Uppsala: Purchasing administrator, Uppsala

Hitta ansökningsinfo om jobbet Purchasing administrator, Uppsala i Uppsala. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Uppsala inom den kategorin.

Publicerad: 2020-11-18 // Varaktighet: Heltid

Are you ready for a new role as a Purchase Administrator with one of our clients in Uppsala? The start of this assignment is immediate and lasts initial for one year. Interested? Apply today!
Your new role
The Purchase Administrator role is a supporting role for the entire site organization, supporting all departments.


Key responsibility
Issues Purchase Orders through E-marketplace/Ariba.
Is main point of contact at site for indirect material purchasing, collaborates with PO preparers in each department.
Works closely with regional teams in Prague (E-marketplace) and Limerick (Accounts Payable).
Follows-up with vendors regarding questions or issues (PO’s, invoices, payments).
Creates and follow-up on various reports (Open PO report, Goods Receipt / Invoice Receipt report, RFI/MM reports).
May have projects assigned related to the role.
Adheres to local and global SOPs.



What you'll need to succeed
To succeed in this position we believe that you have:
Bachelor Degree or equivalent, finance/administration
2-5 years of work experience in purchase administration/finance, preferably in Medical/ Pharmaceutical Industry

Profile:
Strong collaboration and communication skills
Structured, accurate, self-driven, service oriented, team-player, can work independently
Understanding of indirect spending, finances, invoicing, vendor management
Proficiency with Microsoft Office Tools
Fluently in Swedish and English in both speaking and writing.

It´s desirable that you are an experienced user with SAP, but not a requirement for this position.


About Hays
Hays Sweden has since 2003 worked in following areas of expertise, IT, Life Science, Engineering, Accountancy & Finance . At Hays recruiting is the heart of our business. We are experts in recruiting qualified, professional and skilled people. Hays has a total of 10,000 employees in 240 offices in 33 countries in Europe, Australia, Asia, North and South America. We are owned by Hays International Holdings Ltd, which is listed on the London Stock Exchange since 1958.


At Hays, we believe that the right job can change a person's life and that the right person can change a company. Influencing people's career choices is something that many will never get a chance to experience. At Hays you do it every day.


What you need to do now
If you're interested in this role, click 'apply now' to forward an up-to-date copy of your CV, or call us now.
For any queries please contact me at andrea.esilvano@hays.com.


Welcome with your application!
#jobbjustnu

Alla platsannonser →

Andra jobb i Uppsala som Inköpsassistent

Nedan visas andra jobb i Uppsala som Inköpsassistent.

Inköpsassistent/Artikeladministratör till Babyworld

Läs mer Jul 17
Nytt
Företaget, Babyworld AB, är sedan april 2024en del av BabySam familjen. BabySam grundades redan 1973 i Danmark och har sedan dess drivit fackhandel inom barn och baby. Våra danska kollegor har 32 fysiska butiker, E-handel och B2B försäljning.Babyworld har idag 9 fysiska butiker och en framgångsrik E-handel.Våra butiker hittar du i Stockholm, Uppsala, Västerås, Linköping, Göteborg, Malmö och Linköping. Butikerna tillhör de till ytan största babybutikerna i landet och vi tycker själva att butikernas uttryck representerar BabyWorld på ett bra sätt. Vi vill erbjuda våra kunder något mer än ”bara” en produkt och strävar efter att överträffa varje kunds förväntningar genom gedigen kunskap, stort engagemang, bra kvalitet och intressanta mervärden till bra pris och bra villkor.
Nu söker vi dig som:
gillar ordning & reda.
är van att jobba i Excel
kan uttrycka dig väl i svenska språket
har tidigare erfarenhet av registervård och administration
har lite koll på bildhantering

Meriterande om du har kännedom om våra produkter.
Dina främsta arbetsuppgifter kommer att innefatta bland annat:
uppläggning av nya artiklar inkl. bild och text
justeringar av löpande pris- och produktuppdateringar
att hantera orderbekräftelser
följa upp leveransförseningar
allmän registervård
att hjälpa övriga avdelningar vid behov.

