Uppsala: Utredare inom osund konkurrens

Hitta ansökningsinfo om jobbet Utredare inom osund konkurrens i Uppsala. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Uppsala inom den kategorin.

Publicerad: 2022-10-24 // Varaktighet: Heltid

Vi söker dig som vill vara med och göra skillnad! Har du förmågan att se bortom det uppenbara och vill bidra till att skapa förutsättningar att bedriva verksamhet på lika villkor? I det här jobbet ingår du i ett utredningsteam och får möjlighet att arbeta med utmanande utredningar.

Var med och gör samhället möjligt!

Om jobbet
Välkommen att söka en spännande och utvecklande roll som utredare inom Osund konkurrens. Du utreder främst företag där det finns risk för osund konkurrens på grund av olika former av skatteundandragande. Utredningarna avser flera olika skatteslag och du utreder bland annat oredovisade inkomster och löner för att fastställa rätt beskattning. Arbetet innebär att granska deklarationer och att analysera bokförings- och räkenskapsmaterial etc. Utredningarna genomförs som revisioner eller skrivbordsutredningar och bedrivs i samarbete med andra utredare i arbetsgruppen.

Besök hos företag sker i samband med revisioner och kontrollbesök. Kontrollbesök innebär att besöka företag inom vissa branscher för att kontrollera att de följer lagen om kassaregister och personalliggare.

Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Arbetet är kvalificerat och leder fram till en både bred och djup kunskap inom skatteområdet. Arbetet innebär många kontakter, exempelvis med kunder och andra myndigheter. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha en balans mellan arbete och fritid. 

Du tillhör skatteenhet 32, inom Skatteområde 3. Enheten har verksamhet på flera orter och din placering blir i Uppsala, Skövde, Västerås, Örebro, Eskilstuna eller Karlstad. På vår enhet arbetar vi ortsöverskridande och har till stor del virtuella kontakter.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- vara prestigelös och kan arbeta självständigt och tillsammans med andra
- vara analytisk och noggrann
- ta ansvar för att driva ditt eget och arbetsgruppens arbete framåt
- vara flexibel
- vara förtroendeingivande och ha ett professionellt bemötande
- tala enkelt och tydligt på engelska
- tala och skriva enkelt och tydligt på svenska

Du ska även ha:

- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi eller juridik alternativt flerårig aktuell erfarenhet som utredare på Skatteverket.
- aktuell arbetslivserfarenhet från ekonomi- eller revisionsarbete alternativt aktuell erfarenhet från arbete med fördjupad utredning eller revision på Skatteverket
- B-körkort

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader. Tillträde i januari eller enligt överenskommelse. 

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Uppsala som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Uppsala som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning.

Klinisk utredare, Effekt och Säkerhet

Läs mer Jun 16
På Läkemedelsverket jobbar vi för människors och djurs hälsa, för ett bättre Sverige idag och i framtiden. Välkommen att göra skillnad tillsammans med oss!Är du intresserad av läkemedel och vetenskap och vill bidra till vårt viktiga uppdrag? Då kan detta vara något för dig!

Vår verksamhet
Verksamhetsområde Tillstånd verkar på flera sätt för att ändamålsenliga läkemedel ska nå patienten. Godkännande av nya läkemedel och nya indikationer, samt säkerhetsuppföljning av godkända produkter är en central del. Rådgivning avseende läkemedelsutveckling och information om läkemedel är andra viktiga delar.

Verksamhetsområdet har ca 340 anställda och är uppdelat på flera enheter där enheten för Effekt och Säkerhet värderar dokumentation kring läkemedlens effekt och säkerhet. De utredningar och rekommendationer som görs ligger sedan till grund för beslut huruvida ett läkemedel ska godkännas för kliniskt bruk. Vi samverkar med andra medlemsländer i EU i utredningsarbetet samt bidrar aktivt i kommittéer och arbetsgrupper inom den Europeiska Läkemedelsmyndigheten EMA.

Vi har nu behov av att rekrytera ytterligare en utredare till en av klinikgrupperna inom Enheten Effekt och Säkerhet, Klinik 4, som
ansvarar för för de invärtesmedicinska specialiteterna och reumatologi.

Dina arbetsuppgifter
För att trivas med arbetet på Läkemedelsverket bör du ha ett stort intresse och engagemang för läkemedelsfrågor och vetenskap. Du arbetar med alla delar och aspekter av ett läkemedels livscykel, vilket inkluderar värdering av effekt- och säkerhetsdokumentation inför godkännande av läkemedel, säkerhetsuppföljning av godkända läkemedel samt vetenskaplig rådgivning till läkemedelsföretag och akademiska grupper.

Läkemedelsverket är en kunskapsintensiv myndighet med många stimulerande och kompetensutvecklande uppgifter. Du kommer att samarbeta med övriga kliniska utredare i gruppen, men också med statistiker, prekliniker, farmakokinetiker och farmaceuter. En viktig del av arbetet är att analysera stora mängder av information samt att beskriva och motivera slutsatserna.

Arbetet ger möjlighet att både följa och aktivt påverka den internationella läkemedelsutvecklingen. Läkemedelsvärdering sker till stora delar i ett europeiskt samarbete där Sverige har en framstående position. Detta innebär samarbete med kliniska utredare från andra länder och deltagande i läkemedelsdiskussioner på europeisk nivå.

Din bakgrund
Vi söker dig som har naturvetenskaplig eller medicinskt inriktad högskoleutbildning, och erfarenhet inom något av de terapiområden som Klinik 4 ansvarar för, exempelvis endokrinologi, diabetologi, hematologi, lungsjukdomar, medicinsk gastroenterologi/hepatologi, njurmedicin eller reumatologi.

Det är en fördel om du har doktorsexamen eller motsvarande erfarenhet av forskning och värdering av kliniska data inom något av nyss nämnda områden. Även erfarenhet av myndighetsarbete, läkemedelsvärdering och läkemedelsutveckling är meriterande.

