansforum. Du kommer vidare att arbeta med omvärldsbevakning, framtagande av myndighetens säkerhetsskyddsanalys och säkerhetskyddsplan, framtagande av föreskrifter inom säkerhetsskyddsområdet och utbildningar. Du kommer även att besluta om inplacering i säkerhetsklass inkl. säkerhetsprövning och behörigheter till säkerhetskänslig verksamhet. I uppdraget ingår även frågor kring fysisk säkerhet i förhållande till säkerhetskänslig verksamhet och uppgifter samt informationssäkerhet avseende säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter. Du kommer även att ge stöd i säkerhetsskyddade upphandlingar. Arbetet kan även omfatta juridiska arbetsuppgifter och/eller informationssäkerhetsfrågor av icke säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter.

Kvalifikationer
Relevant eftergymnasial utbildning inom t.ex. säkerhetsområdet, samt relevant erfarenhet av arbete med säkerhetsskyddsfrågor. Du har goda kunskaper inom offentlighet- och sekretess. Det är meriterande om du har arbetat med säkerhetsskydd i en offentlig förvaltning, har genomgått en säkerhetsskyddschefsutbildning. Det är också meriterande om du har erfarenhet av arbete med krisberedskap och/eller civilt försvar eller har chefserfarenhet.

Som person behöver du vara trygg i dig själv. Du är flexibel och lösningsorienterad och van vid att arbeta självständigt. För att lyckas med uppdraget behöver du ha förmågan att upprätthålla en god struktur på ditt arbete och ha förmågan att självständigt kunna prioritera. Då arbetsuppgifterna både är strategiska och operativa behöver du kunna växla mellan dem. Du behöver också vara samarbetsorienterad och ha förmågan att skapa goda relationer både internt och externt. Du behöver vara pedagogisk för att planera och genomföra utbildningar.  Stor vikt kommer att läggas vid de personliga egenskaperna.

Villkor
Anställningen gäller tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning med tillträde enligt överenskommelse. Din tjänstebenämning på myndigheten blir handläggare. Säkerhetsprövning med registerkontroll genomförs enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.

Övrigt
Som anställd i staten förväntas du dela den statliga värdegrunden och bidra till att utveckla en god förvaltningskultur, präglad av demokrati, mänskliga rättigheter och rättssäkerhet, effektivitet och tillgänglighet.

Länsstyrelsen arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering och tar tillvara de kvalitéer som mångfald tillför verksamheten.

Länsstyrelsen är regeringens representant i länet och arbetar för att främja Uppsala läns utveckling. Vi verkar som en samlande kraft för länet och har verksamhet inom samhällsplanering, lantbruk och landsbygd, krisberedskap, miljö och natur, sociala frågor, kulturmiljö, klimat och energi och allmän förvaltning. I dessa verksamheter har vi i vår ärendehantering ett ansvar att väga olika sakintressen mot varandra. Vi arbetar för att nationella mål ska få genomslag och samordnar olika samhällsintressen samt främjar samverkan mellan olika aktörer i länet. Vi ger bidrag och stöd till olika verksamheter och ser till att lagar och riktlinjer följs.



På länsstyrelsen i Uppsala län arbetar cirka 220 personer. Landshövdingen är chef för länsstyrelsen. Vi är en arbetsplats som präglas av kunskap, öppenhet och engagemang.



Välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Säkerhetsskyddschef

Säkerhetsrådgivare
Läs mer Feb 6
Rättsenheten
Rättsenheten består av medarbetare med juridisk kompetens, kompetens inom diarie- och registratur samt informationssäkerhet och dataskydd.

Vi är 17 medarbetare. Vi arbetar brett med en rad olika frågor bl.a. ärendehandläggning, internt stöd, internt säkerhetsskydd- och dataskydd, diarieföring och arkivering samt har ansvar för verksamhetsutvecklingsfrågor inom ramen av nämnda frågor.

Vill du leda och driva säkerhetsskyddsfrågor på en myndighet med bred verksamhet är du den vi söker!

