Uppsala: Politisk sekreterare till Uppsala studentkår

Hitta ansökningsinfo om jobbet Politisk sekreterare till Uppsala studentkår i Uppsala. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Uppsala inom den kategorin.

Publicerad: 2022-07-01 // Varaktighet: Heltid

Om Uppsala studentkår
Uppsala studentkår är en organisation som grundades 1849 och arbetar med studentinflytande i utbildningsfrågor vid Uppsala universitet. Vi arbetar även med påverkan i andra studentpolitiska sammanhang där det påverkar studenters förutsättningar för studier. Uppsala studentkår företräder ungefär 15 000 helårsstudenter över sex olika fakulteter på Uppsala universitet. Uppsala studentkår är en politiskt styrd och demokratiskt uppbyggd organisation. Studentkåren har ett kansli med ett tiotal medarbetare.


Beskrivning av uppdrag
Uppsala studentkår söker en politisk sekreterare. Som politisk sekreterare ansvarar du för att planera, genomföra och följa upp politiskt påverkansarbete. Du skriver underlag, remissvar, rapporter och utredningar. Du förväntas även ansvara för omvärldsbevakning och bistå med sakkunskap till organisationens förtroendevalda. Du skapar och förvaltar relationer med relevanta aktörer på Uppsala studentkårs vägnar. Vid behov kan du även komma att genomföra ytterligare aktiviteter inom påverkansarbetet, exempelvis planera evenemang, delta i externa möten och skriva debattartiklar. Du leder även en av kårens arbetslag med fokus på högskolepolitik och studentinflytande.


Vi söker dig som har:
Erfarenhet av studentinflytande eller annat påverkansarbete.
Förmåga att arbeta självständigt likväl som förmåga att kunna samarbeta med andra.
Förmåga att operationalisera politiska målsättningar och beslut.
Förmåga att etablera nätverk, skapa goda relationer och samverka med olika aktörer.
Goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift.
Relevant avslutad högskoleutbildning eller är i stadiet av att avsluta din utbildning.
Stor vana av digitala arbetsredskap såsom internetbaserade molntjänster, Google-tjänster och ordbehandlingsprogram.

Meriterande är:
Tidigare erfarenhet av skriva remissvar, debattartiklar och rapporter.
Tidigare erfarenhet av politiskt påverkansarbete och kampanjer.
Tidigare erfarenhet av kommunikation.
En god analytisk förmåga och kan ta fram utredningar och rapporter som bygger på enkäter, statistik och annat relevant bakgrundsmaterial.



Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet varför både intervjuer och referenstagning kan bli aktuellt vid urvalsprocessen.
Arbetsplatsen har kollektivavtal. Vi har även en utvecklad personalpolitik med möjlighet till hemarbete, friskvårdsbidrag, hälsobidrag och gratis medlemskap på träningsanläggning.


Så söker du
Mejla din ansökan till rekrytering@uskar.se med CV och ett personligt brev senast 26 juli (observera att rekrytering och tillsättning sker löpande). Märk mailet ”Politisk sekreterare”.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Uppsala som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Uppsala som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning.

Policyexpert

Läs mer Apr 25
Nytt
Vill du arbeta med ReAct-Action on Antibiotic Resistance och vara del i att brygga mellan vetenskap och policy och skapa förändring vad gäller en av världens största folkhälsoutmaningar? Vill du vara del av ett internationellt nätverk med kompetenta och drivna kollegor vid Uppsala Universitet och på andra platser i världen? Vill du ha en arbetsgivare som satsar på ett hållbart och inkluderande medarbetarskap och erbjuder trygga, förmånliga arbetsvillkor? Välkommen att söka anställning som policyexptert hos ReAct på Uppsala universitet.

Institutionen för medicinska vetenskaper är en stor klinisk institution med ca 250 anställda och över 900 personer som är anknutna via Akademiska Sjukhuset. Institutionen har en bred forskningsprofil med starka forskargrupper inom en rad områden. Mer om institutionens verksamhet finns på http://www.medsci.uu.se

Den aktuella anställningen tillhör enheten ReAct. Enheten samarbetar nära med andra delar av universitetet, och med ReAct-nätverkets andra regionala center genom utbyte med en rad olika institutioner och civilsamhället både i Sverige och globalt. Mer information om ReAct hittar du här  https://www.reactgroup.org/

Arbetsuppgifter
Bland arbetsuppgifterna ingår att strategiskt utveckla samt genomföra ReActs policy- och påverkansarbete. Detta innfattar framtagande av policyrekommendationer och positioner som bygger på god vetenskaplig grund, bidra i politiska processer, representera ReAct vid möten, utveckla och skriva underlag, utforma kommunikationsmaterial samt anordna aktiviteter som internationella möten, webinarium mm. I tjänsten ingår också att delta och ibland även leda ReActs interna arbetsgrupper och möten. Vidare är tjänsten en viktig del i ReActs mobilisering och administrering av finansiella resurser och i arbetsbeskrivningen ingår specifika ansvarsområden inom detta.