Det dagliga arbetet ställer krav på god datorvana. Du har god förmåga att kommunicera i tal och skrift på såväl svenska som engelska och har mycket goda kunskaper i engelska vad avser skriftlig kommunikation inom det naturvetenskapliga/medicinska vetenskapsområdet.

Dina personliga egenskaper
Du som söker...


• har vetenskapligt tänkande, är nyfiken och engagerad, och stimuleras av att få arbeta i en högkompetent miljö
• har god analytisk kapacitet, förmåga att ta till dig och se samband i stora mängder av information och kunna göra relevanta prioriteringar inom fastställda tidsramar
• har god förmåga att planera och organisera ditt arbete
• tycker om att skriva och arbeta med texter, som behöver vara av argumenterande karaktär
• arbetar gärna i team och med en lyhörd, öppen och prestigelös inställning bidrar du till ett förtroendefullt och produktivt arbetsklimat i gruppen.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Bra att veta
Sista ansökningsdag: 2025-08-15
Anställningsform: Tillsvidare
Tillträde: Enligt överenskommelse
Enhet: Effekt och Säkerhet
Diarienummer: 2.4.1-2025-051990

Vi tillämpar 6 månaders provanställning.
Vi värdesätter mångfald och välkomnar sökande med olika bakgrund.

På Läkemedelsverket får du goda förutsättningar för balans i livet. Vi erbjuder dig bland annat flextid, förmånliga semestervillkor, friskvårdsbidrag samt friskvård på arbetstid. I den mån arbetsuppgifterna tillåter finns det möjlighet att delvis arbeta på distans efter överenskommelse med chef.

Läs mer om de förmåner du får hos oss här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/om-lakemedelsverket/jobba-pa-lakemedelsverket/formaner-hos-oss 

Läkemedelsverket är beredskapsmyndighet, vilket innebär att vi genomför vissa bakgrundskontroller i samband med rekryteringar. Du kommer vid en eventuell intervju att behöva styrka din identitet samt uppvisa examensbevis och relevanta intyg. All tillsvidareanställd personal vid Läkemedelsverket är krigsplacerad inom myndigheten.

Kontakt
Du är välkommen att kontakta gruppchef Johanna Henriksnäs. Du kan även kontakta de fackliga företrädarna Alexandra Braf, Saco och Pia Wictor, ST. Vi finns alla på telefon 018-17 46 00 eller enklast genom e-post (pga semestertider) fornamn.efternamn@lakemedelsverket.se.

Mer om Läkemedelsverket
Du tänker kanske inte så ofta på Läkemedelsverket, men vi kan lova att du möter oss i din vardag. Resultatet av det vi gör märks på apotek, sjukhus, hos veterinären och i ditt badrumsskåp. Vi ser nämligen till att du och alla andra i Sverige får tillgång till säkra och effektiva läkemedel och medicintekniska produkter, allt från plåster och graviditetstester till rollatorer och appar. Det gör vi genom att godkänna och ge tillstånd, övervaka och kontrollera och genom att informera och ge råd. Vi som arbetar på Läkemedelsverket är stolta över vårt viktiga samhällsuppdrag: att bidra till den svenska folk- och djurhälsan.

Läs mer om vårt uppdrag och vad det innebär att arbeta på Läkemedelsverket här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/om-lakemedelsverket/jobba-pa-lakemedelsverket

Välkommen med din ansökan!
Denna rekrytering sker helt genom Läkemedelsverkets försorg. Vi undanber oss därför telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Ansök nu

Säkerhetsskyddshandläggare till Flygstaben

Läs mer Jun 23
Nytt
Vill du utvecklas på ett professionellt och personligt plan samtidigt som du arbetar med att skydda Sverige, landets intressen, vår frihet och rätt att leva som vi själva väljer? Vi söker nu en utvecklingsinriktad och drivande person som vill delta i vidareutvecklingen av Flygvapnets säkerhetsskydd. 

OM BEFATTNINGEN
Tjänsten ligger under A2X (Säkerhetssektionen) detalj för Kontroll & Analys som bedriver Flygstabens säkerhetstjänst under säkerhetschefens ledning. Din uppgift är att självständigt handlägga säkerhetsrelaterade ärenden inom ramen för Flygstaben och Flygvapnets säkerhetskänsliga verksamheter. Arbetsuppgifterna är varierande med goda möjligheter att merutnyttja dina erfarenheter och kompetenser för att ge bäst möjliga effekt.

I tjänsten kommer du representera Flygstabens säkerhetstjänst i möten med andra organisationsenheter inom Försvarsmakten, andra myndigheter samt mot Försvarsindustrin. Resor så väl inom som utom landet kommer att förekomma.

HUVUDSAKLIGA ARBETSUPPGIFTER
• Utgöra stöd åt Flygstabens Säkerhetschef inomsäkerhetstjänst
• Utgöra stöd åt Flygvapnets verksamhet inom säkerhetsskydd
• Planering och genomförande av kontrollverksamhet mot Försvarsindustrin

KRAV
Kvalifikationer
- Relevant akademisk högskoleexamen eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- God datorvana, främst inom Office-paketet
- God förmåga i tal och skrift på svenska och engelska
- Körkort lägst B
Meriterande
- Tidigare eller nuvarande anställning vid något av FM säkerhetsförband
- Yrkeslivserfarenhet av att självständigt handlägga ärenden eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- Försvarsmaktens utbildning inom säkerhet (KHS alt SOK)
- Nivåhöjande utbildningar inom säkerhetsskydd
- Erfarenhet av stabsarbete inom säkerhetstjänst
- Erfarenhet av säkerhetsunderrättelsetjänst
- Erfarenhet av arbete inom Flygvapnets verksamhetsområden
- Utbildning inom planering, genomförande, utvärdering och utbildning av fysisk säkerhet.
 
Utveckling på arbetsplatsen
Du kommer att erhålla grundläggande utbildning inom säkerhetstjänst såväl som djupare utbildningar inom området. Goda möjligheter till att bredda din kompetens inom säkerhetsskydd.
 