Arbetsuppgifter
Som säkerhetsskyddschef ansvarar du för att kontrollera att myndighetens verksamhet bedrivs enligt säkerhetsskyddslagen, säkerhetsskyddsförordningen och tillhörande föreskrifter. Du kommer samordna myndighetens säkerhetsarbete och organisera det interna säkerhetsskyddsarbetet. I uppdraget ingår att ge rådgivning men också att vara kravställare. Du ingår i vår interna säkerhetsgrupp samt representerar länsstyrelsen i externa samverkansforum. Du kommer vidare att arbeta med omvärldsbevakning, framtagande av myndighetens säkerhetsskyddsanalys och säkerhetskyddsplan, framtagande av föreskrifter inom säkerhetsskyddsområdet och utbildningar. Du kommer även att besluta om inplacering i säkerhetsklass inkl. säkerhetsprövning och behörigheter till säkerhetskänslig verksamhet. I uppdraget ingår även frågor kring fysisk säkerhet i förhållande till säkerhetskänslig verksamhet och uppgifter samt informationssäkerhet avseende säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter. Du kommer även att ge stöd i säkerhetsskyddade upphandlingar. Arbetet kan även omfatta juridiska arbetsuppgifter och/eller informationssäkerhetsfrågor av icke säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter.

Kvalifikationer
Relevant eftergymnasial utbildning inom t.ex. säkerhetsområdet, samt relevant erfarenhet av arbete med säkerhetsskyddsfrågor. Du har goda kunskaper inom offentlighet- och sekretess. Det är meriterande om du har arbetat med säkerhetsskydd i en offentlig förvaltning, har genomgått en säkerhetsskyddschefsutbildning. Det är också meriterande om du har erfarenhet av arbete med krisberedskap och/eller civilt försvar eller har chefserfarenhet.

Som person behöver du vara trygg i dig själv. Du är flexibel och lösningsorienterad och van vid att arbeta självständigt. För att lyckas med uppdraget behöver du ha förmågan att upprätthålla en god struktur på ditt arbete och ha förmågan att självständigt kunna prioritera. Då arbetsuppgifterna både är strategiska och operativa behöver du kunna växla mellan dem. Du behöver också vara samarbetsorienterad och ha förmågan att skapa goda relationer både internt och externt. Du behöver vara pedagogisk för att planera och genomföra utbildningar.  Stor vikt kommer att läggas vid de personliga egenskaperna.

Villkor
Anställningen gäller tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning med tillträde enligt överenskommelse. Din tjänstebenämning på myndigheten blir handläggare. Säkerhetsprövning med registerkontroll genomförs enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.

Övrigt
Som anställd i staten förväntas du dela den statliga värdegrunden och bidra till att utveckla en god förvaltningskultur, präglad av demokrati, mänskliga rättigheter och rättssäkerhet, effektivitet och tillgänglighet.

Länsstyrelsen arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering och tar tillvara de kvalitéer som mångfald tillför verksamheten.

Länsstyrelsen är regeringens representant i länet och arbetar för att främja Uppsala läns utveckling. Vi verkar som en samlande kraft för länet och har verksamhet inom samhällsplanering, lantbruk och landsbygd, krisberedskap, miljö och natur, sociala frågor, kulturmiljö, klimat och energi och allmän förvaltning. I dessa verksamheter har vi i vår ärendehantering ett ansvar att väga olika sakintressen mot varandra. Vi arbetar för att nationella mål ska få genomslag och samordnar olika samhällsintressen samt främjar samverkan mellan olika aktörer i länet. Vi ger bidrag och stöd till olika verksamheter och ser till att lagar och riktlinjer följs.



På länsstyrelsen i Uppsala län arbetar cirka 220 personer. Landshövdingen är chef för länsstyrelsen. Vi är en arbetsplats som präglas av kunskap, öppenhet och engagemang.



Välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Handläggare civilt försvar

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Jan 16
Vill du arbeta med utvecklingen av länets totalförsvar? Sök tjänsten som handläggare civilt försvar hos oss!

Enheten för samhällsskydd och beredskap
Enheten för samhällsskydd och beredskap arbetar för att stärka länets förmåga inom krisberedskap och civilt försvar.