Kvalifikationskrav
Vi söker en Expert med en gedigen erfarenhet från internationella sammanhang inom global hälsa och antibiotikaresistens. Akademisk examen (minimum Masternivå) inom global hälsa eller annat medicinskt område, statsvetenskap, internationella relationer, kommunikation eller annat relevant för tjänster är ett krav. Flerårig erfarenhet av policy eller påverkansarbete samt tidigare erfarenhet av mobilisera medel för internationella projekt (inom forskning alt ideell verksamhet) krävs. Personen bör ha en mycket väl utvecklad förmåga att kommunicera i tal och skrift på engelska. Svenska samt andra språkkunskaper är meriterande. Vi söker en person som kan arbeta självständigt, ta sig an komplexa utmaningar och leda initiativ och projekt av olika karaktär. Vidare ska kandidaten trivas i multidisciplinära och internationella team. Övriga viktiga personliga egenskaper är god analytisk förmåga, initiativtagande, flexibilitet, kreativitet, uthållighet och god samarbetsförmåga. Arbetsspråket är engelska och i tjänsten ingår resor både inom och utanför Europa.

Önskvärt/meriterande i övrigt
Svenska och andra språkkunskaper samt tidigare arbetserfarenhet från låg- eller medelinkomstland.

Om anställningen 
Anställningen är tillsvidare. Omfattningen är 100 %. Tillträde 1 juli 2024 eller enligt överenskommelse. Placeringsort: Uppsala

Upplysningar om anställningen lämnas av: Anna Sjöblom, enhetschef ReAct, anna.k.sjoblom@medsci.uu.se +46739866637

Välkommen med din ansökan senast den 10 Maj 2024, UFV-PA 2024/1353.

Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Det yttersta målet är att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra skillnad i samhället. Vår viktigaste tillgång är alla 7 600 anställda och 53 000 studenter som med nyfikenhet och engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser.


Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba inom Uppsala universitet
https://uu.se/om-uu/jobba-hos-oss/


Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp.


Ansökan tas emot i Uppsala universitets rekryteringssystem.

Ansök nu

Utredningsingenjör med fokus på material- och avfallshantering

Läs mer Apr 5
Samhällsutveckling

Vill du jobba med cirkulär ekonomi och vara med och driva en hållbar samhällsutveckling i Uppsala? Avdelningen Samhällsutveckling och sektionen Affärs- och anläggningsutveckling söker nu en Utredningsingenjör med fokus på material- och avfallshantering.

Om tjänsten
Som Utredningsingenjör så kommer du att arbete med utredningar och förstudier kopplat till att utveckla bolagets avfallsverksamhet. Arbetet omfattar kortare och längre utredningsprojekt inom material- och avfallshantering, tex utveckling av koncept för insamlings- och återvinningstjänster, lokaliserings- och tillståndsfrågor för nya insamlingsanläggningar.

I tjänsten ligger ett delprocessansvar där du ansvarar för att planera för genomförandet av kommunens avfallsplan. Du samordnar även en utvecklingsgrupp inom avfallsområdet för att främja forskning och utveckling i bolaget. Arbetet sker i nära samarbete med avfallsavdelningen och arbetsuppgifterna sker till stor del som ett stöd till avfallsavdelningens utvecklingsarbete.

Utöver samarbetet med avfallsavdelningen arbetar du nära övriga strateger och utredningsingenjörer inom och utanför sektionen samt med flera delar av kommunen.

Vi finns i nyrenoverade lokaler i Uppsala Business Park och det finns möjlighet till distansarbete.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• Relevant högskole- eller universitetsutbildning alternativt annan utbildning i kombination med relevant arbetslivserfarenhet som bedöms likvärdig.
• Erfarenhet av arbete inom avfallsområdet och/eller cirkulär ekonomi
• Erfarenhet av projektledning.
• Erfarenhet från kommunal eller statlig verksamhet är meriterande.

Som person är ser vi att du är ansvarstagande och självständig och kan på ett strukturerat sätt leda projekt fram till beslut. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta med flera olika kompetenser, från driftnära experter till strateger. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet som initiativförmåga och strategiskt tänkande. Du är transparent, lyhörd och kommunikativ och har god förmåga att skapa och utveckla goda relationer såväl inom som utom den egna verksamheten. Då kommunikation, både muntlig och skriftlig, är en viktig del i rollen vill vi att du kan uttrycka dig väl på svenska och engelska.

Kontakt och ansökan
Vi gör löpande urval, så skicka in din ansökan så snart som möjligt dock senast 2025-05-01. Med hänvisning till GDPR tar vi inte emot ansökningar via mail.

För mer information om tjänsten kontakta
Rekryterande chef Mikael Ekhagen, mikael.ekhagen@uppsalavatten.se, 018-7271801.
HR-partner Towe Wahlnäs, towe.wahlnas@uppsalavatten.se, 018-7279301.

Övrig information
En stor del av vår verksamhet klassas som samhällsviktig verksamhet eftersom vi försörjer Sveriges fjärde största stad med dricksvatten. För denna tjänst kommer säkerhetsprövning att genomföras före anställning. Du ska även vara beredd att krigsplaceras inom ramen för Uppsala Vatten och Avfalls roll i totalförsvaret. Uppsala Vatten tillämpar 6 månaders provanställning.

Om Uppsala Vatten
Välkommen till Uppsala Vatten och Avfall AB. Vårt mål är att aktivt bidra till ett hållbart samhälle. Det gör vi genom att ständigt utveckla nya resurssmarta lösningar och uppmuntra till återvinning och återbruk. Vi ger Uppsala dricksvatten, renar avloppsvatten och tar hand om regnvatten. Vi skapar kretsloppstjänster där vi gör biogas av matavfall, minskar vattenförbrukningen och återanvänder material på bästa sätt.