Tjänsten är ett heltidsvikariat på inledningsvis 1 år med goda chanser till förlängning. Vi vill gärna att du är tillgänglig from mitten av augusti.
Placeringsort: Kungens Kurva (södra Stockholm) eller Uppsala (centralt).
Introduktionen, oavsett placeringsort,kommer att ske på vårt kontor iUppsala.
Kollektivavtal: Handelns tjänstemannaavtal (Unionen)
Vi går igenom ansökningar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag som är den 5 augusti.

Ansök nu

Inköpsassistent till global kund i Uppsala

Läs mer Maj 10
Vi söker nu en engagerad och driven inköpsassistent för en spännande möjlighet hos vår kund i Uppsala. Vill du vara en del av ett trevligt team där du får arbeta i en variation av arbetsuppgifter? Då kan detta vara tjänsten för dig!

Tjänsten är på heltid med beräknad start så snart som möjligt och kommer att pågå i 1 år framåt, med goda möjligheter till förlängning för rätt person. Under uppdraget kommer du bli anställd som Poolias mycket uppskattade konsult.

Vi genomför urval och intervjuer löpande. Varmt välkommen in med just din ansökan!

Dina arbetsuppgifter i huvudsak
Som inköpsassistent kommer du att vara ett stöd till inköpsavdelningen och assistera dessa i orderläggning och hantering av fakturor. I arbetet kommer stort fokus ligga på att:
• Lägga beställningar för komponenter och material till projekt
• Hantera fakturor med hjälp av Basware
• Daglig kundkontakt för att hantera inköpsrelaterade frågor

Vem är du?
För att trivas i rollen söker vi dig som tidigare har erfarenhet av att arbeta med inköp och fakturahantering. Vi tror att du tidigare har arbetat i en serviceroll där du haft kunden i fokus. Du trivs med att ha mycket kundkontakt och att arbeta administrativt. Vidare kan du kommunicera obehindrat på svenska och engelska, både i tal och skrift. Vi ser även att du har en god datavana och kan snabbt sätta dig in i nya system. Har du kunskaper i Excel, Basware eller Iprocurement ser vi det som väldigt meriterande.

Som inköpsassistent kommer du ingå i ett team tillsammans med andra, därför söker vi dig som har en god samarbetsförmåga. Vidare är du noggrann och är proaktiv i ditt arbetssätt. Du har förmågan att arbeta självständigt och kommer gärna med egna initiativ.

Om verksamheten
Till oss vänder sig många av Sveriges attraktivaste arbetsgivare när de vill rekrytera eller hyra in personal. Med ett brett spann av tjänster, från kontorschefer och kontorsassistenter till chefssekreterare och orderadministratörer, kan vi ge dig stimulerande och utvecklande uppgifter i en miljö som passar dig och dina önskemål.

Att vara konsult passar dig som på kort tid vill skaffa dig bred erfarenhet. Vi erbjuder dig chansen att arbeta på populära arbetsplatser med välkända varumärken där du kan utveckla din kompetens. Du kommer att trivas som konsult om du söker en värld av spännande uppdrag och nya kontaktnät.


Varmt välkommen med din ansökan. Urval sker löpande, ansök därför redan idag genom att klicka på ansök på https://www.poolia.se.

Poolia är ett registrerat rekryterings och bemanningsföretag, vi är auktoriserade av Kompetensföretagen och har kvalitetssäkrade processer och rutiner.

Ansök nu

Inköpsassistent för omgående start till Cytiva i Uppsala!

Läs mer Maj 9
Till Cytivas ”R&D Instrument & Single Use Hardware” avdelning söker vi nu en inköpsassistent med start omgående!

Arbetsuppgifter

Som inköpsassistent på avdelningen kommer du att lägga order och hantera fakturor (Basware). Det är även bra att vara Excel-kunnig samt ha god datorvana. Finanssystemet som används heter Iprocurement.

Vem söker vi?

Vi ser att du har administrativ erfarenhet och tidigare jobbat med fakturering och/eller inköp. Du är serviceminded och van att ha kontaktytor både internt och externt.

