Uppsala: Familjehemssekreterare

Hitta ansökningsinfo om jobbet Familjehemssekreterare i Uppsala. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Uppsala inom den kategorin.

Publicerad: 2022-06-23 // Varaktighet: Heltid

Placeringsenheter 1 och 2

Har du erfarenhet av socialtjänstens familjehemsområde och även socialtjänstens verksamhetsområde barn och unga i sin helhet? Är du dessutom samarbetsinriktad? Då kanske du är rätt person person för oss!

Placeringsenheterna 1 och 2 arbetar tillsammans. I verksamheten finns familjehemssekreterare, barnhandläggare, förstärkt stöd till familjehem, skolteam, jourhemshandläggare samt rekrytering av jour- och familjehem. Totalt består de båda enheterna av ca 50 personer. Verksamheten leds tillsammans av två enhetschefer som ansvarar för var sin enhet. I verksamheten finns specialistfunktioner för vägledning till medarbetare, ärendeansvar samt stöd till enhetschef. Regelbundna metodträffar samt övrigt utvecklingsarbete sker kontinuerligt. Vi arbetar strukturerat mot mål, använder tjänstedesign som arbetsmodell och jobbar med ständiga förbättringar. Under hösten kommer våra familjehem att erbjudas MAFI. Medarbetarna erhåller regelbunden extern handledning.

Ditt uppdrag
Familjehemssekreteraren ansvarar för att utreda familjehem som matchar mot ett barns behov, ge stöd och handledning till familjehemmet i samband med en placering och under hela placeringstiden samt föra löpande dokumentation. I förekommande fall utreder vi enligt Nya Kälvestensmetoden. I tjänsten ingår resor i samband med att du besöker familjehemmen. Du presenterar familjehemsförslag för ansvarig barnhandläggare vilken du vidare samarbetar med under den fortsatta placeringstiden. Administration såsom bedömning av arvode och omkostnad till familjehemmet ingår i tjänsten. Du samarbetar både med övriga familjehemssekreterare och barnhandläggare och får vägledning av specialister.

För oss alla på enheten är trevnad, kamratskap och glädje på jobbet viktigt. Verksamheten präglas av en positiv anda som vi ständigt bygger vidare på. Vi sitter i trivsamma nyrenoverade lokaler på Bolandsgatan 10 med gratis parkering och en liten träningslokal finns. Vi har både Må bra-grupp och trivselgrupp som syftar till att främja just trivsel och välmående.

Din bakgrund
Vi söker dig som har socionomexamen. Har du dessutom utbildning inom något av följande är detta meriterande:
BBIC
Kälvestensmetoden
Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Handledarutbildning
Systemteori

Vidare har du erfarenhet av socialtjänstens verksamhetsområde och av att ge stöd till familjehem. Du har även erfarenhet av utredningsarbete samt B-körkort.
God svenska i tal och skrift är nödvändigt för att klara arbetet och det är meriterande om du har arbetat i systemet Lifecare.

Som person är du flexibel och har förmågan att se möjligheter i förändringar. Du har förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv. Du är bra på att skapa, underhålla och utveckla arbetsmässiga relationer. Du har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du är lugn och samlad i olika situationer och har förmågan att fokusera på rätt saker.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller registreringen av din ansökan är du välkommen att kontakta:
Eva Andersson, enhetschef, 018-727 61 01
Catharina Molin, enhetschef, 018-727 64 72

Facklig företrädare:
Vision, Lena Florén, 018-727 24 30
Akademikerförbundet SSR, Maria Persson, 018-727 24 24

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Systemledning, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)

Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Uppsala som Familjehemssekreterare

Nedan visas andra jobb i Uppsala som Familjehemssekreterare.

Familjehemssekreterare/jourhemshandläggare

Läs mer Jun 23
Placeringsenheter 1 och 2

Är du en socionom med erfarenhet av att ge stöd och handledning till familjehem? Vi erbjuder en stimulerande och kreativ arbetsplats med varierande arbetsuppgifter och söker dig som vill bidra med din kompetens och erfarenhet till utvecklingen av Uppsala kommuns familjehemsvård!

Arbetet är teambaserat. Du kommer att ingå i en grupp om fyra familjehemssekreterare inriktade mot jourhem. Gruppen utökas bland annat med anledning av ensamkommande från Ukraina. Gemensamt utvecklar vi våra handledningsverktyg. Vi arbetar systematiskt med utvecklingsarbete. Alla handläggare erhåller regelbundet stöd ifrån enhetens specialisthandläggare liksom extern handledning. Inom enheten finns även en grupp som är inriktade på rekrytering, utredning och utbildning av kontaktfamiljer, jour- och familjehem samt kontaktpersoner.