Vill du veta mer om Uppsala Vatten? Läs mer på Om oss | uppsalavatten.se (https://www.uppsalavatten.se/om-oss/)
Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Infrastrukturhandläggare

Läs mer Mar 20
Försvarsmakten har till uppgift att försvara Sverige mot väpnat angrepp samt att stödja samhället i olika typer av krissituationer. Detta ställer krav på olika former av infrastruktur och förutsättningarna för varje enskilt objekt kommer därför att skilja sig åt och bidra till en spännande vardag.
OM BEFATTNINGEN


Flygvapnet växer och nu söker vi dig som vill arbeta som infrastrukturhandläggare med områdesansvar för Flygstabens byggnadsbestånd främst vid Uppsala garnison men även vid övriga flygflottiljer.

Vi erbjuder ett omväxlande och varierande arbete med stora möjligheter att påverka din egen arbetsdag. Din roll som infrastrukturhandläggare innebär mycket kontakter med människor. Vi använder oss av flexibel arbetstid och erbjuder möjligheter till friskvård på arbetstid.

HUVUDSAKLIGA ARBETSUPPGIFTER

I rollen som infrastrukturhandläggare ska du verka inom Uppsala garnison men även stödja Flygstabens verksamhet vid övriga flygflottiljer baserade vid Ronneby, Såtenäs, Linköping och Luleå. Du ansvarar för dialoger och uppföljning av vidmakthållandet av befintligt fastighetsbestånd i samverkan med Försvarsmaktens verksamhet samt Fortifikationsverket som är statens ägarrepresentant för försvarsfastigheter.

Infrastrukturhandläggaren utgör Flygstabens lokala kontakt mot Fortifikationsverket inom vidmakthållandeprocessen. I arbetsuppgifterna ingår bland annat granskning av avtal, dialog av underhållsplaner, hyresfördelning, avrop av fastighetsnära tjänster och anpassningar samt utarbetande av underlag för beslut av högre chef.

Du kommer att ansvara för kontakter med andra myndigheter samt övriga organisationsenheter inom Försvarsmakten. Du medverkar i arbetet med att ta fram och upprätthålla garnisonsplaner och deltar i utredningar avseende effektivt lokalnyttjande. Du medverkar även vid nyanskaffning och avveckling av lokaler.

Arbetet innebär omfattande personkontakter och att leda möten samt mindre projektgrupper.

Tjänsten omfattar tjänsteresor över riket.

KRAV
Kvalifikationer


• Fastighetsinriktad eftergymnasial utbildning med examen alternativ erfarenhet som bedöms likvärdig.
• God förmåga att uttrycka dig i svenska i tal och skrift.
• Förmåga att uttrycka dig i engelska i tal och skrift.
• B-körkort.
• Svensk medborgare (krav).

MERITERANDE


• Kännedom om Försvarsmaktens verksamhet och dess struktur.
• Arbetslivserfarenhet från liknande arbete vid statlig myndighet.
• Kännedom om fastighetsrätt.
• Erfarenhet av lokalplanering, ekonomi, miljö- och arbetsmiljökrav
• Erfarenhet av samhällsbyggnadsprocessen.

PERSONLIGA EGENSKAPER

Vi söker dig som trivs att arbeta varierat med flera uppgifter samtidigt. Du har lätt för att skapa nätverk och samarbetar effektivt med andra. Du är bra på att organisera och prioritera och att på egen hand bereda dokument och underlag. Du arbetar självständigt, tar initiativ och driver arbetet framåt. Du har förmågan att växla mellan enskilt arbete och arbete i grupp. Du delar med dig av dina kunskaper, erfarenheter och information.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättsvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på www.forsvarsmakten.se).

ÖVRIGT

Anställningsform: Civil tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. 
Sysselsättningsgrad: Heltid.
Arbetsort: Uppsala.
Tillträdesdatum: Snarast efter överenskommelse.

Upplysningar om befattningen
Chef Logistiksektion, Övlt Ylva Ohlsson tel: 070-305 75 05

Fackliga företrädare

OFR/O? - Anders Wedin
OFR/S - ?Caroline Nilsson
SACO - ?Borka Medjed Hedlund
SEKO? - Jan Salomonsson

Samtliga nås via växeln på telefonnummer 08-788 75 00.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2024-04-30. Din ansökan ska innehålla CV samt ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning.

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.

Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet:

Flygstabens första och största uppgift är att stödja flygvapenchefens ledning av samtliga flottiljer och skolor i flygvapnet i alla nivåer av konfliktskalan. Flygstaben utvecklar, planerar, genomför och utvärderar order och direktiv ställda av flygvapenchefen. Flygstaben består av cirka 250 medarbetare. Flygvapnet organiserar och utbildar flyg-, bas- och ledningsförband och har i uppdrag att bevaka och skydda Sveriges luftrum. Det är ett uppdrag som pågår dygnet runt, året runt, för att säkerställa Sveriges integritet. Inom flygvapnet arbetar cirka 4000 medarbetare, civila och militära.

I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv.

En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap.
Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras och att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.

Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Ansök nu

Administratör till socialförvaltningen

Läs mer Apr 15
Familjeenheten Ling, familjestödsgruppen och Trappan

Är du en strukturerad person som trivs i en roll med varierande arbetsuppgifter? Har du dessutom lätt för att lära dig nya system? Då kan du vara den vi söker till tjänsten som administratör hos oss på socialförvaltningen!