Vi söker dig som har god samarbetsförmåga, är noggrann i dina utföranden samt har ett eget personligt driv och initiativtagande. Avdelningen har mycket att göra och därför söks ytterligare en teamplayer för att stötta upp under en hektisk tid. Stor frihet läggs i det egna arbetet och du kommer själv kunna styra dina arbetstider till stor del men förhålla dig till kontorstider. Arbetet utförs till 100% på kontoret i Uppsala.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och tror att du är en god lagspelare med känsla för kvalitet, hög ansvarskänsla och noggrannhet. Du trivs i ett stort, internationellt företag här du kan fortsätta din personliga utveckling och bidra till verksamhetens satta mål med dina tidigare erfarenheter och kompetenser.

Anställningsform/omfattning/arbetsort
Visstidsanställning / Heltid / Uppsala
Arbetet utförs till 100% onsite med stor frihet att lägga upp arbetstider under kontorstid.

Tillträdesdag
Enligt överenskommelse/omgående
Uppdraget väntas pågå ett år med stor chans till förlängning

Information

Intervjuer kommer att hållas löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Inför intervju kommer utdrag ur verifiera att göras samt inför anställning kommer drogtest att utföras.
Känns tjänsten intressant så inkom snarast med din ansökan!

Forma framtiden med oss!

Lernia utvecklar framtidens arbetskraft. Det gör vi genom att utbilda, matcha, bemanna och rekrytera. Snabbt och utan krångel löser vi arbetsmarknadens behov så att människor och företag kan nå sin fulla potential. Det har varit vår uppgift i över hundra år. Lernia omsatte 3,3 miljarder kronor 2022 och finns över hela landet. Vi utbildade och coachade 19 900 personer och förmedlade 11 500 bemanningskonsulter. 13 700 personer fick möjlighet till nytt jobb genom våra tjänster.
Läs mer på lernia.se.

Ansök nu

Purchasing and Project Coordinator to expanding Olink

Läs mer Feb 29
An opportunity has opened up for you who want to be part of a rapidly growing life science company dedicated to advancing the understanding of human diseases. At Olink, you will work with world-leading technology and products contributing to the development of precision medicine. We are looking for an individual with prior experience in life science and project management, eager to grow with Olink. Take advantage of this opportunity and apply for a position that genuinely contributes to enhancing people's health. We look forward to receiving your application!

OM TJÄNSTEN
Over a few years, Olink has evolved from a small company offering analysis of a few hundred proteins to a NASDAQ-listed organization with a robust global presence. They now conduct analyses covering over 5000 proteins. Their products are utilized in medical areas such as cardiovascular diseases, cancer, and neurological disorders. In a span of five years, the company has analyzed over a million samples, generating nearly 90 million data points for hundreds of customers, including research institutions and pharmaceutical companies. In the role as a Purchasing and Project Coordinator, you will belong to the Global Procurement Department that is responsible of procuring the goods, raw materials & services required to operate the organization effectively. In this position, you will be participating in activities as part of development and design transfer projects. You will also help managing projects driven by Procurement to ensure cost savings, quality and reliability in Supply. There will be a lot of cross organizational contact, so good communication skills in combination with a structured way of working and a business-driven mindset is valuable. You are welcomed into a group with colleagues from different nationalities with an open, driven and helpful atmosphere.

Your role at Olink is a consulting assignment, which means that you will be employed by Academic Work and work as a consultant at Olink. The assignment will be full-time and is expected to last at least four months ahead. There might be a chance for extension, provided there is space for it, and all parties are satisfied with the collaboration.

You are offered
- To become part of a stable organization where your initiatives and ideas are valued
- The opportunity to work in an innovative, international environment at a company that values diversity and inclusion
- Work at an organization that our current consultants describe as a fantastic workplace

ARBETSUPPGIFTER

Work tasks


* Managing projects and change control errands driven by Procurement
* Participating in activities for development and design transfer projects
* Participating in expanding the supplier market
* Implementing new purchasing processes
* Producing statistics regarding supplier performance


VI SÖKER DIG SOM
- University degree within the Life Sciences field
- Experience within the life science industry
- Good knowledge of the MS Office package
- Experience from work in ERP systems
- Has excellent proficiency in English, both spoken and written

It is meritorious if you have:
- Previous experience working in a purchasing role within the life science industry
- Previous experience working in project-based roles within the life science industry
- Experience with regulatory requirements ISO 13485
- Good knowledge of Swedish, both spoken and written

As an individual, you are driven, results-focused, and flexible. You thrive on social interactions and possess excellent communication skills. You should enjoy taking initiative and embrace new challenges. Given that you'll be part of a team, strong cooperation skills are essential. Additionally, you have a logical approach and an analytical perspective when solving problems.