Ditt uppdrag
Huvuduppdraget är att ge stöd och handledning till socialförvaltningens förstärkta (kontrakterade) jourhem och till jourhem som vi samarbetar med, men som inte är kontrakterade.
I arbetsuppgifterna ingår att du:

• stödjer och handleder jourhemmen vid, och under, placering
• samarbetar med barnets socialsekreterare
• matchar barn och jourhem utifrån remiss
• deltar aktivt i och leder regelbundet återkommande reflektionsträffar och övrig fortbildning som anordnas för jourhemmen
• deltar vid utredningsprocessen av blivande jourhem
• deltar aktivt i olika planeringsmöten
• deltar aktivt i gruppens utvecklingsarbete
• dokumenterar i Life Care och sköter viss administration, såsom Asta-underlag gällande arvode och omkostnadsersättning

För oss alla på enheten är trevnad, kamratskap och glädje på jobbet viktigt. Verksamheten präglas av en positiv anda som vi ständigt bygger vidare på. Vi sitter i trivsamma nyrenoverade lokaler på Bolandsgatan 10 med gratis parkering och en liten träningslokal finns. Vi har både Må bra-grupp och trivselgrupp som syftar till att främja just trivsel och välmående.

Din bakgrund
Vi söker dig som har en genomförd socionomexamen. Har du även utbildning i Signs of safety, systemteori, handledarutbildning eller utbildning inom NPF är detta meriterande.

Du behöver ha erfarenhet av socialtjänstens verksamhetsområde barn och unga, erfarenhet av familjehemsvård samt erfarenhet av stödsamtal. Det är en fördel om du även har:

• erfarenhet av handledning individuellt och/eller i grupp
• erfarenhet av socialtjänstens utredningsarbete inom barn- och ungaområdet
• erfarenhet av NPF hos barn och unga


Vidare har du goda kunskaper i svenska språket, både i tal och skrift, du har vana vid att arbeta digitalt i olika program och system samt B-körkort. Har du arbetat i systemet Lifecare är detta meriterande.

Du har en god empatisk förmåga och kan snabbt sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation. Du har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du är lugn och samlad i olika situationer och har förmågan att fokusera på rätt saker. Du är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller registreringen av din ansökan är du välkommen att kontakta:
Eva Andersson, enhetschef, 018-727 61 01
Catharina Molin, enhetschef, 018-727 64 72

Facklig företrädare:
Vision, Lena Florén, 018-727 24 30
Akademikerförbundet SSR, Maria Persson, 018-727 24 24

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Systemledning, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)

Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Ansök nu

Familjehemskonsulent

Läs mer Apr 13
Om oss
EKFB driver konsulentstödd jour- och familjehemsvård och öppenvård. Vi arbetar med barn och unga i åldern 0–21 år. Vi växer och våra ambitioner är höga, därför söker vi dig som vill vara med i utvecklingen och ta bolaget till nästa steg. Kom och bli en del av EKFB-familjen!
Arbetsuppgifter:
Som familjehemskonsulent ansvarar du för rekrytering, utredning, utbildning och handledning av våra jour- och familjehem. Vi arbetar på uppdrag av socialtjänsten med vilka vi har ett nära samarbete. Våra familjehemskonsulenter tar emot förfrågningar från socialtjänsten och matchar dessa med lämpligt familjehem. Dokumentation och att skriva periodrapporter för varje enskilt familjehem ingår i tjänsten. Resor ingår i tjänsten.
Om dig:
Du ska vara socionom eller beteendevetare. Erfarenhet av familjehemsvård är meriterande.
Ingående kännedom om socialtjänstlagen och god dokumentationsförmåga är ett krav. Då arbetet kräver daglig dokumentation och planering krävs god datorvana, samt att du behärskar svenska språket väl i både i tal och skrift.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och söker dig som är driven, engagerad och som är en lagspelare samtidigt som du kan ta ett stort eget ansvar. Körkort och egen bil är ett krav.
Info om tjänsten:
Tjänsten är en provanställning på 6 månader som övergår till en tillsvidareanställning.
Arbetstiden är i huvudsak kontorstid men kräver möjlighet till stor flexibilitet.
Innan anställning kommer utdrag ur misstanke- och belastningsregistret att genomföras.
Tillträde: Omgående eller enligt överenskommelse
Sista ansökningsdag är 2022-05-13, urval och intervjuer kommer att ske löpande. Tjänsten kan komma att bli tillsatt innan sista ansökningsdag, ansök därför så snart som möjligt. Vid eventuella frågor går det bra att mejla jobb@ekfb.se.
Sökord: socionom, beteendevetare, HVB, barn, ungdomar, ungdom, socialtjänsten, socialsekreterare, familjehem, jourhem, familjehemskonsulent, omsorg, vård, behandling, öppenvård, LVU, stödboende