Som administratör kommer du vara en viktig del i ett större sammanhang. Din arbetsplats kommer vara Von Bahrs väg 3 och du kommer att serva familjeenheten Ling, familjestödsgruppen och Trappan.

Här kan du läsa mer om vår verksamhet (https://www.uppsala.se/stod-och-omsorg/stod-till-barn-ungdom-och-familj/)

Ditt uppdrag
I arbetet ingår att ge administrativt stöd, administrera inköp, sakgranskning av fakturor, närvarolistor och sammanställningar samt ha kontakt med externa aktörer såsom fastighetsskötare och städbolag. Det ingår även att skapa struktur och ordning på arbetsplatsens kommunikationsytor, bidra till att effektivisera administrationsdelen inom valda processer samt besvara inkommande telefonsamtal och e-postmeddelanden. Därutöver ingår att hantera och ansvara för nycklar och busskort med mera samt hantera beställningar av behörigheter i verksamhetssystem vid nyanställningar.

Din bakgrund
Vi söker dig som har akademisk examen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten. Vi ser gärna att du har administrativ utbildning. För att lyckas i arbetet behöver du ha erfarenhet av arbete som administratör. Det är en fördel om du har erfarenhet av administrativt arbete inom offentlig sektor. Har du erfarenhet av arbete med barn och ungdomar eller av att arbeta i Heroma ses det som meriterande. Arbetet kräver att du har goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska. Du behöver även ha goda systemkunskaper och goda kunskaper i Microsoft 365. Har du goda kunskaper i Excel ses det som positivt.

Som person är du flexibel och kan se möjligheter i förändringar. Du förstår ekonomiska samband och de faktorer som leder till en verksamhet med ekonomi i balans. Vidare är du bra på att strukturera, planera och prioritera i ditt arbete. Jobbet passar dig som samarbetar och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Sofia Bucht, enhetschef familjestödsgruppen och Trappan, 018-727 55 04
Susanne Widerlöf, enhetschef familjeenheten Ling, 018-727 57 44.

Facklig företrädare: Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13.

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Jobba hos oss - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-karriar/jobba-hos-oss/bli-en-av-oss/)

Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Ansök nu

Ämneskoordinator till enheten för internationell samordning

Läs mer Apr 10
Motiveras du av arbetsuppgifter där du får bygga nätverk med såväl nationella som internationella parter? Hos oss får du möjlighet att under ett års tid utveckla din kunskap inom livsmedelsområdet och i förhandlingsarbetet i EU. Varför Livsmedelsverket
Intresset för frågor om mat och dricksvatten är idag stort. Frågor kring mat och dricksvatten berör alla på ett eller annat sätt. På Livsmedelsverket bidrar vi till att maten och dricksvattnet är säkert för Sveriges konsumenter, till att ingen blir lurad om vad maten innehåller och till en hållbar livsmedelskonsumtion. Livsmedelsverket är med och bygger Sveriges civila försvar och har en nyckelroll för en robust livsmedel- och dricksvattenförsörjning

På Livsmedelsverket arbetar vi effektivt och kvalitetssäkert för att leverera våra uppdrag. För att vara framgångsrika arbetar vi tillsammans som medarbetare, ledare och chefer för att ta ansvar för verksamhetens uppdrag och utveckling ur ett helhetsperspektiv. Genom vårt medledarskap främjar vi engagemang och lärande.

Din roll 
Som ämneskoordinator är din roll att på uppdrag av regeringen delta i förhandlingar i EU, Codex Alimentarius och andra internationella arenor som leder till att nya regler utformas för säkra livsmedel och redlighet. I förhandlingsprocessen ingår det att samla in information och synpunkter från olika intressenter och kollegor. Du ansvarar för att ta fram underlag till Regeringskansliet och skriva rapporter från olika möten.

Hos oss kommer du i första hand att stärka enhetens kompetens inom förhandlingsområden nutrition. Arbetet innebär att bevaka och agera inom frågor som rör kosttillskott, berikade livsmedel, nya livsmedel, närings- och hälsopåståenden samt livsmedel för särskilda grupper (till exempel barnmat). 

Även om vi arbetar självständigt, delar vi kunskaper och erfarenheter inom enheten för att hela tiden utvecklas tillsammans i arbetet. Allt eftersom du växer in i din roll förväntas du kunna bredda dig inom nya områden utifrån verksamhetens behov.  

Du tar tillsammans med dina kollegor ansvar för verksamhetens gemensamma uppdrag och resurser samt målgruppers behov. Vidare gör du genomtänkta prioriteringar i arbetet och levererar i enlighet med uppsatta mål. Du omvärldsbevakar för att inhämta nya perspektiv, upprätthåller relevant kompetens och anpassar ditt arbete till verksamhetens krav och förutsättningar. 

Enheten för internationell samordning
Enheten har till uppgift att delta i Sveriges förhandlingsarbete med lagstiftning inom livsmedelsområdet i EU, Codex och andra internationella forum. På enheten är vi idag 12 medarbetare, varav 10 arbetar som ämneskoordinatorer i internationella frågor. På enheten finns även avdelningen Råd och reglerings administrativa stöd. 

Inom regelutvecklingsarbetet tar vi fram förslag till svenska ståndpunkter samt deltar i och rapporterar från möten. Arbetet bedrivs i nära kontakt med andra verksamhetsområden på Livsmedelsverket samt Landsbyggds- och infrastrukturpartementet, andra myndigheter, företag och branschorganisationer samt andra intresseorganisationer. Inriktningen på arbetet styrs till stora delar av vad som är aktuella förhandlingsområden.