Other information
- Start: ASAP (Maximum 1 month notice period)
- Scope: Full time, office hours
- Placement: Central in Uppsala
- Other: Primarily work on site but with the possibility to work remote

Our recruitment process

This recruitment process is handled by Academic Work and it is our client’s wish that all questions regarding the position is directed to Academic Work.

Our selection process is continuous and the advert may close before the recruitment process is completed if we have moved forward to the next phase. The process includes two tests: one personality test and one cognitive test. The tests are tools to find the right talent for the right position, to enable equality, diversity, and a fair process.

INFORMATION OM FÖRETAGET
Read more about Olink - HERE!

Ansök nu

Inköpsassistent till Svenska kyrkan!

Läs mer Jan 25
Just nu söker Svenska kyrkans inköpsfunktion i Uppsala att utöka deras team med en inköpsassistent. Du kommer ha en dynamisk roll och stötta deras strategiska inköpare med stort och smått.

OM TJÄNSTEN
Svenska kyrkan finns där människor finns, och består i Sverige av drygt 1300 församlingar. En del utav organisationen är kyrkokansliet som arbetar med frågor som rör hela Svenska kyrkan och på så vis kan stärka kyrkans möjligheter att möta samtidens utmaningar. På kyrkokansliet arbetar cirka 500 anställda fördelat på elva avdelningar.

Svenska kyrkans inköpsteam är en del av ekonomi- och finansavdelningens stab och består idag av tre strategiska inköpare som ansvarar för inköp på nationell nivå samt ger stöd i inköpsfrågor till hela Svenska kyrkan. I rollen kommer du att stötta inköparna i deras dagliga uppgifter kopplat till bland annat upphandling, kartläggning, analys och leverantörsstyrning. För rätt person finns även möjligheten att växa i rollen och få utökat ansvar men stort fokus initialt är på avtalsadministration. Rollen innebär breda kontaktytor internt såväl som externt och passar dig som gillar administrativt arbete i kombination kommunikation.

Tjänsten är ett konsultuppdrag via Academic Work som löper under hela 2024. Därefter finns eventuell möjlighet till förlängning om behov kvarstår och samarbetet uppskattas av båda parter.

Du erbjuds
- En trevlig arbetsplats som genomsyras av prestigelöshet och låg personalomsättning
- Arbete inom en stor, rikstäckande organisation
- Bred variation av inköpsrelaterade uppgifter

ARBETSUPPGIFTER

Arbetsuppgifter


* Arbete med hantering samt framtagande av avtal
* Assistera vid stora upphandlingar samt mindre inköp
* Diarieföring och registrering
* Stötta verksamheten i inköpsfrågor
* Övriga administrativa uppgifter


VI SÖKER DIG SOM
- Har tidigare erfarenhet av inköp från arbete eller utbildning
- Har mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift då språket används i det dagliga arbetet

För att lyckas och trivas i rollen har du följande personliga egenskaper:
- Strukturerad
- Självgående
- Serviceinriktad och prestigelös

Vår rekryteringsprocess

Denna rekryteringsprocess hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten skickas till Academic Work.

Vi tillämpar löpande urval och annonsen kan därmed komma att tas ned innan sista ansökningsdag om det är så att vi har gått vidare till urvals- och intervjufas. Rekryteringsprocessen innehåller två urvalstest: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess.

INFORMATION OM FÖRETAGET
Läs mer om Svenska kyrkan och deras verksamhet här!

Ansök nu

Andra jobb i Uppsala från Hays Specialist Recruitment AB

Nedan visas andra jobb i Uppsala från Hays Specialist Recruitment AB .