Personliga egenskaper
Vi söker dig som är analytisk, nyfiken, noggrann, initiativkraftig och säkerhetsmedveten. Du behöver vara serviceinriktad samt tycka om att arbeta såväl självständigt som i team. Dessutom är det viktigt att du känner ansvar och har förmåga att se helhetsbilden. För att lyckas i arbetet krävs att du har hög social kompetens så att du kan knyta kontakter både internt som externt. God administrativ förmåga. Vi ser också att du har ett långsiktigt engagemang i din anställning.
Vi ser mycket positivt på sökande som har en bakgrund som soldater och närmat sig slutet av sin kontraktstid.
Mycket stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Anställningsform: Civil tillsvidareanställning. Anställningen inleds med sex månaders provanställning.
Sysselsättningsgrad: Heltid.
Arbetsort: Uppsala.
Tillträdesdatum: Snarast.

Upplysningar om befattningen
Rekryteringsansvarig Tony Stålnäbb, nås via växeln på 08-788 75 00.

Fackliga företrädare
OFR/O – Lars-Olof Wretling
OFR/S - Caroline Nilsson
SACO – Johan Nyström
SEKO - Jan Salomonsson

Samtliga nås via växeln på 08-788 75 00.

Välkommen med din ansökan senast 2025-08-04. Din ansökan ska innehålla CV och ett ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning.

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.

Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet:

Flygstabens första och största uppgift är att stödja flygvapenchefens ledning av samtliga flottiljer och skolor i flygvapnet i alla nivåer av konfliktskalan. Flygstaben utvecklar, planerar, genomför och utvärderar order och direktiv ställda av flygvapenchefen. Flygstaben består av cirka 350 medarbetare. Flygvapnet organiserar och utbildar flyg-, bas- och ledningsförband och har i uppdrag att bevaka och skydda Sveriges luftrum. Det är ett uppdrag som pågår dygnet runt, året runt, för att säkerställa Sveriges integritet. Inom flygvapnet arbetar cirka 5100 medarbetare, civila och militära.

I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv.

En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap.
Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras och att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.

Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Ansök nu

Regulatorisk utredare kliniska prövningar och licenser

Läs mer Jun 18
På Läkemedelsverket gör vi skillnad tillsammans. I livet och för livet. Vi jobbar för människors och djurs hälsa, för ett bättre Sverige idag och i framtiden.Har du erfarenhet av arbete med kliniska prövningar och kunskap om regelverket för medicintekniska produkter? Kom och jobba med oss!

Vår verksamhet
Verksamhetsområde Tillstånd verkar för ändamålsenliga läkemedel genom tillståndsgivning, rådgivning och information. Verksamhetsområdet har cirka 300 anställda och är uppdelat på sju enheter varav en är Enheten för Kliniska prövningar och Licenser. Enhetens uppdrag är utredning av tillstånd för kliniska prövningar och prestandastudier samt handläggning av licensansökningar för icke registrerade läkemedel. Vår verksamhet är enhetsövergripande och det är avgörande med god samverkan och aktivt samarbete dels mellan grupperna, dels med andra enheter och funktioner inom Läkemedelsverket. Enheten har närmare 50 medarbetare, uppdelade i tre grupper. I den regulatoriska gruppen, som huvudsakligen utgörs av ärendekoordinatorer och regulatoriska utredare, arbetar vi bland annat med att samordna Läkemedelsverkets arbete med ansökningar och anmälningar rörande klinisk prövning av läkemedel och medicintekniska produkter samt prestandastudier av medicintekniska produkter för in vitro diagnostik. Gruppen förstärks nu med ytterligare en regulatorisk utredare som kommer att arbeta med fokus på regelverken för klinisk forskning med medicintekniska produkter, inklusive in vitro diagnostik. 

Dina arbetsuppgifter
I rollen som regulatorisk utredare ingår att arbeta med regulatorisk normering genom att ta fram förslag, granska och initiera samt utveckla nationell och internationell lagstiftning och standardisering. Arbetet innebär även att initiera nya samt kontinuerligt förbättra befintliga arbetssätt utifrån regelverk och övergripande uppdrag och mål. Du ansvarar för att förmedla information och utbilda olika intressenter om krav och tolkningar av tillämpliga regelverk, till exempel genom att handleda kollegor och föreläsa internt och externt. Du bidrar också med din regulatoriska kompetens i enhetens handläggning av ärenden gällande kliniska prövningar och prestandastudier, både med ansvar för egna ärenden och som stöd till dina kollegor, samt medverkar i myndighetens rådgivning till företag och forskargrupper. Du medverkar i interna och externa projekt och uppdrag, där så krävs med en hög grad av samverkan med andra kompetenser och myndigheter.

Din bakgrund
Du har naturvetenskaplig, akademisk examen och erfarenhet av arbete med kliniska prövningar. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med kliniska prövningar av medicintekniska produkter eller erfarenhet av arbete med utveckling av IVD-produkter. Om du har arbetat praktiskt med tillämpning av de medicintekniska regelverken är det också meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet av internationellt samarbete inom life science området, är van vid att arbeta med verksamhetsutveckling och kommunikation. Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, samt kan tillgodogöra dig stora mängder information, på både svenska och engelska. Mycket god datorvana krävs. Tidigare erfarenhet av arbete i statlig myndighet är också meriterande.

Dina personliga egenskaper
Du har god förmåga att kommunicera, planera, prioritera och dokumentera. Du är noggrann, strukturerad, lösningsorienterad, ansvarstagande och har mycket god samarbetsförmåga. Eftersom arbetet präglas av många interna och externa kontakter är det viktigt att du agerar förtroendeingivande och har servicekänsla. Du är bekväm med att hålla utbildningar och andra föredrag inom ditt expertområde, och har en vilja att dela med dig av dina kunskaper i olika sammanhang. I en arbetsgrupp tar du en aktiv roll som driver utvecklingen framåt, oavsett om arbetet sker på svenska eller engelska, och har förmågan att lyssna in andra perspektiv än de du själv har med dig, då arbetet med nya regelverk förutsätter både handlingskraft och en förmåga att balansera olika intressenters behov.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Bra att veta
Sista ansökningsdag: 2025-07-10
Anställningsform: Tillsvidare
Tillträde: Enligt överenskommelse
Enhet: Kliniska prövningar och licenser
Diarienummer: 2.4.1-2025-051829

Vi tillämpar 6 månaders provanställning.
Vi värdesätter mångfald och välkomnar sökande med olika bakgrund.