Ansök nu

Familjehemskonsulent

Läs mer Apr 7
Vi söker en familjehemskonsulent till vår växande enhet. Vi söker dig som är engagerad, nyfiken, ser möjligheterna, har tidigare erfarenhet av familjehemsvård och är intresserad av att medverka i fortsatt utveckling av vår verksamhet. Har du även erfarenhet av att ha arbetat med missbruksvård är det ett plus.

Uppdraget och din roll
Som familjehemskonsulent kommer du att:


• handleda och stödja familjehemmen enskilt och i grupp tillsammans med dina kollegor
• utbilda familjehemmen 
• samarbeta med socialtjänst och andra samarbetspartners
• samarbeta med behandlare från Acces duo i de fall placeringen sker gemensamt
• ha ett dokumentationsansvar
• rekrytera och utreda intresserade familjehem

Din profil och bakgrund
Du har god samarbetsförmåga då du kommer att ha ett nära samarbete med familjehemmen,  dina kollegor och andra samarbetspartners. Du kan även arbeta självständigt och ta egna initiativ. Arbetet innebär många och långa resor till familjehemmen och för att ha en hög tillgänglighet för familjehemmen ingår beredskapstid utöver vanlig kontorsarbetstid. Stor möjlighet till hemarbete så var du bor är av mindre vikt.

Kvalifikationskrav:


• Socionomprogrammet eller beteendevetenskapligt program eller motsvarande utbildning på högskolenivå med huvudsaklig inriktning mot beteendevetenskap
• Körkort

Meriterande är om du har:


• Utbildning och erfarenhet i metoder att utreda familjehem, Kälvesten eller Nya Kälvesten
• Kunskap och erfarenhet av BBiC och/eller ASI för vuxna och ADAD för ungdomar
• Annan utbildning som till exempel KBT, MI eller ICDP

Alla som arbetar hos oss förstår vikten av respektfullt och varmt bemötande, gentemot både kollegor och våra klienter. Du förstår att vi människor har mer gemensamt än vad som skiljer oss åt.  

Om oss
Iris Familjehemsvård har funnits sedan hösten 2020. Målgruppen för verksamheten är familjehem för barn, ungdomar och vuxna. Förutom familjehemsplacering erbjuder vi även familjehemsplacering i kombination med digital missbruksbehandling via Access duo. Vi har tillstånd från IVO att bedriva familjehemsvård. 

Iris Utvecklingscenter drivs av medarbetare som vill skapa förändring för människor i livsproblem grundat i beroende/missbruk och psykisk ohälsa. Vårt syfte är att med individuellt formade behandlingsprogram hjälpa våra klienter att nå bestående förändring – en hållbar och värdig vardag. Iris Utvecklingscenter AB grundades 1986 och är ett medarbetarägt vårdföretag som idag har verksamheter i Enköping, Hestra, Mullsjö, Ryfors, Stockholm och Jönköping. Vi har alltid satsat på kunskap och fortsätter att utveckla vår verksamhet för att möta nya och gamla behov i vår målgrupp. Iris utvecklingscenter-gruppen växer med bland annat Familjehemsvård och kommer att fortsätta göra det. 

Iris mission
Vi ser alltid möjligheterna. Vi är övertygade om att det är möjligt för alla med beroende och livsproblem att forma en hållbar vardag och ett värdigt liv. ?

Vi möter klientens behov på ett innovativt sätt och erbjuder anpassat stöd hela vägen. Vi skapar en miljö som våra klienter kan växa i för att nå varaktig förändring.

Vi går till jobbet hängivna den uppgiften med en vilja att tänka nytt och att utveckla vår förmåga att möta våra klienters behov. Ambitionen hos oss ?alla är hög. Det smittar av sig. ?

Det bär vi med oss, varje dag och i varje möte.? Det räddar liv.

Vi ser fram emot din ansökan!
Intervjuer sker löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan snarast.