Ekonomiassistent till en aktör inom datakommunikation!

Ekonomiassistent
Läs mer Maj 5
Här har du som strukturerad och analytisk ekonomiassistent chansen att ta din karriär till nästa nivå,

Vår kund söker just nu en stjärna inom kundreskontra till deras kontor i Uppsala!

Arbetsuppgifter:

Som ekonomiassistent ansvarar du bl. a. för följande arbetsuppgifter:

* · Finansiella avstämningar och rapporter
* · Övervaka processen för inkommande betalningar och bidra med kunskap och support inom collection processen.
* · Rapportering av bad debt och ev. write off
* · Löpande kommunikation med interna funktioner och externa partners
* · Hantering av inkommande ärenden via telefon och mejl
* · Bidra till ständiga processförbättringar för en mer digitaliserad och automatiserad verksamhet

Vem letar vi efter?

För att trivas i rollen och på företaget är du flexibel och motiveras av en föränderlig miljö. Du är en problemlösare, en doer och tar gärna egna initiativ och trivs i en miljö där individen uppmuntras till att påverka och göra skillnad. Då det i perioder är mycket att göra hanterar du stress väl och motiveras av en fartfylld vardag. Vi ser att du är ansvarstagande och noggrann då du självständigt ansvarar för dina arbetsuppgifter i kombination med att du trivs i samarbete med dina kollegor.

Kompetenskrav:


* · Utbildning och/eller arbetslivserfarenhet av ekonomi och redovisning
* · Några års erfarenhet av att arbeta med kundreskontra
* · Några års erfarenhet av löpande redovisning
* · Erfarenhet från inkassohantering
* · Kunskap i systemet IFS
* · Flytande svenska och engelska, i tal och skift
* · Ett genuint intresse för och kunskap inom finansiell administration och processförbättringar

Vad du får i gengäld

Att arbeta som ekonomikonsult är ett spännande och utvecklande yrke! Som konsult på Hays får du chansen att knyta värdefulla kontakter, testa och lära dig olika branscher och framför allt chansen att prova på nya arbetsuppgifter inom ekonomi. Våra uppdrag varierar då våra kunder verkar inom ett flertal branscher, både lokalt och globalt. Som konsult på Hays har du en kontinuerlig dialog med din konsultchef och träffas regelbundet för uppföljning och aktiviteter för att ge dig stöttning under uppdraget och din fortsatta karriär.
En nära relation är av största vikt för oss för att säkerställa att du trivs och mår bra i rollen som konsult hos oss.

Om Hays
Hays Specialist Recruitment är ledande inom specialistrekrytering och bemanning. Vi är experter på att rekrytera kvalificerade, professionella och kvalificerade människor över hela världen. Hays har över 10 000 anställda på 240 kontor i 32 länder i Europa, Australien, Asien, Nord- och Sydamerika. Genom god förståelse för våra kunder och kandidater, lokalt såväl som globalt, erbjuder vi expertis inom ett brett spektrum av branscher och sektorer. Sedan starten i Sverige 2003 arbetar vi inom expertområdena: Ekonomi & Finans, HR & inköp, IT, Life Sciences, Teknik & Ingenjörer.

Ansök nu

Laboratorieingenjör Mikrobiologi

Biomedicinsk analytiker
Läs mer Feb 10
Vi söker just nu en noggrann och kommunikativ labingenjör inom mikrobiologi till vår kund Galderma i Uppsala

Ditt uppdrag
På QC-Mikrobiologi kommer du att arbeta med analyser enligt validerade metoder tillsammans med en grupp som planerar och arbetar självständigt. Du ansvarar för att utföra våra basanalyser, till exempel filtrering av vatten, bioburden, totalantal, endotoxinanalyser med gelclot eller turbidimetrisk analys. Som labingenjör på QC Mikrobiologi kommer dina dagliga arbetsuppgifter tex. att vara:

* Utföra och granska analyser enligt fastställda metoder
* Dokumentera arbetet i enlighet med gällande instruktioner och verksamhetskrav
* Delta i gemensamt labbsupport, tex sterilisering av material, ta hand om beställt material osv

Din Bakgrund
Vi söker dig som har en BMA-utbildning, alternativt en kandidat- eller masterutbildning med inriktning mot mikrobiologi/biomedicin eller motsvarande. Du har erfarenhet av:

* Mikrobiologiska analyser
* Arbete i ett kvalitetssäkrat laboratorium, exempelvis i GxP-miljö, är meriterande

Som person är du noggrann, kvalitetsmedveten, van vid rutinarbete och gillar att arbeta mot uppsatta mål. Vi hoppas att du vill vara en del av ett team där samarbete och vänlighet är viktiga ledord!