Enheten arbetar även med att utveckla länsstyrelsens arbete med att bedriva statlig räddningstjänst vid en kärnteknisk olycka. Länsstyrelsens beredskapsarbete bygger i stor utsträckning på samverkan med andra aktörer före, under och efter en samhällsstörning. Enheten leder samverkan mellan länets aktörer i vardag och kris och genomför utbildningar och övningar inom krisberedskap och civilt försvar. Länsstyrelsen har som högsta civila totalförsvarsmyndighet en viktig roll i uppbyggnaden av Sveriges totalförsvar.

Arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta aktivt med länsstyrelsens uppdrag att leda utvecklingen av totalförsvaret i länet. Du kommer också att arbeta med och ha en central roll i utvecklingen av länsstyrelsens interna beredskapsarbete. Dina arbetsuppgifter består av att tillsammans med kollegorna driva och planera arbetet med civilt försvar. I ditt uppdrag kommer det också ingå att utbilda och öva länets aktörer inom både civilt försvar och mer generell krisberedskap.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant högskole- eller akademisk examen inriktad på något av följande områden: samhällsplanering, försvarsplanering, projektplanering eller processledning. Alternativt har du motsvarande kompetens från Försvarsmakten, eller andra myndigheter eller organisationer med ansvar för planering av totalförsvar, civilt försvar och samhällsskydd. Du har minst tre års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter.

Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med totalförsvar, utveckling av krigsorganisation, intern beredskapsplanering, risk- och sårbarhetsanalyser samt kontinuitetshantering.

Som person är du stabil och lösningsorienterad. Du tycker om att skapa kontakter och underhålla relationer. Du förstår din roll, ser till verksamhetens bästa i agerande och beslut och behåller ditt lugn i pressade situationer. Du är en lagspelare och anpassar ditt sätt att arbeta efter de behov och förutsättningar som finns. Du företräder länsstyrelsen på ett förtroendeingivande sätt och har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Villkor
Anställningen gäller tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning med tillträde snarast enligt överenskommelse. Din tjänstebenämning på myndigheten blir handläggare. Säkerhetsprövning med registerkontroll genomförs enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer skyldighet att krigsplaceras.

Övrigt
Som anställd i staten förväntas du dela den statliga värdegrunden och bidra till att utveckla en god förvaltningskultur, präglad av demokrati, mänskliga rättigheter och rättssäkerhet, effektivitet och tillgänglighet.

Länsstyrelsen arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering och tar tillvara de kvalitéer som mångfald tillför verksamheten.

Länsstyrelsen är regeringens representant i länet och arbetar för att främja Uppsala läns utveckling. Vi verkar som en samlande kraft för länet och har verksamhet inom samhällsplanering, lantbruk och landsbygd, krisberedskap, miljö och natur, sociala frågor, kulturmiljö, klimat och energi och allmän förvaltning. I dessa verksamheter har vi i vår ärendehantering ett ansvar att väga olika sakintressen mot varandra. Vi arbetar för att nationella mål ska få genomslag och samordnar olika samhällsintressen samt främjar samverkan mellan olika aktörer i länet. Vi ger bidrag och stöd till olika verksamheter och ser till att lagar och riktlinjer följs.



På länsstyrelsen i Uppsala län arbetar cirka 220 personer. Landshövdingen är chef för länsstyrelsen. Vi är en arbetsplats som präglas av kunskap, öppenhet och engagemang.



Välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Informationssäkerhetssamordnare

Säkerhetsadministratör, IT
Läs mer Jan 27
Rättsenheten
Rättsenheten består av medarbetare med juridisk kompetens, kompetens inom diarie- och registratur samt informationssäkerhet och dataskydd.

Vi är 17 medarbetare. Vi arbetar brett med en rad olika frågor bl.a. ärendehandläggning, internt stöd, internt säkerhetsskydd- och dataskydd, diarieföring och arkivering samt har ansvar för verksamhetsutvecklingsfrågor inom ramen av nämnda frågor.

Har du erfarenhet av de krav som finns i frågor rörande informationssäkerhet och av att samordna arbetet med informations- och cybersäkerhet på ett systematiskt, proaktivt och professionellt sätt? Då kan du vara den informationssäkerhetssamordnare vi söker!