Detta är en heltidstjänst med tillträde enligt överenskommelse och vi tillämpar provanställning. Alkohol och drogtest görs för slutkandidater i alla våra rekryteringar och registerutdrag ska visas upp.

Läs mer om vår verksamhet www.irisuc.se

Ansök nu

Andra jobb i Uppsala från Uppsala kommun

Nedan visas andra jobb i Uppsala från Uppsala kommun .

Legitimerad sjuksköterska

Sjuksköterska, grundutbildad
Läs mer Apr 25
Vård och omsorgsförvaltningen

Var med och utveckla vår nya hälso- och sjukvårdsorganisation!

Vi förstärker på bred front. Vi behöver dig som är legitimerad sjuksköterska till någon av våra verksamheter inom vård- och omsorgsboende, korttidsvård, växelvård, LSS, psykiatri, hemsjukvård samt joursjukvård. Hos oss får du hela bredden och variationen i arbetet med insatser från basal omvårdnad till avancerad hälso- och sjukvård.

Vi vill ta tillvara kunskap, erfarenhet och nytänkande i en gemensam vård- och omsorgsförvaltning. Med politisk ambition att satsa på hög kompetens, systematisk utveckling och innovation har vår nya hälso- och sjukvårdsorganisation goda förutsättningar att med kraft utföra och utveckla det kommunala hälso- och sjukvårdsuppdraget. I samarbete med Region Uppsala genomför vi förändringsresan mot Effektiv och nära vård 2030 (https://regionuppsala.se/samverkanswebben/samverkan-och-utveckling/halsa-och-vard/halsa-och-vard/effektiv-och-nara-vard-2030/).

Nu stärker vi sjuksköterskans roll och förutsättningar till utvecklingsarbete genom att tydliggöra uppdraget och anställa ännu fler legitimerade sjuksköterskor till vår förvaltning.

Vill du ha ett utvecklande arbete i en trygg organisation som satsar framåt? Bli en av oss! (https://www.youtube.com/watch?v=BMBN-uvC9VM)
Utöver en trygg anställning och konkurrensmässig grundlön erbjuder vi:

• ett uppdaterat introduktionsprogram till din nya roll, med handledning och kollegialt stöd
• möjligheter till individuell kompetensutveckling, ett nätverk av sjuksköterskor och ett nära samarbete med Uppsala universitet
• samverkan och nära relationer mellan verksamhet, stödfunktioner och arbetstagarorganisationer
• kollektivavtal med tjänstepension, sjuklön, semesteravtal och försäkringar
• försäkring under arbetstid och resa till och från arbetet genom AFA
• tillgång till tjänstefordon, digitala hjälpmedel och arbetskläder
• friskvårdsbidrag och möjlighet till förmånscykel
• extra ersättning vid föräldraledighet

Ditt uppdrag
Du kommer att arbeta nära våra brukare/ patienter och vara en nyckelperson i verksamheten och för dina kollegor.

Hos oss får du

• ett varierat, stimulerande och ansvarsfullt arbete
• ett arbete där du ansvarar för och ordinerar omvårdnadsåtgärder
• ett nära samarbete med kollegor som arbetsterapeut, fysioterapeut eller sjukgymnast, undersköterskor, vårdbiträden och läkare
• möjligheter att utvecklas som legitimerad sjuksköterska inom din profession

Läs mer om bredden i yrket som sjuksköterska inom Uppsala kommun här (https://www.uppsala.se/sjukskoterska)

Din bakgrund
Vi välkomnar både dig som är erfaren och dig som är nyexaminerad legitimerad sjuksköterska. Erfarenhet av kommunal hälso- och sjukvård är en merit, liksom relevant vidareutbildning. Du måste kunna tala, läsa och skriva obehindrat på svenska och ha god datorvana. För att kunna arbeta i vissa verksamheter krävs B-körkort.

Är du en person som är bra på att samarbeta och har lätt för att sätta dig in i någon annans perspektiv och situation? Tycker du om att ta ansvar? Är överblick och riskanalys en naturlig utgångspunkt när du prioriterar i ditt arbete? Då kommer du att trivas hos oss!

Ansök redan idag! Vi intervjuar och anställer löpande!

Upplysningar
I Uppsala kommun värnar vi om varandras hälsa och arbetsmiljö. För att få arbeta brukarnära inom våra olika vård- och omsorgsverksamheter ska du vara vaccinerad mot Covid-19.
Har du frågor om tjänsterna eller våra verksamheter? kontakta verksamhetschef katarina Pettersson, 018-72 03 07 eller Tina Irvang, 018-727 84 76.