Tjänsten är ett 6-månaders konsultuppdrag hos Hays med möjlighet till förlängning. Låter detta intressant?

Kontakta mig för mer info eller ansök direkt. Start ASAP.

Ansök nu

Director Analytical Development

Analytisk kemist
Läs mer Aug 30
Director Analytical Development to Fresenius Kabi

Hays Life Science is now recruiting a Director of Analytical Development to Fresenius Kabi in Uppsala. This is a critical role with senior responsibilities which demands an exceptional individual with a rare combination of knowledge, skills, experience and style.

The Innovation & Development Centre for Parenteral Nutrition in Uppsala develops products for a global market and the role as Director of Analytical Development is therefore of major importance. The analytical development department focuses primarily on the development of state of the art robust analytical methods for, especially, complex aqueous mixtures of amino acids, trace elements and other components relevant for parenteral nutrition development. In addition, AD plays a key role in the validation of such methods and in the transfer to QC departments in production.

The director of AD manages a team of highly skilled analytical chemistry professionals and overlooks all analytical activities within I&D. The role includes leading the team on an operational level, planning their tasks and actively participate in the team development in accordance with the I&D goals.

The position is of strategic importance and will help drive the team's execution and proactively contribute to setting up a road map to successfully tackle current and future challenges. In addition, the role includes responsibility for quality, working environment and safety procedures.

As a key member of the I&D leadership team in Uppsala, the Director of AD will drive to meet objectives efficiently and on time, in a fast-paced environment, by proving strategic direction, technical expertise, and tactical oversight for all activities within AD. The incumbent reports directly to the VP/Head of I&D Centre Parenteral Nutrition and the position is based in Uppsala.

Key responsibilities
The main tasks of the position holder include the following:

* Plan resources and competency within the function, including assigning resources to specific tasks
* Leads and coordinates development of analytical methods and review analytical work
* Communication with QC departments at production facilities with respect to method transfer
* Acts as Subject Matter Expert (SME) when it comes to analytical method development procedures, validation and transfer as well as supports responses to authority questions. Knowledge in QbD is desirable.
* Reviews and approves steering documents and procedures within the area of responsibility, e.g. qualifications and validation protocols, analytical methods, instructions and technical reports, both internal and external
* Leads evaluation and purchase of relevant equipment including qualification when applicable
* Supports or leads change control (CC) requests as required
* Supports laboratory investigations and event investigations as required
* Drives working environment issues in accordance with applicable laws and regulations and follows relevant instructions and procedures for facilities and equipment

Qualifications
The successful candidate will:

* Hold a university degree in relevant scientific discipline, such as chemistry or pharmacy. A specialization within analytical chemistry is meritorious and a PhD-degree is considered an advantage
* Have proven leadership experience within the pharmaceutical industry and show an inspiring leadership, characterized by developing team, facilitating change and building trust
* Have a thorough understanding of GMP regulated laboratory and analytical method development within pharmaceutical or medical device industry
* Show good communication skills and enjoy interacting with people of different levels within the organization
* Ideally have a knowledge about the analytical challenges presented by complex aqueous mixtures containing amino acids, including impurities and degradation products
* Is flexible and adaptable to a changeable environment
* Be fluent in English and Swedish, both in speaking and writing

About Fresenius Kabi
Fresenius Kabi is a global health care company that specializes in lifesaving medicines and medical technologies for infusion, transfusion and clinical nutrition. Our expansive portfolio of products and global network of science and manufacturing centers provide essential support for the care of critical and chronically ill patients. We are part of Fresenius SE, a health care group with more than 100 years of experience in pharmaceuticals, medical devices and life sciences. Our employees - more than 35,000 worldwide - develop and deliver injectable pharmaceuticals and infusion systems; blood collection, transfusion and cell technologies; and essential nutrients for parenteral nutrition.