På Läkemedelsverket får du goda förutsättningar för balans i livet. Vi erbjuder dig bland annat flextid, förmånliga semestervillkor, friskvårdsbidrag samt friskvård på arbetstid. I den mån arbetsuppgifterna tillåter finns det möjlighet att delvis arbeta på distans efter överenskommelse med chef.

Läs mer om de förmåner du får hos oss här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/om-lakemedelsverket/jobba-pa-lakemedelsverket/formaner-hos-oss 

Läkemedelsverket är beredskapsmyndighet, vilket innebär att vi genomför vissa bakgrundskontroller i samband med rekryteringar. Du kommer vid en eventuell intervju att behöva styrka din identitet samt uppvisa examensbevis och relevanta intyg. All tillsvidareanställd personal vid Läkemedelsverket är krigsplacerad inom myndigheten.

Kontakt
Du är välkommen att kontakta rekryterande gruppchef Elin Karlberg via e-post. Du kan även kontakta de fackliga företrädarna Alexandra Braf, Saco och Pia Wictor, ST. Vi finns alla på telefon 018-17 46 00 eller nås genom e-post fornamn.efternamn@lakemedelsverket.se. 

Mer om Läkemedelsverket
Du tänker kanske inte så ofta på Läkemedelsverket, men vi kan lova att du möter oss i din vardag. Resultatet av det vi gör märks på apotek, sjukhus, hos veterinären och i ditt badrumsskåp. Vi ser nämligen till att du och alla andra i Sverige får tillgång till säkra och effektiva läkemedel och medicintekniska produkter, allt från plåster och graviditetstester till rollatorer och appar. Det gör vi genom att godkänna och ge tillstånd, övervaka och kontrollera och genom att informera och ge råd. Vi som arbetar på Läkemedelsverket är stolta över vårt viktiga samhällsuppdrag: att bidra till den svenska folk- och djurhälsan.

Läs mer om vårt uppdrag och vad det innebär att arbeta på Läkemedelsverket här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/om-lakemedelsverket/jobba-pa-lakemedelsverket

Välkommen med din ansökan!
Denna rekrytering sker helt genom Läkemedelsverkets försorg. Vi undanber oss därför telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Ansök nu

Beredskapshandläggare med inriktning planering till SGU

Läs mer Jun 11
Vill du som erfaren Beredskapshandläggare vara med från start i arbetet med att bygga en ny beredskapsmyndighet? Då kan du vara rätt person för den här tjänsten!
Tjänsten är placerad på enheten som ansvarar för Säkerhet och beredskap. Denna nyskapade organisation arbetar med uppgifter för att stärka myndighetens förmåga inom Säkerhet, säkerhetsskydd, informationssäkerhet, krisberedskap och civilt försvar. Tillsammans på myndigheten och med andra aktörer ska vi skapa en förmåga att hantera fredstida krissituationer och ytterst krig.
Arbetsuppgifter
Som Beredskapshandläggare med inriktning planering kommer du att bidra i arbetet med att stärka myndighetens förmåga inom krisberedskap och civilt försvar. Här får du möjlighet att arbeta strategiskt och operativt samt möjlighet att samverka brett både internt och externt med andra aktörer.
Ditt arbete kommer att omfatta allt från att driva processer, remisshantering, öva och utbilda, till att utveckla planer, rutiner och riktlinjer för att möta komplexa utmaningar.
Utifrån myndighetens uppgift vid kris och höjd beredskap behöver du som beredskapshandläggare vara beredd på att ingå i myndighetens krigs- och krisorganisation och att bland annat omgående ha förmåga att upprätta en ledningsfunktion.
Dina arbetsområden inkluderar bland annat:
kontinuitetshantering
utveckling och samordning av planer, rutiner och riktlinjer
utförande av risk- och sårbarhetsanalyser samt bedömningar
planering och genomförande av utbildningar och övningar
effektiv samverkan med andra myndigheter inom beredskapssektorn

Kompetens
Vi söker dig som har:
för tjänsten relevant utbildning, alternativt har du relevant arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer är likvärdig
kunskap om Sveriges beredskapssystem
några års arbetslivserfarenhet av beredskapsplanering
mycket god förmåga att uttrycka dig väl i svenska i både tal och skrift

Meriterande erfarenheter och kompetens:
erfarenhet av arbete inom offentlig sektor
erfarenhet av att driva och leda samverkan internt och externt

Personliga kvalifikationer
För att du ska trivas och lyckas i rollen som beredskapshandläggare behöver du ha god samarbetsförmåga för att samarbeta inom och utanför myndigheten och du har förmåga att knyta kontakter som är viktiga för verksamheten. Andra viktiga egenskaper vi ser att du har är god kommunikativ förmåga samt att du är pedagogisk. Verksamheten är av sådan karaktär att det är viktigt att du har en hög integritet. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper i den här rekryteringsprocessen.
Om anställningen
Anställningsform: Tillsvidareanställning på heltid, där sex månaders provanställning tillämpas. Tillträde enligt överenskommelse.
Antal lediga tjänster: 1
Anställningsort: Uppsala
Tjänsten är säkerhetsklassad och en säkerhetsprövning inklusive registerkontroll kommer att utföras på slutkandidat. För tjänsten krävs svenskt medborgarskap och en godkänd säkerhetsprövning innan beslut om anställning fattas.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 2 juli 2025. Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. Dina meriter ska kunna styrkas genom uppvisande av originalhandlingar eller styrkt meritförteckning. Vi tillämpar ett inkluderande synsätt och eftersträvar mångfald ur alla aspekter. Som statlig myndighet omfattas SGU av offentlighetsprincipen. Det innebär att vi är skyldiga att lämna ut dina ansökningshandlingar om någon efterfrågar dem. SGU använder ett webbaserat rekryteringssystem som du ansöker genom via vår webbplats.
Vill du veta mer, hör av dig till Säkerhets- och säkerhetsskyddschef Peter Wengrud eller våra fackliga företrädare: Peter Åkerhammar för Saco-S och Annika Törnkvist för ST-geologiska via vår växel 018-17 90 00.
Rekryteringen utför SGU i egen regi och vi undanber oss därmed telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Om SGU
Sveriges geologiska undersökning (SGU) är myndigheten för frågor om berg, jord och grundvatten i Sverige. Vi tillhandahåller geologisk information för samhällets behov på kort och lång sikt. SGU sorterar under Klimat- och näringslivsdepartementet. Vår vision är att Sverige har en hållbar samhällsutveckling, att mark och vattenområden används och utvecklas för de ändamål de är bäst lämpade samt att mineralnäringen och andra naturresursbranscher är livskraftiga och ansvarstagande. SGU har idag cirka 300 anställda varav merparten arbetar i Uppsala. Övriga är stationerade på kontoren i Lund, Göteborg, Malå och Luleå. Läs mer på www.sgu.se
Diarienummer: 411-1329/2025