Facklig företrädare: Vårdförbundet, 0771-42 04 20.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Uppsala kommun är en av Sveriges största arbetsgivare inom kommunal vård och omsorg. Omsorgsförvaltningen och äldreförvaltningen har gått samman till en gemensam vård- och omsorgsförvaltning med cirka 6500 anställda. Vård- och omsorgsförvaltningen ska svara mot behoven av tydlighet, helhetssyn, resurseffektivitet och förändringskraft inom den kommunala hälso- och sjukvården samt omsorgen.

Uppsala kommuns vård- och omsorgsförvaltning är en modern arbetsgivare präglad av förväntningar, mandat och tillit till medarbetare och chefer. En samlad hälso- och sjukvårdsorganisation i en gemensam förvaltning ger möjlighet att satsa på hög kompetens och systematisk utveckling och innovation. Vi delar på expertfunktioner där vi ser behov, det frigör tid som i stället kan användas till utvecklingsarbete. Vi erbjuder en bra arbetsmiljö och ett vänligt arbetsklimat. Vi bemöter varandra och våra vårdtagare med samma empati och respekt som vi själva önskar möta.

Inom Uppsala kommun arbetar vi enligt vår värdegrund välkomna nyskapande, arbeta tillsammans och göra skillnad.

Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)

Inom förvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Ansök nu

Legitimerad arbetsterapeut

Arbetsterapeut
Läs mer Apr 25
Avdelning Hälsa- och sjukvård

Var med och utveckla vår nya hälso- och sjukvårdsorganisation!

Vi förstärker på bred front. Vi behöver dig som är legitimerad arbetsterapeut till någon av våra verksamheter inom vård- och omsorgsboende, korttidsvård, växelvård, LSS, psykiatri samt hemsjukvård. Hos oss får du arbeta med en bredd av aktiverande och rehabiliterande insatser!

Vi vill ta tillvara kunskap, erfarenhet och nytänkande i en gemensam vård- och omsorgsförvaltning. Med politisk ambition att satsa på hög kompetens, systematisk utveckling och innovation har vår nya hälso- och sjukvårdsorganisation goda förutsättningar att med kraft utföra och utveckla det kommunala hälso- och sjukvårdsuppdraget. I samarbete med Region Uppsala genomför vi förändringsresan mot Effektiv och nära vård 2030 (https://regionuppsala.se/samverkanswebben/samverkan-och-utveckling/halsa-och-vard/halsa-och-vard/effektiv-och-nara-vard-2030/).

Nu stärker vi arbetsterapeutens roll och förutsättningar till utvecklingsarbete genom att tydliggöra uppdraget och anställa ännu fler legitimerade arbetsterapeuter till vår förvaltning.

Vill du ha ett utvecklande arbete i en trygg organisation som satsar framåt?
Utöver en trygg anställning och konkurrensmässig grundlön erbjuder vi:

• ett uppdaterat introduktionsprogram till din nya roll, med handledning och kollegialt stöd
• möjligheter till individuell kompetensutveckling, ett nätverk av arbetsterapeuter och ett nära samarbete med Uppsala universitet
• samverkan och nära relationer mellan verksamhet, stödfunktioner och arbetstagarorganisationer
• kollektivavtal med tjänstepension, sjuklön, semesteravtal och försäkringar
• försäkring under arbetstid och resa till och från arbetet genom AFA
• tillgång till tjänstefordon, digitala hjälpmedel och arbetskläder
• friskvårdsbidrag och möjlighet till förmånscykel
• extra ersättning vid föräldraledighet

Ditt uppdrag
Du kommer att arbeta nära våra brukare/ patienter och vara en nyckelperson i verksamheten och för dina kollegor.

Hos oss får du:

• ett varierat, stimulerande och ansvarsfullt arbete
• ett arbete där du ansvarar för, ordinerar och handleder rehabiliteringsinsatser
• ett nära samarbete med kollegor som fysioterapeut eller sjukgymnast, sjuksköterska, undersköterskor, vårdbiträden och läkare
• möjligheter att utvecklas som legitimerad arbetsterapeut inom din profession

Som arbetsterapeut hos oss har du möjligheter att utvecklas och bredda din kompetens. Läs mer om våra olika inriktningar och arbetsplatser här (https://www.uppsala.se/arbetsterapeut).