Din kompetens
Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning, gärna inom naturvetenskap eller juridik och med koppling till livsmedel. För att lyckas i rollen behöver du ha flerårig och aktuell erfarenhet inom något eller flera av de ämnesområden som ingår i arbetsuppgifterna. Det krävs att du har erfarenhet av myndighetsarbete eller förhandlingsarbete. Vi vill också att du har övergripande kunskap om livsmedelslagstiftning. Det är meriterande om du har erfarenhet från lagstiftningsarbete eller livsmedelsbranschen. Du har en mycket god förmåga att skriva och tala såväl på svenska som på engelska.

Dina personliga egenskaper
Som person är du drivande och prestigelös. Du har förmåga att bygga relationer och nätverk, och genom dessa leverera och uppfylla intressenters förväntningar. Du har förmåga att prioritera och omprioritera när förhållanden ändras. Arbetet innebär stundtals hög arbetsbelastning och därför krävs att du är flexibel samt har en god förmåga att planera och samarbeta. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

För att lyckas i ditt arbete agerar du ansvarstagande, samarbetsinriktat och utvecklande. Du är lösningsfokuserad och har en förmåga att se saker ur ett helhetsperspektiv. Du har också förmåga att på kort tid analysera och sammanfatta stora mängder komplex information till en komprimerad och lättförståelig text. 

Välkommen att kontakta oss
Du är välkommen att kontakta rekryterande chef Sofia Sandström. Representant för Saco-S är Nurun Nahar och för ST Anders Staffas. Samtliga nås via vår växel, tel. 018-17 55 00.

Sista ansökningsdag är 2024-04-28. Ansök via platsannonsen på Lediga jobb (livsmedelsverket.se), märk ansökan med diarienummer 2024/01466. Ansökan ska vara skriven på svenska.

 

Mer information om tjänsten
Anställningsform:Tidsbegränsad anställning, Heltid.

Tillträde: Omgående, enligt överenskommelse

Organisationstillhörighet: ROR/INT

Placeringsort: Uppsala

 

Inför intervju
Betyg, intyg och ID-handling som styrker din ansökan tas med vid en eventuell intervju.

Välkommen med din ansökan!

Denna rekrytering sker helt genom Livsmedelsverkets försorg. Vi undanber oss därför telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Om Livsmedelsverket
Livsmedelsverket arbetar för att maten som produceras, säljs och serveras i Sverige ska vara säker och ärlig, för ett samhälle där det är lätt för människor att äta på ett hälsosamt och hållbart sätt,
och en trygg livsmedels- och dricksvattenförsörjning i vardag och kris.
Våra verktyg är kunskap, råd, regler och kontroll.
Totalt är vi cirka 630 medarbetare, varav drygt 330 i Uppsala och ytterligare 300 som arbetar med livsmedelskontrollen ute i landet.

Ansök nu

Andra jobb i Uppsala från Uppsala Studentkår

Nedan visas andra jobb i Uppsala från Uppsala Studentkår .

Projektledare arbetsmarknadsmässa

Ombudsman
Läs mer Jun 9
Är du en van projektledare som söker en ny utmaning? Vill du bygga upp en verksamhet från grunden och vara bryggan mellan studenter och arbetsgivare?
Då söker vi dig! Uppsala studentkår gör en storsatsning med en arbetsmarknadsmässa där studenter och arbetsgivare ska ges en plats att mötas på och utveckla framtidens arbetsmarknad.


Om arbetsplatsen
Uppsala studentkår är en organisation som grundades 1849 och arbetar med studentinflytande i utbildningsfrågor vid Uppsala universitet. Vi arbetar även med påverkan i andra studentpolitiska sammanhang där det påverkar studenters förutsättningar för studier. Uppsala studentkår företräder ungefär 15 000 helårsstudenter över sex olika fakulteter på Uppsala universitet. Uppsala studentkår är en politiskt styrd och demokratiskt uppbyggd organisation. Studentkåren har ett kansli med ett femtontal medarbetare.
Uppsala studentkår är en modern och levande arbetsplats med goda personalförmåner. Vi erbjuder möjlighet till hemarbete 40% av din arbetstid i veckan, friskvårdsbidrag om 2000 kronor per år, gratis gymkort och en friskvårdstimme i veckan. Givetvis har vi kollektivavtal.


Om tjänsten
Tjänsten är en projektanställning med start den 1a augusti 2023 och avslutning den 30e juni 2024, med god möjlighet till förlängning. Som projektledare för arbetsmarknadsmässan är du huvudansvarig för genomförandet av arbetsmarknadsmässan. Du ges en stor frihet att sätta din egen prägel på verksamheten.
Det innebär att planera genomförandet, ha kontakt med utställare, rekrytera och leda en ideell grupp samt utvärdera genomfört projekt. Du får även ansvar över en projektbudget.


Vi söker dig som har erfarenhet av projektledning och trivs med att vara spindeln i nätet. Du är relationsbyggande och serviceinriktad. Du ser dig som lösningsorienterad och drivs av att lösa utmaningar. Du är kommunikativ och har lätt för att knyta samarbeten med olika aktörer. Du trivs med att arbeta resultatinriktat och med uppföljning av mål och delmål.
Vi ser det som meriterande med tidigare erfarenhet av att ha arbetat med arbetsmarknadsmässor eller kunskap om branschen. Det är även meriterande med ett brett kontaktnät av potentiella utställare.