Arbetsuppgifter
Som informationssäkerhetssamordnare ska du samordna och utveckla arbetet inom informationssäkerhet och dataskydd på Länsstyrelsen Uppsala län.  I ansvaret ingår bl.a. följande

- att utforma och utveckla relevanta interna rutiner och styrdokument,
-  att samordna och utveckla systematiskt informationssäkerhetsarbete,
- att ansvara för att organisationens medarbetare hålls uppdaterade genom löpande stöd och utbildningsinsatser inom informationssäkerhet, att klassa information/system,
- att göra konsekvensbedömningar vid vissa personuppgiftsbehandlingar,
- att ge stöd i utredningar om personuppgiftsincidenter,
- att bistå med att ta fram personuppgiftsbiträdesavtal,
- att ge stöd i risk- och sårbarhetsanalyser och stöd i genomförandet av de informationsklassningar som andra delar av verksamheten genomför, och att följa upp att informationssäkerhetsarbetet efterföljs.

Du kommer att vara drivande i det interna arbetet och kan även komma att ingå i länsstyrelsegemensamma utvecklingsprojekt och förvaltningsobjekt. Du kommer även att ha till uppgift att identifiera utvecklingsbehov i verksamheten i syfte att skapa nya moderna lösningar till nytta för handläggare och de aktörer vi arbetar för.

Du är placerad på rättsenheten och arbetar med den grupp som har ansvar för säkerhetsfrågor samt har i uppgift att samverka och bistå hela myndigheten.

Kvalifikationer
Du har relevant akademisk utbildning. Du har kunskap och praktisk erfarenhet av att ha arbetat med ramverk och branschstandarder inom informations- och cybersäkerhetsområdet som t.ex. ISO 27000-serien, NIST Cyber Security Framework (CSF) och SP 800-serie. Du förstår och har erfarenhet av att få andra att förstå koncept som konfidentialitet, riktighet (integritet) och tillgänglighet (den s.k. CIA-triaden) samt relaterade begrepp, som identifiering, autentisering, auktorisation, ansvarighet och spårbarhet.

Det är meriterande om du har erfarenhet av MSBs Metodstöd för systematiskt informationssäkerhetsarbete (tidigare Ledningssystem för informationssäkerhet, LIS) eller har erfarenhet av arbete med dataskydd. Det är också meriterande med erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning, verksamhetsutveckling samt om du har chefserfarenhet. 

Som person har du förmåga att lyssna in verksamhetsbehov och samtidigt självständigt driva frågor inom informationssäkerhet framåt på pedagogiskt sätt. Du har ett strukturerat arbetssätt eftersom det krävs samordning av nationella processer och hur dessa omsätts i praktiken i verksamheten, samtidigt som du förväntas bedriva utveckling lokalt och planera för och genomföra interna utbildningar. Dina ansvarsområden tangerar andra kollegors kompetensområden vilket innebär att du behöver ha en god förmåga att samarbeta, bygga och utveckla relationer. Vi lägger stor vikt vid de personliga egenskaperna. 

Villkor
Anställningen gäller tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning med tillträde enligt överenskommelse.  Säkerhetsprövning med registerkontroll genomförs enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. Din tjänstebenämning på myndigheten blir handläggare.

Övrigt
Som anställd i staten förväntas du dela den statliga värdegrunden och bidra till att utveckla en god förvaltningskultur, präglad av demokrati, mänskliga rättigheter och rättssäkerhet, effektivitet och tillgänglighet.

Länsstyrelsen arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering och tar tillvara de kvalitéer som mångfald tillför verksamheten.

Länsstyrelsen är regeringens representant i länet och arbetar för att främja Uppsala läns utveckling. Vi verkar som en samlande kraft för länet och har verksamhet inom samhällsplanering, lantbruk och landsbygd, krisberedskap, miljö och natur, sociala frågor, kulturmiljö, klimat och energi och allmän förvaltning. I dessa verksamheter har vi i vår ärendehantering ett ansvar att väga olika sakintressen mot varandra. Vi arbetar för att nationella mål ska få genomslag och samordnar olika samhällsintressen samt främjar samverkan mellan olika aktörer i länet. Vi ger bidrag och stöd till olika verksamheter och ser till att lagar och riktlinjer följs.



På länsstyrelsen i Uppsala län arbetar cirka 220 personer. Landshövdingen är chef för länsstyrelsen. Vi är en arbetsplats som präglas av kunskap, öppenhet och engagemang.



Välkommen med din ansökan!

Ansök nu