Din bakgrund
Vi välkomnar både dig som är erfaren och dig som är nyexaminerad legitimerad arbetsterapeut. Erfarenhet av kommunal hälso- och sjukvård är en merit, liksom relevant vidareutbildning. Du måste kunna tala, läsa och skriva obehindrat på svenska och ha god datorvana. För att kunna arbeta i vissa verksamheter krävs B-körkort.

Är du en person som är bra på att samarbeta och har lätt för att sätta dig in i någon annans perspektiv och situation? Tycker du om att ta ansvar? Är överblick och riskanalys en naturlig utgångspunkt när du prioriterar i ditt arbete? Då kommer du att trivas hos oss!
Ansök redan idag! Vi intervjuar och anställer löpande!

Upplysningar
I Uppsala kommun värnar vi om varandras hälsa och arbetsmiljö. För att få arbeta brukarnära inom våra olika vård- och omsorgsverksamheter ska du vara vaccinerad mot Covid-19.
Har du frågor om tjänsterna eller våra verksamheter? kontakta verksamhetschef Anna Wångersjö, 018 726 0309 eller Tina Irvang, 018-727 84 76.

Facklig företrädare: Sveriges arbetsterapeuter, Terese Samuelsson 018-727 66 49.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till vård- och omsorgsförvaltningen. Här arbetar vi med stöd och vård till äldre och till personer med funktionsnedsättning. Det handlar om öppna insatser, hemtjänst, korttidsvård, särskilt boende, LSS-verksamhet, personlig assistans, socialpsykiatri och hälso- och sjukvård. Målet är att äldre och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett så aktivt och självständigt liv som möjligt. Förvaltningen ansvarar också för biståndshandläggning, strategisk planering, upphandling och uppföljning.

Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)

Inom vård- och omsorgsförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Undantagna (från heltid som norm) är personliga assistenter.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Ansök nu

Sjuksköterska till Jour kväll-natt

Akutsjuksköterska/Sjuksköterska, akutmottagning
Läs mer Maj 4
Avdelning Hälsa- och sjukvård, Joursjukvård

Sugen på ett självständigt och omväxlande arbete? Att arbeta som joursjuksköterska är utvecklande, spännande och ibland utmanande. Du möter människor i alla åldrar med olika behov av hälso- och sjukvårdsinsatser och det kan handla om såväl somatiska som psykiatriska tillstånd liksom planerade insatser och akuta larm.

Som joursjuksköterska gör du skillnad!

Utöver en trygg anställning och konkurrensmässig grundlön erbjuder vi:

• ett uppdaterat introduktionsprogram till din nya roll, med handledning och kollegialt stöd
• möjligheter till individuell kompetensutveckling, ett nätverk av sjuksköterskor och ett nära samarbete med Uppsala universitet
• samverkan och nära relationer mellan verksamhet, stödfunktioner och arbetstagarorganisationer
• kollektivavtal med tjänstepension, sjuklön, semesteravtal och försäkringar
• försäkring under arbetstid och resa till och från arbetet genom AFA
• tillgång till tjänstefordon, digitala hjälpmedel och arbetskläder
• friskvårdsbidrag och möjlighet till förmånscykel
• extra ersättning vid föräldraledighet

Ditt uppdrag
Att arbeta som joursjuksköterska ställer krav på personlig mognad, gott omdöme och prioriteringsförmåga. Det är därför av stort värde att du har jobbat några år och är trygg och väletablerad i din roll som sjuksköterska. Du utgår från vårt kontor i Fyrislund och ansvarar tillsammans med andra joursjuksköterskor för hälso- och sjukvård inom Uppsala kommuns SÄBO, LSS och Hemvård. Du utför planerade och akuta besök samt vägleder och ger instruktioner till boendenas personal på plats.

Samordnande sjuksköterska är under jourtid den första länken i vårdkedjan innan du själv är på plats hos patienten.

Du har starkt stöd av samordnande sjuksköterska, övriga joursjuksköterskor, undersköterskor samt beredskapsläkare vid behov.

Arbetstiden växlar mellan kvällspass kl 15:00–23:00 och nattpass kl 21:30-07:30 samt varannan helg. Du utgår från Fyrislundsgatan 68 i Uppsala och har tillgång till Jourverksamhetens tjänstebilar.

Din bakgrund
Vi välkomnar dig som är en erfaren legitimerad sjuksköterska. Om du har arbetat inom slutenvård, akutvård eller rådgivning är det en merit, liksom eventuell specialistutbildning. Körkort och datorvana är ett krav, likaså att du ska kunna uttrycka dig väl på svenska i både skrift och tal.