Ansök nu

HANDLÄGGARE TILL SAMBANDSCENTRALEN

Läs mer Jun 9
Vill du ta nästa steg i karriären och jobba med att göra Sverige till en säkrare plats? Då kan denna tjänst vara ditt nästa steg. Läs vidare!

Om enheten
Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemsförband (FMTIS) söker handläggare till Sambandscentralen Flygstaben (SbC FS) vid Sambandsavdelningen. Sambandsavdelningen består av fyra Sambandscentraler (SbC) en Internationell Sambandscentral, en Signalskyddssektion och en Sambandssektion som stöder Högkvarteret (HKV) och försvarsgrensstaberna i Enköping, Uppsala och Muskö. SbC FS uppgifts är att betjäna Flygstabens verksamhet kopplat till bland annat kommunikationssäkerhet och signalskydd. Sambandscentralen är i en utvecklingsfas där vi hela tiden anpassar vår verksamhet efter olika behov i verksamheten och med det nya NATO-medlemskapet.

Du behöver ha ett högt säkerhetstänk med ha ett öga för detaljer. Du är observant och kan skapa struktur ditt arbete, även när mycket sker runtomkring. Arbetsbelastningen varierar så när den är hög behöver du kunna hantera många olika arbetsuppgifter med fokus på att följa säkerhetsaspekter. När arbetsbelastningen är låg behöver du kunna se vad som kan göras och planera framåt. Du känner dig trygg med att följa rutiner och fastställda arbetssätt.

För att du ska trivas hos oss är det viktigt att du är ödmjuk, ansvarstagande och en god lagspelare. Du trivs med att följa invanda rutiner och arbetssätt samt att emellanåt utföra monotona arbetsuppgifter. Verksamheten ställer krav på att du är trygg i dig själv och tar ansvar samt har lätt för att anpassa dig vid organisatoriska förändringar. Vi är ett litet team som arbetar nära varandra för att lösa våra uppgifter på bästa sätt, din förmåga att vara en god lagspelare är därför grundläggande.

Tjänsten ställer höga krav på säkerhetsmedvetenhet, noggrannhet och god samarbetsförmåga. Tjänsten är ett vikariat på ett år. Tjänsten är placerad i Uppsala, men du kan komma att stödja våra andra sektioner på andra orter.


Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som handläggare kommer du att ansvara för att stödja olika slags uppgifter som sektionen har mot Flygstaben. Exempelvis innebär arbetsuppgifterna:


• Ärende- och informationshantering
• Ta emot och vidareförmedla inkommande och utgående handlingar
• Kryptera och dekryptera handlingar
• Import och export av handlingar mellan olika IT-system
• Kortadministration
• Materieltjänst
• Stöd inom signalskyddstjänsten


KRAV
Kvalifikationer


• Eftergymnasial utbildning
• God datorvana
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• B-körkort

Personliga egenskaper
För att trivas hos oss är det viktigt att du har lätt för att samarbeta med andra och trivs i en roll där du dagligen ger service av mycket god kvalitet. Du har ett högt säkerhetstänk, en positiv grundinställning och ett strukturerat arbetssätt. Som person ser du möjligheter att bidra med din erfarenhet och kompetens för att verksamheten ska kunna utvecklas på bästa sätt. Du har en inre trygghet och ett moget självledarskap. Tjänsten ställer krav på att du är prestigelös och bra på att ta egna initiativ, även under lugnare perioder. Du känner ett ägandeskap för det du åtar dig och är en god lagkamrat även i stressade situationer.


Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

MERITERANDE


• Erfarenhet av sambandstjänst och signalskydd
• Erfarenhet av arbete inom service
• Erfarenhet av kommunikationsarbete
• Erfarenhet av att arbeta med sekretessklassificerad information
• Tidigare tjänstgöring vid en Sambandscentral
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska
• Erfarenhet av Försvarsmaktens kryptosystem
• Utbildad systemoperatör på förekommande signalskyddsystem
• Tidigare tjänstgöring vid Försvarsmakten eller annan försvarsrelaterad verksamhet
• Genomförd värnplikt, GU eller frivilligorganisation

För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättsvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på www.forsvarsmakten.se).


Vi erbjuder dig
I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Våra anställda har ett flertal olika förmåner, bland annat: Kompetensutveckling utifrån verksamhetens behov. Tre timmar träning i veckan på arbetstid, och ersättning för bl.a. träningskläder 28-35 semesterdagar beroende på ålder.

Övrigt
Anställningsform: Tjänsten är ett vikariat med möjlighet till fastanställning.
Sysselsättningsgrad: Heltid. Arbete på obekväma arbetstider kan förekomma.
Arbetsort: Uppsala.
Tillträdesdatum: Snarast enligt överenskommelse.

Upplysningar om befattningen och rekryteringsprocessen
Tomasz Albjär

Fackliga företrädare
SACO Pär-Erik Lohman
OFR/S Anna Tuulik
OFR/O Martin Sparr
SEKO Matz Felix

Samtliga nås via växeln på telefonnummer 019-39 35 00

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2025-06-30. Din ansökan ska innehålla CV och ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning samt svar på angivna urvalsfrågor.