Ansök nu

Director Analytical Development

Analytisk kemist
Läs mer Jul 15
Hays Life Science is now recruiting a Director of Analytical Development to Fresenius Kabi in Uppsala. This is a critical role with senior responsibilities which demands an exceptional individual with a rare combination of knowledge, skills, experience and style.

The Innovation & Development Centre for Parenteral Nutrition in Uppsala develops products for a global market and the role as Director of Analytical Development is therefore of major importance. The analytical development department focuses primarily on the development of state of the art robust analytical methods for, especially, complex aqueous mixtures of amino acids, trace elements and other components relevant for parenteral nutrition development. In addition, AD plays a key role in the validation of such methods and in the transfer to QC departments in production.

The director of AD manages a team of highly skilled analytical chemistry professionals and overlooks all analytical activities within I&D. The role includes leading the team on an operational level, planning their tasks and actively participate in the team development in accordance with the I&D goals.

The position is of strategic importance and will help drive the team's execution and proactively contribute to setting up a road map to successfully tackle current and future challenges. In addition, the role includes responsibility for quality, working environment and safety procedures.

As a key member of the I&D leadership team in Uppsala, the Director of AD will drive to meet objectives efficiently and on time, in a fast-paced environment, by proving strategic direction, technical expertise, and tactical oversight for all activities within AD. The incumbent reports directly to the VP/Head of I&D Centre Parenteral Nutrition and the position is based in Uppsala.

Key responsibilities
The main tasks of the position holder include the following:

* Plan resources and competency within the function, including assigning resources to specific tasks
* Leads and coordinates development of analytical methods and review analytical work
* Communication with QC departments at production facilities with respect to method transfer
* Acts as Subject Matter Expert (SME) when it comes to analytical method development procedures, validation and transfer as well as supports responses to authority questions. Knowledge in QbD is desirable.
* Reviews and approves steering documents and procedures within the area of responsibility, e.g. qualifications and validation protocols, analytical methods, instructions and technical reports, both internal and external
* Leads evaluation and purchase of relevant equipment including qualification when applicable
* Supports or leads change control (CC) requests as required
* Supports laboratory investigations and event investigations as required
* Drives working environment issues in accordance with applicable laws and regulations and follows relevant instructions and procedures for facilities and equipment

Qualifications
The successful candidate will:

* Hold a university degree in relevant scientific discipline, such as chemistry or pharmacy. A specialization within analytical chemistry is meritorious and a PhD-degree is considered an advantage
* Have proven leadership experience within the pharmaceutical industry and show an inspiring leadership, characterized by developing team, facilitating change and building trust
* Have a thorough understanding of GMP regulated laboratory and analytical method development within pharmaceutical or medical device industry
* Show good communication skills and enjoy interacting with people of different levels within the organization
* Ideally have a knowledge about the analytical challenges presented by complex aqueous mixtures containing amino acids, including impurities and degradation products
* Is flexible and adaptable to a changeable environment
* Be fluent in English and Swedish, both in speaking and writing

About Fresenius Kabi
Fresenius Kabi is a global health care company that specializes in lifesaving medicines and medical technologies for infusion, transfusion and clinical nutrition. Our expansive portfolio of products and global network of science and manufacturing centers provide essential support for the care of critical and chronically ill patients. We are part of Fresenius SE, a health care group with more than 100 years of experience in pharmaceuticals, medical devices and life sciences. Our employees - more than 35,000 worldwide - develop and deliver injectable pharmaceuticals and infusion systems; blood collection, transfusion and cell technologies; and essential nutrients for parenteral nutrition.

Ansök nu

Laboratorieingenjör, kemi

Kemist
Läs mer Mar 8
Hays Special Recruitment söker nu Laboratorieingenjörer till Fresenius Kabi på QC i Uppsala.

Vill du arbeta för ett världsledande företag som tillverkar produkter som räddar liv?Som Laboratorieingenjör kommer du att tillhöra sektionen för metodutveckling på QC där teamet består av nio personer med placering i Stockholm och Uppsala.