Du är engagerad i ditt arbete, gillar att jobba självständigt och din vilja att vara med och bidra till verksamhetens utveckling är av stort värde för oss. Du är trygg i din roll som sjuksköterska, är duktig på att prioritera och kan fatta snabba beslut. Du är van att fort få en överblick, analysera risker och samtidigt möta patienten med empati.

Ansök redan idag! Vi intervjuar och anställer löpande!

Upplysningar

Har du frågor om tjänsten eller våra verksamheter? Välkommen att kontakta verksamhetschef för jouren, Debora Östman (from v. 20) på 018-727 1630 eller områdeschef Sara Backman, 018-726 0305. Har du frågor gällande rekryteringsprocessen eller registreringen av din ansökan? välkommen att kontakta HR-specialist Britt Pedersen, 018-727 6712.

Facklig företrädare: Vårdförbundet, 0771-42 04 20.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är med borgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till vård- och omsorgsförvaltningen. Här arbetar vi med stöd och vård till äldre och till personer med funktionsnedsättning. Det handlar om öppna insatser, hemtjänst, korttidsvård, särskilt boende, LSS-verksamhet, personlig assistans, socialpsykiatri och hälso- och sjukvård. Målet är att äldre och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett så aktivt och självständigt liv som möjligt. Förvaltningen ansvarar också för biståndshandläggning, strategisk planering, upphandling och uppföljning.

Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)

Inom vård- och omsorgsförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Undantagna (från heltid som norm) är personliga assistenter.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Ansök nu

Familjehemssekreterare/jourhemshandläggare

Familjehemssekreterare
Läs mer Jun 23
Placeringsenheter 1 och 2

Är du en socionom med erfarenhet av att ge stöd och handledning till familjehem? Vi erbjuder en stimulerande och kreativ arbetsplats med varierande arbetsuppgifter och söker dig som vill bidra med din kompetens och erfarenhet till utvecklingen av Uppsala kommuns familjehemsvård!

Arbetet är teambaserat. Du kommer att ingå i en grupp om fyra familjehemssekreterare inriktade mot jourhem. Gruppen utökas bland annat med anledning av ensamkommande från Ukraina. Gemensamt utvecklar vi våra handledningsverktyg. Vi arbetar systematiskt med utvecklingsarbete. Alla handläggare erhåller regelbundet stöd ifrån enhetens specialisthandläggare liksom extern handledning. Inom enheten finns även en grupp som är inriktade på rekrytering, utredning och utbildning av kontaktfamiljer, jour- och familjehem samt kontaktpersoner.

Ditt uppdrag
Huvuduppdraget är att ge stöd och handledning till socialförvaltningens förstärkta (kontrakterade) jourhem och till jourhem som vi samarbetar med, men som inte är kontrakterade.
I arbetsuppgifterna ingår att du:

• stödjer och handleder jourhemmen vid, och under, placering
• samarbetar med barnets socialsekreterare
• matchar barn och jourhem utifrån remiss
• deltar aktivt i och leder regelbundet återkommande reflektionsträffar och övrig fortbildning som anordnas för jourhemmen
• deltar vid utredningsprocessen av blivande jourhem
• deltar aktivt i olika planeringsmöten
• deltar aktivt i gruppens utvecklingsarbete
• dokumenterar i Life Care och sköter viss administration, såsom Asta-underlag gällande arvode och omkostnadsersättning

För oss alla på enheten är trevnad, kamratskap och glädje på jobbet viktigt. Verksamheten präglas av en positiv anda som vi ständigt bygger vidare på. Vi sitter i trivsamma nyrenoverade lokaler på Bolandsgatan 10 med gratis parkering och en liten träningslokal finns. Vi har både Må bra-grupp och trivselgrupp som syftar till att främja just trivsel och välmående.

Din bakgrund
Vi söker dig som har en genomförd socionomexamen. Har du även utbildning i Signs of safety, systemteori, handledarutbildning eller utbildning inom NPF är detta meriterande.

Du behöver ha erfarenhet av socialtjänstens verksamhetsområde barn och unga, erfarenhet av familjehemsvård samt erfarenhet av stödsamtal. Det är en fördel om du även har:

• erfarenhet av handledning individuellt och/eller i grupp
• erfarenhet av socialtjänstens utredningsarbete inom barn- och ungaområdet
• erfarenhet av NPF hos barn och unga


Vidare har du goda kunskaper i svenska språket, både i tal och skrift, du har vana vid att arbeta digitalt i olika program och system samt B-körkort. Har du arbetat i systemet Lifecare är detta meriterande.