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.
--------------------------------------------------------
Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet:

Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband, FMTIS, säkerställer Försvarsmaktens förmåga att kommunicera och leda - dygnet runt, året om.

Förbandet har ett samlat ansvar för Försvarsmaktens tekniska ledningssystem som stödjer militära insatser till sjöss, på land och i luften – i Sverige och utomlands. Förbandet har över 1 800 medarbetare på mer än 30 orter runt om i landet. Läs mer på https://jobb.forsvarsmakten.se/fmtis

En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen.
Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras samt att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.

Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Ansök nu

Andra jobb i Uppsala från Skatteverket

Nedan visas andra jobb i Uppsala från Skatteverket .

Handläggare inom personbeskattning

Skattehandläggare
Läs mer Jun 16
Är du ekonom eller jurist och trivs med både självständigt arbete och samarbete? Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare inom beskattning har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär utredning och många kontakter.

Var med och gör samhället möjligt!

Om jobbet
Du arbetar med handläggning och utredning av ärenden som varierar i omfattning och komplexitet. Det innebär att du analyserar och bedömer olika typer av underlag. Du begär  in kompletteringar via telefon, brev och digitala brevlådor i kontakt med privatpersoner och företag. Med stöd av lagar och regler gör du en bedömning av underlaget och fattar beslut. Vissa ärenden är enkla och snabba medan andra tar mer tid. Under vissa perioder kan skatteupplysning ingå i dina arbetsuppgifter. Det innebär att du svarar på frågor om skatt från privatpersoner och ger vägledning i hur de bäst använder våra e-tjänster.

Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Arbetet är kvalificerat och du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Arbetet innebär många kontakter, exempelvis med kunder och andra myndigheter. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.

Du tillhör personbeskattningsenhet 2 på personbeskattningsavdelningen, med placering i Uppsala. På enheten arbetar vi bland annat med arbetsgivaravgifter och nationell och internationell beskattning för privatpersoner.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. I arbetet är gott omdöme och förståelse för rättssäkerhet och säkerhet viktigt. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
- ha ett bra bemötande gentemot såväl våra kunder som dina kollegor
- arbeta effektivt och handlingskraftigt ta dig an arbetsuppgifterna
- kunna tala och skriva enkelt och tydligt på svenska 
- kunna analysera informationsflöden, se samband och fatta beslut.

Du ska även ha:

- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi eller juridik, eller för tjänsten annan relevant högskoleutbildning 
- aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av handläggande arbete på myndighet. 

Det är önskvärt att du har aktuell och relevant arbetslivserfarenhet från Skatteverket.

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Ansök nu

Utredare/revisor brottsbekämpningsavdelningen

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Maj 8
Vill du arbeta med högintressanta skatteutredningar och bidra i kampen mot den ekonomiska brottsligheten? Som skatteutredare eller skatterevisor hos oss på Skatteverkets brottsbekämpningsavdelning får du chans att göra stor samhällsnytta och arbeta med stimulerande utredningar tillsammans med andra.

Om jobbet


Brottsbekämpningsavdelningens uppdrag är att förebygga, motverka och utreda ekonomisk brottslighet, allvarligt skatteundandragande, både nationellt och internationellt, och folkbokföring som brottsverktyg.

Som utredare eller skatterevisor hos oss arbetar du med fördjupade utredningar i syfte att t.ex. stoppa felaktiga utbetalningar, motverka avsiktligt skatteundandragande både nationellt och internationellt samt förhindra utnyttjande av vårt välfärdssystem. Utredningarna avser ofta flera skatteslag och du utreder bland annat oredovisade inkomster, oredovisad arbetskraft eller oredovisade löner för att fastställa rätt beskattning.

Arbetsuppgifterna är omfattande och komplexa och kräver ett nära samarbete med kollegor. Arbetet kräver en hög effektivitet och kvalitet och du förväntas kunna bedöma vilken åtgärd och utredningsform som är bäst lämpad i det enskilda fallet.

Du tillhör brottsbekämpningsenhet 3 på Brottsbekämpningsavdelningen, med placering i Uppsala. 

Om dig


För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. I arbetet är gott omdöme och förståelse för rättssäkerhet och säkerhet viktigt. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- vara målfokuserad och bidra till att syftet med verksamheten uppnås
- ta initiativ, tänka nytt och ta ställning i frågor
- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- ha en god förmåga att samarbeta med andra och vara hjälpsam, vilket innebär att du är lyhörd för andras synpunkter och tar ansvar för att gemensamma uppgifter genomförs
- agera medvetet och professionellt utifrån en god självinsikt
- kunna analysera informationsflöden, se samband och fatta beslut.

Du ska ha:

- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi, juridik eller för tjänsten annan relevant högskoleutbildning
- aktuell och relevant arbetslivserfarenhet från ekonomi- eller revisionsarbete alternativt aktuell och relevant erfarenhet från arbete med fördjupad utredning eller revision på statlig myndighet. 

Bra att veta


Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Ansök nu

Sektionschef till Brottsutredningsenheten

Sektionschef, offentlig förvaltning
Läs mer Mar 25
Hos oss är du med och driver utveckling av både verksamhet och ledarskap för att skapa värde för Skatteverkets kunder.

Du har en avgörande roll i vår förändringsresa. Var med och gör samhället möjligt!

Om jobbet
Som chef och ledare på Skatteverket ser du till helheten, skapar förutsättningar och agerar medvetet i vardagen. Tillsammans med andra arbetar du för att skapa värde med fokus på kunden, med grund i vårt samhällsbärande uppdrag. I ditt ledarskap möjliggör du utveckling och lärande genom att ge mandat och skapa stort handlingsutrymme; du förstärker och följer upp de beteenden och den kultur som behövs för att vi tillsammans ska kunna genomföra vårt uppdrag. Du förväntas agera och leda även om svaren inte är givna, vägvalen inte tydliga och arbetssätten inte självklara. Med mod och insikt utmanar du våra invanda tankesätt och arbetssätt och är själv öppen för att låta dig utmanas.