Ansvarsområden
Du kommer i rollen arbeta med analys av färdigprodukt, validera metoder, skriva och uppdatera SOPar och annan dokumentation, samt säkerställa att analyserna följer farmakopén. Du är del av ett team och jobbar nära ihop med dina kollegor och det är därför viktigt att du trivs i en roll där samarbetet är centralt.

Omfattning
Detta är ett konsultuppdrag på initialt sex månader. För rätt person finns goda möjligheter till förlängning.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
* Högskoleexamen inom kemi
* Erfarenhet från läkemedelsindustrin, gärna från analytiskt arbete.
* God kunskap i GMP är meriterande.
* God förmåga att uttrycka dig i tal och i skrift på engelska och svenska.
* Lätt att samarbeta samt förmåga att självständigt driva arbetet framåt - såväl administrativa arbetsuppgifter som analysarbete.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper, analytisk kompetens och förmåga att självständigt utföra uppgifter inom satta tidsramar.

Vi ser fram emot din ansökan,

Hays Specialist Recruitment

Ansök nu

Laboratorieingenjör, mikrobiologi

Kemist
Läs mer Mar 8
Vi söker nu en Laboratorieingenjör till QC för mikrobiologiska analyser till Fresenius Kabi i Uppsala.

Mikrobiologilaboratoriet ingår i kvalitetsavdelningen, QC Uppsala. De båda sektionerna för mikrobiologi består av 25 medarbetare fördelade i en större operativ sektion som ansvarar för mikrobiologiska analyser samt miljökontroll i renhetsklassade produktionslokaler och en mindre specialistsektion.

Arbetsuppgifter

Tjänsten är ett konsultuppdrag i den operativa sektionen och innebär att utföra mikrobiologiska analyser och identifiering av mikroorganismer till respektive produktionsflöde (d.v.s. inkommande råvaror, APIer, processprover och färdig produkt). I tjänsten ingår också att driva utredningar och förbättringsarbete samt delta i valideringsarbete.

Som laboratorieingenjör är dina arbetsuppgifter:

* Analys av steriltest i renrum (B-klass)
* Inslussning av produkter och material till renrum (från oklassat till B-klass)
* Analys av koktest, endotoxintest och totalantal mikroorganismer (bioburden)
* Att självständigt utföra det dagliga arbetet som avläsningar av prover, rapportering av resultat, granskning, trendning och beställning av förbrukningsmaterial etc.
* Att självständigt driva avvikelseutredningar inom arbetsområdet (initiera, utreda, dokumentera)
* Att självständigt uppdatera instruktioner
* Utföra identifiering av mikroorganismer samt utföra ankomstkontroller av stammar och substrat
* Delta i avdelningens förbättrings- och valideringsarbete


Om dig

Du som söker har högskoleexamen med inriktning mot bioteknik, biologi eller mikrobiologi. Tidigare erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom läkemedelsbranschen är meriterande, d.v.s. renrumsarbete i B-klass, analyserfarenhet av steriltest, endotoxintest, bioburdentest och identifiering. Likaså är kunskaper och erfarenhet inom GMP och av olika typer av mikrobiologiska utredningar meriterande.Som person bör du vara flexibel, noggrann och driven. Det är viktigt att du har god samarbetsförmåga och tar ansvar så att gruppen levererar enligt satta tidslinjer och kvalitetskrav. Du behöver ha förmåga att kunna driva gruppens och dina egna administrativa uppgifter parallellt med analysarbete.Vidare har du goda kunskaper i svenska och engelska såväl i tal som i skrift. I rollen agerar du utifrån de riktlinjer och krav som styr arbetet inom läkemedelsindustrin, det krävs att du strukturerat och noggrant utför och dokumenterar dina arbetsuppgifter.

Om tjänsten

Tjänsten är ett uppdrag på 9 månader. Arbetstiden är förlagd till dagtid med viss helgtjänstgöring (man jobbar 1 dag var 7:e helg).


Vi ser fram emot din ansökan,

Hays Specialist Recruitment

Ansök nu