Är du intresserad av tjänsten?
Mejla din ansökan till rekrytering@uskar.se med cv och ett kort personligt brev senast 20e juni 2023. (observera att rekrytering och tillsättning sker löpande). Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet varför både intervjuer och referenstagning kan bli aktuellt vid urvalsprocessen. Individuell lönesättning tillämpas.

Ansök nu

Journalist till tidningen Ergo

Journalist/Reporter
Läs mer Sep 13
Om jobbet
Nu söker Uppsala studentkår en journalist på deltid till tidningen Ergo! Vill du bidra till att göra studenters liv lite drägligare och dessutom sitta i ett centralt beläget kontor i Uppsala med utsikt över slottet? Då har vi jobbet för dig.
Om tjänsten
Tjänsten är en tidsbegränsad anställning på 50% med möjlighet till förlängning.
Som journalist arbetar du på deltid med Uppsala studentkårs webbtidning Ergo (ergo.nu). Du bevakar dagsaktuella händelser och frågor med anknytning till Uppsala universitet, högre utbildning och studentliv i stort, samt kultur och nöje av intresse för Uppsalas studenter. Kvälls- och helgjobb förekommer i sällsynta fall. Du förväntas arbeta på plats, men har möjlighet att arbeta hemifrån. Rekrytering och tillsättning sker löpande och vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Provanställning tillämpas. Arbetsgivare för tjänsten är Uppsala studentkår.
I arbetsuppgifterna ingår bland annat att:
? Delta i redaktionens arbete.
? Bistå chefredaktören i dess arbete.
? Skriva artiklar och reportage.
? Fotografera, bildredigera och publicera på webben.
Vi söker dig som
? Har pågående journalistutbildning och/eller liknande utbildning samt viss erfarenhet av journalistiskt arbete.
? Är en god stilist och språkligt säker när det kommer till att författa egna texter.
? Är organiserad
? Har näsa för nyheter och känner till vilka kanaler du kan använda för att hitta dem.
? Är självgående och initiativrik.
Det är meriterande om du:
? Har god kännedom om Uppsala universitet och stadens studentliv, liksom högskolefrågor på nationell nivå.
? Har grundläggande kunskaper i Photoshop.
Som person ser vi gärna att du är:
? Nyfiken och öppen.
? Kommunikativ och ansvarstagande.
Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet varför både intervjuer och referenstagning kan bli aktuellt vid urvalsprocessen. Individuell lönesättning tillämpas.
Så ansöker du
Mejla din ansökan till rekrytering@uskar.se med cv och ett kort personligt brev senast 31 oktober (observera att rekrytering och tillsättning sker löpande). Märk mailet ”journalist”.
Om Tidningen Ergo
Tidningen Ergo grundades 1924 och ägs sedan 1940 av Uppsala studentkår. Redaktionen är obunden gentemot kårstyrelse och opposition. Fram till och med årsskiftet 2019/2020 utkom tidningen i fysisk form, men existerar nu enbart som webbtidning. Ergo bevakar Uppsalastudenternas intressen. Tidningens huvudsakliga bevakningsområden är Uppsala universitet, högskolefrågor, studentkårerna, nationerna och studentlivet i stort.
Redaktionen sitter i kårhuset, Övre Slottsgatan 7, Uppsala. Tidningen delar kontorslokaler med Uppsala studentkårs kansli och presidium.

Ansök nu

Uppsala studentkår söker kanslichef

Kanslichef, organisation
Läs mer Jul 1
Om Uppsala studentkår
Uppsala studentkår är en organisation som grundades 1849 och arbetar med studentinflytande i utbildningsfrågor vid Uppsala universitet. Vi arbetar även med påverkan i andra studentpolitiska sammanhang där det påverkar studenters förutsättningar för studier. Uppsala studentkår företräder ungefär 15 000 helårsstudenter över sex olika fakulteter på Uppsala universitet. Uppsala studentkår är en politiskt styrd och demokratiskt uppbyggd organisation. Studentkåren har ett kansli med ett tiotal medarbetare.


Om tjänsten
Är du en naturlig ledare som jobbar hårt för att uppnå organisationens mål? Har du tidigare erfarenhet av att jobba med organisationsutveckling och ledarskap och är sugen på att ta nästa steg? Då kanske detta är en roll för dig!


Vi söker just nu en kanslichef till Uppsala studentkår där du i rollen får vara med att leda organisationen framåt och stötta medarbetarna i det dagliga arbetet. Som Uppsala studentkårs nya kanslichef får man chansen att utveckla rollen och bidra med sina egna tankar och idéer.


Arbetsuppgifter
Kanslichefen har ett viktigt ansvar i att leda personalen och det operativa arbetet på kansliet. Fokuset i tjänsten ligger på organisationsutveckling och personalledning där du tillsammans med kansliet jobbar för att uppnå målen som styrelse och fullmäktige framställt.


Arbetet innebär bland annat att:
Arbetar med Uppsala studentkårs systematiska arbetsmiljöarbete.
Ansvarar för rekrytering och anställning.
Genomför fackliga förhandlingar och samverkan.
Arbetsleder samtliga medarbetare.
Förhandlar och hanterar avtal.
Huvudsakligt ansvar för driften av Norredatorp
Huvudsakligt ansvarig för att bereda ekonomiska frågor och redovisning.
Arbetar med studentkårens ekonomihantering.



Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
Examen inom exempelvis juridik, arbetsrätt, personalvetenskap, ekonomi eller organisationsutveckling.
Erfarenhet av personalledning.
God kommunikativ och professionell förmåga.
Grundläggande kunskap om bokföring, budgetering och budgetuppföljning.
Goda språkkunskaper i såväl svenska som engelska.
B-körkort.



Som person ser vi att du är lyhörd och har en god förmåga att samverka med andra och skapa nätverk. Du inspirerar andra människor och motiverar de till att nå organisationens mål. Du vågar fatta beslut och ta initiativ samtidigt som du är en ledare som gärna för vidare din kunskap och lär upp andra.
Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet varför både intervjuer och referenstagning kan bli aktuellt vid urvalsprocessen.
Arbetsplatsen har kollektivavtal. Vi har även en utvecklad personalpolitik med möjlighet till hemarbete, friskvårdsbidrag, hälsobidrag och gratis medlemskap på träningsanläggning.
Så söker du
Mejla din ansökan till rekrytering@uskar.se med CV och ett personligt brev senast 16 september (observera att rekrytering och tillsättning sker löpande). Märk mailet ”Kanslichef”.

Ansök nu

Fakultetssamordnare

Akademisekreterare
Läs mer Jul 21
Om Uppsala studentkår
Uppsala studentkår är en organisation som grundades 1849 och arbetar med studentinflytande i utbildningsfrågor vid Uppsala universitet. Vi arbetar även med påverkan i andra studentpolitiska sammanhang där det påverkar studenters förutsättningar för studier. Uppsala studentkår företräder ungefär 15 000 helårsstudenter över sex olika fakulteter på Uppsala universitet. Uppsala studentkår är en politiskt styrd och demokratiskt uppbyggd organisation. Studentkåren har ett kansli med ett tiotal medarbetare.
Om jobbet
Uppsala studentkår söker en medarbetare till tjänsten som fakultetssamordnare. Tjänsten är på 100 procent och anställning gäller tills vidare. Vi tillämpar oreglerad arbetstid.
Fakultetssamordnarna har sina kontor i Uppsala studentkårs kansli vilket är lokaliserat på Övre slottsgatan 7 i Uppsala. Fakultetsamordnarens huvuduppgift är att utföra, utveckla och bistå i studentkårens arbete med studentinflytande i utbildningsrelaterade frågor vid Uppsala universitet. Som fakultetsamordnare är du med tillsammans med studentkårens förtroendevalda studenter och hjälper dessa med påverkan och studentinflytande. Arbetet är främst fokuserat kring frågor om studentrepresentation, utbildningsutveckling, kvalitetssäkring, studiebevakning, arbetsmiljö för studenter och regeltillämpning i utbildningen. Arbetsområdet är främst över de sex olika fakulteter som Uppsala studentkår arbetar vid. Arbetet leds av Uppsala studentkårs ledning och du hjälper till med att utveckla arbetet med studentinflytande på ett strukturerat och strategisk sätt. Du jobbar sida vid sida med många olika aktörer, både inom studentkåren och i högskolesektorn.
Vi söker dig som har:
? Erfarenhet av studentinflytande eller annat påverkansarbete.
? Förmåga att arbeta självständigt likväl som förmåga att kunna samarbeta med andra.
? Förmåga att operationalisera politiska målsättningar och beslut.
? Förmåga att etablera nätverk, skapa goda relationer och samverka med olika aktörer.
? Goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift.
? Relevant avslutad högskoleutbildning eller är i stadiet av att avsluta din utbildning.
? Stor vana av digitala arbetsredskap såsom internetbaserade molntjänster, Google-tjänster och ordbehandlingsprogram.
Meriterande är:
? Att ha varit involverad eller engagerad i studentinflytande.
? Tidigare aktiv vid universitet eller högskola, myndighet relevant för högskolesektorn eller civilsamhällesorganisation.
? Kännedom om Uppsala universitet.
? Att ha erfarenhet av att driva rekryteringsarbete av engagerade.
Personlig lämplighet är avgörande för tjänsten. Skicka ditt CV till rekrytering@uskar.se. Märk ditt mejl med "Fakultetssamordnare" i ämnesraden.
Arbetsplatsen har kollektivavtal. Vi har även en utvecklad personalpolitik med bland annat möjlighet till hemarbete, friskvårdsbidrag, hälsobidrag och gratis medlemskap på träningsanläggning.
Sista ansökningsdag 2022-08-31. Intervju, tillsättning och tillträde sker löpande.