Du är chef för brottsutredningssektion 2 inom Brottsutredningsenheten på Brottsbekämpningsavdelningen. Du har personalansvar för ca 20 medarbetare, ingår i enhetens ledningsgrupp och rapporterar till enhetschefen. Vid Brottsbekämpningsenheten arbetar ca 170 personer på orter i hela Sverige.

Brottsbekämpningsavdelningens uppdrag är att förebygga, motverka och utreda ekonomisk brottslighet, allvarligt skatteundandragande, både nationellt och internationellt, och folkbokföringsbrott. I uppdraget ingår också brottsutredning och underrättelseverksamhet. Arbetet bedrivs utifrån Skatteverkets uppdrag inom området, inklusive myndighetssamverkan på nationell och regional nivå.

Din placeringsort är Uppsala. 

Vår verksamhet är i ständig utveckling och förändring. Vi har en gemensam syn på hur ledarskapet bidrar till det, hur vi når resultat och främjar en förändringskultur. Som chef och ledare hos oss är du med och driver utveckling av både verksamhet och ledarskap.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. I arbetet är gott omdöme och förståelse för rättssäkerhet och säkerhet viktigt. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- ha förmåga att se helheten med fokus på kundvärde
- ha förmåga att skapa rätt förutsättningar utifrån din förståelse för verksamhet och uppdrag
- ha förmåga att agera medvetet i vardagen utifrån en god självinsikt
- kunna hantera och analysera informationsflöden, se samband, avgränsa och förmedla information
- ha förmåga att kommunicera tydligt och skapa ett klimat där vi lyssnar på varandra.

Du ska även ha:

- högskoleutbildning om 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi eller juridik alternativt flerårig aktuell erfarenhet av arbetsuppgifter som är relevanta för tjänsten
- aktuell erfarenhet av ledarskap som första linjens chef på en myndighet
- aktuell erfarenhet från brottsutredning (förundersökning) eller erfarenhet av kontrollverksamhet inom beskattning på Skatteverket. 

Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetssamverkan mot organiserad brottslighet.

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader. Förordnandet som chef är tidsbegränsat till max fem år, med möjlighet till förlängning.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, vår syn på ledarskap och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Ansök nu

Sommarjobb - skattehandläggare

Skattehandläggare
Läs mer Jan 30
Studerar du juridik eller ekonomi och letar efter ett värdefullt och samhällsnyttigt sommarjobb? Eller har du nyligen tagit examen och är redo att ta första steget i din karriär? Som skattehandläggare får du ett omväxlande och lärorikt arbete samtidigt som du får värdefull yrkeserfarenhet från Skatteverket.

Var med och gör samhället möjligt!

Om jobbet

Du arbetar med handläggning och utredning av ärenden som varierar i omfattning och komplexitet. Det innebär att du analyserar och bedömer olika typer av underlag. Du begär in kompletteringar via telefon, brev och digitala brevlådor i kontakt med privatpersoner och företag. Med stöd av lagar och regler gör du en bedömning av underlaget och fattar beslut. Vissa ärenden är enkla och snabba medan andra tar mer tid. Du jobbar med inkomstdeklarationer för löntagare och näringsidkare.

Du får en introduktion och en handledare som hjälper dig att planera ditt arbete. Du driver sedan självständigt dina ärenden och samverkar med andra. Arbetet innebär hantering av olika typer av ärenden och du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Vi har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha en balans mellan arbete och fritid.

Du tillhör personbeskattningsavdelningen och arbetar på personbeskattningsenhet 2. Din placering är i Uppsala.

Om dig

För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs/skatteverketsmedarbetarpolicy.4.5c281c7015abecc2e2010e5b.html.

I det här jobbet ska du:

- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
- ha ett bra bemötande gentemot såväl våra kunder som dina kollegor
- arbeta effektivt och handlingskraftigt ta dig an arbetsuppgifterna
- kunna tala och skriva enkelt och tydligt på både svenska och engelska
- kunna analysera informationsflöden, se samband och fatta beslut.

Du ska även ha:

- en pågående (minst 60 godkända hp) eller nyligen avslutad högskoleutbildning om minst 180hp inom ekonomi eller juridik.
- Aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av service i form av kundkontakt, där du bemött människor via exempelvis telefon, mail och/eller fysiskt möte.

Det är önskvärt om du har aktuell och relevant arbetslivserfarenhet på Skatteverket. 

Bra att veta

Anställningen är tidsbegränsad från och med 14 april 2025 till och med 15 augusti 2025. Under april och maj är omfattningen 50% och därefter är anställningen på heltid 100%. Det finns under april och maj därför möjlighet att kombinera eventuella studier med arbetet som skattehandläggare. Det kommer förekomma gemensamma genomgångar och utbildningar med obligatorisk närvaro under april och maj månad.

I det här jobbet finns det på grund av arbetsuppgifternas karaktär inte möjlighet att arbeta hemifrån.

Observera att du måste vara mycket noggrann när du fyller i frågorna i slutet av din ansökan. Svaren på dessa frågor kommer att ligga till grund för det första urvalet. För att kunna gå vidare i rekryteringsprocessen behöver du ha bifogat ditt studieintyg/betyg vid sista ansökningsdag. 

I denna rekrytering kan vi komma att använda oss av arbetspsykologiska tester.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Ansök nu

Sommarjobb - Skattehandläggare

Skattehandläggare
Läs mer Jan 30
Studerar du ekonomi eller juridik och letar efter ett värdefullt och samhällsnyttigt sommarjobb? Eller har du nyligen tagit examen och är redo att ta första steget i din karriär? Som skattehandläggare får du ett omväxlande och lärorikt arbete samtidigt som du får värdefull yrkeserfarenhet från Skatteverket.

Var med och gör samhället möjligt!

Om jobbet

Vår enhet är en rikskoncentration vilket innebär att vi ansvarar för beskattningen av hela landets ideella och ekonomiska föreningar, stiftelser, trossamfund, samt beskattningen av utomlandsbosatta fastighetsägare.