Du har en god empatisk förmåga och kan snabbt sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation. Du har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du är lugn och samlad i olika situationer och har förmågan att fokusera på rätt saker. Du är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller registreringen av din ansökan är du välkommen att kontakta:
Eva Andersson, enhetschef, 018-727 61 01
Catharina Molin, enhetschef, 018-727 64 72

Facklig företrädare:
Vision, Lena Florén, 018-727 24 30
Akademikerförbundet SSR, Maria Persson, 018-727 24 24

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Systemledning, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)

Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Ansök nu

Socialsekreterare/barnhandläggare till placeringsenhet inom barn och unga

Socialsekreterare
Läs mer Jun 23
Placeringsenheter 1 och 2

Är du socionom och nyfiken på att arbeta i ett team där erfarenhetsutbyte, samverkan och nyskapande är viktiga ledord? Nu söker vi handläggare till våra placeringsteam för barn och unga. Kom och gör skillnad tillsammans med oss!

På placeringsenheterna är du med på barnets resa med målet att skapa ett tryggt umgänge och stabilt nätverk. Ditt arbete har stor betydelse i barnets liv, och känslan av att skapa omedelbart värde och göra konkret skillnad är påtaglig. Verksamheten är fördelad på två enheter och består av ca 50 medarbetare varav 20 barnhandläggare. Arbetet bygger på respekt för och allians med barnet, dess biologiska nätverk och de familjehem där barnen är placerade.

Läs mer om hur vi jobbar här! (https://www.uppsala.se/kampanjsidor/stimulerande-jobb-som-barnhandlaggare/)

Ditt uppdrag
Du kommer att arbeta med uppföljning av barn/ungdomar mellan 0-20 år som är placerade i familjehem, HVB eller på väg ut från placering. Du kommer att ha ett tätt samarbete med familjehemssekreterarna på enheten som är ansvariga för familjehemmen samt med konsulenter vid placering i konsulentförstärkta familjehem.

Du har myndighetsansvar för uppföljningen av barnet/ungdomen vilket innebär att noga följa vården genom personliga kontakter med barnet/ungdomen och dennes anhöriga. I rollen ingår att se till att vårdplanens intentioner uppnås och ansvara för överväganden/omprövning av vården enligt SoL och LVU. Du kommer också att ansvara för utformningen av barnets/ungdomens kontakt med föräldrar och andra närstående. Uppföljning sker enligt licens för BBIC. Vi arbetar utifrån förhållningssätten systemteori och Signs of safety där familj- och nätverksarbete är viktiga delar för barnets utveckling.

Vi är en arbetsgrupp med högt i tak och god sammanhållning där vi stöttar varandra, umgås och hittar sätt att ha roligt trots att ärendena vi handlägger kan vara tunga. Du får stöd och utmaningar utifrån din kunskap och dina erfarenheter för att du ska utvecklas optimalt i ditt jobb. Vi sitter i trivsamma nyrenoverade lokaler på Bolandsgatan 10 med gratis parkering och en liten träningslokal finns. Vi har både Må bra-grupp och trivselgrupp som syftar till att främja just trivsel och välmående.

Din bakgrund
Vi ser fram emot att få jobba tillsammans med dig som har socionomexamen och bred erfarenhet av arbete med barn och ungdomar från privat eller offentlig verksamhet. Du känner dig stolt över att vara socionom och att kunna stödja de barn och föräldrar som behöver vår hjälp. Du tycker om att arbeta tillsammans med andra men är också trygg att fatta egna beslut. Har du utbildning inom något eller några av följande områden är detta meriterande: BBIC, Signs of Safety, Tejping eller Savrey

Du har erfarenhet av myndighetsarbete inom barn och ungdom samt samtal med barn och unga. Erfarenhet av strukturerat och processinriktat arbete tillsammans med kollegor och samarbetspartners är meriterande. Vidare har du B-körkort, goda kunskaper i svenska i tal och skrift samt vana vid arbete i olika program och system.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller registrering av din ansökan är du välkommen att kontakta:
Catharina Molin, enhetschef Placeringsenhet 1, 018- 727 64 72
Eva Andersson, enhetschef Placeringsenhet 2, 018-727 61 01

Facklig företrädare:
Vision, Lena Florén, 018-727 24 30
Akademikerförbundet SSR, Maria Persson, 018-727 24 24

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Systemledning, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)

Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Ansök nu