Ansök nu

Medlemssamordnare

Informatör/Kommunikatör
Läs mer Jul 21
Uppsala studentkår söker en medlemssamordnare för medlems- och engagemangsfrågor. Anställningen är en avtalad visstidsanställning på 80 procent under perioden 2022-09-01 till 2023-08-15. Vi tillämpar oreglerad arbetstid. Start 1 september eller enligt överenskommelse. Medlemssamordnaren har sitt kontor i Uppsala studentkårs kansli vilket är lokaliserat på Övre slottsgatan 7 i Uppsala.
Medlemssamordnaren uppgift är att utföra, utveckla och leda Uppsala studentkårs medlemsrekrytering och engagemangsfrågor. Som medlemssamordnare är du ansvarig för att arbeta fram strategier och tillvägagångssätt för att rekrytera nya medlemmar. Du arbetar även för att utveckla medlemsvårdande insatser.
Som medlemssamordnare arbetar du med engagemang, service och samordning av kårföreningar. Under kårvalet så ansvarar du för att samordna och säkerställa kårvalsprocessen. Du arbetar för att öka engagemanget genom nätverksträffar, medlemsträffar, utformande av medlemsbrev och kartlägga behov.
Tillsammans med studentkårens kommunikatör arbetar ni för att kunna nå ut till nya studenter och informera dessa om kårens verksamhet. I arbetet planerar du även event för att främja studentkårens närvaro på campus. Arbetsområdet är främst över de sex olika fakulteter som Uppsala studentkår arbetar vid. Arbetet leds av Uppsala studentkårs ledning och du hjälper till med att utveckla arbetet på ett strukturerat och strategisk sätt. Du jobbar sida vid sida med många olika aktörer, både inom studentkåren och i högskolesektorn.


Vi söker dig som har:
Erfarenhet av studentinflytande eller annat påverkansarbete.
Medlemsutveckling eller verksamhetsutveckling i en politiskt styrd organisation.
Förmåga att arbeta självständigt likväl förmåga att kunna samarbeta med andra.
Förmåga att operationalisera politiska målsättningar och beslut.
Förmåga att etablera nätverk, skapa goda relationer och samverka med olika aktörer.
Goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift.
Relevant avslutad högskoleutbildning eller är i stadiet av att avsluta din utbildning.
Stor vana av digitala arbetsredskap såsom internetbaserade molntjänster, Google-tjänster och ordbehandlingsprogram.



Meriterande är:
Att ha varit involverad eller engagerad i studentinflytande.
Tidigare aktiv vid universitet eller högskola, myndighet relevant för högskolesektorn eller civilsamhällesorganisation.
Kännedom om Uppsala universitet.
Att ha erfarenhet av medlemsrekrytering och medlemsvård.



Personlig lämplighet är avgörande för tjänsten. Skicka ditt CV till rekrytering@uskar.se Märk ditt mejl med "Medlemssamordnare" i ämnesraden. Rekryteringen baseras på en kompetensbaserad process.
Sista ansökningsdag 2022-08-31. Intervju, tillsättning och tillträde sker löpande.
Arbetsplatsen har kollektivavtal. Vi har även en utvecklad personalpolitik med möjlighet till hemarbete, friskvårdsbidrag, hälsobidrag, gratis medlemskap på träningsanläggning.
Lön enligt överenskommelse men omkring 27 000kr (heltid) i månaden.

Ansök nu

Student- och doktorandombud

Ombudsman
Läs mer Apr 20
Om tjänsten
Studentkårernas samarbetsorgan Uppsala universitets förenade studentkårer (UUFS) i Uppsala söker efter en ny medarbetare som student- och doktorandombud. Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100 procent med tillträde 2022-08-25. Tjänsten finansieras gemensamt av alla studentkårer. Student- och doktorandombuden har sina kontor i Uppsala studentkårs lokaler på Övre slottsgatan 7. Uppsala studentkår innehar även det administrativa- samt arbetsgivaransvaret för tjänsten.
Student- och doktorandombudets huvuduppgift är att hjälpa enskilda studenter och doktorander i studierelaterade problem och fungera som ombud för studenter och doktorander i kontakt med universitetet för att lösa dennes problem, samt att samordna gruppen studiebevakare med fallansvar. Studiebevakarna är studenternas lokala ombud. Som student- och doktorandombud jobbar du mycket självständigt med olika student- och doktorandärenden som inkommer och med att stödja de lokala studiebevakarna i deras arbete. Du jobbar sida vid sida med våra student- och doktorandombud som jobbar heltid med samma ansvarsområden och ni förväntas kunna samarbeta och bistå varandra i ert arbete.


Vi söker dig som har:
Förmåga att möta, stödja och lyssna på människor som kan befinna sig i svåra situationer.
Förmåga att arbeta självständigt likväl som förmåga att kunna samarbeta med andra.
Goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift.
Relevant avslutad högskoleutbildning eller är i stadiet av att avsluta din utbildning.
Grundläggande juridisk kompetens, företrädesvis med inriktning mot förvaltningsrätt och högskolejuridik.
Kunskap om diskriminering och arbetsmiljöförfattningar.



Meriterande är:
Erfarenhet av fackligt arbete, studentkårsarbete samt annat ideellt engagemang.
Erfarenhet av att arbeta med diskriminerings- och lika villkorsfrågor.
Kännedom om Uppsala universitet.
Erfarenhet av att arbeta som ombud vid andra lärosäten eller inom liknande organisationer.
Ytterligare juridisk kompetens.



Arbetsplatsen har kollektivavtal och en utvecklad personalpolitiken. Vi erbjuder bland annat möjlighet att delvis arbeta hemifrån, friskvårdsbidrag, hälsobidrag och gratis medlemskort på träningsanläggning.
Personlig lämplighet är avgörande för tjänsten. Skicka CV och personligt brev till rekrytering@uskar.se. Märk ditt mejl med "Ansökan student- och doktorandombud" i ämnesraden.
Provanställning tillämpas. Individuell lönesättning tillämpas. För tjänsten tillämpas oreglerad arbetstid.
Intervjuer och tillsättning sker löpande.
Sista ansökningsdag är 2022-08-30.

Ansök nu