Du arbetar med enklare handläggning och utredning av ärenden. Det innebär att du analyserar och bedömer olika typer av underlag. I kontakt med kund begär du in kompletteringar via telefon, brev och digitala brevlådor. Med stöd av lagar och regler gör du en bedömning av underlaget och fattar beslut. Vissa ärenden är enkla och snabba medan andra tar mer tid. Du arbetar också med service i form av allmänna frågor från kund både via telefon och mail.

Du får en introduktion och en handledare som hjälper dig att planera ditt arbete. Du driver sedan självständigt dina ärenden och samverkar med andra. Arbetet innebär hantering av olika typer av ärenden och du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Vi har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha en balans mellan arbete och fritid.

Du tillhör skatteenhet 21 på skatteavdelningen. Din placeringsort är i Uppsala. På vår enhet är vi cirka 120 medarbetare som är fördelade på orterna Mariestad, Västervik och Uppsala. På sektionen är vi cirka 20 kollegor. 

Om dig

För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs/skatteverketsmedarbetarpolicy.4.5c281c7015abecc2e2010e5b.html.

I det här jobbet ska du:

- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
- ha ett bra bemötande gentemot såväl våra kunder som dina kollegor
- arbeta effektivt och handlingskraftigt ta dig an arbetsuppgifterna
- kunna tala och skriva enkelt och tydligt på både svenska och engelska
- kunna analysera informationsflöden, se samband och fatta beslut.

Du ska även ha:

- en pågående (minst 60 godkända hp) eller nyligen avslutad (2021-2024) högskoleutbildning om minst 180hp inom ekonomi eller juridik 

Det är önskvärt om du har aktuell och relevant arbetslivserfarenhet på Skatteverket eller har aktuell och relevant administrativ arbetslivserfarenhet inom ekonomi eller juridik som exempelvis ekonomiassistent, försäkringshandläggare eller sommarnotarie/domstolshandläggare.

Det är även önskvärt om du har aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av att bemöta människor med olika bakgrund via telefon och mejl.

Bra att veta

Anställningen är tidsbegränsad från och med 15 april till och med 16 augusti. Under april,  maj  & augusti är omfattningen 50 % och  under juni & juli är anställningen på heltid 100 %. Det finns under april, maj och augusti därför möjlighet att kombinera eventuella studier med arbetet som skattehandläggare. Det kommer att förekomma gemensamma genomgångar och utbildningar med obligatorisk närvaro under april och maj månad.

I det här jobbet finns det på grund av arbetsuppgifternas karaktär inte möjlighet att arbeta hemifrån.

Observera att du måste vara mycket noggrann när du fyller i frågorna i slutet av din ansökan. Svaren på dessa frågor kommer att ligga till grund för det första urvalet. Vid eventuell intervju ska du kunna uppvisa betyg och intyg som styrker dina svar på urvalsfrågorna.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och strategiska riktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Ansök nu

Skattebrottsutredare

Skattehandläggare
Läs mer Sep 4
Vill du delta i bekämpningen av den ekonomiska brottsligheten? Den ekonomiska brottsligheten ökar och den kriminella ekonomin får allt större fokus.

Hos oss får du möjlighet att jobba i åklagarledda förundersökningar för att skapa samhällsnytta och förebygga och bekämpa ekonomisk brottslighet. Var med och gör samhället möjligt tillsammans med oss!

Om jobbet
Du arbetar på uppdrag av åklagare och genomför åtgärder i förundersökningar om ekonomisk brottslighet främst avseende skattebrott, penningtvätt och bokföringsbrott. Du inhämtar och analyserar information och utredningsmaterial, genomför förhör med misstänkta och vittnen samt sammanställer förundersökningsprotokoll. Som skattebrottsutredare deltar du även i husrannsakningar och tar beslag tillsammans med Polisen. Även vissa brottsförebyggande uppgifter ingår i arbetet som bedrivs i nära samarbete med åklagare, polis och andra brottsbekämpande myndigheter.

Skattebrottsenheten samverkar internationellt, bland annat inom Europol, varför det är önskvärt att du är bekväm med att uttrycka dig i tal och skrift även på engelska. Det förekommer resor i tjänsten, främst i Sverige men även internationellt. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.

Du genomgår en gedigen utbildning för att kunna utföra uppdraget rättssäkert och effektivt. En viss anpassning av utbildningen sker med hänsyn till tidigare erfarenhet och kompetens.

Du tillhör en sektion på skattebrottsenheten inom storföretagsavdelningen, med placering i Uppsala. På en sektion är vi 20 kollegor.

Skattebrottsenheten genomför brottsutredningar, bedriver spanings- och underrättelseverksamhet samt ansvarar för Skatteverkets it-forensiska verksamhet. Enheten har sin verksamhet på tio orter i Sverige och har totalt ca 250 medarbetare.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
- självständigt planera och metodiskt driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara stabil och trygg i dig själv samt ha ett högt säkerhets- och sekretessmedvetande
- tala och skriva enkelt och tydligt på svenska och engelska
- kunna analysera informationsflöden, se samband och presentera beslutsunderlag.

Du ska även ha:

- en avslutad högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi eller juridik alternativt flerårig aktuell erfarenhet av arbetsuppgifter som är relevanta för tjänsten
- några års aktuell utredningserfarenhet, exempelvis fördjupad utrednings- eller revisionserfarenhet på Skatteverket eller som utredare exempelvis inom Polismyndigheten, Ekobrottsmyndigheten, Kronofogdemyndigheten eller Tullverket
- B-körkort.

Det är önskvärt att du har goda kunskaper inom beskattningsområdet och/eller att du har erfarenhet av bokföring, ekonomiska utredningar och/eller har arbetat med brottsutredningar hos annan brottsutredande myndighet. Det är även önskvärt att du har hög IT-kompetens och erfarenhet av att inhämta, bearbeta och analysera information. 

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

I det här jobbet finns det på grund av arbetsuppgifternas karaktär begränsad möjlighet att arbeta hemifrån.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Ansök nu